Max Verstappen heeft geen zin om achteraf te zeuren over de tijdstraffen.
Jonge jonge, het was weer een spektakel om gister Formule 1 te kijken. Wie nu gapend op de bank zat kan beter echt wat anders gaan doen. Veel beter dan dit wordt het niet goed. Goed, met het verzetten van de klok is het je vergeven dat je een keer gaapte. Maar toch.
Max Verstappen in Mexico: Clean vs dirty
Het F1 TV-commentaar sprak enige schande van het rijgedrag van Max: we willen liever nette inhaalacties zien, aldus de commentatoren. Ja en nee. De manier waarop Max gister zijn acties uitvoerde verdiende inderdaad geen schoonheidsprijs en werd daardoor stevig bestraft. Voor de kijker is dit toch smullen geblazen. Actie op het circuit!
Grootheden uit het verleden lieten ook af en toe ‘smerige’ dingen zien als het om de titel gaat. Achteraf zijn dat juist de acties waar men het nu nog over heeft. Dus ja, naar elkaar toe zijn er nettere mogelijkheden van racen. Maar met dit soort dingen ga je toch op het puntje van je stoel zitten. Ook al zit de coureur fout. Misschien dat een 60-jarige Max Verstappen in een toekomstige docu ooit toegeeft dat het netter kon. Of niet, het blijft een Verstappen.
Niet janken
Wat Max Verstappen in elk geval niet doet is achteraf janken over de opgelegde straf in Mexico. Niet onze, maar zijn eigen woorden voor de camera van Viaplay. De Nederlander zegt dat het toch geen zin heeft om achteraf woorden vuil te maken aan de actie.
Met zijn sarcasme gedurende het interview liet hij zien geen spijt te hebben van het rijgedrag. Verstappen legt de schuld bij zijn auto. Als de auto sneller was, had hij deze acties niet te hoeven uithalen. Oké. Het lijkt dat niemand de coureur kan overtuigen dat het toch wat netter kon om Lando Norris een klein beetje ruimte te gunnen. Maar Verstappen en gunnen in één zin, dat is een onmogelijke combi.
Aankomend weekend daalt het circus neer in Brazilië. Komt dat zien.
ericbmw2000 zegt
Daarom een prima straf die 20 seconden. de eerste wat te zwaar, de tweede wat te licht. Jammer dat hij er niets van leert.
Johanneke zegt
Denk je dat ie hier niets van leert? Ik denk het juist wel. Die gozer is de beste van de beste. In 2021 zag je dat heel duidelijk, reden hij en Hamilton binnen een seconde van elkaar, op 40 seconden van het veld. Hamilton is minder geworden heb ik het idee, leeftijd, Max niet. Hij weet precies wat ie doet, vorige week ook, en toen was het een ongelooflijke actie want hij kwam er mee weg. Nu niet. Dat weet ie nu.
We moeten niet vergeten hoe bijzonder goed Max is. Als hij de 2e seizoenshelft in die mclaren had gereden had ie de ene na de andere overwinning gepakt. Dat Norris dit niet lukt is gewoon het kwaliteitsverschil tussen hem en Max. Het is echt bijzonder hoe constant hij vooraan rijdt en om poles strijd terwijl hij maximaal de 5e auto van de grid heeft nu.
Richmond zegt
Zijn doel was de race van Norris frustreren.. door al zijn acties heeft Norris minder tijd gehad om achter Sainz aan te gaan..en dat is toch 5 punten die Norris niet heeft gekregen.
harrie zegt
Worden nog een paar mooie races, Max die alles uit die Red Bull moet persen vs Norris in een snellere McLaren.
En Red Bull mag Ferrari bedanken dat ze met die nieuwe flex frontvleugel nu flink wat punten van Norris afsnoepen.
En nu is er ook is ook nog een kans dat McLaren aan het eind van het seizoen met lege handen staat en Ferrari er met de constructeurstitel vandoor gaat. Dat gun ik Zak dan wel weer eigenlijk.
tborre zegt
Als ze zo doordoen gaat er nog iemand ergens hard in de muur eindigen. Of in de zandbak. En dat zal andere gevolgen hebben. De “ik ga ervoor zonder kans om de bocht te halen” is waanzin. Als ik zo zou rondrijden zou men me snel van het circuit afhalen wegen gevaarlijk rijgedrag. En Max heeft deze aandacht zelf gezocht, ze gaan dit meer en meer onder vergrootglas nemen en niet anders meer kunnen dan hem daarvoor aanpakken. Beetje zelfreflectie zou helpen. Zelfs maar zeggen “moet even de beelden en telemetrie bekijken” was al beter dan dit “ach, do not care” gedrag.
Robert zegt
Denk je?
Ik ken een coureur die tijdens z’n thuisrace diens grootste concurrent de bocht uit tikte, waarna deze met een impact van 72G (of god mag weten hoeveel) in de bandenstapel klapte. Dat werd destijds ook ‘bestraft’ met 10 seconden tijdstraf.
