R.I.P.
Dat fabrikanten nog een hoop te leren op het gebied van autonoom rijden, komt vandaag maar weer op tragische wijze in beeld. Een autonome wagen uit de vloot van taxibedrijf Uber zorgde in Tempe, Arizona, waarschijnlijk voor het eerste dodelijke ongeval met een overstekende voetganger. De omgeving was de afgelopen maanden het toneel van talloze autonome Ubers.
Het ongeval van vannacht is het resultaat van een onduidelijk bijeenraapsel van oorzaken. De zelfsturende Uber werkte niet naar behoren, daar het remsysteem van de betrokken bolide faalde te stoppen voor de 49-jarige overstekende vrouw. Echter zat er iemand achter het stuur om alles in goede banen te leiden, maar ook deze persoon bleek niet in staat om tijdig in te grijpen. Daarbij stak de vrouw, die in het ziekenhuis bezweek aan haar verwondingen, over op een plaats waar geen zebrapad aanwezig was.
Naar aanleiding van het tragische ongeval heeft Uber laten weten tijdelijk te stoppen met het testen van haar autonome auto’s. Uber verleent haar volledige assistentie in het onderzoek van de lokale politie.
Naast de politie opent ook de National Transportation Safety Board (NTSB) een onderzoek naar het ongeval. Dit geeft de ernst van de situatie buitengewoon goed weer, aangezien de NTSB zich amper bezighoudt met incidenten op openbare wegen. Ecther houden zij de ontwikkelingen rondom autonome auto’s nauw in de gaten, met name omdat de techniek nog in de babyschoenen staat.
De NTSB hield zich in het verleden overigens ook bezig met het fatale ongeluk, waarbij een Tesla met Autopilot tegen een oplegger aanreed. Hierbij kwam destijds alleen de inzittende van de auto te overlijden. (Bron: Bloomberg)
rutger97 zegt
Dit is heftig om te lezen. Hierom blijf ik voorlopig weg bij alles was autonoom is in het verkeer.
zegheteens zegt
@rutger97:
Ik kan eventueel even 180.000 nieuwsberichten met je delen waar slachtoffers zijn gevallen door menselijk falen?
rutger97 zegt
@zegheteens: ja mag zeker. Feit blijft dat we dus als mensen vertrouwen in techniek die een eigen wil heeft waardoor dus zelfs de persoon achter het stuur niet kan ingrijpen. Vind ik anders als door menselijk falen.
zegheteens zegt
@rutger97:
Ik zou graag de daadwerkelijke oorzaak willen weten. Als de auto 80km/u rijdt en iemand loopt opeens de weg op, computergestuurd of door mensen; een auto heeft een remweg.
notsobig zegt
@rutger97: Zozo werk jij bij de NTSB en zijn ze nu al zover in het onderzoek, dat jij kan zeggen dat dit door een eigen wil van een auto is en de persoon achter het stuur niet kon ingrijpen?
Of wordt het tijd om het Alu hoedje af te zetten?
zegheteens zegt
@rutger97:
http://www.straitstimes.com/world/united-states/uber-likely-not-at-fault-in-fatal-accident-say-police-in-preliminary-probe
Het lijkt er dus op dat de schuld bij de voetganger ligt.
fanboy zegt
@rutger97: De auto een eigen wil? Wat een onzin, het is niet alsof AI al zover is dat het zijn eigen bewustzijn en wil heeft. Het heeft gewoon een taak te doen, en daar is een fout in gemaakt.
