Je moet goed zoeken, maar ze zijn er wel: moderne strandauto’s in de geest van de Méhari, Jolly en Moke.
Snelle cabrio’s met dikke motoren zijn er genoeg. Maar eigenlijk heb je zo’n auto helemaal niet nodig als je op een zonovergoten dag lekker naar het strand wil rijden. Dan is een minimalistische cabrio ook heel leuk. Sterker nog: dat zij de strandauto’s bij uitstek. De Citroën Méhari en Mini Moke waren destijds niet voor niets zo populair in mediterrane kustplaatsen.
Het zijn misschien niet de snelste, beste of meest praktische auto’s, maar het zijn wél auto’s waar je blij van wordt. Helaas worden dit soort auto’s vandaag de dag niet meer op grote schaal gebouwd. Toch zijn er nog wel degelijk cabrio’s die eenzelfde zomergevoel oproepen als de Méhari en de Mini Moke. Kijkt u mee!
Citroën E-Méhari
2016-heden
Een van de meest voor de hand liggende auto om dit lijstje mee te beginnen is de Citroën E-Méhari. Dit is namelijk letterlijk een moderne Méhari. Deze auto was in eerst instantie géén creatie van Citroën zelf, maar van het eveneens Franse Bolloré. Deze auto heette de Bolleré Bluesummer. Citroën plakte er vervolgens hun eigen neus op en voila, de E-Méhari was geboren.
Citroën heeft niet voor niets een ‘E’ voor Méhari geplakt: de creatie van Bolloré is Elektrisch. De elektromotor produceert 68 pk’s en dat is toch meer dan het dubbele van een originele Méhari. De E-Méhari kan helaas niet aan de charme van het origineel tippen. Maar dat is ook wel een hele zware opgave.
Citroën C3 Pluriel
2003-2010
Een Citroën E-Méhari vinden is een vrij lastig, want daar zijn er maar een zeer beperkt aantal van gebouwd. Er is echter een alternatief van Citroën: de C3 Pluriel. Daar zijn er genoeg van te vinden, ook nog eens voor een zacht prijsje. Een hatchback, een targa, een cabrio, een pick-up: de Pluriel (Frans voor meervoud) is het allemaal.
Wat de C3 Pluriel dan weer niet is: een praktische auto. Maar dit is dan ook geen lijstje met praktische auto’s. Dit is een lijstje met zomerauto’s. En dat is deze volstrekt unieke Citroën zonder twijfel.
Renault Twizy
2012-heden
We blijven nog even in Franse sferen, met de Renault Twizy. Deze is veel lichter en compacter dan de bovengenoemde Citroëns en het is geen cabrio. Sterker nog: het is officieel niet eens een auto. Toch is ook dit een perfect vervoersmiddel om in je zwembroek mee naar het strand te rijden.
Ondanks het feit dat het geen cabrio is heb je toch een open gevoel, omdat er geen zijruiten aanwezig zijn en de cabine piepklein is. Het vermogen is zeer bescheiden (17 pk), maar dat mag de pret niet drukken.
Smart Crossblade
2002-2003
Als je écht open wilt rijden in een stadsrakker moet je de Smart Crossblade hebben. Die heeft namelijk geen dak, geen voorruit, geen zijramen en zelfs geen deuren. Wie zegt dat alleen Fransen gekke auto’s kunnen maken?
Meer dan 2.000 exemplaren zijn er niet van gebouwd en dat zijn er precies 1.999 meer dan je zou verwachten. Van dit soort auto’s wordt meestal maar één exemplaar gebouwd, een concept car. Maar de Crossblade is er toch gewoon gekomen. Voor regen hoef je trouwens niet bang te zijn, want het interieur is volledig waterbestendig.
Fiat 500 Spiaggina
Naast de Citroën Méhari was ook de Fiat 500 Jolly een iconische strandauto. Fiat heeft de nieuwe 500 aardig uitgemolken, maar een moderne Fiat 500 Jolly hadden ze nooit in de showroom staan. Toch is die er wel degelijk, maar net als het origineel wordt deze niet door Fiat zelf gebouwd.
De Fiat 500 Spiaggina wordt door Garage Italia gebouwd. In tegenstelling tot de Fiat 500C is dit een échte cabrio. De concept car had zelfs geen voorruit, maar Garage Italia bouwt indien gewenst ook exemplaren met voorruit. In plaats van een achterbank is er een kofferruimte met een houten vloer en een achterklep die in C3 Pluriel-stijl naar beneden klapt. Ook deze auto zou je dus een combinatie van een cabrio en een pick-up kunnen noemen.
