Een schijntje van de prijs van het origineel is ook hier nog vreselijk veel geld.
Het is één ding om een gedetailleerde replica te maken van een iconische auto, maar het is ook mogelijk om het ultieme uiterste op te zoeken en álle details over te nemen. Dit is precies wat schaalmodelmaker Amalgam heeft gedaan met deze 1:8 kopie van de allerlaatste Ferrari 250 LM die de Italiaanse sportwagenfabrikant heeft gebouwd.
Amalgam heeft nauw gekeken naar foto’s die zijn genomen tijdens de 24 uur van Le Mans van 1965 om de replica te maken. De 250 LM in kwestie is een van in totaal twee exemplaren die dat jaar door Jacques Swaters‘ Ecurie Francorchamps tijdens de 24-uursrace werden ingezet. Chassisnummer #6313, in de wedstrijd bestuurd door Pierre Dumay and Gustave ‘Taf’ Gosselin, was goed op weg in de wedstrijd, maar kreeg op de beslissende zondagochtend te maken met een flinke klapband. Het in het rond slaande rubber verwoestte het aluminium plaatwerk van de racer, zoals ook te zien is op de foto’s. Mede dankzij de schade was het Frans-Belgische duo niet in staat om de leider bij te halen, waardoor de coureurs uiteindelijk als tweede eindigden.
Omdat de 250 LM met zijn in het midden gelegen 3,3-liter V12 maar in beperkte oplage was gebouwd en ook nog eens op de openbare wegen bestuurd mocht worden, schoten de prijzen van de auto in de jaren daarna als een raket in de lucht. Sterker: een van deze 32 Ferrari’s werd enkele jaren geleden nog verkocht voor meer dan 18 miljoen dollar.
Helemaal vreemd is het dus niet dat een hypergedetailleerd schaalmodel, waarop zelfs de modderspetters van het fenomenale origineel te zien zijn, eveneens de nodige euro’s mag kosten. Het product van Amalgam kost liefst 15.590 euro.
jeroenwz zegt
Fantastisch schaalmodel. Maar die prijs?
Voordeel: je kan je kinderen er gewoon mee laten spelen, beschadigd is hij toch al…
bmwfreak038 zegt
Waar blijft mijn upload?
toyotafortuner zegt
@bmwfreak038: android app uploads verdwijnen geregeld, helaas. Ik heb al vaker aan de bel hierover getrokken. Maar tot nu toe is hier geen fix voor gekomen.
bmwfreak038 zegt
@toyotafortuner: waardeloos
VeniVidiVici zegt
@toyotafortuner: Klopt, flauwekul gelul verdwijnt weleens op AB ;-P
ikleesookoverautos zegt
Vragen kan altijd maar dit is wel een absurd bedrag .
VeniVidiVici zegt
@ikleesookoverautos: Ik weet niet of dit model gemaakt wordt op aanvraag, maar anders denk ik dat Amalgam lang blijft zitten met deze modellen.
maferick74 zegt
Je kan natuurlijk ook gaan voor een 250 TR. Deze staat te koop bij een kledingzaak (logisch) https://www.facebook.com/events/2071740099551471/?ti=cl
maferick74 zegt
@maferick74: verdomme dat is niet de link die ik gekopieerd en geplakt heb.
maferick74 zegt
http://Www.thesocietyshop.com bij de gifts
humpyourdog zegt
@maferick74: zie je veertien december, ouder rakker ?
tenaci zegt
@maferick74: verdorie ik mag net niet komen…. nog vier jaar wachten.
Gulli zegt
@maferick74: helemaal naar Groningen, pfff nee laat maar!
Loek zegt
Gewoon 1/43 schaal gaan sparen. Die kun je veel efficiënter wegzetten, het aanbod is groter en een goed model kost slechts 30 tot 70 euro.
davelepeef zegt
@720s: dat is op zich waar, maar voor dat geld koop je niet iets van dezelfde klasse als Amalgam. Een 1/43 model van een soortgelijk merk kost ook een paar honderd euro. En dan hebben we het niet eens over echt artistiek werk. Puntje bij paaltje is het wél goedkoper dan dit :)
Loek zegt
@davelepeef: het is zo goed als appels met peren vergelijken. Er zijn namelijk ook 1:8 modellen die zo’n 300-400 euro kosten. Dat is nog steeds peperduur, maar in context van dit model heel weinig.
