De Cygnet was een opmerkelijke zet van Aston Martin om de gemiddelde CO2-uitstoot van het merk naar beneden te halen. Het werd een flop, vorig jaar stopte de productie. Toch rijden er diverse exemplaren in Nederland rond.
Een degelijk Japans boodschappenautootje een ander neusje geven en voorzien van een leren interieur om het vervolgens voor een halve ton aan de man te brengen, klinkt als een heel slecht idee. De auto werd daarnaast alleen aan Aston Martin klanten verkocht. Maar welke Britse sportauto bezitter wil er nu een 98 pk sterke rebadge-stadsauto voor de prijs van bijvoorbeeld een Jaguar XF?
Het verhaal was gedoemd te mislukken en dat deed het ook. Van de oorspronkelijk planning van 4000 stuks, werden er slechts 150 gebouwd. Dat maakt dit Brits-Japans premium frummeltje tot een onverwacht zeldzame wagentje. Desondanks hebben onze Autojunk-spotters zeven Nederlandse exemplaren weten vast te leggen, we zetten ze op een rijtje.
5-SFG-30 – door brianrs
Een grijs exemplaar met een sportief rood-zwart interieur en echte 15 inch Aston Martin wielen, gefotografeerd op Schiphol. Het is de allernieuwste spot die pas een half jaar op kenteken staat.
15-RFX-3 – door guusboum
Deze witte Cygnet met een vieze beige leerkleur komen we het meest tegen op Autojunk.nl. Het bijna drie jaar oude exemplaar is inmiddels al een keer van eigenaar verwisseld.
28-SJF-5 – door wokkelz
Ook een witte rijdt rond in Rotterdam, aangekleed met eveneens witte velgjes en chromen accenten. Het interieur is een combinatie van licht leer met donker alcantara.
65-ZFG-8 – door maartend
Om niet teveel op te vallen met z’n Aston, koos de eigenaar van deze Cygnet voor een grauw grijs exterieur. De binnenkant is volledig bekleed met rood koeienleder. Hij werd vastgelegd op een Limburgse parkeerplaats.
42-TDT-9 – door oskaar7
Deze Cygnet werd gespot waar die eigenlijk thuis hoort, bij de Toyota dealer in Waddinxveen. Waarschijnlijk is er niet veel animo voor het 49.500 euro kostende gebakje (niet te verwarren met de 40-TDT-9), want hij staat al heel wat maanden te koop. Getuige de tellerstand van 50 kilometer was de eigenaar hem al snel zat.
10-RVL-3 – door ferrucio
Een Cygnet Launch Edition, omdat er best nog wat budget over is voor extra opties, toch? De nieuwprijs van dit zwarte exemplaar uit Rotterdam lag rond 58.000 euro.
53-TFD-5 – door ferrucio
Wederom uit Rotterdam, deze grijze 53-TFD-5. Een rood interieur blijkt in Nederland wel aan te slaan want ook deze Cygnet is ermee uitgerust.
Bonus: Aston Martin Cygnet Automatic Q by Aston Martin
Hij staat niet op kenteken maar dit is wel een hele bijzondere Cygnet. Naast dat het met 61.710 euro de duurste Cygnet van Nederland is, heeft dit exemplaar in 2012 op de Autosalon van Genève gestaan. De Britten hebben met bloemtjesbehang geprobeerd de ‘Q’ nog exclusiever te maken. Kopen kan bij Kroymans.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Wat een saaie kleuren zeg. Dok je €60.000 voor een auto en dan neem je niet eens een iets leukere kleur.
mashell zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: net als alle andere kopers in die prijsklasse. Grijs, zwart en als echt echt spannend moet wit.
alcantara zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: Zou jij willen opvallen in zo’n brommobiel?
willempieee zegt
7 personen die geen verstand van autozaken hebben…
dakloos zegt
@willempieee: Zeven personen die ‘ns wat anders willen.
Frankypanky zegt
60.000 treuro voor een karretje waar mijn testikels niet eens in kunnen. Laat staan de rest van mijn lijf…De wereld is gek geworden.
mashell zegt
@FrankypankyV8: het feit dat de wagen erg slecht verkocht en al weer uit productie is geeft aan dat er toch nog wel gezond verstand in deze wereld is.
