Tsja, als zelfs de Fransen dik Duits premium willen, dan wil dus echt iedereen dik Duits premium.
Ieder land is enigszins chauvinistisch. Nederlanders houden van Max Verstappen. Britten worden wee in de knieën van de RAF. Italianen luiden de kerkklok als Ferrari wint. Amerikanen vinden zichzelf in alles het beste. Maar er is maar een land waar het woord chauvinisme echt is uitgevonden. En dat is Frankrijk.
Nou is Frankrijk natuurlijk ook een land met een grote historie. De Fransen gaven ons de drie pijlers onder het liberalisme, de stethoscoop, de balpen en de eerste Grand Prix ooit. Echter is het ding met Frankrijk wel een beetje; de historie is groter dan het heden. Misschien nog meer dan voor Groot-Brittanië, liggen de dagen van toonaangevendheid en roem in het verleden. In Europa wordt Frankrijk al decennia overvleugeld door Duitsland. Ondanks dat, of misschien ook wel dankzij, het feit dat Duitsland de oorlog verloor.
Duitsland is de Europese supermacht qua economie, industrie en dus in het algemeen. Dat zie je ook aan de autofabrieken. Peugeot en Citroën moeten het vooral hebben van hun eigen markt, van kleine auto’s en nieuwe markten als China. Op de traditionele grote automarkten van Europa en Noord-Amerika spelen de Franse merken geen rol meer. Ja, oké, PSA heeft nu met Chrysler weer een voet in Noord-Amerika. Maar een Dodge Challenger of RAM 1500 is toch niet echt ‘Frans’.
Maar die Fransen zelf dan? Die willen natuurlijk wel Citroenen en Peugs eten, toch? Welnu, een beetje. Middels een steekproef zijn Fransen bevraagd op eigenschappen als algemene indruk, kwaliteit, prijs-kwaliteitverhouding, reputatie/werkgeversmerk, tevredenheid en ‘aanbeveling’. Peugeot is volgens onderzoeker YouGov het populairste merk onder Fransen. Tot zo ver geen verrassingen.
Als je echter naar de nummers twee tot vijf kijkt, zie je de keiharde Duitse realiteit. Na Peugeot maken Mercedes, Audi, Volkswagen en BMW de top-5 compleet. Een welhaast volledig Teutoonse aangelegenheid dus. Citroën en Renault moeten het doen met respectievelijk plaats 6 en plaats 8. Toyota, Ferrari en Ford zijn de andere drie merken in de top-10.
Dus, daar heb je het. Niet alleen de AB-garage puilt uit van Duits premium. Echt íedereen wil Duits premium. Waarvan akte.
Turbo S zegt
Tussen willen en kunnen is een groot verschil. Ik denk dat Ferrari in heel veel landen in de top 10 staat van wat mensen willen.
Realiteit is echter dat je in Frankrijk heel veel Frans ziet, ookal willen ze wat anders.
slickrick zegt
Inderdaad , net terug uit Frankrijk en het stikt er van de Franse auto’s , ook veel nieuw spul. Overigens wil mijn zoontje van 5 graag een Bugatti en snapt hij niet waarom iedereen dat niet wil aangezien dat de snelste auto is toch ?
Johanneke zegt
Ik kan echt met mijn koppie niet bij Peugeot en Citroën. Wie dat nog koopt anno 2023. Het is kwalitatief zwak, het rijdt niet bijzonder, het schrijft af als een malle, de garantie is kort. Met zoveel keuze, hoe kan je in godsnaam toch je 35k ofzo bij PSA brengen. Dan wil je gewoon slechte beslissingen maken met je centen.
Richmond zegt
Na mijn jaar bij een bmw dealer snap ik ook niet waarom mensen hun geld daar naar toe brengen.
net10 zegt
Tussen willen en kunnen zit een heel groot verschil, ik wil graag een Ferrari maar………………
We hebben al 9 jaar een Citroën, gekocht toen die 3 jaar oud was, en snap uit eigen ervaring juist erg goed dat iemand een Citroën of Peugeot koopt. De Citroën is een comfortabele en betrouwbare auto waar je goedkoop heel veel kilometers mee kan rijden.
In de laatste onderzoeken scoorden de merken Citroën en Peugeot goed op betrouwbaarheid. Beide merken stonden ver boven de Duitse merken, Citroën staat zelfs op de zevende plaats.
Johanneke zegt
Welke motor heb je? De diesels zijn goed, maar we weten wat de 1.6 thp deed 10 jaar geleden, om te janken. En nu is de 1.2 puretec een waardig opvolger, want die is ook super slecht.
volvo480gtt zegt
Makkelijk scoren dit. Elk merk heeft wel een miskleun. Toyota D4D 177, VW 1.4/1.8tfsi,
Johanneke zegt
Ja wel eens een miskleun, al gebeurt het bij VW ook veel te vaak. Bij PSA is het constant. Moet je eens kijken wat bijvoorbeeld de ANWB heeft te zeggen over de 308. Het is gewoon niet goed gebouwd. Dus waarom een PSA, als je ook naar Kia kan gaan, of Mazda, of zelfs Renault.
doublechevron65 zegt
Wat een onzin! Ook al zit er geen hydro in de Citroëns, comfortabeler zijn ze nog steeds. Als beter dan een grijze muis Mitsubishi…
Johanneke zegt
Het is niet best gesteld met je merk als je enkel het enkel beter doet dan Mitsubishi…
wza1979 zegt
Ze zijn ook al jaren weinig onderscheidend bezig.
Ze hebben in het verleden erg gave auto’s gemaakt . We worden overspoeld met eenheidsworsten . Daarom zou een eigen visie juist lonend kunnen zijn .
O plaat zegt
Tja, het is nu eenmaal geleden van het faillissement van Delahaye in 1956 dat de Fransen nog een echte luxe slee gebouwd hebben.
rijnounsdoor zegt
Facel Vega is overigens wél een uitermate cool Frans merk. Iemand met smaak en gevoel voor esthetiek zou dat merk eens moeten reviven!
grandmasterb zegt
Inderdaad, Facel Vega heeft in ieder geval de mooiste dashboards (prachtig hout).