De boksbeugel gooit er een teasertje uit met al hun RS-modellen die nog komen in 2019. Wij vullen het een en ander in.
Audi heeft ons dit jaar al een plethora aan nieuwe S-modellen voorgeschoteld. Anders dan bij Casa di Mama pizza’s, is het recept voor deze bleppers helaas wel een beetje veranderd, althans wel voor de Europese markt. Naast een berg vermogen en decente spoilers, hebben de nieuwe S-modellen ook neppe uitlaten en komt er de walm van diesel vanaf. Meh.
Gelukkig zijn er nog de RS-modellen van Quattro GmbH Audi Motorsport. Dit jaar kunnen we er, zoals je kan zien op bovenstaande foto, nog maar liefst zes verwachten. Dat is er meer dan eentje per maand! Maar welke modellen zijn het en wat kunnen we daarvan verwachten? We hebben ze eens diep in de LEDs gekeken en denken het te weten.
Audi RSQ3 en RSQ3 Sportback
Deze twee broertjes op basis van de verse Q3 en nog versere Q3 Sportback zullen naar verwachting wederom worden uitgerust met de inmiddels legendarische geblazen vijfpitter. Deze krachtbron begon zijn leven ooit lang geleden in verschillende Amerikaanse Volkswagen modellen en stond daar bekend als de ‘two-point-slow‘. Maar dat verleden gebruikt de motor nu alleen nog als motivatie om vierpitters te vermorzelen. We verwachten de auto’s in het laatste kwartaal van 2019.
Audi RS7 en RS6
De toppers van Audi’s E-segmenters zijn al heel lang in ontwikkeling. De eerste spyshots dateren al van zo’n anderhalf jaar geleden. De verwachtingen qua motorisering zijn exact hetzelfde als die bij de RSQ8. Dat wil zeggen dat de RS6 en RS7 sowieso een 4.0 V8 krijgen met circa 600 pk, maar dat daar misschien nog elektropower aan wordt toegevoegd waarmee het systeemvermogen richting de 700 pk zou gaan. De RS7 verwachten we in het derde kwartaal, iets eerder dan de RS6 die in het vierde kwartaal op de planning staat.
Audi RSQ8
Onlangs schreven we al over de RSQ8, oftewel de ‘Lamborghini Urus van Audi’. De opper-SUV zal later dit jaar beschikbaar zijn voor ongeveer een rijtjeshuis in de provincie. Als je die al een hebt kan je er de RSQ8 bijkopen en vervolgens naar de P.C. Hooft rijden.
Audi RS4
Een beetje onzeker zijn we over het laatste model. Is het de nieuwe RS4? De A4 is onlangs voorzien van een on-Audiesque ingrijpende facelift en heeft nu iets meer lijntjes over de flank lopen. De koets oogt ook wat dikker, wat veel goeds voorspelt voor de RS-variant. Bij de S4 is de motor veranderd van een rappe benzine naar een dieseltor. De RS4 zal deze schande waarschijnlijk bespaard blijven en zijn dubbelgeblazen 2.9 V6 ‘van Porsche’ behouden.
focusrs1 zegt
Zelf wacht ik op de Focus RS..
willeme zegt
@focusrs1: Maar je hebt toch al een Focus RS?
focusrs1 zegt
@willeme: de mk4 die nog uit moet komen. Mild hybride met 400pk.
kennone zegt
@focusrs1: Mild Hybride ja? Doe mij maar een oude Cossie dan. Met wat aanpassingen makkelijk naar de 400pk te krijgen zonder die milde onzin??
focusrs1 zegt
@kennone: ga jij maar lekker in zo’n oude bak rijden dan.. Chipje op de nwe RS en hoppa 450pk rij ik dat oude ding helemaal zoek
kennone zegt
@focusrs1: 1200kg tegen ongeveer 1600kg. Denk toch dat ik win??
focusrs1 zegt
@kennone: onzin mijn RS weegt 1400kg
focusrs1 zegt
@focusrs1: en heb bij 1800rpm 600Nm tot mijn beschikking
mats106rallye zegt
@focusrs1: hybride man dat telt niet he
focusrs1 zegt
@mats106rallye: nee heb ik bij mijn mk3 RS
ghost zegt
@focusrs1: nooit echt begrepen wat het punt nou eigenlijk is van sneller willen zijn dan de ander op dit level. Van het weekend nog even op en neer gereden naar Düsseldorf. Onderweg een F12 achter mij, die bij 270 uiteraard aan mij voorbij ging maar bij de stoplichten in Düsseldorf weer naast mij stond. Er kon wel een sportief duimpje van af? Conclusie, heb je een wagen die 5x mijn wagen kost, schiet je er nog geen bal mee op, de verschillen op dit level, en daar doel ik op, zijn imo verwaarloosbaar..