En niemand zegt dat de bestuurder verhinderd werd om in te grijpen, dat maak je er zelf van. Misschien zat hij niet op te letten, of kon hij het niet meer voorkomen, omdat een auto nou eenmaal een remweg heeft.
thomassnelweg zegt
@zegheteens: Fake nieuws…
rhellema zegt
@rutger97: dus je vliegt ook nooit?
rutger97 zegt
@rhellema: klopt, ben niet te beroerd om toe te geven dat ik vliegangst heb.
rhellema zegt
@rutger97: en rijden op cruise control? Overigens respect dat je eerlijk durft te zijn over je vliegangst.
rolov zegt
@rhellema: waarom? Iedereen kan alles bekennen achter een schermpje.
beefcake zegt
@rutger97: maar ben je ook niet te beroerd om toe te geven dat die angst irrationeel is, gezien het feit dat de kans op het crashen met een vliegtuig 1 op >1.000.000 ie en dan nog de kans op overlijden aan die crash 5% is? Dat zijn bij een rit in een (autonome) auto wel andere cijfers…
fmgarcia zegt
@rhellema: Een piloot heeft automatische hulpmiddelen ja. Maar een piloot kan altijd handmatig ingrijpen en is de gehele vlucht scherper dan 80% van het volk op de Nederlandse wegen. De instrumenten worden tijdens een vlucht continue in de gaten gehouden door 2 mensen. De techniek is ook nog eens veel simpeler qua navigeren tov autonome auto’s. Dus jongens stap allemaal gerust in een vliegtuig. Leuk feitje, op dit moment zijn er alleen al 4200 Boeing 737 ergens in de lucht. Dat zijn 650.000 mensen die allemaal veilig op hun bestemming komen. Gaan we hier op de grond niet redden.
flutterby zegt
@fmgarcia: per kilometer is een vliegtuig net zo dodelijk als een auto. Misschien moet ook is vergelijken net hoeveel auto’s er op dit moment op de weg rijden en veilig aankomen.
Gevaarlijkste per kilometer is lopen.
stfu zegt
@rutger97: https://nos.nl/artikel/2223336-vijf-doden-bij-frontale-botsing-bij-helmond.html Stukken beter die niet zelfrijdende auto’s..
lekkaah zegt
@stfu: lol wat een vergelijk
b00m3rang zegt
@rutger97: Ik plak ff een antwoord van iemand van tweakers (credits naar Silasje) hier want hij verwoordde het heel goed:
Ik zie in de reacties alweer dat er eeuwig gediscussieerd wordt over de veiligheid van autonome auto’s.
Ja, het ongeval van vandaag is een feit. Ja, er is een helaas iemand bij omgekomen. Van Uber is het volkomen begrijpelijk dat ze per direct stoppen met de proeven om te kijken wat hier precies gebeurd is en of dit in de toekomst voorkomen kan worden.
Nu heeft een autonome Google auto in februari 2016 het eerste ongeval gehad (blikschade) Waarbij de autonome auto met 2mph tegen een rijdende bus aan is gereden die op dat moment 15mph reed. Dat was na meer dan 3 miljoen mijlen schadevrij te hebben gereden.
Daarnaast heb ik van Uber voor dit ongeval een fout gezien waarbij een Uber auto door rood reed en 1 waarbij de Uber auto in aanraking met een ander was gekomen en die op zijn kop rolde. Dat zijn in totaal 3 ongelukken van 2 hele grote partijen. Die 2 partijen hebben. Samen hebben die bedrijven meer dan 4 miljoen mijl afgelegd. In die 4 miljoen mijlen (6.4 miljoen km) waren 3 ongelukken waarvan 1 ernstig. Dat betekend dat er per 2.1 miljoen km een keer schade gereden wordt.
Alle Nederlanders rijden 120 miljard kilometer op jaarbasis. Daarbij rijden wij iets meer als 1 miljoen schades per jaar (gemelde schades bij verzekeraars). Als we daar een rekensom van maken rijdt gemiddeld Nederland 1 keer schade per 120.000km. Dat is dus zonder de kleine parkeerschades.
De conclussie uit deze rekensom is dat (bij Uber en Google!) ze 17.5x minder kans hebben op schade dan dat je zelf rijd Dat betekend dat autonoom rijden veiliger is!.
Dit alles heeft te maken met dat de mens A. Dingen over het hoofd kan zien. B. Afgeleid kan zijn. C. Een trage reactie heeft t.o.v. autonoom verkeer en nog veel meer dingen die een grote rol spelen.
