Bestuurders van Tesla’s melden problemen met FSD waardoor de auto’s te vroeg stoppen, het heeft vermoedelijk te maken met verkeersborden.
Elon Musk heeft ons zelfrijdende auto’s beloofd, maar de ontwikkelingen op dat gebied gaan met ups and downs. De systemen lopen tegen allerlei problemen aan die niet gemakkelijk op te lossen zijn. De huidige Tesla’s zitten al bomvol geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS), maar deze werken ook niet vlekkeloos.
Tesla’s stoppen te vroeg
Verschillende bestuurders van Tesla’s melden problemen. Namelijk dat de systemen ervoor zorgen dat ze te vroeg stoppen op bepaalde kruispunten. De oorzaak ligt vermoedelijk volgens Tesla-eigenaren dat de stopborden groter zijn dan normaal. Op Twitter zijn meerdere berichten geplaatst van voorbeelden van dit probleem, als eerste opgemerkt door The Drive.
Op 21 augustus plaatste Twitter-gebruiker ‘Cowcumber’ al een tweet over de stopproblemen. Hij zei dat hij linksaf wilde gaan, maar dat de Tesla veel te vroeg vertraagde. Dit kan natuurlijk gevaarlijke situaties veroorzaken. Achteropkomend verkeer verwacht niet dat er zo vroeg gestopt wordt. Het lijkt dan net een brake check. In het ergste geval kan een onoplettende bestuurder achterop klappen.
Ook een andere Twitter-gebruiker genaamd ‘AlaniMike’ heeft dezelfde problemen. Zijn Tesla remt altijd hard, en te vroeg, voor kruispunten in zijn buurt.
Tesla FSD problemen met verkeersborden
Het lijkt er dus op dat de verkeersborden te groot zijn, waardoor de Tesla met FSD (Full Self Driving) het niet meer snapt en te vroeg stopt. Hoe check je dit? Gewoon een meetlint erbij pakken. Dat deed de Twitteraar dus ook en is gaan meten. Het bord was 123 cm groot, een stuk groter dan normaal. Andere borden in dezelfde buurt waren 76 cm groot. Het eerste bord is dus ongeveer zestig procent groter. Vermoedelijk denkt het rijhulpsysteem dat het zestig procent dichterbij is en begint dus met remmen.
Of dit het probleem echt is, dat is onbekend. In andere commentaren zeggen mensen dat het ook de camera van de auto kan zijn die de beelden verkeerd doorgeeft. Tesla zelf heeft in ieder geval nog geen reactie gegeven. Het bedrijf heeft wel meer problemen met de ADAS-systemen. Denk bijvoorbeeld aan het kapotrijden van kinderdummies in verschillende testen. Hierdoor ligt Tesla nu onder een vergrootglas en wordt het systeem onderzocht door federale toezichthouders in Amerika.
Benny_Weisz zegt
Het zou veel beter zijn als Tesla er helemaal mee ging stoppen!….
Marco zegt
Want..?
Benny_Weisz zegt
Want de toegevoegde waarde was ongeveer 6 jaar geleden al op….. Wat er overblijft is een (door het wegblijven van vernieuwing) uitgeblust saai ontwerp (om het woord “lelijk” maar met rust te laten) en uiterst teleurstellende bouw kwaliteit.
Tesla’s waren de moeite waard 8 jaar geleden, toen elektrisch rijden nog in de kinderschoenen stond.
Samen met toepassen van vernieuwende technologie, wat Tesla voor het eerst in de autoindustrie liet zien, die dingen maakten samen een Tesla nog de moeite waard.
Tegenwoordig zijn het saaie hokken die geen vernieuwing meer toevoegen terwijl ze door Porsche/Audi, Mercedes-Benz, BMW of Polestar aan alle kanten worden gepasseerd.
CYBRTRK zegt
Geen vernieuwingen? Tesla’s staan er juist om bekend constant vernieuwd te worden door OTA en ook hardware matig zijn er steeds veranderingen al valt dat minder op omdat dat meestal niet in de vorm van een facelift is.
En aan alle kanten gepasseerd? Op het gebied van aandrijflijntechniek, autonoom rijden en laadnetwerk zeker nog niet.
verplicht zegt
Geen vernieuwing ja. Ik heb nu 1.5 jaar een M3 en installeer braaf alle OTA updates. En er is welgeteld 1 update geweest die daadwerkelijk iets significants vernieuwde. De gehele UI is toen op de schop gegaan. Maar ook hier kun je niet spreken van vernieuwend. Het was een evolutie.
Nieuwe feature als Carwash mode? Meh. Doet de ramen dicht en klapt je spiegels in. Poe Poe, nou nou.
Party mode? Heel leuk. Heb je er echt iets aan? Nee.
Disney+ in theater! Heel gaaf. Vernieuwend? Nee. Het concept en idee bestond al, dus ook hier evolutie.
Wat ik wil zeggen, die OTA’s zijn natuurlijk fijn gezien ze bug fixes doorvoeren. Maar er komen er net zo makkelijk nieuwe voor in de plaatst.
De matige bouwkwaliteit? Die blijft.
Marco zegt
Nou, de concurrentie komt nog niet in de buurt betreft range en features
En zo heel spannend of vernieuwd is de rest van de oude merken echt niet.. meer een inhaalrace
CYBRTRK zegt
‘Het bedrijf heeft wel meer problemen met de ADAS-systemen. Denk bijvoorbeeld aan het kapotrijden van kinderdummies in verschillende testen’.
Dat ligt dus niet aan de systemen van Tesla als ze correct gebruikt worden: https://electrek.co/2022/08/10/tesla-self-driving-smear-campaign-releases-test-fails-fsd-never-engaged/
none1234 zegt
Wat een pruts benadering ook van het probleem. Welke debiele ontwerper gaat nu de oppervlakte van op een 2d afbeelding als ‘afstandsbepaling’ nemen. (Hebben ze dan ook een tabel met maten voor elk land :D)
Ik had op zijn minst verwacht dat er een scan of zo was, waarmee de afstand met iets als een laser of zo werd bepaald.
En dan te bedenken dat er hier mensen zijn die dit systeem promoten voor hun billie Musk.
none1234 zegt
Dus als je als grap een stop bord vervangt door een kleinere, staat je Tesla midden op de kruising stil :D
cossiekiller zegt
Als de mensen nu eens zelf weer het plezier van autorijden ontdekten en dat fsd laten voor wat het is…
teske zegt
Het FSD is fenomenaal. En ja in de bèta dus goed opletten en handen aan het stuur.Bijsturen hoeft niet vaak, bijgassen regelmatig. Te heftig voor jou? Ben je geen baas in je auto? Kruis dan FSD beta niet aan. Laat het over aan mensen die wel in control zijn en wacht nog even tot het klaar is. Eind 2023,2024, 2025…… 😝