87sandyd zegt
@ghost: Tsja, je had ook een fiesta ST kunnen kopen. Had je het niet gered tegen die s3, maar dan hadden jullie ook naast elkaar gestaan bij het verkeerslicht
ghost zegt
@87sandyd: whahaha ja of 20 Kia Picanto’s. Dan niet maar had ik er wel 20..think about it?
daniel1975 zegt
@ghost: vandaar dat je 270 reed… ?
ghost zegt
@daniel1975: ik snap je niet, doe eens uitleggen?
daniel1975 zegt
@ghost: dat het leuk is om zo snel te accelereren en ook soms leuk als je dan sneller bent dan een ander (en zo niet heb je een dikke auto gezien). Blijkbaar vind jij het ook leuk om snel te rijden anders werd je niet bij 270 km/u ingehaald…
ghost zegt
@daniel1975: ach zo, ja, in Duitsland (waar het kan) met een 2018 Audi S3 onder de kont, ga ik geen 100/130 rijden. Ferrari F12 kwam overigens dusdanig hard aan dat ik hem ene moment ver achter mij zag en 5 tellen later heel dicht bij, ik vermoed dat die 310-320 reed op dat moment..
daniel1975 zegt
@daniel1975: ja, dat is wel een maatje te groot dan. Toch is het humor als je bijvoorbeeld zo’n HGP 3.6 bi-turbo zou hebben en die F12 gewoon bij blijft. Ook niet goedkoop overigens. Jouw motor zou ik desondanks best wel in mijn Octavia RS (Mk2) willen hebben…
chrisc zegt
@kennone: En dan heb je tenminste nog een prachtige bak ook?
daniel1975 zegt
@kennone: ja, maar een Cossie heeft door lage compressie wel veel meer turbogat dat verergerd wordt door een ouderwetse versnellingsbak… Dus tenzij je een Rallycross spec motor (Godfrey, Trollspeed, etc) en sequentiële bak hebt wordt het met gelijk vermogen toch een 1-0 voor de Focus…
kennone zegt
@daniel1975: natuurlijk ga ik voor de Rallycross spec motor en Sequentiële bak. Dus 1-0 voor de Cossie??
daniel1975 zegt
@kennone: goed bezig! Ik wil op!
toyotafortuner zegt
Iedereen en zijn moeder (op autojunk) zal vast wel wachten op de RS6…
jaapiyo zegt
@toyotafortuner: ‘blijft dik’.
toyotafortuner zegt
@jaapiyo: zo’n beetje 95% van alle spots op autojunk in een notendop
thedutchdrivers zegt
@toyotafortuner: zegt wel iets over het succes van de rs6 door de jaren heen, de concurrenten (m5, e63) zie je minder. Rs6 zal gewoon de beste keuze zijn geweest voor velen in ons land. Maar vervolgens wel zeiken als je hem veel ziet?
ghost zegt
@thedutchdrivers: dat bedoelt hij niet volgens mij, al klopt je argument verder wel, meest verkocht van de 3.
unknown32 zegt
@thedutchdrivers: Doe mij maar een E63 ipv rs6 :-) Maar dat kan ik niet betalen:P
thedutchdrivers zegt
@unknown32: de nieuwe wel ja (e63s w213) maar de (nog) huidige rs6 c7 word vergleken met de w212 en de M5 f10. Dus daarmee is de keuze snel gemaakt.
ghost zegt
@toyotafortuner: idd!
momo zegt
@toyotafortuner: Kan me niet voorstellen dat bepaalde moeders wachten op de RS6. Beetje aparte opmerking!
ghost zegt
Nieuwe RS3 voor mij, als er gekozen moet worden.
emping zegt
@ghost: die zie ik niet in het lijstje staan.
ghost zegt
@emping: heb je goed gezien, maar hij komt wel. Autoblog heeft hem niet in het lijstje staan omdat die niet op die foto staat, maar er is twijfel bij die RS4, dus wellicht is dat gewoon een RS3 Sportback.