Daarnaast zou het autonoom rijden nog veiliger worden als voertuigen onderling kunnen communiceren om elkaar te waarschuwen over gevaarlijke situaties zoals overstekende voetgangers. Ook een autonoom voertuig kan mij niet zien als ik om de hoek loop, maar een auto die bij mij al in de straat rijd wel.
rhellema zegt
Het klinkt lullig maar zo bedoel ik het niet. Deze dame heeft ongewild meegewerkt aan het veiliger maken van autonome auto’s.
ikschrijfookoverautos zegt
@rhellema: Spijtig maar waar.
stfu zegt
Elke dag gebeuren er honderden ongelukken, genoeg met dodelijke afloop door…. menselijk falen. Kijk maar naar al die dashcamfilmpjes. Een ongeluk met een zelfrijdende auto kan altijd gebeuren, maar die kans lijkt me tig malen kleiner. En er zullen altijd nog ongelukken gebeuren, maar helaas wil de mens dat niet snappen. Die denken alleen: SCHULD VAN DE AUTO! ipv inzien dat het vele slachtoffers zal voorkomen.
2wheeler zegt
@stfu: jep, maar de autonome techniek staat in de kinderschoenen waardoor elk ongeluk uitgelicht zal worden, en dat is ook begrijpelijk. De mens is een gewoontedier, het idee van autonoom rijden moet ons langzaam en brokje bij brokje gevierd worden voordat we het gaan accepteren.
beefcake zegt
@stfu: geen idee wat op dit moment veiliger is, dat zou je met cijfers moeten kunnen aantonen.
audirijder zegt
@stfu: goed om te weten dat er ook 100 miljoenen autonome auto’s rondrijden…. de vergelijking gaat totaal niet mank. Je moet altijd in verhoudingen praten en nooit in absolute getallen als de groepen verschillen in grote, indien je een vergelijking wil maken.
ff40 zegt
@stfu: zo’n dom en kortzichtig verhaal van je o o o
markie123 zegt
1. Geen idee wat er gebeurd is; zoals al gezegd werd kan het mogelijk een onvermijdelijk ongeluk zijn geweest, ook voor een autonome auto. Omdat (semi) autonoom rijden onder een vergrootglas ligt, wordt dit bericht geplaatst. Als je notie ging maken van elk dodelijk ongeluk wereldwijd, kon je blijven schrijven.
2. Autonome auto’s maken tot heden per afgelegde afstand aanzienlijk minder slachtoffers / ongelukken dan door mensen bestuurde auto’s.
3. Let op je zinsbouwen begin je zinnen nou eens niet met echter (of ecther in dit geval), dat leest nog altijd ongelukkig en onrustig
Ok doei.
peke zegt
@markie123: typefout okay, maar het woord ‘echter’ is gewoon prima in die zin en leest gewoon keurig.
markie123 zegt
@peke: Hi Peke, een zin met ‘echter’ beginnen leest gewoon onrustig. Het is wel correct Nederlands, maar niet prettig. Het valt mij op dat dit regelmatig gebeurt en het lijkt het er op deze manier op dat zinnen in tweeën geknipt worden, waardoor je automatisch de punt een soort van negeert. Dat gebeurt hier ook regelmatig met het woord edoch. Dat vind ik niet prettig, maar ik ben misschien ook een beetje autistisch.
moveyourmind zegt
@markie123: ‘waardoor je automatisch de punt een soort van negeert’
Juist ja…
peke zegt
@markie123: edoch is een totaal ander woord: is in de correcte Nederlandse taal ook gewoon als een deftig woord bedoeld en hier niet direct heel erg op zijn plaats.
