Met Laurens van den Acker heeft Renault een van de grote Nederlandse designnamen in dienst, een mooie inspiratie voor de vele (aspirant-) Dutch designers. Zes van hen strijden binnenkort om de eerste Renault Design Award, de uitslag hiervan ligt deels in jouw handen!
Over een week begint in Eindhoven de Dutch Design Week, waar designtalent uit vele vakgebieden zijn kennis demonstreert. De automotive mag hierbij zeker niet vergeten worden, en daarom selecteerde Renault Nederland een zestal up-and-coming Nederlandse designers die zich reeds op hun vakgebied bewezen hebben. Zij mogen op basis van de Renault-designvisie een lifestyle-product ontwerpen. Van den Acker zelf formuleerde de opdracht en is ook betrokken bij de uitvoering ervan. Zoals je wellicht weet ontvouwt hij zijn designstrategie rond een zeskleurige Marguerite, geïnspireerd op de mens, waarbij alle conceptcars voor een levensfase van de mens staan:
De zes lifestyle-producten worden beoordeeld door een vierkoppige jury, waar Laurens deel van uitmaakt, maar de lezer/liefhebber verdient ook een stem. Daarom komt het vijfde jury-oordeel van jou. Op het designplatform Design for life kan je de designers volgen gedurende het designproces en je steun uitspreken voor je favoriet.
What’s in it for me?
Als je het niet voor de liefde voor design doet, dan heeft Renault een extra stimulus in petto: een limited edition van het winnende ontwerp voor in je eigen rijtjes- of designhuis. Ga dus snel naar de actiepagina en laat jouw stem gelden!
6cylinder zegt
Leuk dat Nederland zo goed meedraait in de design-wereld. Kan helaas niet voorkomen dat mijn cynisme de overhand krijgt, design tegenwoordig is hopeloos overrated.
Maak nou gewoon iets simpels, dat is verreweg het mooist.
amgpower63 zegt
@6cylinder: koop je een alto.
tridente zegt
“lifestyle-product”, ik ga even poepen..
pb2612 zegt
@ 6cylinder…..Mag ik je complimenteren met de eerste prijs van meest onnozele opmerking van de dag?
Dit heeft te maken met een aantal zaken.1) Design is een methode om alle producten om ons heen interessanter te maken. Materialisering, vormgeving, beleving etc…heeft allemaal met design te maken. Ik kan me niet voorstellen dat iemand, of jij in dit geval, niet graag producten om zich heen heeft die onderscheidend zijn en origineel. Smaak heeft niks hiermee te maken. De computer waar je nu op zit te tikken is ook vormgegeven, evenals je auto en alle andere producten. Design is geen decoratie of een label….Het is een manier om alles om je heen interessanter, leefbaar en praktisch te maken. 2) Iets simpel maken is ook een opmerking die vaak genoemd wordt in design, kunst etc. Ja zoiets kan mijn zoon van 3 ook tekenen….oid…Wat is simpel in jouw ogen? Iets simpel ontwerpen is het meest moeilijke dat er is. Een hoop lijnen op het tekenveld zetten kan iedereen, maar alles strippen tot de essentie van je ontwerp en daarmee onderscheidend blijven is de moeilijkste taak van een ontwerper. Er zijn immers ontelbaar veel producten op de markt….Wellicht associeer je design te veel met stilering en dat is inderdaad smaak gebonden. Dat is puur bedoelt om iets te verfraaien.
desjonnies zegt
@pb2612:
Mag ik jou complimenteren met de mij-in-de-war-maakopmerking van dit draadje?
Ik dacht nl dat @6cilinder gewoon simpelheid bedoelde met genialiteit.
Om het bij Renault te houden zou ik graag uwes mening willen zien over de R16 die Renault ooit bouwde (overigens een zeer succesvolle auto)
Ontworpen door industrieel ontwerper Phillipe Chabonneaux.
En, voor mezelf altijd een teken van goed design, slechts 1 man.
Evenals de eerste Twingo van Renault door Patrick le Quement
Is dat design of is dat stilering, waar begint het ene en waar eindigt het andere?
pb2612 zegt
@desjonnies:
Dank je wel :-)……Nee ff zonder bs….
Wat ik bedoel te zeggen is dat design alle elementen van functionaliteit en vormgeving omzet in een product. Het een moet het ander versterken en andersom. Design dat alleen maar bedoeld is om mooi zijn is geen design, maar is stilering. Design is dus het zoeken naar een perfectie cohesie tussen functie en vorm. Daarbij kun je het nog mooi vinden of niet, maar dat heeft weer met smaak te maken. Stilering is een overdaad aan vorm, waar functionaliteit niks mee te maken heeft. Begrijp je het nog een beetje?
Om op je vragen mbt de R16 en Twingo terug te komen….
De R16 is in dit geval een ontwerp dat naar mijn mening enigzins uit balans is door zijn hoge raampartij icm lage achterkant. Toch is het een auto die puur form follows function nastreeft. Geen overdaad aan lijnen, maar functionaliteit in een aantrekkelijk jasje.
De Twingo daarentegen is bedoeld als stadsauto en daarin goed presteert. Echter is de dash overgestileerd. Dat heeft enerzijds met de doelgroep te maken, anderzijds met het merk. De holle bolle lijnen zorgen er soms voor dat er te grote overgangen zijn tussen bijv. een opbergvak en armsteun. Daardoor kan een armsteun niet prettig aanvoelen of het opbergvak te klein worden. Dan heb je het over stilering dat belangrijker gevonden wordt dan de perfecte balans tussen vorm en functie. Daar ben ikzelf geen fan van in ieder geval…..
potver7 zegt
Je hebt jongeren die de designfilosofie voor de jaren ’20 en ’30 moeten ontwikkelen, en die fotografeer je dan in een omgeving die zo uit de jaren ’80 van de vorige eeuw komt… Je zou bijna zeggen dat ze dat expres hebben gedaan!
lambomuira zegt
D’r was d’r gisteren 1 op me werk om onderdelen mee te nemen haha
mashell zegt
Op die foto lijkt het wel de cast van een sitcom…
laminaatplaat zegt
Wat-een-lulkoek.