Om maar niet te spreken over het na de race uitgebreid vieren van de overwinning terwijl diezelfde concurrent op dat moment allerlei fysieke en neurologische tests moest ondergaan in het ziekenhuis…
pignon zegt
Dat jou onrecht is aangedaan is nooit een reden om zelf onrechtmatig te handelen jegens derden
tborre zegt
ben je wel vergeten dat die medische controle standaard is en max zelf ervoor al laten weten in orde te zijn voor de “viering”. Maar verder blijven we niet janken hoor. Als je max zen logica toepast op dat voorval zie je dat hij gewoon geen ruimte laat en goed weet dat hamilton daar zit. De deur toegooien is niet zonder risico, je bewijst hiermee eerder men casus, waarvoor dank.. Net die dingen willen we niet zien.
En voor de maxfans gaan slaan: ik ben geen max hater, kerel heeft heel wat skills en die laat hij ook zien. Maar die jongen heeft een verstappen gen dat ik persoonlijk ook al ervaarde, hij kan ongelooflijk ergerlijk, irritant en arrogant zijn. En dat heeft hij al langer. Als het tegenzit gaat er ergens een knopje om dat nu zorgt dat men zich zorgen maakt of hem voorbij gaan nog wel veilig kan. En dat is max onwaardig. Die kerel moet of aanvaarden dat de auto het nu even niet kan of deftig racen. Meer niet. De kunde heeft hij, nu nog bij tegenslag normaal doen.
lekkaah zegt
Je hebt jarenlang naar een optocht zitten kijken. Kijk eens terug naar hoe seizoenen verlopen waarbij er hevige strijd is tussen 2 of meerdere coureurs voor het kampioenschap. Elke (potentiele) kampioen trekt zo’n beetje alles uit de kast en zoekt de grens (en verder) op om te winnen, zeker bij het naderen van het einde van het seizoen.
Dat je het een eikel vind dat is prima, maar dat waren Senna, Hamilton, Shumacher en nog vele anderen ook, net zoals in vele andere competitieve topsporten. Als je wil winnen kun je je geen passieve behouden gedrag permitteren, tenzij je een superieure auto hebt. Wellicht zijn wij fans te gewend geraakt aan saaie optochten waarbij de winnaar al in de 1e helft van het seizoen bekend is.
Dat je zegt dat hij in Copse geen ruimte liet, daar ga ik niet eens op in.
Robert zegt
Precies dit. Dank u.
sportevo zegt
Een straf wordt gebaseerd op de actie zelf, en niet op de uitkomst.
Bovendien was het 51G, nog steeds veel maar Verstappen had andersom exact hetzelfde gedaan.
Richmond zegt
Daar gaat het niet om. Er wordt gedaan alsof verstappen de enige is dit soort acties doet, maar dat is niet waar.
sportevo zegt
Ik zeg ook niet dat het daarom gaat maar er wordt wel gesuggereerd dat de straf destijds te licht was maar het is de standaard straf voor zo’n vergrijp en men kijkt niet naar wat de gevolgen van de actie zijn.
Maar ik ben dat gezeur over ‘feest vieren en je concurrent vecht voor zijn leven in het ziekenhuis onzin’ wel een beetje zat.
Kunnen we dat ook wel over Verstappen zeggen toen hij bovenop de auto van Hamilton stond. Het eerste wat hij zei is ‘dat krijg je ervan als je geen ruimte laat’. terwijl hij geen idee had waar de auto zich bevond t.o.v. het hoofd van Hamilton of hoe het met hem ging.
Hamilton heeft te horen gekregen dat hij uit de auto is geklommen en okee was. Waarom zou je dan nog weer gaan vragen hoe het met hem gaat.
chrisvis zegt
Tja Max laat em altijd staan op een “dood of de gladiolen-manier” en dan is dit volgens de Nederlandse supporters hard racen…elke piloot weet dit en ook Max weet dat de rest liever eieren voor hun geld kiezen. En dan heb je eens een Hamilton die de auto gewoon laat staan en dan is dit ineens “unfair” en “gevaarlijk” rijgedrag???? Iets met de pot en de ketel zou ik denken.
lekkaah zegt
Het lijkt wel alsof de FIA een statement wilde maken met deze heftige straffen. Lijkt me een onmogelijke taak om al die Britse Karens op twitter gerust te stellen.
De eerste ‘overtreding’ is wederom door het proberen te forceren om je neus voor die van je concurrent te plaatsen in de Apex, waardoor je volgens de huidige regels volledige recht heeft op de bocht (zie Austin). Dit is een regel die makkelijk te exploiteren is zoals Max dat deed in Austin, en zal ongetwijfeld blijven gebeuren zolang hier een groot grijs gebied in zit. Hij deed immers weer een (dit keer een gefaalde) poging om zijn neus voor die van Norris te hebben in de Apex. Don’t hate the player, hate the game.
Ik snap overigens niet de keuze van Norris om Max, terwijl hij superieure pace heeft, telkens in te halen in krappe en lastige bochten, zelfs met zoveel ronden nog te gaan. Pak hem lekker op het rechte stuk met DRS en een opgeladen batterij.
