De welbekende naam Zender associëren we nog wel eens met Duitse klasbakken uit de jaren tachtig, maar de Italiaanse tak ontfermt zich tegenwoordig over gloeiendhete turbokannonetjes. En ze strooien met termen als ‘Corsa’ en ‘Stradale’, want dat klinkt zo lekker Mediterraans.
Nieuw buitenkantje
Op de IAA debuteerde deze Abarth 500 met een parelmoer-witte body van carbon fiber. Zender verzon namelijk een nieuwe vorm voor het uiterlijk, waarbij de heupen flink breder werden gemaakt en er op de voorkant een soort air curtains á la BMW verschenen. Naast een verlagsinsset met dempers die in hardheid instelbaar zijn werden de wielkast opgevuld met 18 inch Arcasting Excalibur-velgen, gewikkeld in Pirelli P Zero Blacks in de maat 215/35/18.
240 pk
Hoewel het een designstudie is die je niet meteen in de prijslijsten van Zender zult tegenkomen, hebben ze van het 1,4-liter blok wel serieus werk gemaakt. Naast een nieuwe krukas en zuigers werd er een RS-Evo-turbo aan het inlaattraject toegevoegd, samen met een 70 mm uitlaatsysteem. Genoeg om hem bij 5200 toeren 240 pk op te laten hoesten. Het koppel komt uit op 335 Nm.
Het is in ieder geval voldoende om je in 6,5 seconden naar de 100 km/u te katapulteren, terwijl je in je custom made sportsoelen wordt gedrukt, uitkijkend over een oase van oranje en zwart leer.
Roept u maar: maken of kraken?
jrk68 zegt
Zender doet al heel lang dingen voor Fiat, de bodykit van de Seicento sporting Abarth kwam ook bij Zender vandaan.
OT: leuk bommetje, ik zeg maken ook al zijn er al best veel kits voor de 500.
woot zegt
@jrk68: Ook voor de Alfa Romeo GTV zijn zenderkits te krijgen. Bestaande uit een onderlip sideskirts en een spoiler. Ook hebben ze een 4-pijps uitlaat er voor.
gillesvp zegt
Veel te lekker dit.. Zou nog iets zijn voor mijn vriendin ;)
MLTB zegt
@gillesvp: Kijk mij eens een vriendin hebben post.
E550 zegt
@MLTB: +1
gillesvp zegt
@MLTB: ja, zo gaat dat normaal in het leven. of een vriend voor jou, is voor mij gelijk. Wou gewoon duidelijk maken dat ik niet mijn dagen zou vullen als man in een fiat 500 ondanks dat dit een behoorlijk beheerlijk autootje is.
bierbuik zegt
@gillesvp: heeft je vriendin dan eindelijk opblaasbare rijbewijs gehaald? Gefeliciteerd!
ericc zegt
Maken !!!!!!!!!
munich zegt
Oef! Wat een dikkerd. Afgezien van de prijs, die vast heel fors zal zijn, zie ik deze 500 helemaal zitten.
imaginenl zegt
Dat achterspoilertje is leuk! Soort whaletail, mooi!
bullgod76 zegt
Waar kan ik mijn vriendin inruilen voor dit lekkere ding?
Vinny_93 zegt
@MLTB: Kijk mij vanaf 5 over 11 vrijgezel zijn post
Hupke zegt
Ik zou er niet dood in gevonden willen worden maar in alle eerlijkheid moet ik toegeven dat het wel een guilty pleasure zou kunnen zijn.
Het ziet er beter uit dan de standaard 500 maar het is ook wel vulgair.
