Als zelfs een EV-pionier als Volvo wil wachten met EV’s, weet je dat de rapen gaar zijn. De spreekwoordelijke rapen, welteverstaan.
Van alle premium automerken had Volvo altijd de meest duidelijk strategie naar EV’s. Eerst alle veelcilinders eruit (de vijf- en zescilinders). Daarna implementatie van elektrificatie en downsizing. Vervolgens de diesels eruit, om zo uiteindelijk alleen (milde) hybrides te bouwen. Dat is het punt waar ze nu zijn aanbeland.
Bij Volvo hebben ze de mazzel dat de klanten bij hen niet staan te springen op zes- en achtcilinder motoren, zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz daar wel mee te kampen hebben. Mooi voor Volvo, want die konden versneld het pad der elektrificatie bewandelen.
Ook Volvo wil wachten
Het doel voor Volvo was om in 2030 een fabrikant te worden van zuiver elektrische auto’s. Nou, jullie voelen ‘m natuurlijk aankomen: dat gaat niet lukken! Volvo is de EV-strategie aan het heroverwegen. Dat komt door een dip in de verkopen op belangrijke markten, zoals die van China en de Verenigde Staten.
Volvo is er nog altijd heilig van overtuigd dat elektrisch rijden de toekomst is. Ook voor jou en mij. Maar gaat waarschijnlijk langer duren dan van te voren was gepland.
Dat komt mede door de Volvo-dealers. Die hebben al die elektrische Volvo’s in de showroom staan (met dus meer modellen op komst), maar de vraag naar plofmotoren is groter. En in veel gevallen zien de dealers de toekomst somber in als ze na 2030 geen auto met verbrandingsmotor in de aanbieding hebben.
En nu dan?
Dit betekent niet dat de oude vijfcilinder terugkeert. Integendeel, het zal maximaal een kleine verbrandingsmotor zijn die bijgestaan wordt door een elektromotor. Volvo heeft te veel klanten die nog niet helemaal klaar zijn om De Grote Overstap te maken.
Dit houdt dus niet alleen in dat Volvo de verbrandingsmotoren eventjes aanhoudt, ze zullen ook nog moeten investeren in de techniek, zo meldt Volvo CEO Jim Rowan. Met name de Amerikaanse Volvo-dealers schreeuwen moord en brand als Volvo een EV-only merk wordt. Dat zien ze niet zitten.
In de VS gaat het nog niet echt denderend met Volvo. De EX30 en EX90 moeten daar nog verscheept worden naar de dealers en de verkoopcijfers van de C40 en XC40 Recharge lopen terug. Gelukkig zijn er de plug-in- hybrides en benzinemodellen om het leed te verzachten. Vandaar dat de dealers er ook nog (lang) niet van af willen.
Fotocredit: Volvo V90 CC in de rimboe door @mrbentley via Autoblog Spots!
Jopie zegt
https://youtu.be/bR4mtvwZSPM?feature=shared
:)
Diesel Rocks zegt
YouTube kijken we tegenwoordig niet meer. Zelfs voor een filmpje van 30 seconden moeten we eerst 2 keer 3 hele minuten naar reclamefilms zitten kijken.
iphonistvongates zegt
AdGuard DNS: 94.140.14.14 & 94.140.15.15 als default installeren op het modem/de router die het internetverkeer afhandelt. Wees alert dat na elke software update en/of restart van het modem/de router de DNS instellingen weer teruggezet worden naar de fabrieksinstellingen. Met AdGuard actief op je wifi netwerk ben je meteen van ALLE reclamebanners verlost in iOS & iPadOS apps (ik weet niet hoe het zit met Android apps) en in browsers wordt de laadtijd van webpagina’s versneld met een factor 29. Ghostery (App) is ook een nuttig anti-tracking tool. De Autoblog boekhouder zal minder blij zijn…. Zero-reclame banners/filmpjes/links in artikelen. Gutluck!
Johanneke zegt
Op android installeer je gewoon blokada, lekker makkelijk eh, zo’n platform waar je zelf mag bepalen wat je doet ipv tim apple.