Overigens zijn 1:43’s over het algemeen geen 100 euro, maar Lambo en Ferrari zijn nogal moeilijk om goedkoop te maken, plus er zijn dure modelfabrikanten die ook veel ervoor vragen. Maar over het algemeen zijn merken als Minichamps, Spark of Norev vrij gunstig geprijsd. Het overgrote deel van mijn collectie is van één van die merken ;)
davelepeef zegt
@720s: wat je in je eerste alinea noemt bedoel ik, binnen elke schaal heb je prijs- en kwaliteitsranges, zoals met alles eigenlijk :). Maar dit is een 1/8 uit de hoogste schijf, voor ca 50e koop je erg leuk spul (bijv Spark, had jij daar niet iets van gepost?) maar dat is niet de toprange. In die zin niet vergelijkbaar. Ik hou het heel cliché op Ferrari’s (modern V12) en daarnaast op F40’s van Make Up. Dat merk vind ik zó goed dat ik ‘zelfs’ 2 Porsches van ze heb gekocht. En zoals je zegt, 1/43, praktisch vanwege formaat maar ook bizar detail.
Loek zegt
@davelepeef: ik heb een paar Sparks gepost ja, al bestaat het merendeel van de collectie uit Norevs. Die zijn alleen in hele exclusieve gevallen duurder dan 40 euro. En de kwaliteit is top, evenals hun modellenrange. Van Peugeot 508 tot G Klasse 2018 tot Focus RS.
1/18’s vind ik mooi maar mijn poging om ze te sparen was tevergeefs. Heb nu een RCZ (ook Norev) en een BMW 750i G11 (volgens mij is die van iScale, maar pin me daar niet op vast). Maar die leveren nu al ruimteproblemen op ;)
davelepeef zegt
@720s: Foto’s waren leuk gedaan! Zal ’s kijken hoe ik wat kan uploaden, lukt niet via AB app :) En 1/18, tja. Heb er 3 die ik gaaf vind, oude Fords. Verder kijk ik niet, te groot en te duur :)
Dizono zegt
Voor zo’n bedrag mag het model wel iets natuurgetrouwer zijn uitgevoerd. Wat me opvalt:
-Bovenste lampje voor racenummerverlichting (typisch LM-dingetje) zit veel te laag.
-Ook de nummerlampjes achterop zitten helemaal verkeerd, eentje zelfs buiten de cirkel
-Ruimte tussen onderste rode baan en racenummer is te groot
-Knipperlicht aan de voorakant zit iets te ver naar achteren
-Zonneband is aan de zijkanten te breed
-Motorkap is vervormd rechtsachter, maar ook het chassisstuk eronder hoort verwrongen te zijn
-de aluminium afwerking rond de breedstralers hoort tegen de luchtinlaat ernaast te zitten. Zie foto hieronder
https://lemans.slot-racing.fr/le-mans-1965/images/Ferrari-250LM-26-LM69-31.jpg
Al met al bijzonder veel schoonheidsfoutjes op een model ter waarde van een prima échte auto…
Dizono zegt
@dizono: Oja, en het luchtgeleidertje achter het achterwiel is er na de schade afgevallen en ook sluit de motorkap voor het achterwiel veel te netjes aan. Daarnaast zijn de breedstralers voorin gewoon veel te klein, is de onderste rode streep te smal en zijn de spaakwielen veel te schoon.
vierkoloms zegt
@Dizono: en de motorruimte is opmerkelijk schoon na 24 uur racen…
Dizono zegt
@vierkoloms: Ook dat, al laat zich dat moeilijk controleren aangezien ik daar geen foto’s van kan vinden. Feit blijft dat ze een heel specifiek exemplaar op een specifiek moment uit kiezen om als model uit te brengen, maar het dan wel op details heel erg laten liggen.
davelepeef zegt
@Dizono: er zit toch een goede foto in de gallery? Die leren bandjes over de band zien er nieuw niet eens zo uit, en de banden glimmen zelfs…
Dizono zegt
@davelepeef: ik bedoel van de motorruimte van de echte racer na afloop van de race. Kan me zelf trouwens ook niet voorstellen dat het binnenwerk zo netjes en schoon is na vele uren racen en een exploderende achterband.
tenaci zegt
@Dizono: Damn je hebt er studie van gemaakt pik! Tot voor acht minuten geleden heb nog nooit van racenummerverlichting gehoord!
VeniVidiVici zegt
@Dizono: Sterker nog, 15590 euro voor een schadebak… belachelijk gewoon!
dragspert zegt
@Dizono: Wat te denken dat op het origineel de achterkant zwart gespoten is en op het schaalmodel gewoon geel.
