• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons af

Auteur: ricardo, gepost 20 september 2013 om 10:14 – 32 Reacties

Afbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons afAfbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons afAfbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons afAfbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons afAfbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons afAfbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons afAfbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons afAfbeelding Zender vuurt een Abarth 500 Corsa Stradale op ons af

 Abarth 500 Corsa Stradale
De welbekende naam Zender associëren we nog wel eens met Duitse klasbakken uit de jaren tachtig, maar de Italiaanse tak ontfermt zich tegenwoordig over gloeiendhete turbokannonetjes. En ze strooien met termen als ‘Corsa’ en ‘Stradale’, want dat klinkt zo lekker Mediterraans.

Nieuw buitenkantje

Op de IAA debuteerde deze Abarth 500 met een parelmoer-witte body van carbon fiber. Zender verzon namelijk een nieuwe vorm voor het uiterlijk, waarbij de heupen flink breder werden gemaakt en er op de voorkant een soort air curtains á la BMW verschenen. Naast een verlagsinsset met dempers die in hardheid instelbaar zijn werden de wielkast opgevuld met 18 inch Arcasting Excalibur-velgen, gewikkeld in Pirelli P Zero Blacks in de maat 215/35/18.

240 pk

Hoewel het een designstudie is die je niet meteen in de prijslijsten van Zender zult tegenkomen, hebben ze van het 1,4-liter blok wel serieus werk gemaakt. Naast een nieuwe krukas en zuigers werd er een RS-Evo-turbo aan het inlaattraject toegevoegd, samen met een 70 mm uitlaatsysteem. Genoeg om hem bij 5200 toeren 240 pk op te laten hoesten. Het koppel komt uit op 335 Nm.

Het is in ieder geval voldoende om je in 6,5 seconden naar de 100 km/u te katapulteren, terwijl je in je custom made sportsoelen wordt gedrukt, uitkijkend over een oase van oranje en zwart leer.

Roept u maar: maken of kraken?

Ook interessant!

  • Koop de Abarth 500 met Novitec spul van een Autobloglezer
  • Abarth 695 Esseesse is het zoveelste gelimiteerde bommetje
  • Abarth F595 heeft een Formule 4 motor
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

500, abarth, Fiat, iaa-2013, tuning, wit, zender

Vorig bericht: « Keating wil met deze auto 547 km/u gaan rijden
Volgend bericht: Nederland krijgt een snelweg voor zelfrijdende auto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    20 september 2013 om 10:17

    Zender doet al heel lang dingen voor Fiat, de bodykit van de Seicento sporting Abarth kwam ook bij Zender vandaan.

    OT: leuk bommetje, ik zeg maken ook al zijn er al best veel kits voor de 500.

    Login om te reageren
    • woot zegt

      20 september 2013 om 15:27

      @jrk68: Ook voor de Alfa Romeo GTV zijn zenderkits te krijgen. Bestaande uit een onderlip sideskirts en een spoiler. Ook hebben ze een 4-pijps uitlaat er voor.

      Login om te reageren
  2. gillesvp zegt

    20 september 2013 om 10:21

    Veel te lekker dit.. Zou nog iets zijn voor mijn vriendin ;)

    Login om te reageren
    • MLTB zegt

      20 september 2013 om 10:24

      @gillesvp: Kijk mij eens een vriendin hebben post.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        20 september 2013 om 10:55

        @MLTB: +1

        Login om te reageren
      • gillesvp zegt

        20 september 2013 om 17:18

        @MLTB: ja, zo gaat dat normaal in het leven. of een vriend voor jou, is voor mij gelijk. Wou gewoon duidelijk maken dat ik niet mijn dagen zou vullen als man in een fiat 500 ondanks dat dit een behoorlijk beheerlijk autootje is.

        Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      20 september 2013 om 13:36

      @gillesvp: heeft je vriendin dan eindelijk opblaasbare rijbewijs gehaald? Gefeliciteerd!

      Login om te reageren
  3. ericc zegt

    20 september 2013 om 10:30

    Maken !!!!!!!!!

    Login om te reageren
  4. munich zegt

    20 september 2013 om 10:34

    Oef! Wat een dikkerd. Afgezien van de prijs, die vast heel fors zal zijn, zie ik deze 500 helemaal zitten.

    Login om te reageren
  5. imaginenl zegt

    20 september 2013 om 10:37

    Dat achterspoilertje is leuk! Soort whaletail, mooi!

    Login om te reageren
  6. bullgod76 zegt

    20 september 2013 om 11:00

    Waar kan ik mijn vriendin inruilen voor dit lekkere ding?

    Login om te reageren
    • Vinny_93 zegt

      20 september 2013 om 11:24

      @MLTB: Kijk mij vanaf 5 over 11 vrijgezel zijn post

      Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    20 september 2013 om 11:10

    Ik zou er niet dood in gevonden willen worden maar in alle eerlijkheid moet ik toegeven dat het wel een guilty pleasure zou kunnen zijn.

    Het ziet er beter uit dan de standaard 500 maar het is ook wel vulgair.