Diesel Rocks zegt
De hele markt en z’n moeder viel BMW aan toen ze besloten om een platform te maken voor auto’s met zowel brandstof als volledig elektrische en hybride motoren. Nu blijkt dat achteraf toch de beste strategie te zijn geweest. Er zitten bij BMW dus mensen die echt kunnen rekenen en zich niet laten leiden door gevoelens of geloof.
camber24 zegt
Ik zie ook echt de toegevoegde waarde van een bv ID.7 niet tov een i4, tenzij merkvoorkeur. Die 4 kan je als diesel, benzine, en EV rijden. Presteert erg goed als EV, ook dus zonder dedicated platform.
krisp zegt
Buiten het feit dat de ID7 17k goedkoper is, praktischer, ruimer en beter uitgerust? En dan nog vind ik de ID7 10k te duur…
Johanneke zegt
Heb je dat achterbankje van de i4 wel eens bekeken. Liever een dedicated EV dan een omgebouwde.
Maar wederom, 5 jaar geleden riepen ze allemaal dat ze met 10 jaar volledig aan de EV waren, sloeg nergens op. Ik vind 20 jaar eerder een aardige inschatting. Voor een land als NL dan eh.
ttr6 zegt
De achterbank niet alleen bekeken maar ook op gezeten, jawel! Alleen als je (ver) boven de 1.80 bent zit je krap, anders prima!
Allison Burgers zegt
Een ID.7 is ruimer dan een i5, dus de toegevoegde waarde tov de i4 zit hem in ruimte en standaarduitrusting.
Daarnaast is de ID7 itt de andere ID’s eindelijk voorzien van hoogwaardige materialen, al zullen de BMW-fans hem daar niet voor kiezen.
utregcity zegt
Waarom komen ze dan met de Neue Klasse? 🤔
waterisnat zegt
“nog altijd heilig van overtuigd” is een mooie woordspeling in deze discussie tussen feiten en geloof (met z’n eigen definitie van feiten en de heerlijke projectie dat de ander feiten verzint). Heerlijke zinloze discussie gaat hieronder weer ontstaan.
mjpamsterdam zegt
Klein beetje “ off subject “ ! Volvo moest ook terugkrabbelen nadat zij vorig jaar in de UK aankondigde om te stoppen met estates en sedans in 2024. Zijn daar gewoon weer leverbaar na een paar maanden niet. Hoezo de markt verkeerd ingeschat ?
pomoek zegt
Haha. Dus al die Chinese autoproducenten die van plan zijn om autos in Europa te produceren gaan de bietenbrug op omdat “de markt er niet klaar voor is”?
Is dat “probleem” toch ook weer opgelost?
Allison Burgers zegt
Ja, dis zie ik niet zo snel met concurrerende ICE’s komen. Een koetsje boetseren op een skatebord is makkelijker.
pignon zegt
Pionieren is prachtig. Tot het je overlevingsstrategie in de weg zit. Laat dan maar
marcomanta zegt
Wat een verrassende titel. Die hele EV transitie gaat op zijn minst tot 2040 duren.
Allison Burgers zegt
Teruglopende vraag naar de XC40 Recharge is logisch. Die heet dit jaar EX40.
William zegt
Nou nou, Volvo als “EV pionier”…..ze kwamen pas eind 2020 met hun eerste EV. Nissan was echt een pionier, de Leaf stond tien jaar eerder al in showrooms.
(Het Volvo afscheid van vijf- en zescilinders e.d. kwam wellicht door een gebrek aan budget. Zowel van Volvo zelf, als van Geely. SAAB had dat probleem vroeger ook, vandaar het eeuwige doorontwikkelen van de viercilinders. En grotere motoren elders inkopen).
cdlop01 zegt
Toyota werd door Volvo, Ford, Gm, Stellantis volledig verguisd publiekelijk omdat ze aangaven dat voor verschillende markten en regio’s verschillende oplossingen noodzakelijk zijn. Ondertussen verliezen Ford, Vw, Gm, Stellantis, miljarden aan de eigen Bev’s en ook de bewierookte Chinezen verdienen uitsluitend met backing van tientallen miljarden door de Chinese overheid.
Maar de EU blijft aan 2035 vasthouden voor uitsluitend Bev….dus in ieder geval voor Europa zal de EV de toekomst zijn.