De man met de iconische snor verwacht een niet heel bijzonder jaar.
De autoindustrie begeeft zich momenteel in een benauwde situatie. Sinds het dieselschandaal worden automerken continu onder de loep genomen door instanties, media en de overheid. Juist die laatste moet zich achter de autofabrikanten gaan scharen, aldus Dieter Zetsche, die naast Daimler-topman ook voorzitter is van brancheorganisatie ACEA.
De snor haalde laatst nog flink uit naar Volkswagen. Dit omdat het schandaal simpelweg een groot effect uitdraagt op alle merken. Elke (negatieve) scheet op het gebied van gesjoemel heeft gevolgen. Er hoeft nog niet eens wat aan de hand te zijn, of een oordeel staat klaar. Is het niet van de media, dan is het wel de consument. Want naast de goed geïnformeerde autoliefhebber, is het de algemene consument die met alle winden meewaait. Het nieuws over Renault en Opel van de afgelopen weken dwingen de fabrikanten om met tekst en uitleg te komen. Wanneer deze niet (direct) reageren worden deze als ‘verdacht’ bestempeld. Terecht? Ik vind van niet. De heisa beïnvloedt indirect de autoverkoop en daarom pleit de voorzitter voor een betere samenwerking met overheden.
De uitspraken van Zetsche richting VAG zijn dan ook niet onterecht. Er zit een verschil tussen teveel uitstoten en de bewuste installatie van sjoemelsoftware die de testen beïnvloedt. Deze twee aspecten worden nog wel eens door elkaar gehaald waardoor een vertekent beeld ontstaat. Ja, verschillende modellen stoten teveel uit. Maar dat weten we toch allemaal? Iets met oude koeien..
In 2015 werden voor 9.3% meer auto’s verkocht ten opzichte van 2014. De ACEA betwijfelt of deze cijfers ook dit jaar zullen worden behaald. Zetsche is positief over het afgelopen jaar, maar benadrukt dat de verkoopcijfers zich nog altijd onder het niveau van 2007 begeven. Het jaar voordat de Europese crisis losbrak. De brancheorganisatie verwacht een kleine plus van 2% voor dit jaar.
norge zegt
Hear , hear. Hoop dat de reaguurders nou voor eens en voor altijd op houden met foute beschuldigingen naar eerlijke fabrikanten…
martinus zegt
@norge: Omdat er iemand toch zuur moet zijn.
Zal ik het dan maar doen.
“Er zit een verschil tussen teveel uitstoten en de bewuste installatie van sjoemelsoftware die de testen beïnvloedt. Deze twee aspecten worden nog wel eens door elkaar gehaald waardoor een vertekent beeld ontstaat.”
Dit opzichzelf is waar.
Probleem wordt het pas, als beide aspecten tegelijkertijd het geval zijn.
Zoals bij het genoemde Opel.
-Te hoge uitstoot van de Zafira in de praktijk (TNO, VRT, DUH)
– Bijzonder gedrag als maar een klein beetje wordt afgeweken van het officiële testprotocol
1. Draaiende achterwielen = Hogere NOx uitstoot. Mechanisch is dat niet logissch.(DUH)
2. Lagere NOx uitstoot na een software update, en minder pk (VRT)
3. “selectief gebruik van de NOx regeltechniek” (NOS)
De sector en Opel zal zichzelf in bescherming nemen door alles in de media weg te relativeren, bewijs te vernietigen, en zo snel mogelijk aanpassingen te doen, maar aan de uitlaatgassen van bijv. de Zafira zit toch wel een heel vuil luchtje waar je eigenlijk niet omheen kan.
berlinetta zegt
De overheden moeten zich niet achter de fabrikanten scharen. Wat ze wel moeten is een fatsoenlijke test ontwikkelen die een realistisch beeld geeft van verbruik en uitstoot. Enerzijds moeten de eisen van deze test streng genoeg zijn om fabrikanten te dwingen hun auto’s zuiniger en schoner te maken, anderzijds moet deze test ook rekening houden met de werkelijke situatie en geen kromme regels stellen die een vertekend beeld geven.
desjonnies zegt
@berlinetta:
overheden en realisme, da’s tegenwoordig wishful thinking !
