Max Verstappen heeft geen zin om achteraf te zeuren over de tijdstraffen.
Jonge jonge, het was weer een spektakel om gister Formule 1 te kijken. Wie nu gapend op de bank zat kan beter echt wat anders gaan doen. Veel beter dan dit wordt het niet goed. Goed, met het verzetten van de klok is het je vergeven dat je een keer gaapte. Maar toch.
Max Verstappen in Mexico: Clean vs dirty
Het F1 TV-commentaar sprak enige schande van het rijgedrag van Max: we willen liever nette inhaalacties zien, aldus de commentatoren. Ja en nee. De manier waarop Max gister zijn acties uitvoerde verdiende inderdaad geen schoonheidsprijs en werd daardoor stevig bestraft. Voor de kijker is dit toch smullen geblazen. Actie op het circuit!
Grootheden uit het verleden lieten ook af en toe ‘smerige’ dingen zien als het om de titel gaat. Achteraf zijn dat juist de acties waar men het nu nog over heeft. Dus ja, naar elkaar toe zijn er nettere mogelijkheden van racen. Maar met dit soort dingen ga je toch op het puntje van je stoel zitten. Ook al zit de coureur fout. Misschien dat een 60-jarige Max Verstappen in een toekomstige docu ooit toegeeft dat het netter kon. Of niet, het blijft een Verstappen.
Niet janken
Wat Max Verstappen in elk geval niet doet is achteraf janken over de opgelegde straf in Mexico. Niet onze, maar zijn eigen woorden voor de camera van Viaplay. De Nederlander zegt dat het toch geen zin heeft om achteraf woorden vuil te maken aan de actie.
Met zijn sarcasme gedurende het interview liet hij zien geen spijt te hebben van het rijgedrag. Verstappen legt de schuld bij zijn auto. Als de auto sneller was, had hij deze acties niet te hoeven uithalen. Oké. Het lijkt dat niemand de coureur kan overtuigen dat het toch wat netter kon om Lando Norris een klein beetje ruimte te gunnen. Maar Verstappen en gunnen in één zin, dat is een onmogelijke combi.
Aankomend weekend daalt het circus neer in Brazilië. Komt dat zien.
ericbmw2000 zegt
Daarom een prima straf die 20 seconden. de eerste wat te zwaar, de tweede wat te licht. Jammer dat hij er niets van leert.
Johanneke zegt
Denk je dat ie hier niets van leert? Ik denk het juist wel. Die gozer is de beste van de beste. In 2021 zag je dat heel duidelijk, reden hij en Hamilton binnen een seconde van elkaar, op 40 seconden van het veld. Hamilton is minder geworden heb ik het idee, leeftijd, Max niet. Hij weet precies wat ie doet, vorige week ook, en toen was het een ongelooflijke actie want hij kwam er mee weg. Nu niet. Dat weet ie nu.
We moeten niet vergeten hoe bijzonder goed Max is. Als hij de 2e seizoenshelft in die mclaren had gereden had ie de ene na de andere overwinning gepakt. Dat Norris dit niet lukt is gewoon het kwaliteitsverschil tussen hem en Max. Het is echt bijzonder hoe constant hij vooraan rijdt en om poles strijd terwijl hij maximaal de 5e auto van de grid heeft nu.
harrie zegt
Worden nog een paar mooie races, Max die alles uit die Red Bull moet persen vs Norris in een snellere McLaren.
En Red Bull mag Ferrari bedanken dat ze met die nieuwe flex frontvleugel nu flink wat punten van Norris afsnoepen.
En nu is er ook is ook nog een kans dat McLaren aan het eind van het seizoen met lege handen staat en Ferrari er met de constructeurstitel vandoor gaat. Dat gun ik Zak dan wel weer eigenlijk.
tborre zegt
Als ze zo doordoen gaat er nog iemand ergens hard in de muur eindigen. Of in de zandbak. En dat zal andere gevolgen hebben. De “ik ga ervoor zonder kans om de bocht te halen” is waanzin. Als ik zo zou rondrijden zou men me snel van het circuit afhalen wegen gevaarlijk rijgedrag. En Max heeft deze aandacht zelf gezocht, ze gaan dit meer en meer onder vergrootglas nemen en niet anders meer kunnen dan hem daarvoor aanpakken. Beetje zelfreflectie zou helpen. Zelfs maar zeggen “moet even de beelden en telemetrie bekijken” was al beter dan dit “ach, do not care” gedrag.
Robert zegt
Denk je?
Ik ken een coureur die tijdens z’n thuisrace diens grootste concurrent de bocht uit tikte, waarna deze met een impact van 72G (of god mag weten hoeveel) in de bandenstapel klapte. Dat werd destijds ook ‘bestraft’ met 10 seconden tijdstraf.
