De verschillen zijn groot tussen de goedkoopste en duurste autoverzekering als je ze gaat vergelijken met locaties.
Niet alleen je leeftijd en de auto, maar ook het postcodegebied is een belangrijke factor in de maandelijkse prijs van je autoverzekering. Sterker nog, waar je woonachtig bent kan een enorm verschil maken. Zo is een 19-jarige in een rustig dorpje met een Volkswagen Golf GTI vaak honderden euro goedkoper uit op jaarbasis dan diezelfde 19-jarige met een Golf GTI in een grote stad.
Volgens vergelijkingssite Pricewise kunnen de verschillen wel oplopen tot 850 euro. In het voorbeeld hanteren ze een Renault Clio uit 2014. De auto heeft een WA+ verzekering en de fictieve bestuurder rijdt maximaal 12.000 kilometer per jaar. Daarnaast zijn er acht schadevrije jaren in het spel.
Deze fictieve persoon is 560 euro per jaar kwijt aan de autoverzekering als hij of zij woonachtig zou zijn in Almere. Woont deze persoon in Geeuwenbrug, een dorp in Drenthe, dan bedraagt de dekking 400 euro. En dat is nog een relatief klein verschil in het vergelijken van deze specifieke autoverzekering.
En in deze vergelijking van de autoverzekering sprake van een totaal andere woonomgeving. Echter, soms blijkt dat een minimaal verschil in postcode al een enorm verschil kan betekenen in prijs, aldus Pricewise. Meneer A woonachtig op postcode 1111AB kan goedkoper uitzijn dan meneer B op postcode 111AA, ook al wonen ze zeer dichtbij elkaar. Verzekeraars maken een berekening op postcodeniveau.
Autoverzekering vergelijken: locatie is koning
Uiteindelijk is de berekening niet eerlijk. Als jij je auto veilig in een garage hebt staan met uitstekende beveiliging in een ongunstige postcode moet je alsnog meer betalen dan de buurman verderop met een gunstige postcode, met diezelfde auto geparkeerd op de straat. Helaas werken verzekeraars met dit systeem en is er geen beoordeling op individueel niveau.
tvklarenbosch zegt
Ik verhuisde ooit binnen 200 meter en was €240 meer kwijt voor dezelfde verzekering. Gelijk opgezegd.
Johanneke zegt
Ik heb op independer de laagste premie gepakt voor onze auto’s. Toen promovendum opgebeld. Hey jullie reclame zegt 20% goedkoper, dus dit is wat ik nu betaal, haal er maar 20% af. Deden ze ook nog. Nu betaal ik 19 euro, 21 euro, en 8 euro (oldtimerverzekering). Allen WA. Lekker cheap, en dit gaat om 7 en 5 schadevrije jaren, valt reuze mee dus.
flatsix010 zegt
Exact hetzelfde gedaan, eerst goed de voorwaarden gelezen maar dit blijkt gewoon te kunnen! Bij mij was het zelfs 25% korting op de al goedkoopste WA+.
knoopa zegt
@Johanneke ik heb ook wel eens gekeken bij Promovendum nav die reclame maar ik zou mijn E46 330 daar niet kunnen verzekeren vanwege te veel vermogen ook al heb ik al meer dan 10 jaar mijn rijbewijs en flink wat schadevrije jaren. Nu is het wel een redelijk vlotte auto natuurlijk maar vergeleken met al die turbo blokken van tegenwoordig valt dat ook allemaal wel weer mee.
ouwedibbes83 zegt
Dat teveel vermogen (ten opzichte van het gewicht) is betrekkelijk nieuw, ik had daar voorheen nooit last van en liep daar nu regelmatig tegen aan. Zelfs met de familiewagen.
acavs zegt
Met een zo’n lekker snoepje als een E46 330 hoef je natuurlijk ook niet bij een D66-verzekeraar aan te kloppen. Dan sta je sowieso al 2-0 achter ;)
mc96 zegt
Je moet je niet door die naam Promovendum laten misleiden. Mensen weigeren op basis van opleidingsniveau mogen ze helemaal niet 😄.
Robert zegt
Ik ben er recent ook weer ingedoken, vanwege de aanschaf van een andere occasion. Promovendum houdt de premies kunstmatig laag, omdat zij claims m.b.t. whiplash letsel uitsluit in al hun polissen. En vergis je niet, dat is een groot aandeel van alle letselschades als gevolg van aanrijdingen.
En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het oplopen van een dergelijk letsel je meestal jaren van herstel kost – als je er al helemaal weer van af komt.
b088y zegt
Aan wat voor vergoeding moet ik denken bij een whiplash? Eigen risico van de zorgverzekering?
