Zelfs met een vijfdeurs hatchback red je het tegenwoordig niet meer.
Voor lange tijd was het HET segment in Nederland en eigenlijk wel in heel Europa: het C-segment. De compacte middenklasser was alles dat je maar kon wensen. Ruim voldoende voor de familie op vakantie, representatief genoeg voor de klanten en voldoende luxe en comfort aan boord om het elke dag uit te kunnen houden.
Maar, zoals waarde collega @machielvdd al stelde vorige week, dit segment staat onder druk. De verkoopcijfers zijn niet om over naar huis te schrijven. De verkopen zijn tanende. Met andere woorden: het Golf segment keldert in populariteit. Niet zozeer in Nederland, maar in heel Europa.
In Nederland is de belastingdruk dermate hoog, dat de een C-Segment auto alleen voor de welgestelden is onder ons. Voor hen die door gestudeerd hebben én een goede baan. Vorige week werd namelijk ook bekendgemaakt dat een instap-Astra 1.2 je gewoon 27 mille kost.
Sommige merken zagen het echter al aankomen en trokken voortijdig hun conclusies. Die hebben hun traditionele C-segment auto al uit productie genomen.
Alfa Romeo Giulietta (940)
2010 – 2020
We beginnen met de Alfa Romeo Giulietta. Simpelweg omdat we voor de verandering de alfabetische volgorde aanhouden. De geboorte van de Giulietta was al niet denderend. Aanvankelijk heette de auto Milano. Daarbij was de auto zelf ook een tikkeltje teleurstellend. De auto was minder karakteristiek dan de 147 (zijn voorganger), maar nog niet ‘normaal’ genoeg voor de Golf en Focus-rijders. Het model kwam in 2010 op de markt en wist het uit te zingen tot 2020. Een productiespanne van 10 jaar is erg lang voor een C-segment hatchback.
Zeker omdat de Giulietta bij introductie niet heel erg zijn tijd vooruit was, kwam de auto al rap wat verouderd over. Als occasion is het trouwens zeker de moeite waard, want het zijn fijne en praktische auto’s die (nu de afschrijving zijn werk heeft gedaan heeft) veel waar voor hun geld bieden. Er gingen geruchten over een nieuwe Alfa Romeo Giulietta-opvolger op een ingekort Giorgio-platform. In het kader van ‘als BMW geen achterwiel aangedreven hatchbacks bouwt doen wij het wel’. Daar is het nooit van gekomen. Eerst moeten we de nieuwe Tonale afwachten. Deze crossover is enkele jaren geleden aangekondigd en we hebben geen idee wanneer deze leverbaar is.
Citroen C4
2010 – 2018
Citroen is één van de weinige merken die nooit echt geluk heeft gehad in dit segment. De Citroen ZX was niet verkeerd, maar verkocht niet zo goed als de Peugeot 306. Ook de Xsara was niet zo’n verkoopsucces. Omdat de nieuwe Mégane meer Citroen was dan Citroen zijn auto zelf maakte, was de eerste Citroen C4 lekker vreemd en over de top. Ook dat bracht niet de gehoopte verkoopstijging.
Vervolgens dacht Citroen: dan doen we maar een saaie Hatchback. En ondanks dat dat een prima auto was, keek niemand ernaar om. Zonde. De C4 is inmiddels een soort coupe-crossover met eventueel elektrische aandrijving. Helemaal 2021 dus. Waarschijnlijk ook de meest logische keuze voor het merk dat in veel klasse excelleerde, maar het C-segment nooit onder de knie kreeg.
Lancia Delta (844)
2008 – 2014
De naam Delta is drie keer gebruikt door Lancia. De eerste generatie (‘831’) was een geweldig succes. Het was de premium vijfdeurs hatchback zoals Audi, BMW en Mercedes ‘m vandaag de dag verkopen. Heel veel gewone uitvoeringen, maar een vieriwelaangedreven topmodel als imagobooster. In de jaren ’90 volgde Lancia de Delta op met een zeer ingetogen model (de 836) dat iets te anoniem door het leven ging. Lancia kon er geen pot mee breken en haalde het model uit het gamma.