    Login om te reageren
  8. 307-2.0-chipped zegt

    20 september 2013 om 11:35

    Mooie ”shopping-kart”, maar nog mooiere foto’s!

    Login om te reageren
  9. r32turbo zegt

    20 september 2013 om 11:43

    Dik Dik en nog eens Dik maken en afleveren voor mijn deur.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      20 september 2013 om 13:40

      @r32turbo: amen! Maar niet je r32 wegdoen!

      Login om te reageren
      • r32turbo zegt

        20 september 2013 om 13:48

        @bierbuik: nee zeker niet dit is wel een bommetje maar mijn r32 is de bom:p

        Login om te reageren
  10. jweelden zegt

    20 september 2013 om 12:34

    Foto 4 doet me denken aan een beetle.

    Login om te reageren
  11. razzie zegt

    20 september 2013 om 12:47

    Heb liever een normale Abarth met 240pk.

    Login om te reageren
  12. schellekens006 zegt

    20 september 2013 om 13:02

    Kermis 500 , lelijk!

    Login om te reageren
  13. volvoturbo zegt

    20 september 2013 om 14:34

    6,5 sec? Wat weegt dit ding dan wel niet? Zal niet echt licht zijn.

    Login om te reageren
  14. ropbp zegt

    20 september 2013 om 16:10

    Het is en blijft een kappersauto (niets tegen kappers, ze mogen juist trots zijn dat er speciaal voor hen auto’s worden ontworpen), maar als ze ‘m ook leveren in heel diep glanzend zwart, ga ik serieus overwegen om kapper te worden :-)

    Login om te reageren
  15. HZW zegt

    20 september 2013 om 16:45

    240 pk, velgen en achter spoiler zijn top de rest hoeft van mijn niet.

    Login om te reageren
  16. heidekonijn zegt

    20 september 2013 om 17:44

    Ik dacht de familie Zender was opgehouden met bodykits?

    Login om te reageren
  17. baasbas zegt

    20 september 2013 om 19:44

    Meh.. Als het een 500 moet zijn, doe me dan maar een door Aznom aangepaste

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      20 september 2013 om 20:00

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        20 september 2013 om 20:17

        @baasbas:
        Was die niet van Lucarelli Monza?
        Hier even een specsheet van die conversie.
        http://www.motorecentrale.com/#!complete-cars
        Begin dit jaar stond er eentje te koop voor onder de 40K.

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          20 september 2013 om 23:14

          @jrk68: juist, die.. Enige zeik-punt wat ik kan bedenken is die luchthapper. Die kan eleganter..

          Login om te reageren
  18. deladude zegt

    20 september 2013 om 20:35

    Heuh, 240 pk in zo’n klein, licht frommelbakkie en dan nog 6,5 seconden doen over de sprint? Dat klinkt waarschijnlijk langzamer dan het voelt.

    Hoe dan ook: zet maar voor de deur. Leuk speelkameraadje.

    Zouden ze ook zo’n kitje hebben voor mijn 107?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 september 2013 om 20:41

      @deladude:
      Tja, het nadeel van FWD blijft tractie.
      Bij Lucarelli Monza kan je hem met een middenmotor krijgen en dan zit hij in 4.7sec op de 100 met 230pk of in 3.9sec met 280pk.
      Kost een paar centen maar dan krijg staat je lach voor het leven op je gezicht gebeiteld….

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        20 september 2013 om 23:17

        @jrk68: de 180 pk versie zou voor mij denk ik de beste keuze zijn. Ik ben geen coureur… En dan onderweg zijn met 1000 kilo, turbo blok, korte wielbasis, brede banden en middenmotor… Een recept voor snap-off overstuur

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          21 september 2013 om 08:23

          @baasbas:
          Yep, lift off oversteer zal zeker een issue zijn, ik heb hem qua maten en gewicht even vergeleken met een Elise.
          Wielbasis is gelijk, 2,30m
          Spoorbreedte van de Abarth is voor 5 en achter 10cm smaller
          Gewicht is 200kg hoger en het zwaartepunt ligt flink hoger.

          Voor puur straat gebruik is die 180pk versie natuurlijk al gek zat. Misschien dat een maatje bredere achterbanden dat lift off oversteer nog een beetje kan indammen. Nu staat hij rondom op 205/40/17, ter vergelijk, de meeste Elises rijden voor met 195 en achter met 225, dan hapt hij wat minder aan de voorzijde wat hem wat beter hanteerbaar zou maken.

          Beide kosten rijklaar zo rond de 50K, dus je moet wel redelijk maf zijn om je Abarth zo om te bouwen. Als ik het geld zou hebben zou ik het toch doen en er voornamelijk trackdays mee rijden. Op de weg lijkt het mij ook een hand vol.
          Nu ben ik ook geen echte coureur maar ik rij inmiddels zo’n 7 jaar met middenmotor auto’s. Voor mij zou dit een stapje moeilijker betekenen, al kan je dan ook opteren voor een sterkere Elise of Exige.
          Toch lijkt dit mij leuk juist omdat het zo’n apart ding is en je het gros van de mensen versteld kan laten staan.

          Zoals jij terecht zegt, die luchthappers kunnen fraaier.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North