Ja, je leest het goed. Autofabrikanten willen de wet die bedoeld is om teksten, foto’s en ander werk auteursrechtelijk te beschermen, gaan gebruiken om je te verbieden nog langer je auto aan te passen
In 1998 werd de Digital Millennium Copyright Act (DMCA) opgesteld. Deze wet is bedoeld om de copyright-wetgeving aan te passen aan en klaar te maken voor het digitale tijdperk. Zo verbied die wet het om technologie of producten aan te bieden die je toegang verschaffen tot digitale auteursrechtelijk beschermde werken. Nu lijkt het erop dat diezelfde DMCA ervoor gaat zorgen dat het sleutelen aan je auto wel eens verboden kan worden.
Volgens een statement van de Auto Alliance, een Amerikaanse brancheorganisatie voor autobouwers waar onder andere BMW, Ford, GM, Mercedes en Toyota lid van zijn, zou het zelf kunnen sleutelen aan auto’s namelijk ‘legally problematic’ kunnen worden. Doordat auto’s steeds meer en geavanceerdere elektronica aan boord hebben, kan dat er volgens de fabrikanten toe leiden dat er problemen ontstaan met de veiligheid en milieuwetgeving.
De Electronic Frontier Foundation heeft nu een verzoek ingediend om voor het sleutelen aan auto’s een uitzondering te maken in de Digital Millennium Copyright Act, zodat eigenaren hun eigen auto’s naar hartelust kunnen aanpassen. Tegenstanders kunnen vervolgens weer bezwaar maken tegen invoering van zo’n uitzondering en dat doen de autofabrikanten middels de Auto Alliance dan ook massaal, aldus Autoblog.com.
Autofabrikanten willen graag het gepruts aan ECU’s, het voorheen onder leaserijders populaire maar inmiddels aan banden gelegde chiptuning, het liefst een halt toebrengen. Zo zouden er veiligheidsissues kunnen ontstaan en zou de auto vatbaar kunnen worden voor cybercrime. Zeker wanneer drive-by-wire gemeengoed wordt, kunnen programmeerfouten grote gevolgen hebben.
Volgens de Electronic Frontier Foundation is het de autofabrikanten echter helemaal niet om veiligheid of het milieu te doen, maar gaat het simpelweg om keiharde knaken. Wanneer je verplicht met je auto voor onderhoud naar een merkdealer moet, is dat natuurlijk kassa. Ook het verkopen van elektronische upgrades blijft zo een monopolie van de fabrikant.
Foto: – op Autojunk.nl
azenomei zegt
Straks mag ik bij niemand meer opties aanzetten met de VCDS. Dat zou toch jammer zijn.
bmwz3 zegt
Stom
Corrado16v zegt
Aan je eigen auto sleutelen. Leuker kunnen we het niet maken, wel verboden..
jrk68 zegt
En weer komt er een rede bij om lekker met ouwe meuk te blijven rijden.
Ze gaan mij echt niet verbieden om aan mijn analoge speeltje te sleutelen.
dutchneon zegt
@jrk68: ja en vervolgens alle auto’s ouder dan 5 jaar in de stad verbieden en daarbovenop extra dikke mrb…. ze krijgen ons toch wel klein… linksom of rechtsom. De enige optie die overblijft is emigreren
Dutchdriftking zegt
Hahahaha, het is MIJN auto, dus doe ik daar mee wat IK wil. En NIEMAND kan me tegen houden. Gelukkig heb ik een auto uit het stenen tijdperk……
metalmike zegt
@dutchdriftking: Dus je rijdt met 200 km/u op de vluchtstrook, zonder gordel, bellend, zonder geldige APK en verzekering rond. Want het is jouw auto en daarmee doe je wat je wil!
Ik weet het, overdreven, maar droom vooral verder, vrij op autogebied zullen we nooit worden.
Dutchdriftking zegt
@metalmike: je begrijpt wat ik bedoel. Natuurlijk moet alles wel veilig blijven. maar er zijn grenzen….
sls63amg zegt
@metalmike: dat is wat je doet MET je auto niet AAN je auto
casperfcb zegt
@dutchdriftking: zoals die uit de flintstones?
Dutchdriftking zegt
@casperfcb: jups precies die.
toniominestrone zegt
@dutchdriftking: Hoe vervelend voor jou, maar wen er maar vast aan, de nieuwe werkelijkheid.
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Hahahaha, het is MIJN cd/boek/software/dvd, dus doe ik daar mee wat IK wil. En NIEMAND kan me tegen houden.
Ow, wacht, neeje…
Dutchdriftking zegt
@Esprit_de_Flandre: Ehmm, dan heb je het over verspreiden van. Als je een auto kon kopiëren en deze dan doorverkopen aan de buurman, logisch. Maar als je je boek met copyright wilt gebruiken als pleepapier is er niemand die je in de weg ligt.
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Hebben jullie in NL ook zoiets als SABAM?
https://www.youtube.com/watch?v=ouj4paDQ_I8
flex01 zegt
nope
tweetyv6 zegt
DCMA is Amerikaanse wetgeving. Is hier niet geldig en zal dus ook niet worden gehandhaafd.
