Een zelfrijdende Tesla begint steeds meer iets van de toekomst te worden.
Bij het merk Tesla komt ook ongetwijfeld autonoom rijden in je op. Elon Musk heeft al indrukwekkende dingen laten zien, met zelfs slapende mensen op de snelweg in hun Tesla. Dat laatste is dan weer niet legaal, ook niet de bedoeling van Elon Musk en potentieel levensgevaarlijk. Maar ja, waar mensen zijn worden regels overtreden.
De volgende stap naar een zelfrijdende Tesla lijkt verder weg dan ooit. Balen voor de Tesla-rijder die op dit soort vernuft zit te wachten. Het is een effect van eerdere bezuinigingen bij Tesla. De benodigde sensoren voor autonoom rijden zijn peperduur en juist hier op wordt bezuinigd binnen het merk. De Full Self Driving droom van Tesla is daarmee voorlopig van de baan.
Niet iedereen is blij met de beslissing van Musk. De Tesla CEO kijkt er vooral zakelijk tegenaan. Dit in tegenstelling tot de enthousiaste engineers bij het merk. Ze zijn het dan ook niet eens met de beslissing van de topman om auto’s niet uit de rusten met de sensoren. De kostenbesparende oplossing staat innovatie in de weg.
Voorlopig geen hypermoderne sensoren aan boord van nieuwe Tesla’s dus. De acht camera’s aan boord van de auto’s, die ook helpen met autonoom rijden, blijven wel onderdeel van de standaard uitrusting op een Tesla Model S, 3, X en Y. (via Washington Post)
Natuurlijk had Mercedes-Benz al de primeur door als eerste level 3 autonoom rijden aan te bieden.
TheMaster zegt
Model S/X hebben geen 8 camera’s meer… Kennelijk gaat de vernieuwing nog snel genoeg dat een automotive website dit nog niet kan bijhouden.
En dat een oud werknemer die eerst op het labelingteam zat, daarna wegbezuinigd is omdat nu de software het grootste gedeelte van het labeling doet, nu minder positieve dingen te zeggen heeft en géén lange termijn visie heeft, dan snap ik dat wel.
PunicaOase zegt
Voor het eerst een foto waarop ik een Tesla best mooi vind :-)
janboel zegt
Tesla is wel degelijk bezig met het vernieuwen van de sensoren, afgelopen maand zijn ze bijv. begonnen met het uitleveren van Model X en S-en met HW4, incl. Phoenix radar. Bovendien is HW4 instaat om max 12 camera’s aan te sturen. Aan de gecamoufleerde “project highlands” Model 3-en die rond rijden, zijn ook al meer camera’s te zien dan 8. Deze zitten in de bumpers.
FSD blijft gewoon een ontzettend moeilijk verhaal en Elon had daar vanaf dag 1 realistisch over moeten zijn naar de aandeelhouders.
Ps. voor alle Tesla’s die geen ultra sonic sensoren (parkeersensoren) aan board hebben wordt momenteel met update 2022.45.11 parkdistance controle voor Tesla Vision uitgerold.
none1234 zegt
Is dat ook getest? Ik bedoel met testen de definitie die bmw / mercedes / volvo etc hanteren niet de Amerikaanse/Indiase definitie. Of maar beter niet meer naast een tesla te parkeren.
CYBRTRK zegt
”Tesla is now using an updated version of Tesla Vision in shadow mode. This lets Tesla run code in the background to assess its accuracy before having the vehicle or driver rely on it. Tesla then uses the vision-detected distances and compares those values to the output of the vehicle’s ultrasonic sensors, letting them assess the new system’s accuracy before releasing it publicly.”
jeroenm83 zegt
“ Ps. voor alle Tesla’s die geen ultra sonic sensoren (parkeersensoren) aan board hebben wordt momenteel met update 2022.45.11 parkdistance controle voor Tesla Vision uitgerold.”
Ah, de ultra sonic. Gelukkig maar.
Robert zegt
Aandeelhouders houden niet van ‘realistisch’. Die willen enkel rendement zien in elk van de kwartaalcijfers en gouden bergen voor de toekomst. Aandeelhouders die realisme hoog achten, worden meestal bankspaarders.
Het probleem is en blijft, dat de menselijke factor altijd de maatstaf zal zijn voor Full Self Driving (FSD). En het feit dat de mens niet perfect is (en daarmee verantwoordelijk voor een substantieel deel van het aantal verkeersongevallen) maakt dat FSD in principe ook niet onfeilbaar zou hoeven te zijn. Alleen: geen mens accepteert dat. Geen verzekeraar ook niet, trouwens.
TheMaster zegt
Dat de mens het niet accepteert, daar komen we wel overheen. Dat hebben we afgelopen jaren wel gezien dat mensen veel accepteren.
En qua verzekering, dan zou je als autofabrikant eigenlijk je eigen verzekeringsmaatschappij moeten hebben. Die kan op basis van de data van de eigen auto / bestuurders, zelfs goedkopere verzekeringspremies voorstellen. Ow wacht… https://www.tesla.com/insurance
https://www.notateslaapp.com/news/1190/tesla-gears-up-for-european-launch-of-tesla-insurance-as-expansion-continues
Flutterbear zegt
De meeste aandeelhouders zullen zelf een Tesla rijden. Er zijn enorm veel aandelen in de handen van consumenten en Elon heeft zelf er ook nog heel veel.
Wat jij bedoelt is de instituele investeerders maar die blijven liever weg van Tesla.
koeberg zegt
“maakt dat FSD in principe ook niet onfeilbaar zou hoeven te zijn. Alleen: geen mens accepteert dat.”
En terecht. De maatstaf voor een zelfrijdend systeem moet veel en veel hoger liggen.
Als ik iemand dood rijd dan wordt jij daar niet op aangekeken. Niemand zal jouw rijvaardigheid in twijfel trekken door een fout van mij.
Maar als één model-3 iemand doodrijdt, dan zijn alle andere model-3 op de weg meteen verdacht.