Met de nadruk op ‘dikke’.
In november konden we heuglijk nieuws melden uit de hoek van BMW. De baas van de M-divisie liet namelijk los dat we kunnen rekenen op een zelfstandig BMW M-model. Van zo’n mededeling gaat het hart van iedere BMW-fanaat natuurlijk sneller kloppen. Zou er dan eindelijk een supercar komen? Een opvolger van de M1? Audi en Mercedes hebben supercars gebouwd, dus waar om zou BMW dat niet kunnen? Die hoop wordt nu echter de grond in geboord.
Er komt wel degelijk een zelfstandig model van BMW M, bevestigen nieuwe geluiden. Het is alleen niet de auto waar je op hoopte. Volgens BMW Blog wordt het zelfstandig model van BMW M namelijk – hou je vast – de X8 M.
De X8 M hebben we al uitgebreid besproken. Vorige maand werd namelijk bekend dat BMW deze typeaanduiding had geregistreerd. We gingen er toen vanuit dat dit een performance versie zou zijn van een reguliere X8. Volgens de bronnen van BMW Blog komt er echter helemaal geen reguliere versie. De X8 M zou van de grond af door BMW M gebouwd worden.
Cijfers over de X8 M konden we onlangs ook al melden. Die vallen niet tegen. De über-SUV zou maar liefst 760 pk en 999 Nm aan koppel krijgen. Om aan deze cijfers te komen zou BMW gebruik maken van hybridetechniek. Marcus Flasch, baas van de M-divisie, had vorig jaar al aangegeven dat er op korte termijn een M-model met elektrotechniek zou komen.
Aan de ene kant lijkt het vreemd dat BMW geen ‘normale’ versies van de X8 uit gaat brengen. Aan de andere kant: voor degenen die een X8 M te extreem vinden zijn er al de X1, X2, X3, X4, X5, X6 en X7. En de Lamborghini Urus heeft bewezen dat er markt is voor een SSUV. Wat dat betreft is het ook wel weer logische zet. Dat maakt het echter niet minder jammer dat dit het zelfstandige model van BMW M wordt en niet een écht sportieve auto.
Via: BMW Blog
Dutchdriftking zegt
Een X8M voor de verkoop cijfers en een M1 voor het imago? Gewoon een V8 in de i8 en klaar is Klaus.
phaeton zegt
@dutchdriftking: Die neus van de i8 is echt klein. Een zes turbo met lichte hybride is prima
87tb zegt
@phaeton: dat blok moet ook niet in de neus, maar op de plek van de nutteloze achterbank.
tjorque zegt
Wat een galM in die holle M(otosport) Merkdoos…
Ze kunnen de M beter omdraaien zodat het een W wordt. Van “Weit pinkel sport”
RiKe zegt
Doe maar niet, alles wat een bluf-suv is en de daklijn heeft van een schijtende hond is per definitie een verschrikking om tegen te komen.
geenidee zegt
Als dat betekent dat ze later wel M waardige auto’s op de markt kunnen brengen, why not. Heb je meteen klandizie voor je echte sportwagens. Een X8M voor de vrouw, een M1 voor mezelf. Laat maar doorkomen!
O plaat zegt
Ik ben toch een lucky bastert met mijn vrouw die enkel met 2 zitjes wil rijden waar het dak af kan. Geen lompe hokken voor mijn deur…
Goed_Koopman zegt
Ze hebben daar de knowhow niet meer. Dus blijft M pretenderen met een opgeleukte SUV.
racerx zegt
Ik kijk er niet meer van op, BMW is toch al jaren niet meer wat het geweest is. Leuke auto’s hoor en fijn dat ze goed verkopen, maar echt bijzonder zoals 10 jaar terug vind ik ze niet meer. Na m’n huidige komt er ook geen BMW meer.
tjorque zegt
Ik heb hetzelfde gevoel bij bmw auto’s.