Robert zegt
@b088y: ik denk dat je daar nooit een gestandaardiseerd prijskaartje aan kunt hangen.
Ik zelf heb destijds (25 jaar geleden) 3000 gulden aan smartengeld en schadeloosstelling ontvangen, waarbij de schadeloosstelling vooral was bedoeld om medische kosten en derving van inkomen te vergoeden en de rest (ca. 50%) immateriële vergoeding was. Onder de streep heb ik ongeveer tweeënhalf, drie jaar verschillende fysiotherapeutische behandeltrajecten doorlopen om mezelf ‘hersteld’ te krijgen, maar uiteindelijk moest ik wel ander werk zoeken omdat het oude (fysiek belastende) werk telkens weer tot een terugval leidde. Daarna het heeft nog zeker tien jaar geduurd voordat de klachten grotendeels weg waren, al heb ik zelfs nu heel af en toe nog dat de klachten incidenteel weer opspelen. Bij heel veel sporten bijvoorbeeld, leidt dat bijna altijd tot opleving van de rug-, nek- en schouderklachten omdat óf het opvangen van klappen in de rug niet meer gaat óf dat het veel langer duurt voordat het lichaam weer is hersteld van de inspanning.
Was de schadeloosstelling dan voldoende? Ik vond (en vind) eigenlijk van niet, want ik heb er aanzienlijk langer last van gehad dan mij oorspronkelijk werd voorgehouden en waarop de schadeloosstelling werd gebaseerd. Het enige voordeel wat ik er wel aan heb over gehouden is, dat de gedwongen carrière move wel tot een job leidde waarin ik nu meer verdien dan wat ik waarschijnlijk zou hebben gekregen als ik in m’n oude baan actief zou zijn gebleven.
Maar goed, al dat soort zaken maakt het ook allemaal heel lastig om er een prijskaartje aan te hangen. En ik heb dan in zekere zin nog geluk gehad, want sommige lotgenoten zijn nog járen aan het herstel aan het werken, en járen aan het strijden met de verzekering, ze blijven sappelen met hun werk of raken dat kwijt en blijven gedwongen thuiszitten.
b088y zegt
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Vervelend om te horen dat je er te maken hebt gehad en wat voor nasleep het heeft gegeven.
Ik heb zelf geen inzittendenverzekering op privé auto (wel all risk), meer om het feit dat ik dacht dat ziektekosten sowieos werden vergoed door de zorgverzekering en ik ook een hiaat verzekering heb.
mc96 zegt
Dan heb je het over de SVI verzekering. Op de WA verzekering kun je bepaalde letsels niet uitsluiten.
mc96 zegt
Promovendum kan dat doen omdat ze een relatief kleine verzekeraar zijn. Voor “gunstige risico’s” bieden ze een lage premie aan, voor de rest bieden ze een premie aan die niet interessant is. Kennelijk ben je een gunstig risico 😄. Denk dat het niet zo gunstig is om bijvoorbeeld je Golf GTI daar te verzekeren als je 20 bent en in Amsterdam woont 😄
rutgerg zegt
De berekening is wel eerlijk in tegenstelling tot wat in de laatste alinea gesuggereerd wordt. Ook al staat hij in een garage veilig met weet ik welke beveiliging, in hartje Amsterdam rijd je nu eenmaal sneller schade dan in Nooitgedacht of Baflo.
knoopa zegt
@rutgerg niet per se. Iemand die in een klein dorpje woont en elke dag voor zijn werk naar Amsterdam rijdt zal sneller schade rijden dan iemand die in Amsterdam woont en elke dag op zijn fiets naar het werk gaat en de auto in de garage laat staan. Berekening slaat dus nergens op aangezien de locatie waar je woont niet bepaald waar je daadwerkelijk je kilometers maakt.
grrrrrene zegt
No shit Sherlock, iemand die dagelijks zo’n 300km rijdt tijdens de spits heeft meer risico op schade aan de auto dan iemand die de auto binnen laat staan en de fiets pakt. Daarom geef je ook op hoeveel km je verwacht te rijden. De een zal daar al snel 60.000km moeten invoeren en de ander 5000km voor wat privé ritjes naar familie, vrienden of vakantie in Frankrijk. Dat is natuurlijk niet te vergelijken qua premie…
knoopa zegt
@grrrrrene gaat niet alleen om de kilometers, degene die met de fiets naar zijn werk gaat kan in het weekend ook een roadtrip op rustige wegen doen om hetzelfde aantal kilometers te rijden als degene die elke dag in de spits naar Amsterdam rijdt.
Gaat erom dat onder aan de streep op papier alles hetzelfde is behalve de woonlocatie en dat je dus meer betaald vanwege je woonlocatie terwijl die ander potentieel veel meer risico heeft. Oftewel die berekening slaat nergens op.
