Vanaf 1 januari 2025 voeren 14 Nederlandse gemeentes een zero-emissiezone in. Een goudmijn voor Poolse bouwvakkers!
Oh ja, dat is zeker weer zo’n tendentieuze kop van Autoblog? En dan ook nog een Italiaanse bus op de foto en geen Poolse. Maar dat is nou net het idee. Feitelijk klopt de kop, maar het mag natuurlijk ook gewoon een Italiaanse, Roemeense, Duitse of Belgische bouwvakker zijn. Als de ondernemer in kwestie maar geen Nederlands nummerbord op zijn dieselbus heeft zitten.
Dat zit namelijk zo. Als je vanaf 1 januari de zero-emissievrijezone in wil rijden met je Euro 4 bus zoals hier op de foto, dan is dat een dikke NEE. Verkeerscamera’s registreren automatisch de kentekens van alle voertuigen die de zero-emissiezone in- en uitrijden. Als het aan Amsterdam en Utrecht ligt ook de personenauto’s.
RDW database
Al die gescande kentekens gaan door de database van de RDW en daar staan alleen maar Nederlandse kentekens in. Dat betekent dat iedereen met een buitenlands kenteken gewoon de zero-emissiezone in kan knorren met zijn ronkende en fijnstof blazende euro 3, 4 of 5 dieselbus. Tenminste in ieder geval in Rotterdam, zo weet RTV Rijnmond te melden.
Dit blijkt uit vragen die PvdA-raadslid Dennis Tak aan verantwoordelijk wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (VVD) heeft gesteld. Vrachtauto’s en bestelbussen met een buitenlands kenteken zijn wel in overtreding, maar krijgen geen bekeuring. In ieder geval niet automatisch.
Dat is niet uit te leggen. Het ondermijnt het draagvlak voor de energietransitie.
Aldus raadslid Tak
Allemaal aan de exportbus
Concurrentievervalsing of een business opportunity? Veel transportbedrijven hebben nu al filialen in het oosten van Europa en hebben de mogelijkheid om die buitenlandse vrachtauto’s lekker hier in te zetten. Inclusief chauffeur uit het oosten.
Slimme ondernemers kunnen wellicht, net als de snelle ramkrakers en runners, in Duitsland voor langere tijd een nette werkbus huren. Kun je dan gewoon de binnenstad mee insturen en je klusjes doen. Beter dan met de platte kar of met je kruiwagentje cement in de metro.
Zero-emissiezone goudmijn
Gouden tijden dus voor de bouwvakkers uit de Europese Unie die een Nederlands inkomen ambiëren? Kun je niet maken volgens de Rotterdamse PvdA’er.
De beste man is zelf milieubewust met de auto op vakantie naar Zweden geweest en kreeg daar achteraf gewoon een factuurtje voor de tolwegen. Op basis van zijn Nederlandse kenteken. Dennis Tak wil nu graag weten waarom dat niet ook in de Maasstad kan met die dekselse stinkende dieselbussen uit de rest van Europa.
Een alternatief is volgens hem ook een milieusticker. Die kennen we al uit Frankrijk en Duitsland. Ook een leuk idee. Maar als dat doorgaat dan graag wel één voor heel Nederland Dennis… Want als je voor elke stad een andere sticker moet aanvragen en op je raam plakken… Dat ziet er niet zo veilig uit…
Handhaven!
Concreet wil de PvdA-fractie in de Rotterdamse gemeenteraad heel graag weten hoe en wanneer de gemeente ook gaat handhaven voor buitenlandse busjes. Want, zo stellen zij terecht, je kunt niet eisen van Nederlandse ondernemers dat ze diep in de buidel tasten voor een dure elektrische bus en dan buitenlandse ondernemers onbeperkt toegang geven. Wordt vervolgd.
De trouwe Autoblogger heeft natuurlijk de bus op de foto’s herkend. Deze origineel Nederlandse euro 4 bus met 408 duizend kilometer op de teller kreeg recent met heel veel moeite een Italiaans kenteken.