De dikke bmw die ik al jaren wil staat er intussen. Maar het is een tweewieler :).
De auto’s meh… misschien als ze binnen een paar jaar een mooie (!!!) 5 touring PHEV maken die fiscaal goed zit (en mijn zaak wat floreert).
Maar verder ben ik niet meer geneigd om naar bmw te kijken…
racerx zegt
@tjorque: exact, ik heb nog een K1200S staan als ‘mile muncher’, qua motoren bouwen ze sowieso veel leuks, ik had tot voor kort ook nog een S1000RR, maar de auto’s kijk ik niet echt meer naar om. Zonde.
autoblogger zegt
@racerx: 15 jaar! Na de 1 serie is het hard bergafwaarts gegaan.
racerx zegt
De 1 serie is me nooit echt een doorn in het oog geweest, ondanks dat het niet de knapste was reden ze wel lekker en was de 130i echt een leuk ding om te rijden. Zo leuk zelfs, dat ik een jaar of 7 geleden een BMW Z4 Coupé gekocht heb met dezelfde N53 motor. Fantastisch ding was dat!
freshlife zegt
@racerx: op welke modellen van 10 jaar terug doel je dan? De E90 en F10 waren ook niet erg bijzonder toch? Nogsteeds prettig in aanzien en reden ook super, maar de nieuwe 3 rijdt ook supergoed. Nieuwe 5 is ietswat anoniem, maar dat was ook de kritiek op de relatief lomp sturende f10
racerx zegt
Als ik moest kiezen ging ik inderdaad voor de huidige 3, dat vind ik in de juiste spec nog wel een aantrekkelijke auto. Ik houd ook van bijzondere motoren, de E90 is in dat opzicht de laatste die met echt leuke blokken geleverd is buiten de M series om. De F10 vond ik gewoon een hele mooie auto, maar de motoren waren eigenlijk ook niet meer echt speciaal tov de concurrentie, op de eerste series 523 na dan. Daarna ging het qua design ook nog eens achteruit, zo vind ik de F10 een stuk mooier dan de huidige 5 en zijn de 2 coupé en 3 de enige auto’s in het huidige gamma die ik te pruimen vind, aangezien de 4 op weg naar de uitgang is. Het zal mijn benieuwen wat ze met de opvolger gaan doen en of de 5 facelift wat gaat brengen. Tuurlijk is een gedeelte van de pret door emissie eisen opgelegd, wat ook de reden is dat ik mijn auto hobby ga beëindigen zodra mijn 540i weg is. Hierna komt er een C klasse Estate, C180/200 ofzo, wat puur een praktisch gebruiksmiddel wordt. Hobby heb ik tegenwoordig 2 motoren voor, beleef ik heel wat meer plezier aan. Best zonde, ik ben/was BMW liefhebber sinds m’n pa er een kocht halverwege de jaren 90, maar het kan me gewoon niet meer bekoren.
gregorius zegt
Zelfstandig…
Tuurlijk; wat een marketing onzin man.
Het wordt gewoon een X6 die wat make-up op heeft om wat meer op een Urus te lijken.
Straks gaat MB nog zeggen dat de CLS en 4-deur AMGGT4DEURCOUPE ook compleet verschillende auto’s zijn.
Uiteindelijk worden alle onderdelen met dezelfde machines ontworpen als de normale BMW onderdelen. Waarschijnlijk gaat die X8M gewoon naast de X6 van de band afrollen. En of die mensen nou op payrol van BMW-M staan of niet; allemaal hetzelfde.
Het grootste probleem echter, is dat ze zeer waarschijnlijk gewoon weer dat 4.4 V8 blok gaan gebruiken; en dat is het echte probleem.
Ik heb een BMW (M), maar voor de nieuwe auto’s is BMW jammer genoeg afgevallen. De 3-serie en de 5-serie zijn de enige die ik nog aan kan gluren. En van binnen lopen ze gewoon achter.