Hier het levende bewijs.
In de ontzettende drukte van het Autosalon van Genève is een belangrijke mededeling van Mercedes onder de radar blijven vliegen. Het merk liet vorig week weten een tweetal klassieke 300SL’s over te vliegen naar het Concours d’Elegance van Amelia Island. Afgelopen weekend konden de auto’s daar, in Florida, onder de brandende zon worden bekeken. De 300SL’s, en dan met name het stoffige exemplaar, zijn echter zo bijzonder, dat we ze alsnog onder de aandacht willen brengen.
Mercedes heeft uitgerekend de achtereenvolgende chassisnummers #43 en #44 bij elkaar gevonden voor zijn tentoonstelling. De 300SL die destijds als eerst werd gebouwd, #43, is recentelijk opgedoken. De ernstig aangetaste 300SL werd tegen het einde van 2018 gevonden in een garage in Miami. De auto was daar tientallen jaren geleden, in 1954, aangekomen bij zijn eerste eigenaar. Tien jaar lang stond de 300SL geregistreerd, alvorens hij uit het systeem verdween. Volgens Mercedes had de auto waarschijnlijk in een nieuwe laag verf gehuld moeten worden, maar zover kwam het nooit. De originele lak was eraf geschuurd en ook de grondlak was aangebracht, meer niet. Mercedes heeft de auto precies zo gelaten zoals hij enkele maanden geleden was gevonden.
Hetzelfde geldt niet voor chassisnummer #44. Dit exemplaar is namelijk door een Californische vestiging van Mercedes-Benz Classic gerestaureerd. De Gullwing is tot in het kleinste detail teruggebracht naar nieuwstaat, zoals de auto destijds in 1954 werd geleverd. De Classic-afdeling heeft zelfs de zogenaamde ganzennek schakelpook opnieuw gemaakt, evenals de uitlaatspruitstukken en andere handgemaakte onderdelen. Mercedes heeft jammer genoeg geen foto’s gedeeld van deze auto.
desjonnies zegt
Die ganzenek pook is overigens van hetzelfde staal gemaakt als de andere poken van de 300 SL, namelijk de rupsband van Jagdpanther tank no. 123586, die na de Duitse capitulatie in een moeras in het Aichwald is gevonden en door Mercedes medewerkers is geborgen en omgesmolten tot poken staal, blikken sigarettendoosjes, lampenfittingen en boorschroefjessteunen voor kolomboren.
rovadepo zegt
@desjonnies: mooie info
desjonnies zegt
@rovadepo:
Je suis le https://goo.gl/images/XGa16b
ghost zegt
@desjonnies: yeah right?
hallokroket zegt
@desjonnies:
Malloot.
Waar haal je het?
haaren zegt
@hallokroket: in een moeras in het Aichwald, dus..
Dutchdriftking zegt
Met de juiste fotograaf krijg je alles mooi.
Robert zegt
@dutchdriftking: met de juiste fotofilters kom je ook een heel eind…
lekkerlinksrijden zegt
Even afstoffen en klaar voor de volgende 50.000 km
560pk zegt
Vreemd verhaal: klaar om gespoten te worden, staat al in de grondlak, maar…. alle chroomstrips, ster, typeaanduidingen etc. zitten er op. Ik snap ‘m niet.
stuko zegt
@560pk: bij Jetcars doen ze het ook zo hoor. Kan prima!
desjonnies zegt
@560pk:
Was in 1965 gewoon een oud lijk.
Zeker in de VS kocht je in ’65 een E-type.
ralfast zegt
Jammer dat ze met dergelijke restauraties zijn hele geschiedenis wegwerken. Ik zou graag een verhaal zien van een barnfind die rijdend gemaakt wordt en zijn patina mag behouden…
joejojo2012 zegt
@ralfast: Dit is #43. Tom heeft zo z’n netwerk :) https://www.youtube.com/watch?v=hvPg00usX_w
michiel_vandelft zegt
Wat is hier gerestaureerd aan dan? Of mis ik het punt..?
2wheeler zegt
@michiel_vandelft: je mist geen punt maar een heel groot gedeelte van het artikel.
michiel_vandelft zegt
@2wheeler: Yup, you got it!
ghost zegt
Mooi? Absoluut maar in deze staat toch enigszins een zonde gevoel erbij! Fijn dat ie is gerestaureerd!
wjeurs zegt
Vraag is of je dit uberhaupt wilt restaureren, of gewoon met een laag blanke lak als ratlook wilt houden
hjhj zegt
@wouterjeuring: kijk! Jij begrijpt hem! ??
jeroenwz zegt
Wanneer ik het geld ervoor zou hebben: kopen en zo weinig mogelijk aan doen. Zo als hij nu is ziet hij eruit naar zijn 65 jaar! Zoals @wouterjeuring zegt: alleen blanke lak, niet (te) glanzend.
karaya zegt
Mooie reclamestunt toentertijd, de snelste productieauto ter wereld.
225km p/u en een acceleratie van 0-100 in krap negen seconde.
Een beetje Amerikaan reed je het snot voor de ogen.
desjonnies zegt
@karaya:
De 300 SL was de eerste na-oorlogse Super car, daarna kwam de Jaaaag XK 120 (de 120 staat voor 120 Mph)
karaya zegt
@desjonnies: Ferrari had sneller en mooier spul in de showroom staan.
desjonnies zegt
@karaya:
Eens, echter de JAG was ‘hot’ en the car to have.
Mijn vader was bij familie in de VS en reed in Tante’s 230 SL rond, ze was makelaar en had een vlamnieuwe rode E-type Coupe gekocht omdat’ie beter bij haar rood geverfde haar paste, naar de 230 SL werd niet meer omgekeken. die stond er een beetje zielig bij.
karaya zegt
@desjonnies: Good old times. Wil ze allebei wel hebben.
lekbak zegt
@karaya: in begin jaren ‘50 waren Amerikanen veel te zwaar en lomp om snel te zijn. De sterkste auto’s waren destijds een pk of 300 tot 350 maar waren immens groot en meer dan twee ton zwaar.
karaya zegt
@lekbak: Jouw mening en nu de kille cijfers:
https://www.caranddriver.com/features/g15379767/fastest-cars-1950s/?slide=1
lekbak zegt
@karaya: de 300sl komt uit 1952, de oudste uit jou lijstje komt uit ‘57. Destijds werden auto’s elk jaar sneller en sneller.
karaya zegt
@lekbak: 1954 lieverd.
karaya zegt
@karaya: De Ferrari 375 America is van 1953/54 en had 300 pk en was nog lichter ook. Een veel snellere auto dan de 300SL.
desjonnies zegt
@lekbak:
Niet geheel waar……
https://goo.gl/images/dCAH7T
thomashofman1 zegt
Super gaaf, alleen al als meubel