Daarnaast geeft het aantal kilometers wat je opgeeft vaak een minimaal verschil in bedrag.
Dutchdriftking zegt
Altijd grappig dit. Ik woon in een bijzonder klein dorpje, maar wel langs een vrij drukke weg. Verzekeren is relatief goedkoop. Grappig, mijn nieuwe auto stond nog geen week voor de deur en hij was hier op autoblog al gespot. Ik weet zeker dat wanneer ik een RS of AMG voor de deur zou parkeren (ver buiten budget) deze binnen de kortste keren gejat zou zijn. Gewoon omdat er veel verkeer langs komt en men de auto dus kan zien staan. Dit is dan ook precies de reden waarom je dergelijke auto’s binnen moet parkeren. Wat men niet ziet wordt niet gejat.
str8six zegt
Is toch ook logisch? Als je in een criminele stadsbuurt woont tov een klein dorp lijkt me dat nogal wiedes.
sportevo zegt
Dat is natuurlijk waar maar als het zelfs op straatniveau al flink kan afwijken is dat een beetje vreemd.
flatsix010 zegt
Is er geen verzekering die rekening houdt met waar je de auto stalt? Zaken zoals klasse van het alarmsysteem worden toch ook meegenomen?
ouwedibbes83 zegt
Bij sommige verzekeringen is het een eis dat de auto binnen wordt gestald en de garage goed afgesloten is. Zag dat bij youngtimer verzekeringen in de voorwaarden. Ging best ver, na 22:00 uur wordt verwacht dat ie binnen staat ipv op straat.
Richmond zegt
Vanaf 60k waarde kan je soms niet eens verzekeren als er geen klasse 5 alarm op zit. Maar dit betekent niet een lagere premie.
saxoke zegt
Bij mijn verzekeraar (in België) is een alarm pas verplicht vanaf een waarde van 100.000€.
pa045 zegt
Heel eerlijk zal het worden wanneer er meer specifiek naar de eigenschappen van de persoon gekeken wordt die de verzekering gaat afsluiten (buiten leeftijd en schadevrije jaren). Nu is iedere 30 jarige Amsterdammer of Rotterdammer de klos. Dat hoeft mijns inziens niet. Helaas wordt dit al heel snel afgesaan als onderscheid maken. En dat mag dus niet.
knoopa zegt
@pa045 welke eigenschappen zou je dan op willen letten. In de ideale wereld zou je de premie verhogen voor mensen die tijdens het rijden bezig zijn met hun telefoon, te hard rijden op gevaarlijke wegen, niet afremmen voor kruispunten e.d. maar aangezien het zelfs de politie niet lukt om hierop te handhaven zal dat niet haalbaar zijn.
Ik heb ook eens meegewerkt aan het ontwikkelen van een proef waarbij je rijgedrag wordt gemeten via een OBD kastje maar ook daar was het heel erg zoeken naar welke waarden je daadwerkelijk gaat meten, het ging toen om dingen als veel rijden in de spits en te hard rijden e.d maar er zit natuurlijk ook verschil tussen 10km/u te hard rijden op de snelweg en op een 30 weg bijvoorbeeld.
redneckdarian zegt
Wat ook bijzonder is. Ik zat bij centraal beheer achmea een aantal jaar. En ik moest steeds meer per jaar gaan betalen terwijl de auto en ik ouder werden en er meer schadevrije jaren bij kwamen. Eerst een verhoging van minder dan een euro en ineens 8 euro per maand meer!
Toen opgezegd en nu bij FBTO met meer dekking voor ietsjes meer dan de helft dan de maandprijs
kennone zegt
Gewoon gaan motorijden. De 2009 1100s Duc heb ik voor €9,- WA+ verzekerd. Had ook nog eens het geluk dat ze mij met het afsluiten ook nog een 8 schade vrije jaren gaven terwijl ik er 3 had opgegeven (omdat ik pas zo lang mijn rijbewijs heb) wegenbelasting is een tientje en dat ding rijd met flink aan het gas hangen 1 op 17.
dare2think zegt
Wat er van mij in het artikel ook nog wel bij mag staan: de ene verzekering is de andere niet. Als je voor een paar tientjes je stuk blik verzekert, wordt je portemonnee daar heel blij van, zeker als je een nette rijder bent en daarvoor wordt beloond met schadevrije jaren. Maar stel dat er iemand -volledig buiten jouw schuld- tegen je auto aanrijdt. De ellénde waar je dan inzit als je verzekering niet meewerkt.
gerwin420 zegt
Ik ging van een polo uit 2010 met 30k/jaar naar een polo uit 2001 met 10.000/jaar en ging het dubbele betalen.