De titel klopt niet. Dit moet eigenlijk zijn: Zes kilo lichte velgen door Project Kahn. Met slechts zes kilo, zijn deze RS-X velgen van Project Kahn uiterst licht. Dit komt doordat de velgen werden vervaardig uit carbon met een magnesium hart.
Voordat je roept “hebben hebben”, de velgen zijn niet goedkoop. Ze worden op maat gemaakt en kosten tussen de 4.000 en 6.000 dollar per velg, maar zorgen dan wel voor een forse gewichtsreductie, die de acceleratie en de handling van de auto ten goede komt. Ik zeg: een must voor iedere speedfreak waarbij iedere kilo telt.
Het is overigens niet de eerste keer dat we carbon velgen tegen komen. Onder een Mosler MT900S werden ook al eens uit carbon vervaardigde velgen gemonteerd.
(via: jalopnik.com)
slk55 amg zegt
dat is natuurlijk goed nieuws! en ze zien er trouwens ook best aardig uit.
Rick zegt
@ dennis
4e zin beetje krom ;)
Wel echt een leuke ontwikkeling, velgen met carbon, het moet niet gekker worden :) maar hoe zit dat vast aan de kern van die velgen want je kunt niet zomaar ff een schroef in carbon draaien..?
kawouter zegt
… en de über-patser heeft natuurlijk ook een magnesium-carbon reservewiel in z’n kofferbak liggen …
auto-maat zegt
dat ziet er pijnlijk breekbaar uit.
een stoeprandje wordt een dure aangelegenheid zo.
doe mij toch maar wat robuuster materiaal.
kawouter zegt
Carbon en magnesium laten zich heel prima verlijmen…
Kevski-Style zegt
Die zijn zwaar. Mijne wegen 3,5Kg. Gewoon een alluminium legering. Wel 12″ :D Maar ff serieus: magnesium vergaat vrij snel. Magnesium heeft een effectieve houdbaarheid van een jaar of 4 a 5 als je het gebruikt. En carbon breekt waar metaal deukt. heb ik toch liever het laatste in geval van een ongeluk of misschien zelfs wel een klapband….
Rick zegt
@ dennis
sorry ik begin dislectisch te worden, te veel gelezen/gestudeerd vandaag, deze jongen is toe aan zn bedje ;).
Dennis zegt
@Rick: Ik kon je ook even niet volgen… Trusten! ;)
Klassiekerrally zegt
Ze zien er in elk geval wel fraai uit!
Maar een lelijk geworden velg effe stralen en laten poedercoaten is er niet bij ;)
smaakversterker zegt
mijn velgen wegen 900 gram…. 26 inch… hahahahahah
w0o0dy zegt
Smaakversterker: we hebben het nu ff niet over je racefiets!
pvl zegt
hehe :)
magnesium vergaat dan wel snel op zichzelf maar in een legering gaat het mee tot in de oneindigheid of toch in die buurt ergens. Maak je dus maar geen zorgen die dingen brokkelen na vier jaar echt niet af ;)
Rick dos zegt
Leuke velgen staat alleen niet onder deze auto……..kan ook niet ff snel verzinnen onder welke auto het wel zou staan! :)
LPH zegt
Hebben hebben! :P (Ik heb regel 4 en 5 niet gelezen)
Emil zegt
Spuuglelijk! :P
TomRS6 zegt
Waar kan ik mijn Gazelle Impala velgen laten zandstralen en spuiten?
dru zegt
waaaaauww…..
Vincent#1 zegt
:) 4 á 6000 $ per velg
doe er dan maar eentje
Steven zegt
de koenigsegg ccx heeft ook als optie carbon velgen.
Stefan zegt
Beetje oud nieuws he… Velgen voor de Ferrari F430 staan al een half jaar op de site van Project Kahn…
Sammie zegt
hmm, niet dat ik er zoveel van weet, maar zijn zwaardere velgen niet juist wel goed voor de wegligging? Door de gewichtsverdeling en meer massa vlak boven het contactoppervlak?(niet dat het zoveel scheelt) In ieder geval wel bij regenweer, tegen aquaplaning is wat meer massa op hetzelfde contactoppervlak handig.
@ Vincent
Lol, 1 zo’n velg aan je wagen en voor de rest klassieke velgen :p
– Sammie
Citrofiel zegt
Eh, ik ben misschien dom, maar hoeveel wegen normale velgen dan?
Appeltje zegt
Ik vind het zowel qua design als qua concept erg mooi geworden, maar misschien is het inderdaad wel handig om research te doen naar hoe lang ze mee gaan. Daarnaast maakt de gewichtsbesparing natuurlijk geen moer uit, zet ze dan ten minste nog op de lichteren coupé.
Alwood zegt
mijn 26″ wegen 1 en 1,2 kilo…
en w0o0dy! das natuurlijk geen racefiets he! :-P die hebben allemaal 28″ en wegen nóg wel een stukje minder ;-)
ik vind de velgen wel mooi maar zoals meerderen zeggen ga ik liever voor een ietsiepietsie robuuster concept. volgens mij wegen alu velgen normaal zo’n 10 kg.
het is in veel gevallen ook de band die het gewicht aanzet… vandaar volgens mij grotere velgen op snelle wagens. ben eigenlijk wel benieuwd wat het wiel van een gemiddelde DTM weegt :-P
Alwood zegt
kleinde correctie, ik denk bij nader inzien dat de velgen zo’n 8 kg wegen… het totaal is geloof ik 12-15.
Steven zegt
@sammie, je wilt juist zo min mogelijke gewicht in je velg e.d. zodat je minder onafgeveerd gewicht krijgt.
FS zegt
De allereerste carbonvelgen zijn jaren geleden gemaakt bij de TU Delft voor hun Formula Student raceauto. (Die weegt in zijn geheel krap 120 kilo)
http://www.dutracing.nl/newsite/modules/gallery/pictures//Parts01/1.jpg
Nelis zegt
Wat een DSX bak ! Carbon met RDM spijlen, helemaal da bomb.
Borat zegt
Wat staat die auto hoog !!!
Nelis zegt
Mmmz, die kan inderdaad wel wat meer downhaul hebben….
janslurf zegt
hoe diep kan die?
SjeufM3 zegt
wat een lelijke velgen voor zoveel geld!
mr. Marteen zegt
is dat 6 kg per velg of per setje van 4 ?
CSL zegt
Bij Koenigsegg kun je ze ook onder je auto krijgen.
CSL zegt
Wouterman! zegt
Zou leuk staan onder je lotus…
SEAT addicted zegt
Gewoonweg vette velgen, akkoord, maar voor veeeel teveel geld… En ik heb zo ook m’n twijfels bij de duurzaamheid… Ga toch liever voor een setje BBS LE MANS (geil geil geil)
Nick zegt
Carbon en magnesiumvelgen zijn in de motorwereld al gemeengoed en dat voor 1300 euro per (17”) velg..
Magnesium takelt inderdaad af, maar in welke maten ligt aan de legering, het is namelijk nooit puur magnesium. De 964 carrera RS had namelijk ook standaard al magnesium velgen en die beestjes doen het nog steeds..