307-2.0-chipped zegt
Mooie ”shopping-kart”, maar nog mooiere foto’s!
r32turbo zegt
Dik Dik en nog eens Dik maken en afleveren voor mijn deur.
bierbuik zegt
@r32turbo: amen! Maar niet je r32 wegdoen!
r32turbo zegt
@bierbuik: nee zeker niet dit is wel een bommetje maar mijn r32 is de bom:p
jweelden zegt
Foto 4 doet me denken aan een beetle.
razzie zegt
Heb liever een normale Abarth met 240pk.
schellekens006 zegt
Kermis 500 , lelijk!
volvoturbo zegt
6,5 sec? Wat weegt dit ding dan wel niet? Zal niet echt licht zijn.
ropbp zegt
Het is en blijft een kappersauto (niets tegen kappers, ze mogen juist trots zijn dat er speciaal voor hen auto’s worden ontworpen), maar als ze ‘m ook leveren in heel diep glanzend zwart, ga ik serieus overwegen om kapper te worden :-)
HZW zegt
240 pk, velgen en achter spoiler zijn top de rest hoeft van mijn niet.
heidekonijn zegt
Ik dacht de familie Zender was opgehouden met bodykits?
baasbas zegt
Meh.. Als het een 500 moet zijn, doe me dan maar een door Aznom aangepaste
baasbas zegt
jrk68 zegt
@baasbas:
Was die niet van Lucarelli Monza?
Hier even een specsheet van die conversie.
http://www.motorecentrale.com/#!complete-cars
Begin dit jaar stond er eentje te koop voor onder de 40K.
baasbas zegt
@jrk68: juist, die.. Enige zeik-punt wat ik kan bedenken is die luchthapper. Die kan eleganter..
deladude zegt
Heuh, 240 pk in zo’n klein, licht frommelbakkie en dan nog 6,5 seconden doen over de sprint? Dat klinkt waarschijnlijk langzamer dan het voelt.
Hoe dan ook: zet maar voor de deur. Leuk speelkameraadje.
Zouden ze ook zo’n kitje hebben voor mijn 107?
jrk68 zegt
@deladude:
Tja, het nadeel van FWD blijft tractie.
Bij Lucarelli Monza kan je hem met een middenmotor krijgen en dan zit hij in 4.7sec op de 100 met 230pk of in 3.9sec met 280pk.
Kost een paar centen maar dan krijg staat je lach voor het leven op je gezicht gebeiteld….
baasbas zegt
@jrk68: de 180 pk versie zou voor mij denk ik de beste keuze zijn. Ik ben geen coureur… En dan onderweg zijn met 1000 kilo, turbo blok, korte wielbasis, brede banden en middenmotor… Een recept voor snap-off overstuur
jrk68 zegt
@baasbas:
Yep, lift off oversteer zal zeker een issue zijn, ik heb hem qua maten en gewicht even vergeleken met een Elise.
Wielbasis is gelijk, 2,30m
Spoorbreedte van de Abarth is voor 5 en achter 10cm smaller
Gewicht is 200kg hoger en het zwaartepunt ligt flink hoger.
Voor puur straat gebruik is die 180pk versie natuurlijk al gek zat. Misschien dat een maatje bredere achterbanden dat lift off oversteer nog een beetje kan indammen. Nu staat hij rondom op 205/40/17, ter vergelijk, de meeste Elises rijden voor met 195 en achter met 225, dan hapt hij wat minder aan de voorzijde wat hem wat beter hanteerbaar zou maken.
Beide kosten rijklaar zo rond de 50K, dus je moet wel redelijk maf zijn om je Abarth zo om te bouwen. Als ik het geld zou hebben zou ik het toch doen en er voornamelijk trackdays mee rijden. Op de weg lijkt het mij ook een hand vol.
Nu ben ik ook geen echte coureur maar ik rij inmiddels zo’n 7 jaar met middenmotor auto’s. Voor mij zou dit een stapje moeilijker betekenen, al kan je dan ook opteren voor een sterkere Elise of Exige.
Toch lijkt dit mij leuk juist omdat het zo’n apart ding is en je het gros van de mensen versteld kan laten staan.
Zoals jij terecht zegt, die luchthappers kunnen fraaier.