Om maar niet te spreken over het na de race uitgebreid vieren van de overwinning terwijl diezelfde concurrent op dat moment allerlei fysieke en neurologische tests moest ondergaan in het ziekenhuis…
pignon zegt
Dat jou onrecht is aangedaan is nooit een reden om zelf onrechtmatig te handelen jegens derden
tborre zegt
ben je wel vergeten dat die medische controle standaard is en max zelf ervoor al laten weten in orde te zijn voor de “viering”. Maar verder blijven we niet janken hoor. Als je max zen logica toepast op dat voorval zie je dat hij gewoon geen ruimte laat en goed weet dat hamilton daar zit. De deur toegooien is niet zonder risico, je bewijst hiermee eerder men casus, waarvoor dank.. Net die dingen willen we niet zien.
En voor de maxfans gaan slaan: ik ben geen max hater, kerel heeft heel wat skills en die laat hij ook zien. Maar die jongen heeft een verstappen gen dat ik persoonlijk ook al ervaarde, hij kan ongelooflijk ergerlijk, irritant en arrogant zijn. En dat heeft hij al langer. Als het tegenzit gaat er ergens een knopje om dat nu zorgt dat men zich zorgen maakt of hem voorbij gaan nog wel veilig kan. En dat is max onwaardig. Die kerel moet of aanvaarden dat de auto het nu even niet kan of deftig racen. Meer niet. De kunde heeft hij, nu nog bij tegenslag normaal doen.
lekkaah zegt
Je hebt jarenlang naar een optocht zitten kijken. Kijk eens terug naar hoe seizoenen verlopen waarbij er hevige strijd is tussen 2 of meerdere coureurs voor het kampioenschap. Elke (potentiele) kampioen trekt zo’n beetje alles uit de kast en zoekt de grens (en verder) op om te winnen, zeker bij het naderen van het einde van het seizoen.
Dat je het een eikel vind dat is prima, maar dat waren Senna, Hamilton, Shumacher en nog vele anderen ook, net zoals in vele andere competitieve topsporten. Als je wil winnen kun je je geen passieve behouden gedrag permitteren, tenzij je een superieure auto hebt. Wellicht zijn wij fans te gewend geraakt aan saaie optochten waarbij de winnaar al in de 1e helft van het seizoen bekend is.
Dat je zegt dat hij in Copse geen ruimte liet, daar ga ik niet eens op in.
lekkaah zegt
Het lijkt wel alsof de FIA een statement wilde maken met deze heftige straffen. Lijkt me een onmogelijke taak om al die Britse Karens op twitter gerust te stellen.
De eerste ‘overtreding’ is wederom door het proberen te forceren om je neus voor die van je concurrent te plaatsen in de Apex, waardoor je volgens de huidige regels volledige recht heeft op de bocht (zie Austin). Dit is een regel die makkelijk te exploiteren is zoals Max dat deed in Austin, en zal ongetwijfeld blijven gebeuren zolang hier een groot grijs gebied in zit. Hij deed immers weer een (dit keer een gefaalde) poging om zijn neus voor die van Norris te hebben in de Apex. Don’t hate the player, hate the game.
Ik snap overigens niet de keuze van Norris om Max, terwijl hij superieure pace heeft, telkens in te halen in krappe en lastige bochten, zelfs met zoveel ronden nog te gaan. Pak hem lekker op het rechte stuk met DRS en een opgeladen batterij.
De volgende bocht was inderdaad over de top, echter vraag ik mij af hoeverre dat voort komt door Max die wellicht dacht dat Norris zijn plek op zou moeten geven. Hij wist toch wel dat hij de pace niet had en zou verliezen van Norris. De vraag voor hem was echter, hoe kan ik Norris zoveel mogelijk ophouden om zijn kans op een overwinning te verkleinen. Dat is min of meer gelukt ware het niet voor die enorme penalties wat hemzelf punten heeft gekost.
Enfin, dat gezeur snap ik niet. Letterlijk elke kampioen haalde alles uit de kast voor zover mogelijk in deze topsport.
Het is een mooi seizoen met veel emoties en gevechten, maar kennelijk mogen alleen Britse coureurs stout zijn van de ‘fanbase’. Veel jonge fanatiekelingen zijn erbij gekomen, een kampioenschap tussen meerdere coureurs in de slotfase van het seizoen, wat wil men nog meer.
PunicaOase zegt
Hij weet zelf nu ook wel dat het niet oké was.. Hij zit niet te wachten op 20 s. straf.. maar hij nam het risico en gaat nu niet janken.. Zo lees ik het..
cnossen zegt
Verstappen is gewoon een ontzettend slechte verliezer, dat hebben we veel vaker gezien! Onsportief gedrag dat heeft ie van grindbak Jos…. Dat is hem aangeleerd en misschien daardoor wint hij ook zoveel.