Dizono zegt
@dragspert: waar haal je dat vandaan?
https://lemans.slot-racing.fr/le-mans-1965/images/Ferrari-250LM-26-LM69-4.jpg
dragspert zegt
@Dizono: Zie foto 8 en 14. Het gedeelte tussen de achterlichten.
Dizono zegt
@dragspert: maar in de foto in mijn reactie hier boven van de betreffende foto kun je toch zien dat dit gaas ook bij het origineel gewoon geel gespoten was?
dragspert zegt
@Dizono: Daar is het achterscherm ook niet half doormidden gereden. Zal een andere race zijn.
Dizono zegt
@dragspert: Nee, dit is aan het begin van de 24h van Le Mans in 1965. De auto kreeg op hoge snelheid (250+) op Mulsanne Straight een klapband terwijl ze in leidende positie lagen. Nadat ze terug in de pits waren is de auto met stangen en balken enigszins terug in vorm geduwd en zijn ze uiteindelijk als tweede gefinisht. Dit model is van de situatie na het monteren van een nieuwe band en het ietwat in vorm trekken van het bodywork, maar daarom zou het stuk bodywork onder de motorkap ook kapot moeten zijn, omdat men hier met die balken op aan het hengsten was. Zie ook de laatste foto van de gallery, daarin is de auto net met schade de pits binnen gekomen.
davelepeef zegt
@Dizono: voor een model van deze prijs is de uitvoering van de detaillering echt ondermaats en niet in verhouding tot veel echt artistieke bouwers. Amalgam scoort heel simpel bij hoogvermogend volk die niet persé modelbouw op waarde kunnen schatten. Met het feit dat ze een onderhuids brandschone Le Mans deelnemer proberen te verpatsen voor een belachelijk bedrag zetten ze zichzelf in elk geval voor schut, zelfs als heb ik beter van ze gezien…
Dizono zegt
@davelepeef: Ik vermoed dat ze al een gewone 250 LM hadden gemaakt. Probleem bij dergelijke racers is dat vrijwel elk van de exemplaren op details afwijkt van andere wagens. Er werd met de hand gebouwd, er was voortschrijdend inzicht en het blijven Italianen. Maakt het voor modelbouwers natuurlijk moeilijk als ze specifieke exemplaren gaan nabouwen, maar ja, dan moet je ook maar niet in deze prijscategorie gaan zitten als je daar niet mee om kan gaan.
davelepeef zegt
@Dizono: dat denk ik ook, en vooral die ouwe Ferraris zijn allemaal net ff anders. Zeker dat ze dat zo doen, maar dat is niet eens het punt. Het is de afwerking, de ‘weathering’ van het model op zich. Als je je daar een béétje in verdiept zie je als snel veel betere voorbeelden. Een brandschoon model is prachtig, maar een beaten up racer die verder eruit ziet als een auto uit Ralph Lauren’s verzameling is vreemd, maar in deze prijscategorie geldklopperij…
skinnybmw zegt
@Dizono: Voor dit geld verwacht je inderdaad perfectie. Mooi model maar als je goed oplet kloppen er belangrijke zaken niet. Jammer.
Kvgorp zegt
Waarom heeft een Le Mans auto een reserve wiel bij zich?
davelepeef zegt
@kvgorp: volgens mij mag een auto in de running blijven als een coureur ‘m zelf, dus zonder supportteam, ‘m bij problemen langs het circuit weer op gang kan krijgen. Dacht dat dat nu geld en verwacht dan ook vroeger?? Tegenwoordig red je wel ’n eind met een kapotte band (right, Schumi??) maar back then kon je zelf nog een wieltje wisselen… Zoiets??
Kvgorp zegt
@davelepeef: waarom hebben ze die klapband niet gefixeerd dan?
davelepeef zegt
@kvgorp: wat bedoel je, met ‘niet gefixeerd’?? Waarom ze de kapotte band niet hebben vervangen? Dat hebben ze wel, als ik het artikel goed begrijp althans… Ze zijn immers verder gereden?
Dizono zegt
@kvgorp: reglementen. Net als dat er twee stoelen in de auto moesten zitten. Een jaar later kwam Groep 6 voor prototypes (dus zonder homologatie-eisen) en zelfs daar was een reservewiel en zelfs minimum aan bagageruimte verplicht. Vanaf 1969 zijn die regels iets versoepeld.
mrgnex zegt
Valt nog mee, in het Mercedes museum staat een model van 35000 euro wat er ook nog eens minder indrukwekkend uitziet.
davelepeef zegt
@mrgnex: die is zeer waarschijnlijk niet met een 3D scanner opgenomen en vervolgens met CAM geproduceerd..?