In 2008 mocht de derde generatie terugkeren, de ‘844’. Dit model was compleet anders dan de voorgaande Delta’s. Net als met de Giulietta stond de Delta op een Fiat-platform. Op zich niets mis mee, maar Lancia had de grootst mogelijke moeite om zich te onderscheiden. Een wat plastiekerig interieur en aparte styling deed het niet voor de meeste mensen. Later werd het wel ietsje beter qua interieur, maar was de beperkte vraag nog verder opgedroogd. Na 6 jaar en twee facelifts trok Lancia de stekker eruit. Er kwam geen opvolger. Uiteraard.
Mitsubishi Lancer Sportback
2007 – 2013
Het Japanse merk Mitsubishi is al langer aan het aftakelen in Europa. Op dit moment worden alleen de Space Star, Outlander en Eclipse Cross verkocht. Het C-segment had Mitsubishi al langer verlaten. De laatste keer dat het merk een C-segment in de aanbieding had was de Lancer Sportback. Deze auto was niet eens zo heel verkeerd. Zeker in een sportieve uitvoering zag ‘ie er dik uit. Je kon ‘m zelfs met een 2.0 turbomotor krijgen! Wereldwijd was de sedan verreweg de populairste uitvoering. In Azië struikel je er nog steeds over.
In Europa waren ze aanzienlijk minder in trek. Zonde, want eind jaren ’70 was de Mitsubishi Colt een van de eerste C-segment hatchbacks met een moderne layout (motor dwars voorin, voorwielaandrijving). De Colt werd later een B-segment hatchback en de Lancer Sportback mocht fungeren als een soort Astra-concurrent. Dat lukte helaas niet, ondanks de Ralliart-uitvoering met 411BT-motor. Op sommige markten wordt er nog wel een Lancer Sedan geleverd. Deze wordt weliswaar de tiende generatie genoemd, maar is stiekem een ingrijpend gefacelifte negende generatie.
Nissan Pulsar
2014 – 2018
Als er één merk aan zag komen dat de vijfdeurs hatchback een uitstervend soort was, dan was het Nissan wel. Dat kwam ook omdat de Almera een slaapverwekkende auto was. Ze reden puik, waren vaak voorzien van airco (toen nog niet gemeengoed) en technisch zaten ze goed in elkaar. Maar er was genoeg saais te krijgen in Europa en de Almera sprong er niet echt uit. De tweede generatie was al wat spannender, maar het mocht niet meer baten. Nissan stopte met de Almera én de Primera en verving beide voor de Qashqai. Dat was nog altijd een meesterzet.
De ruimte die de Almera werd achtergelaten, werd deels opgevangen door de Tiida op sommige markten. In 2014 kwam de Nissan Pulsar terug, een C-segment hatchback op het CMP-platform van Renault Nissan. Een keurige vijfdeurs hatchback die met de 1.6 DIG-T motor (190 pk) verrassend leuk is. Het was verder een vrij gemiddelde auto die nergens in uitblonk. Wellicht is het nu als occasion een geweldige auto, maar ook op de tweedehandsmarkt zal iedereen kijken naar Qashqai’s. De Nissan Pulsar wordt sinds 2018 niet meer geleverd in Europa. Speciaal voor de Chinese markt wordt de auto nog wel onder de naam ‘Tiida’ verkocht.
Volvo V40
2012 – 2020
Deze is eigenlijk wel vreemd. Want de Volvo V40 was een zeer populaire auto. Niet alleen in Nederland zag je ze op elke straathoek, overal in Europa waren ze niet aan te slepen. Maar Volvo heeft best veel vreemde beslissingen gemaakt de afgelopen 10 jaar. Denk aan het afdanken van motoren meer vijf- of cilinders. Of het cancelen van diesels. Of het introduceren van snelheidsbegrenzers. Tot nu blijkt Volvo een vooruitziende blik te hebben en is het (relatief kleine) merk goed voorbereid op de toekomst.
