Alweer een onbekende sportauto? Alweer op basis van een Lotus? De crisis lijkt niet bepaald dodelijk te zijn voor jongensdromen. Nieuwe sportwagens komen als paddestoelen uit de grond. Zo ook Zenos.
Dat is namelijk het nieuwe troetelkindje van de voormalige baas van Caterham. De Zenos E10 wordt zijn eerste model. Gebaseerd op een Lotus Elise zal deze roadster concurreren met onder andere de KTM X-Bow en de Caterham Seven.
Door gebruik te maken van een aluminium buizenchassis en lekker veel carbon hoopt hij een sportwagen te creëren die niet meer weegt dan 650 kilogram. Met een 200 pk sterke EcoBoost motor van Ford moet dat vast en zeker voor een rappe acceleratie zorgen. Heel toevallig zien we datzelfde blok ook terug bij Caterham.
Ansar Ali heeft de financiering voor ontwikkeling en productie al rond en kan nu beginnen aan het project. De E10 komt waarschijnlijk volgend jaar op de markt. Over een paar jaar wil hij het gamma uitbreiden met een cabrio (2016) en coupe (2018). Het lijkt ons hoog gegrepen, we zijn benieuwd. (via autocar.co.uk)
Vincegail zegt
En het is nog een milieuvriendelijk ding ook! Het carbon wordt gemaakt uit gerecycleerde McDonalds rietjes!
rob68 zegt
@Vincegail: Hamburgers bedoel je zeker….taaie shit.
rob68 zegt
Verkoop bij de Xenos?
smartass zegt
@MrBrown
Als hij gebaseerd is op de Elise dan heeft hij een aluminium monocoquechassis en geen buizenframe.
De Ecoboost van Ford wordt ook gebruikt als replacement/upgrade in oudere Elises dus dat is dan weer logisch.
OT: van dit soort trackspeeltjes kan ik nooit genoeg krijgen. Het zou wel leuk zijn als hij hem ook in kit vorm gaat leveren, als is het maar om de prijs te drukken.
smartass zegt
@smartass:
Het Elise chassis.
Hupke zegt
@smartass:
Klopt, een aluminium buizenframe is niet compleet waanzinnig maar toch verre van ideaal.
Overigens mag Lotus dit monocoque noemen zoveel als ze willen maar het is toch eerder een tub of een zelfs een clever ladderchassis.
Wel een logische stap voor kitcar bouwers.
Als je zo’n frame wilt maken heb je enkel technici nodig die met lijm omkunnen en een goede alluminium snijmachine.
Als je het helemaal gegoei wil maken heb je ook nog een vriendje nodig bij een firma die aluminium extrudeert (maar ook dat mag als je voldoende oplages maakt geen probleem zijn).
smartass zegt
@Hupke:
:otus maakt die tubs ( jij je zin) ook niet zelf, die worden gemaakt bij Alcoa.
Lotus verkoopt die dingen gewoon los zodat je, als je dat wenst je tub kan vervangen.
Bij een crash willen de ophangpunten van de voorwielophanging nog weleens uitscheuren en dat is eigenlijk niet te repareren. Het wordt door prutsers wel gelast maar dat moet je niet willen.
De tub is trouwens volledig opgebouwd uit extrusieprofielen. Zelfs delen als de pedalen en de raamslingers zijn zo gemaakt.
Hupke zegt
@smartass:
Weet ik, maar in principe kan je ook ’60s racer style je tub zelf fabriceren, zeker met de huidige technologie waar de stukken zeer precies gemaakt en gelijmd kunnen worden.
Al is dat natuurlijk nooit zo stijf als die geëxtrudeerde profielen die lotus gebruikt.
rubend zegt
@Hupke: ladderchassis, juist ja.
Hupke zegt
@rubend:
Ja, de buiging word tegengegaan door beams die het buigmoment volledig opvangen. Idem ipse bij een ladderchassis. Het is op het gebied van de torsie dat deze afstand neemt van een ladderchassis.
Svensson zegt
“…een 200 pk sterke EcoBoost motor van Ford…”
@MrBrown:
Dit klopt niet helemaal. Ze willen de 2.0 Duratec HE Ti-VCT gebruiken, een atmosferische variant van de EcoBoost. Dit blok is een doorontwikkeling van de oude Duratec (die gebruikt wordt in veel Caterhams en verschillende raceauto’s, o.a. vanwege de goeie tunability) en beschikt nu over directe inspuiting en variabele kleptiming.