Frankypanky zegt
@mashell: Laten we dat momentje eventjes koesteren, Mashell…
cargeeksnl zegt
Nee bedankt. Dan maar de nieuwe twingo!
timmetje zegt
Ik respecteer iedereen zijn keuzes, maar dit is toch wel jammer van z’n elegant merk als Aston Martin. Bij alle Astin Martin’s (met uitzondering van deze) kan je zeggen dat de auto een elegante auto is die veel status met zich meedraagt. Maarja voor diegene die toch een toyota IQ willen met adton martin sticker erop, pak je kans
E34M5Touring zegt
Ben benieuwd hoeveel er daadwerkelijk in particuliere handen zijn. Volgens mij nog geen 4. De rest zal wel als geinige leenauto ingezet worden.
rob68 zegt
Voor als je geld teveel hebt.
weertx zegt
Zouden er al massaal iq’s omgebouwd worden…?
karim_setta zegt
Zou wel de ultieme troll zijn als rijke man, je kind een Aston Martin beloven en dan zoiets geven… Haha
jasperverweij zegt
Er zijn er meer in Nederland.
Actief op Kenteken zijn er 9:
10-RVL-3
15-RFX-3
28-SJF-5
40-TDT-9
42-TDT-9
4-TJK-67
53-TFD-5
5-SFG-30
65ZFG8
jasperverweij zegt
In heel Nederland zijn er momenteel 1069 actueel geregistreerd Astons.
marussia zegt
Dit Artikel klopt niet want er staan meer dan 7 cygnets Op Nederlands kenteken.
MrBrown zegt
@marussia: We zeggen ook niet dat er maar zeven op kenteken staan. De titel doelt op de inhoud van het artikel; zeven Cygnets die op Nederlands kenteken staan.
marussia zegt
@MrBrown: Je hebt gelijk, maar dit artikel slaat echt nergens op.
berlinetta zegt
Toch knap dat jullie 7 verschillende verhaaltjes bij 7 vrijwel identieke auto’s weten te verzinnen.
mashell zegt
@berlinetta: psst… het gaat niet om die 7, het gaat om die ene die te koop staat. Die 7 zijn maar afleiding zodat we niet door hebben dat het eigenlijk een advertorial is.
autoblogger zegt
@mashell: lol, waren we maar zo commercieel;)
bobisnulop zegt
Bij mij in Rhoon rijd er ook een samen met een DB 9 maar als je t aan mij zou vragen dan zou ik voor dat geld een leuke Mercedes willen hebben
RubenPriest zegt
In Londen zijn die krengen alles behalve zeldzaam
Frankypanky zegt
@rubenpriest:
Je houdt je op in de verkeerde buurten van Londen… ;-)
Vinny_93 zegt
Nou ja, 150 geproduceerde modellen, 9 in Nederland… De gemiddelde auto zal, wat. zo’n 150x voorkomen in een stad als Londen?
Dan zullen alle Cygnets die niet in Nederland staan we in Londen rondkarren.
alcantara zegt
@rubenpriest: Klopt, maar daar rijden ze gewoon onder de naam Toyota Aygo.
HZW zegt
De leukste is deze Duitse Gulf versie, daar zit een Rotrex C15-60 compressor op en heeft 115 KW (157 pk) bij 6000 t/min en 193 Nm bij 5400 T/min.
http://c1gas2org.wpengine.netdna-cdn.com/files/2012/09/cygnet_1.jpg
http://c1gas2org.wpengine.netdna-cdn.com/files/2012/09/cygnet_2.jpg
Vinny_93 zegt
f40racer zegt
Deze worden nog eens geld waard
Vinny_93 zegt
Als ze nu al 50k doen… Nou ja, dat deed de 250GTO misschien ooit ook wel.
nvhuijkelom zegt
Cupcake op wielen
jessetje zegt
Geinig artikel
TomM zegt
De 40-tdt heb ik verkocht (jong gebruikt zie de link erboven), is nu in de regio Den Haag te vinden,
1ste eigenaar was de zelfde als eigenaar als van de 42-tdt.
Hij kocht er 2 tegelijk, nieuw.
Andere klant rijdt er idd mee rond in Rotterdam, (zwart exemplaar 10-RVL maar komt niet bij mij vandaan)
Vinny_93 zegt
Moest je zeker meteen daarna even een DB9 verkopen om weer tot bedaren te komen
TomM zegt
@Vinny_93: neuh, ik werk niet bij Aston Martin
boxster zegt
@tomm: die eigenaar ken ik ook. Toch heeft hij wel een goede autosmaak, dit was alleen een minder gelukkige investering…
samasama zegt
Snap de ophef over de prijs niet. Je kan ook 60k aan een horloge uitgeven. Als je het nou hebt en je vindt het een leuk karretje, lekker doen toch?
thomaz zegt
Ik werk bij één van de drie grote Nederlandse leasemaatschappijen en een klant van mij heeft er één geleast bij ons.
fconderkantlat zegt
kan je meteen concluderen dat er 7 eigenaren zijn die niet helemaal snugger zijn.
chavezcortez zegt
Mooie smart LOL
EJS zegt
Als je een stadsrakker met een echt mooi interieur wilt.. Ik snap het wel! Zou er graag één hebben!