Volvo heet de V40 op laten volgen door de XC40, een crossover die niet zozeer veel meer geld kost om te ontwikkelen en te bouwen, maar wel veel meer geld opbrengt wegens hogere marges. Heel erg slim, Volvo. Toch missen we de V40 wel. Als je nu een premium vijfdeurs hatchback zoekt, kom je uit bij de usual suspects van BMW, Audi en Mercedes. Die drie merken lijken meer immuun voor dit soort veranderingen in de markt. De Volvo V40 had het waarschijnlijk nu ook goed gedaan, maar men vond het de moeite niet waard bij Geely (het moederbedrijf van Volvo).
bernoulli zegt
Gek eigenlijk. Nooit gedacht dat dit segment zou opdrogen. Giulietta is een wonder dat die zolang is meegegaan. Gekomen in 2010, maar in de basis een Bravo uit 2007 in een maatkostuum.
Renault is in Nederland ook gestopt met de hatchback. Is er alleen nog als station. De opvolger is weer een hippe EV-Crossover volgend jaar.
bernoulli zegt
O, en de Lexus CT-200h natuurlijk. Die verbouwde Prius.
danmar zegt
Ik lees het maar snap nog steeds niet wat de V40 in dit lijstje doet. Denk dat een Astra tegenwoordig meer het verschil niet maakt.. of een Civic.
willeme zegt
@danmar: die zijn nog in productie, deze zes niet meer ;-).
beorn zegt
“Maar Volvo heeft best veel vreemde beslissingen gemaakt de afgelopen 10 jaar.” Keuzes maak je en beslissingen néém je..
denx zegt
@beorn: oh…. oké. Thanks voor je bijdrage….
ouwedibbes83 zegt
Als deze trend zich verder ontwikkelt, nemen we dan ook straks afscheid van de Golf?
De ID.3 is een alternatief binnen hetzelfde merk. Als de Golf 8 het qua populariteit niet wint van z’n elektro broer, zie ik het wat somber in.
Bij VW weten ze vast al welke kant het op gaat, want de ontwikkeling van een nieuw type start een flink aantal jaar voor de introductie. Iemand meer info?
tortuga zegt
@ouwedibbes83: i hope so
rijnounsdoor zegt
Geen yolo deze keer? 😉
goodvibrations zegt
De giulietta had misschien ook last van het feit dat hij laat op de markt kwam en er verder niet echt iets was dat kopers naar de showroom trok.. Rijdt wel echt verrassend goed!
CT200H.. Mooie koets rijdt iets minder strak.. Wel erg goed afgewerkt en mooie multi-link ophanging achter.. Vele malen beter dan een prius.. Maar man wanneer komt nu eens een opvolger?! Dat doen bmw Mercedes en Audi gewoon goed en op tijd.. Kwalitatief is de CT natuurlijk wel de winnaar en qua verbruik ook…
Denk dat de conclusie daarmee ook deels mag zijn.. Zorg dat je tijdig een auto op de markt brengt die ook echt nieuw/modern is op dat moment. De giulietta was echt wel een schot in de roos en de giulia ook.. Maar een beetje aan de late kant..
Johanneke zegt
Multilink achter, dat heb ik ook in een 1993 Mitsubishi Galant zitten. Zou toch geen USP meer mogen zijn tegenwoordig…
HelldogBE zegt
Krijg je bij een VAG-product vaak pas bij de krachtige motoren.
Bij de Golf 7 was het alleszins pas vanaf 150pk.
Johanneke zegt
Triest!
