Een zescilinder Mercedes GLC is mogelijk, maar je moet één grote concessie doen.
De eerste D-segment crossover van Mercedes – de GLK – was geen enorm succes. Ondanks het stoere Tonka-esque voorkomen, kon de SUV geen potten breken. Jammer, want de GLK (X204) juist wel een stoer ding met dat rechte en hoekige lijnenspel. De techniek was bekend en grotendeels van de C-Klasse. De uitvoeringspakketten bovengemiddeld perfect samengesteld. En als kers op de taart had Brabus er een V12 in gelepeld. Het mocht allemaal niet baten. Klassegenoten als de Audi Q5 en Volvo XC60 waren veel succesvoller.
De GLC (X253) is daarentegen een groot succes. Deze auto ziet er juist meer uit als een auto en minder als een SUV. Een C-Klasse, maar dan hoger. Logisch dus dat Mercedes-Benz er niet al te veel aan gaat veranderen. De wijzigingen qua vormtaal zijn bij de C-Klasse al minimaal en dat zal met de nieuwe GLC (die intern X254 gaat heten) niet anders zijn. Dat bevestigen de ‘spyshots’ die je kunt aanschouwen:
Zescilinder Mercedes GLC
Wat wel opmerkelijk is, is het motorenaanbod van de BMW X3-concurrent. Normaal gesproken volgt de GLC (en daarvoor dus de GLK) de C-Klasse qua motorenaanbod. Dat is nu ook grotendeels het geval. Alle C-Klasses van de huidige generatie (de W206) zijn voorzien van een viercilinder motor, al dan niet met een extra elektromotor voor de hybride-uitvoeringen. Die komen ook voor de GLC.
Het meest bijzondere is ehter de topdiesel, dat is namelijk de OM656M-motor. Deze is wel leverbaar in de GLC, maar niet in de C-Klasse. De C-Klasse is enkel met viercilinders leverbaar. Dus de enige voorwaarde is, dat je een diesel moet kiezen.
De 2.9 liter zes-in-lijn dieselmotor zal in de GLC minimaal 300 pk gaan leveren en geassisteerd worden door een 23 pk sterke elektromotor (48V generator). Het bijzondere aan deze motor: het is een zescilinder.
AMG-uitvoeringen
Ook de ‘AMG’-uitvoeringen van de C-Klasse krijgen een viercilinder onder de kap. Of die zescilinder ook naar Nederland komt, betwijfelen. In het Nederlandse persbericht werd namelijk gerept over maximaal een viercilinder met maximaal 265 pk en maximaal 550 Nm. Dat is de GLC 300d met de OM654-viercilinder diesel.
Over AMG-uitvoeringen gesproken, die vinden ook in hun weg naar de GLC. Uiteraard meervoud, want er is een relatief milde GLC53 (AMG Tandoori) en een hete GLC63 (AMG Vindaloo). De nieuwe Mercedes-Benz GLC beleeft over twee maanden (in juni dus) zijn publieksdebuut. De eerste exemplaren zullen in september bij de dealers staan.
Via: MBPassion.
MrBrown zegt
Ik heb dit artikel 10 keer gelezen maar ik snap niet waar de titel op slaat.
En de link met de X3 volg ik ook niet: “Wat wel opmerkelijk is, is het motorenaanbod van de BMW X3-concurrent. Normaal gesproken volgt de GLC (en daarvoor dus de GLK) de C-Klasse.”
Ik zal nog wel niet helemaal wakker zijn ;)
fanboy zegt
@MrBrown: Ik had exact hetzelfde, wat is nou de concessie?
Dat je geen plugin hybrid met 6 cilinder kan kiezen? Zou mooi zijn, maar eigenlijk vind ik het wel logisch want met plugin heb je de 6 cilinder toch niet nodig.
Of is de concessie dat de 6 cilinder altijd met 48v mild hybrid komt?
Wat mij betreft niet echt een concessie, meer dan genoeg redenen om af te stappen van de ouderwetse dynamo en start motor. Altijd een vooruitgang.
willeme zegt
@MrBrown: De enige concessie je moet doen, is op diesel rijden. Dan kun je een zescilinder rijden. Ik heb het eventjes iets verduidelijkt ;-)
karhengst zegt
Ach das geen concessie. Zo’n wagen haal je niet om te hoeken maar om kilometers te maken. Kan me geen betere motor bedenken voor dit model. Al voldoet een 220d ook voor Nederlandse snelheden.
willeme zegt
@karhengst: ik ben het volomen met je eens! Algemene consensus is toch echt dat diesel (en met name de dikke diesels) hun tijd gehad hebben.
Stefje zegt
@willeme: daarom zijn bijna alle S modellen bij Audi tegenwoordig diesel :)