De volgende bocht was inderdaad over de top, echter vraag ik mij af hoeverre dat voort komt door Max die wellicht dacht dat Norris zijn plek op zou moeten geven. Hij wist toch wel dat hij de pace niet had en zou verliezen van Norris. De vraag voor hem was echter, hoe kan ik Norris zoveel mogelijk ophouden om zijn kans op een overwinning te verkleinen. Dat is min of meer gelukt ware het niet voor die enorme penalties wat hemzelf punten heeft gekost.
Enfin, dat gezeur snap ik niet. Letterlijk elke kampioen haalde alles uit de kast voor zover mogelijk in deze topsport.
Het is een mooi seizoen met veel emoties en gevechten, maar kennelijk mogen alleen Britse coureurs stout zijn van de ‘fanbase’. Veel jonge fanatiekelingen zijn erbij gekomen, een kampioenschap tussen meerdere coureurs in de slotfase van het seizoen, wat wil men nog meer.
sportevo zegt
Voor dit vergrijp staat gewoon 10 seconden. Eventueel kunnen ze daar 5 seconden van maken als er ‘verzachtende omstandigheden zijn’ zoals dat in Austin is gebeurd.
Norris kreeg 5 van de 10 seconden omdat hij weliswaar buiten de baan had ingehaald, maar ze ook wel begrepen dat hij niet echt ergens anders heen kon.
‘Ik snap overigens niet de keuze van Norris om Max, terwijl hij superieure pace heeft, telkens in te halen in krappe en lastige bochten, zelfs met zoveel ronden nog te gaan. Pak hem lekker op het rechte stuk met DRS en een opgeladen batterij.’
Dat is gewoon racen, je kunt niet denken dat het later wel een keer goed gaat komen omdat je dat simpelweg niet weet. Met een DRS-actie zal Verstappen ook verdedigen en blijft de uitkomst hetzelfde. Je pakt het eerste de beste moment met beide handen aan.
Edge zegt
De “verzachtende omstandigheden” die de FIA in Austin aanhaalde waren “Het was niet met opzet” en “de coureur had de hele bocht de controle over zijn auto”. Wat ik persoonlijk best tegenstrijdig vind, want als je de volledige bocht de controle over je auto hebt kun je ook gewoon iets minder snelheid meenemen en je tegenstander niet van de baan duwen. Daarom vind ik het persoonlijk nogal lullig dat Verstappen 10 seconden straf aan zijn broek kreeg voor het incident in bocht 4.
Het tweede incident in bocht 8 was natuurlijk wel duidelijk een 10 seconden straf waard. Zelfs Verstappen in de veronderstelling was dat Norris de positie terug zou geven, hij nam veel te veel snelheid mee de bocht in en zou daardoor (al dan niet bewust) altijd buiten de baan uitkomen.
PunicaOase zegt
Hij weet zelf nu ook wel dat het niet oké was.. Hij zit niet te wachten op 20 s. straf.. maar hij nam het risico en gaat nu niet janken.. Zo lees ik het..
Richmond zegt
Hij is Prost aan het emuleren en kijkt naar het doel en grotere plaatje. Als hij niet snel genoeg is om Norris voor te blijven, moet hij zorgen dat Norris zo min mogelijk punten kan halen zonder hem letterlijk in de muur / vangrail te duwen. Dus maakt hij het leven van Norris zuur, zoals Prost en Senna dat bij elkaar deden. En dat is gelukt en dan zijn de straffen het waard volgens Verstappen.. het doel heiligt de middelen.
cnossen zegt
Verstappen is gewoon een ontzettend slechte verliezer, dat hebben we veel vaker gezien! Onsportief gedrag dat heeft ie van grindbak Jos…. Dat is hem aangeleerd en misschien daardoor wint hij ook zoveel.
Richmond zegt
Jij hebt niet veel F1 gezien als je er zo naar kijkt.. zoals al vaker is aangehaald. Vrijwel alle grote der aarden hebben zich zo gedragen op bepaalde momenten in hun carrière..maakt dat het goed nee. Hoort het erbij ja.
b088y zegt
Even voor de goede orde, om een slechte verliezer te zijn moet je eerst verliezen… voorlopig kijken we nog steeds naar een winnaar die zijn titel verdedigd.
Ja hij neemt risico en accepteert zijn straf, is niet niet onsportiefs aan.
ponnie zegt
Dit gedrag maakt hem juist een winnaar. Als een voetballer een gele kaart incasseert om een goal te voorkomen sta je ook niet te janken, maar is het opeens een top verdediger.
GJZ zegt
Een echt huilie huilie reactie van McLaren en Norris.
Duidelijk geen killer mentaliteit.
De straf was veel te zwaar een andere coureur had nooit 2x 10 seconden straf gekregen.
scoobyej20 zegt
Straffen zijn gewoon meer dan terecht. Racen en strijden mag, maar de ander van de baan afduwen is geen racen meer. Ongeacht welke coureur dat dan ook is. Dan moet je gewoon lekker naar het touring car championship gaan.