Echter is gewoon ‘maar’ of wil een tegenstelling aangeven en is gewoon prima. Ik wil je niet direct als autist bestempelen;) maar het ligt m.i. wel aan jezelf :)
amg65 zegt
@markie123: Ben het met je eens wat betreft het beginnen van een zin met ‘doch’, in ongeveer elk artikel haha
lekkaah zegt
@markie123: manmanman
thomassnelweg zegt
Een autonome moordmachine. Technisch hoogstandje.
markie123 zegt
@mezelf, bij gebrek aan een edit functie, om critici voor te zijn, de spatie tussen “zinsbouw” en “en” is weggevallen.
ff40 zegt
Ik heb altijd gezegd dat het niet kan geheel zelfstandig rijdende autos!
Techneut analyst
W115 zegt
Dit gaat er money kosten. Rip.
ff40 zegt
En rekenwonderen onder ons
Er zijn zo verschrikkelijk weinig geheel zelfstandig rijdende autos en nu al zoveel doden!
Dat is een verschrikkelijk hoog percentage tov gewone autos!
Er vallen onnodig veel meer slachtoffers met het experimenteren
markie123 zegt
@ff40: kun je dit onderbouwen met cijfers? Sinds 2007 zijn er in totaal 1,25 miljoenen sterfgevallen per jaar, en in 2007 waren er amper tot geen autonome auto’s op de weg. Elon Musk beweert dat er veel meer doden vallen door menselijke bestuurders als door autonome auto’s…. Ik kan dat niet bevestigen noch ontkrachten, maar als hij gelijk heeft dan is het systeem nu al beter dan menselijke bestuurders.
ff40 zegt
@markie123: ja hoeft niet eens want er zijn amper geheel zelfrijdende autos!!
Tesla is er geen!!!
Wat wel? Die paar uber dingen?
Wat verder nog?
2 doden!!
Percentage dus heeeeel hoog!
fouadski zegt
Welk merk?
Dizono zegt
@fouadski: Volvo XC90.
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/JcT2SnDYGSM3S3__BXmMtOZmcDs=/800×0/filters:no_upscale()/cdn.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/10456291/uber_tempe.png
fouadski zegt
@Dizono: aan de klap te zien ging het hard?
grandmasterb zegt
Laat die zelfrijdende auto eens los in Amsterdam, dat wordt elke dag minstens 1 dode.
rolov zegt
Jammer dit. Zo duurt het nog langer voor ze komen. Nieuwe wetten tegen dit enz. Zou niet graag de bestuurder willen zijn in die auto. Die heeft een serieus probleem.
Dizono zegt
@rolov: Tja, als iemand voor de auto springt* dan doe je daar weinig aan. Zowel de elektronica als een écht persoon zullen dan niet meer in kunnen grijpen, simpelweg omdat de auto nu eenmaal een berpaalde remweg heeft. Helemaal uitbannen van dit soort ongelukken zal dus nooit kunnen, maar ik ben benieuwd wat hier nu écht is gebeurd. Zal vast een dashcammetje inzitten die een en ander kan verhelderen.
*Niet gezegd dat dit hier ook is gebeurd.
ikleesookoverautos zegt
@Dizono: graag een update wanneer alle details bekend zijn. Nu weten we te weinig om conclusies te trekken.
wimof zegt
Ik hoop dat de algoritmes niet gemaakt zijn met/op de info die we hier hebben.
jeroenwz zegt
Tja. Triest. Bewijst wel eens en te meer dat er nog een lange weg te gaan is voordat volledig autonoom rijdende auto’s er zullen zijn en veilig zijn op een manier die de samenleving acceptabel vindt.
notsobig zegt
@jeroenwz: Eerst onderzoeken wat er precies gebeurd is, voor dit ook maar iets kan bewijzen…
allesmetturbo zegt
En dan ligt degene achter het stuur (half) te slapen, eigenlijk alsnog mensenlijk falen dit dus anders corrigeerde degene wel op tijd. Sws is alles wat de mens bouwt en daarna ‘autonoom’ noemt gewoon menselijk falen als het fout gaat. Dan is het niet goed ontwikkeld en/of geproduceerd.