Moke Classic
2020-heden
Je had de Citroën Méhari, je had de Fiat 500 Jolly en dan was er natuurlijk ook nog de Mini Moke. Dichter dan de Beachcomber Concept zijn we niet bij een moderne Mini Moke gekomen. Een officiële Mini Moke gaat ook niet meer gebeuren, want het merk heeft de rechten op de naam niet meer.
Die rechten heeft Moke International. Zij bliezen de Moke vorig jaar nieuw leven in. Qua uiterlijk is deze auto heel dicht bij het origineel gebleven, maar er zijn nu wel zaken als stuurbekrachtiging en voorruitverwarming aanwezig. Ook nieuw is de 1,1 liter vierpitter met 67 pk. Er worden in eerste instantie maar een handjevol exemplaren gebouwd (56), maar als het goed gaat zullen er meer volgen. Maar dat is natuurlijk geen zekerheid, want we hebben het hier om een Britse autofabrikant.
itiswhatitis zegt
Ik mis toch echt een land rover series 2 cabrio in dit rijtje. Imo de ultieme auto rondom de mediterrane
metalmike zegt
@itiswhatitis: Er staan geen klassiekers in dit rijtje. Als we die erbij gaan halen, dan kan ik er zo nog 10 noemen. In dat geval wint de originele Mehari bij mij.
itiswhatitis zegt
@metalmike: leuk rubriekje dus om eens klassieke “strandcruisers” te benoemen.
z3cabby zegt
Nou nog een zomer die niet zwelgt van regen en bewolking en de pret met 1 van deze karretjes kan beginnen. Kansloze auto’s in NL.
Loek zegt
@z3cabby: op die onweersbui gister na is het hier toch echt wel weer geweest dat ik geen nee had gezegd tegen door de stad crossen in een Crossblade. En dit is puur zo’n autotype vol met auto’s die je alleen koopt als je ook een goede daily driver hebt. Zo kansloos vind ik het niet, helemaal als je hoort hoe leuk sommige van deze auto’s zijn.
audirs3 zegt
Ik mis de Jeep Wrangler , verder een leuk lijstje
rolov zegt
@audirs3: ze hebben het hier over strand autootjes niet over echte auto’s
audirs3 zegt
@rolov: ik zie anders best veel oude wrangers zonder top in badplaatsen. Wat ik eigenlijk nog cooler vind: een Suzuki Samurai! Zie je in Curaçao nog erg veel
petroldrinker zegt
@rolov: is juist DE strandauto der strandautos een wrangler
rolov zegt
@petroldrinker: ja dat klopt alleen dat bedoelen ze niet met deze auto’s. Dit zijn echt van die rijke luis auto’s op de zuid Franse kust .
hehe zegt
De nieuwe Moke heeft voorruitverwarming, haha.
Veel last van condens zal je in die auto niet hebben..
tenaci zegt
We hebben in Nederland ook mooi spul gehad. Zoek maar eens op Havas Daf! En het Koninklijk huis had natuurlijk de Dafkini!
Robert zegt
@tenaci: en vergeet ook de Ruska Buggy niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruska_%28automerk%29?wprov=sfla1
marcomanta zegt
@tenaci: doe mij maar de Bikini
KEV9 zegt
De Mehari is verreweg de beste auto ooit gemaakt. Kan weinig aan stuk gaan, boetes voor te snelrijden zijn zeldzaam en het roestmonster durft amper in de buurtcte komen. Mijn Mehari uit begin ’70 is nog steeds in optima forma. En een lol dat wij er mee hebben. Vol met boodschappen vanuit de Supermarche en gaan….
jmeverts zegt
@soulmaster: mehari is wel de ultieme strandauto
pignon zegt
Een leuk lijstje, maar wat mij betreft wel weer een gekunstelde manier om die veiling aan te prijzen. Nou ja, toe maar, als het niet anders lukt.
OT: de Mega Club mag niet ontbreken. In Nederland heet ie Tjaffer en was hier best populair. Relatief dan want ca 100 exemplaren midden jaren ‘90 is niet veel, maar NL was wel het beste exportland! (Wellicht mooi onderwerp voor special door @willeme)
willeme zegt
@pignon:
We hebben de Mega Tjaffer een paar keer wat aandacht gegeven:
In de Pluriel special:
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-citroen-c3-pluriel-114103
Als diesel cabrio:
https://www.autoblog.nl/nieuws/de-14-meest-opmerkelijke-diesel-cabrios-116699
In de Mega Tack Special
https://www.autoblog.nl/nieuws/special-mega-track-130650
Er is bijzonder weinig beeldmateriaal van de auto om een leuk verhaal om heen te maken. Maar we kunnen altijd eventjes kijken ;-)
Robert zegt
Als je de Citroën Mehari noemt, mag je de Renault Rodeo, op basis van de R4 (en later ook de Renault 6), ook niet vergeten. Maarliefst 17 jaar in productie geweest.