Robert zegt
Bizar dat men buitenlanders niet actief gaat (lees: kan) beboeten. En het schept nog een gevaarlijk precedent ook: de eerste bekeurde Nederlander die een boete voor een dergelijke overtreding aanvecht, kan met een beroep op het gelijkheidsbeginsel (één Europa, was het toch?) nog wel eens succes mee hebben.
Mini Joe zegt
Voor heel Nederland of nog beter de hele Benelux het Duitse systeem overnemen.
RutgerK zegt
Met veel landen zijn er.afspraken over het kunnen delen van databases en dus het versturen van boetes.
Het vergt natuurlijk best een behoorlijke koppeling van databases om op basis an kentekens vast te stellen aan welke euronorm de auto voldoet.
crashingduke zegt
Dit gaat waarschijnlijk ook gelden voor de tol op de A24.
outlook zegt
Ook voor vrachtwagens?
harrie zegt
Prachtig, eerst voor een appel en een ei onze geexporteerde dieselbussen opkopen om vervolgens hier alle progressieve grachtenpandjes te komen stucen.
Mooi voorbeeld van ‘als het maar goed voelt’ polletiek.
DeWitteCondor zegt
Heerlijke he? En superieur dat ze zich voelen daar in Damsko.
MarcoM zegt
Bedankt voor de tip.
lightisride zegt
Raar verhaal. In Parijs weten ze ook van buitenlandse auto’s precies hoe zwaar ze zijn als er parkeertarief betaald moet worden.
Fernando zegt
Federaal zijn die databanken onderling beschikbaar voor bv verkeersovertredingen maar dan stopt het voor de meeste landen.
België en Nederland deelt bv wel data aan privéinstanties en lokale overheidsinstanties ivm o.a. parkeergelden maar Duitsland, Polen of Italië weer niet.
Gevolg is dat ik met Duits kenteken in België en Frankrijk (ook Parijs) nooit betaal om te parkeren terwijl mijn Nederlandse vriend dat wel doet.
In Nederland neem ik het risico niet omdat die makkelijk met een wielklem te voorschijn komen.
Ook met mijn oldtimer ben in de LEZ zone van Antwerpen al ingereden zonder boete omdat het ook hier niet om een Federale dienst betreft.
1 EU voor iedereen maar toch niet altijd voor iedere EU burger.
Crosscabouter zegt
All people are equal, but some people are more equal than others…..
Tuurlijk weet ik dat we verre van een socialistische staat zijn, maar toch. Ik ben het wel met de PvdA’er eens.
Vandaag nog een heel gesprek met een paar ondernemers gehad uit familiebedrijven. In die gesprekken komt steeds vaker naar voren dat ze niet perse wensen dat kinderen de toko overnemen. De overheid is een te onbetrouwbare partner aan het worden.
slowland zegt
Succes met de 2CV!
Als je het net zo goed doet als ik hier in Canada….
Ik heb destijds (2019) contact gezocht met een fransoos in Vancouver die daar een bedrijfje heeft met franse auto’s. Hij heeft de inspectie gedaan en al het contact met de autoriteit geregeld. Het inklaren en registreren was daaarna appeltje, eitje en de auto stond zo binnen 3 dagen op kenteken!
Michel zegt
De 2Cv heeft inmiddels een kenteken. Ging uiteindelijk redelijk soepel met Franse homologatie. Toen ik vroeg hoe of wat keken ze me aan en zeiden: hij heeft nu toch een kenteken? Verder niet vragen dus
DeWitteCondor zegt
Zegt Dennis Tak nu eigenlijk dat ze niet goed nagedacht hebben over dit plan? Je verwacht het niet.
outlook zegt
Mazen zijn er altijd. Percentage niet NL kentekens zal in verhouding 1-15% zijn. Gewoon een goede zaak wat mij betreft. Als je als ondernemer in deze tijd (met deze uurtarieven) niet in staat bent een bedrijfsauto met enigszins moderne motor te kopen moet je je afvragen wat het bestaansrecht nog is. Dit beleid is jaaaaaaarenlang geleden aangekondigd. Meeste ondernemers hebben hier al lang op geanticipeerd.