Johanneke zegt
Ik werd laatst helemaal weggereden bij het stoplicht door een volvo v40 met groot t2 erop. Ik dacht hoe dan. Lag er een 2 liter blok met turbo in, met 123pk!! Die kan je wel heerlijk chippen zeg.
kooss zegt
Dat die Tiida in China nog geleverd wordt… Heeft dat te maken met de riante beenruimte achterin, door de lange wielbasis? Dat is iets waar de Pulsar zich mee onderscheidde t.o.v. de concurrentie. Een beetje hetzelfde als Skoda Octavia t.o.v. een VW Golf.
MaartenD zegt
Erg subjectief stukje, ik ben beter van je gewend @willeme
willeme zegt
@maarten020:
Uiteraard hoef je het niet eens te zijn met de inhoud. Als er bepaalde delen niet duidelijk zijn of feitelijk incorrect, dan licht ik dat graag toe c.q. passen we het voor je aan.
bernoulli zegt
De XC40 is trouwens niet de opvolger van de V40. Ze zijn ook een tijd naast elkaar verkocht. Sinds de V40 verdwenen is, is de XC40 wel de goedkoopste Volvo, maar een hele klap duurder dan de V40. Doordat hij wel als een malle verkoopt is er voor Volvo niet echt noodzaak voor een opvolger van de V40. Zeker niet in deze tijd.
Robert zegt
Die Lancia, brr… de neus te groot, en dan die gekunselde kont… man, man, man. Ze boden volgens mij wel de meeste binnenruimte in deze klasse.
joki zegt
Ooit , in een opwelling een testrit gedaan met de Delta, ik dacht een zwart exemplaar met Poltrona Frau-leder interieur. Erg mooie wagen, die naar mijn smaak ook nog goed reed ook( testrit was wel in en om Brussel…)! Ik rij al mijn ganse leven BMW/Seat, dus zogezegd sportieve wagens en was toch echt wel aangenaam verrast. Maar er was iets wat me toen tegenhield die wagen te kopen, ik heb geen idee wat want objectief viel alles erg goed mee. Achteraf bekeken was ik niet de enige die het wel wat vond maar deze Delta niet kocht. Recent nog een erg mooi exemplaar geparkeerd zien staan en ik heb toch wat extra stappen gedaan om er eens naar te gaan kijken. Moet zeggen dat deze wagen nog steeds uitstraling heeft.
karhengst zegt
Valt me tegen dat jullie de BMW 1-serie niet noemen in het lijstje ;-)
redneckarie zegt
Van mij mag de subaru impreza ook erbij in dit rijtje. Sinds het model gewijzigd is naar een hatchback zie je ze amper meer rijden
mout zegt
Rover 25 en Honda Concerto.
Of, een tikkie out-of-the-box vanwege de afmetingen: Renault Vel Satis. Da’s natuurlijk geen C-segment, maar wel een (nogal ruime…) vijfdeurs hatchback.
cloverleaf zegt
Een mooie vrouw in een Guillietta is nog altijd een heerlijke combo.
Calimero zegt
Ik vond de Pulsar best een mooie auto, eigenlijk nu ook nog als ik er zo nu en dan 1 tegen kom.
Eigenlijk vind ik elke hatchback beter/mooier dan een SUV maar dat zal wel komen omdat ik geen gezin heb en mij nog iets te jong voel voor dit soort auto’s. En ja, ik weet het, er zullen mensen zijn die dit tegen spreken wanneer ik zeg dat ik de Pulsar best een mooie auto vind ;-)
De Delta 2 was een mooie auto, ook als 3 deurs HPE (maar dit artikel gaat over 5 deurs auto’s dus dit terzijde)
De laatste Delta vond ik minder geslaagd. Maar dat geld eigenlijk ook zo voor de laatste Fiat Bravo, daarvan vond ik de eerste serie (Bravo/Brava/Marea) ook mooier.
Jammer dat de c-klasse hatchback steeds meer verdwijnt.