utregcity zegt
Geef mij de Crossblade maar dan.
awesome zegt
een oude Suzuki Samurai of Jimny mag volgens mij niet ontbreken in dit soort lijstjes.
marcomanta zegt
Ik vind de Fiat echt mooi, sowieso de 500 blijft een leuke auto, de getoonde ziet er echt goed uit, jammergenoeg nog nooit eentje live gezien.
sonnybonds zegt
Ja veel leuker dan die rare versies die Fiat zelf heeft bedacht. Echt een toffe auto
ptothem zegt
Lijkt nog niet erg storm te lopen met de collectables. 1 onder veiling en 1 wordt verwacht. Toch jammer en hopen dat het aantrekt!
machielvdd zegt
Maak je geen zorgen, er zit nog meer aan te komen (een Z8 met minder dan 2.000 km bijvoorbeeld). Als de veiling van de Crossblade is afgelopen wordt er even een kleine zomerstop ingelast tot eind augustus. De veilingen zijn dus bewust even op een lager pitje gezet.
por100 zegt
Ik vind zelf een oude suzuki samurai of een modernere jimny ook ultieme strandwagentjes. Die hadden we vroeger op het strandpaviljoen met veel te grote offroadwielen eronder waardoor je niet te scherp kon sturen, maar wel rustig met 70 over het strand kon scheuren. Verder natuurlijk ook echt cabrio en buitengevoel. Op vakantie (grieks, italiaans of spaans eiland) probeer ik altijd zo’n auto te huren. Je past er met 4 net aan in en verder de grootste lol.
kevertje zegt
Er is één groot verschil: al het bovenstaande vernoemde strandvervoer is (op de Twizzy na misschien) grotendeels bestemd voor mensen met een St-Tropez budget, zeg maar om naast de dure Benz of Maserati te parkeren, een speeltje voor op zondag. De geinige dingen die in de jaren 60-70 geproduceerd werden waren echter zeer betaalbaar en binnen het bereik van iedereen. Ook de groenteboer permitteerde zich een Mehari of Rodeo omdat hij dat voor dagdagelijks gebruik leuk vond, om bv. naar zijn klanten te rijden. Italië was in die tijd dé plek van de vele verbasterde 500, 600 en andere Autobianchi’s. De Monkeys hadden de Mini-Moke toen al tot cult-object gemaakt en je zag hem dan ook vaak in kustgebieden.Wat de wereld mist is dit creatieve soort van autootjes, maar dan zonder electrische leren stoelen, voorruitverwarming en cruise-control. Betaalbaar simplisme pur sang. En natuurlijk spelen ook dingen zoals veiligheid. Met een Mehari was dat niveau 0 maar met de 2CV-prestaties ook niet zo erg. Nu moet het een perfecte auto zijn ook op dat vlak, dus in basis al heel duur. En toch ligt daar een uitdaging, denk ik zo.
Robert zegt
@kevertje: mooi verwoord. Punt is, denk ik, dat met de huidige regels omtrent passieve en actieve veiligheid en emissies het haast onmogelijk is om nog zo’n simplistisch model voor relatief weinig geld op de markt te brengen. Alleen de genoemde Twizzy, Smart Crossblade en E-Méhari komen daar enigszins bij in de buurt.
piet zegt
Om een of andere reden word ik een beetje treurig van deze karretjes en denk: “ga lekker op de fiets”.
petroldrinker zegt
@piet: waarom zou je in godsnaam op een fiets stappen als je kan autorijden? Iets wat ik nooit zal begrijpen
rotolo zegt
Veel meer dan een handdoek hoef je toch niet mee te nemen ;)
bernoulli zegt
Die E-Mehari is best een grappig ding. Paar jaar terug reed er eentje bij ons in Frankrijk op de camping rond als dienstauto.
Citroën heeft ook van de Cactus ooit een concept gehad die er wel wat op leek. De Cactus M. Maar die heeft zoals bekend dus niet de showroom gehaald.
O plaat zegt
Geen VW 141 in de lijst? De Mehari heeft toch duidelijk zijn mosterd daar gehaald?
petroldrinker zegt
Huh, geen jeep wrangler? De strandauto bij uitstek, dak eraf, deuren eruit genieten van de motorroffel en lekker met 5 a 7 man, op pad ipv 2 volwassenen en een baby achterin….
bernoulli zegt
Trouwens, veel meer beachy dan dit gaat het niet worden: https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2020/04/skoda-felicia-fun-2.jpg
De Skoda Felicia Fun. Zelfs het kleurtje schreeuwt zomer.