Yzord zegt
Zit godver te wachten op een RS1
focusrs1 zegt
@yzord: koop je de 40tfsi chipje erop en ook 250pk
minicoopers zegt
@focusrs1: niet echt rs specs dan…..
ghost zegt
@focusrs1: dat is gewoon de nieuwe S1, zal ws dan nog Quattro opzitten. Een RS1 zal toch zeker 340pk mee moeten brengen om een RS te zijn, alsmede nog wat aanpassingen.
minicoopers zegt
@ghost: Kijk dat bedoel ik ook ?
ghost zegt
@yzord: volgens mij roepen ze dat al bij in de wandelgangen sinds 2011, maar vermoed toch dat dit er niet gaat komen. Destijds met de A1 Quattro, heeft Audi nog een A1 Quattro Clubsport gebouwd. Een zelfde idee als de A1 Quattro, maar dan met sidepipes in de carrosserie van de wagen, een 5-pitter uit de de RS3 8P en Bucketseats uit de R8, geen achterbank etc. 360pk bommetje! Maar helaas daarna ook weer gesloopt en niet bewaard gebleven. Das wahr einmahl!
HZW zegt
@yzord: Een RS1 komt er niet, net zoals er ook geen S1 komt, en quattro is ook niet voorzien bij de A1, dat is tenminste wat Audi er over gezegd heeft.
Als een A1 30TFSI al 42K kost zal er voor een RS1 en S1 al helemaal geen markt zijn, die gaan beide dan dik over de 60K kosten.
Dutchdriftking zegt
Mooi lijstje hopelijk is de nieuwe RS6 iets meer een sleeper.
thestino zegt
@dutchdriftking: Dan moet je voor een S6 gaan.
Dutchdriftking zegt
@thestino: Maar dat is een geknepen diesel… Als de S6 de V8 uit de SQ7 TDI had gehad dan zou dat zeker mijn keuze geweest zijn. Al kom ik wel een spaarvarkentje te kort natuurlijk.
thestino zegt
@dutchdriftking: Goed punt wel van die diesel! Dat had ik even over het hoofd gekeken. ?
Robert zegt
Vanwege de vijfcilinder roffel, de RS3. Inpakken hoeft niet, ik neem hem zo wel mee.
HZW zegt
@rrrobert: RSQ3 en RSQ3 Sportback krijgen ook een 400pk 5 cilinder.
Robert zegt
@hzw: weet ik, maar ik zal m’n voorkeur voor SUV’s pas invulling geven als het lichaam écht niet meer zonder ‘hoge instap’ kan. Dus tot die tijd gaat mijn voorkeur uit naar een limousine of stationwagen.
vaakbenjetebang zegt
Een Citycarver RS natuurlijk. Duh.
emping zegt
RS7 in het donkerpaars met cognac bekleding en aftermarket velgen (Rotiform) want de velgen van Audi vind ik maar niets.
ouwedibbes83 zegt
@emping: goud- of bronskleurige rotiforms onder een aubergine paarse koets lijkt me wel wat!
emping zegt
@ouwedibbes83: dat is inderdaad een perfecte combinatie
tjorque zegt
Als het echt moet een Rs6 , het familiehok op anabolen.
hassebas zegt
RS7 stijlloze ramen, beest v/e motor en geen RS6 wat de meeste petrolheads kiezen
marcus1963 zegt
RS6 sedan..!!
rikv99 zegt
Ik wacht nog even tot ik een RS kan betalen…
smex zegt
Gaaf! Ben benieuwd, vooral naar de RS6.
fabiancarspoter zegt
De RS6 en RSQ8
Onehp zegt
RS4 FL die een stuk beter afgesteld staat qua onderstel/besturing
daniel1975 zegt
RS 6, want die heeft de “stance”, anders TT RS, daarnaast vind ik het janmer dat er geen 3 deurs RS 3 is met dikke wielkasten.