Dutchdriftking zegt
De man heeft wel gelijk, maar ik heb toch een nog een puntje. VW zou zich schuldig maken aan het daadwerkelijk aanpassen van de software voor de testbank. Echter de motoren van Mercedes die nu vuil zijn bevonden, hebben die niet een hogere Adblue inspuiting tussen de 20 en 30 graden celcius buitenlucht, waardoor de NOX uitstoot op het moment van testen lager is? Natuurlijk is dit een slimmere oplossing die moeilijker te meten is, maar in feite heb je dan toch ook sjoemelsoftware?
bergmm zegt
@dutchdriftking: elke fabrikant weet wat de regels en omstandigheden van “het examen” zijn. Wanneer je dan de auto zo ontwikkeld dat hij tijdens de test omstandigheden je juiste cijfers haalt binnen de regeltjes. .. tja wie houd wie dan voor de gek ;)
clarkson zegt
Hij heeft meer dan gelijk hoor!
Wat nog veel belangrijker is voor de autobranche is dat een ’topman’ van een merk zoals Zetsche tegen de fabeltjes van de media in gaan. Die man moet een voorbeeld zijn voor alle andere topmannen/ceo’s etc.
gregorius zegt
Nooit geweten dat het zijn van de CEO van een merk als Mercedes eigenlijk dus een deeltijd baan is.
desjonnies zegt
@gregorius:
Kom op Gregor, ik zie jou altijd als man van de wereld, deze mannen zijn lid van het old boys network en hebben altijd tal van nevenfuncties, bij-baantjes (geen kantoren schoonmaken of zo hoor) en commissariaten !
Juist omdat ze een brede visie moeten houden voor het eigen bedrijf
gregorius zegt
@desjonnies: was ook meer een sarcastische sneer!
Onderhouden van een goed netwerk uit naam van je bedrijf is vrij belangrijk. Apart soort mensch heb je daar voor nodig.
Rob zegt
Wat wil die man nu? Dat hij en zijn branchevriendjes even gaan bepalen hoe die nieuwe test eruit komt te zien? Moeten we niet willen.
Laat de overheden zelf, onafhankelijk van de auto-industrie, een nieuwe test (die echt wel nodig is) ontwikkelen. Uiteraard mogen ze de auto-industrie wel consulteren of om wederhoor vragen. Zetsche mag zijn mening geven, zijn gal spuwen, zijn ideeën tentoonspreiden, maar: absoluut nul-komma-nul inspraak! Niks. Nada. Noppes. Je moet de spelers van het spel niet laten bemoeien met de spelregels.
Die opmerking van “de overheden moeten zich achter de autofabrikanten scharen” vind ik dan ook ontzettend misplaatst….
wouterem zegt
Het valt me op dat de redactie van autoblog graag met het vingertje naar de media en consumenten wijst, en dat vind ik dan weer niet helemaal terecht. Media bestaan bij de gratie van het brengen van nieuws en het is een algemeen gegeven dat goed nieuws geen nieuws is. Het is dus logisch dat men met de recente ontwikkelingen in het achterhoofd extra kritisch kijkt naar de ontwikkelingen in autoland. Consumenten eisen weliswaar genoegdoening voor de foutief verstrekte informatie, maar de verkoop van bijvoorbeeld Volkswagens neemt niet af. Het zijn imo de snelle beursjongens die paniekvoetbal spelen en niet bereid zijn het risico van hun investeringen te dragen. Bij de inval bij Renault zag je reeds: de deur was nog niet voor de inspectie geopend of het aandeel zakte ineen. Kan de heer Zetsche daar niet op reageren in plaats van bij de overheid aan te kloppen?
desjonnies zegt
@wouterem:
De overheid, Brussel, EU, lokale mafketels -sorry overheden- maken de regeltjes en zelfs de machtige auto industrie moet daar een gedeelte van slikken.
De vraag is eigenlijk of de regeltjes wel reëel zijn
Maar het antwoord weet ik al……………….
balkanlul zegt
De dieselgate schandaal van VAG benadrukt het belang van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) voor de grote multinationals. De hedendaagse multinationals hebben enorm veel macht in de wereld (door te lobbyen, vertegenwoordigers te hebben in de politiek, werkgelegenheid++, leveren van cruciale goederen en ze financieren andere bedrijven en projecten).
Sustainable International Business maakt bedrijven BEWUST van de manier waarop zij zaken doen en de gevolgen die daaraan verbonden zijn voor zowel het milieu als maatschappij. Deze situatie bewijst maar weer dat MVO gewoon een concurrentiestrategie is waarop je je prima kunt onderscheiden. Zijn ze blijkbaar nog niet zo bekend mee ;)