Robert zegt
Opnieuw een voorbeeld waaruit blijkt dat de toch al hopeloos verouderde copyright-wetgeving zwaar -en oneigenlijk- wordt misbruikt. Maar goed, de autolobby is machtig, dus de liefhebbende hobbyist krijgt hier nog een zware dobber aan.
donvincenzo zegt
@RRRobert: Dit is juist splinternieuwe wetgeving, dus die vlieger gaat niet op.
trustmeiamanengineer zegt
Des te meer reden om gewoon een lekkere oude bak met dikke atmosferische V8 aan te schaffen. Ik kan me het trouwens qua elektronica nog wel indenken, maar als amateur kun je daar eigenlijk toch niks mee, dus zie het probleem niet. Als ik mijn eigen auto aan de laptop hang weet ik heus wel wat ik aan het doen ben.
En ik neem aan dat de chiptune boer ook niet kloot met de ride-by-wire. Aan de andere kant, als zo’n gechipte auto op hol slaat krijgt de fabrikant de schuld… Lastige kwestie eigenlijk.
e1000bmw zegt
@trustmeiamanengineer: hoezo? Fabrieksgarantie vervalt indien de motor aantoonbaar getuned is, hoor. Dus dan is de fabrikant bij een mankement echt niet de gebeten hond.
trustmeiamanengineer zegt
@e1000bmw523i: Juridisch gezien inderdaad waar. Maar als er in de krant/op tv/internet verhalen rondgaan van je op hol geslagen auto ben je de sigaar. Of die nou door iemand verprutst is of niet. Bij autonome auto’s wordt het verhaal allemaal nog ingewikkelder.
gop1 zegt
Succes met de uitvoering…….
RazorHead zegt
Ze maken het nu al de tuners oneindig moeilijk.
De BMW F series zijn nog niet zo lang geleden gekraakt geraakt.
csx3000 zegt
Wat een onzin, maar ja, die juristen moeten toch wat te doen hebben.
Wat is dat voor een auto waar die gast aan sleutelt op de foto?
e1000bmw zegt
@csx3000: AC Cobra.
csx3000 zegt
@e1000bmw523i: Nee joh, u bent in de war.
escort77 zegt
@csx3000: ik houd het op een vroege Jaguar, jaren ’50 model.
parker zegt
@escort77: geen airbags
escort77 zegt
@parker: google eens op “Jaguar VPA 9”, dan kom je bij een HWM Jaguar
Dit lijkt ‘m te zijn toch?
Arnoud zegt
@csx3000:
Het is een Huet Special. Gebouwd door de Nederlandse Huet Brothers en gebaseerd op de Triumph TR6.
motoragent zegt
@Original_Arnoud: Een HB Special is het ook niet, die heeft wat dieper liggende koplampen en een hoekigere grill. Maar vraag me niet wat het wel is..
baasbas zegt
@csx3000: Een HWM (Hersham & Walton Motors) Jaguar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hersham_and_Walton_Motors
hans75 zegt
1 april was toch 3 weken terug?
Design_Driven zegt
Het enthousiasme voor autobezit neemt rap af, dus wat doet de auto industrie? Juist de laatste klanten die er nog echt plezier in hebben het leven moeilijk maken.
Gelukkig heb ik een Land Rover en dat merk koestert zijn liefhebbers ook van oudere types. LR heeft net bekend gemaakt onderdelen van oudere types weer te gaan produceren. Klasse LR
desjonnies zegt
Het door velen zo geliefde BMW zit ook bij die club.
Van die wagens die juist altijd aangepast werden door hun eigenaren omdat, ja omdat.
En nu, nu nu dus willens en wetens de mensen die het merk hebben grootgemaakt willen knechten
Grappig.
Echt grappig en een reden te meer om het merk voor eeuwig en altijd links te laten liggen, als je zo met je klanten omgaat verdien je niet beter.
e1000bmw zegt
@desjonnies: kwestie van BMW-badge eraf en er een andere (de welbekende ///M of een van een tuner) erop…
Esprit_de_Flandre zegt
@e1000bmw523i: Nee hoor, dat mag nog minder…
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: “de mensen die het merk hebben grootgemaakt ”
Nee hoor. Op een BMW wordt de ’tjoening’ meestal door de tweede eigenaar “verzorgd”…
toniominestrone zegt
@desjonnies: Niets nieuws onder de zon, BMW is als een van de weinige merken panisch als het gaat om het misbruiken van hun merk, al sinds jaar en dag.
Bij het voeren van hun logo word je al voor de rechter gedaagd, beeldmerken van BMW op het Internet worden continu gescreend of ze niet misbruikt worden waardoor het merk imago schade kan oplopen.
C6_R zegt
Ach joh, op voedsel en medicijnen zit ook al copyright, dit is allemaal om de innovatie te bevorderen met als doel het leven voor ons als consument beter te maken. Dus maak je geen zorgen en ga gerust slapen!
n54coupe zegt
“Zo zouden er veiligheidsissues kunnen ontstaan en zou de auto vatbaar kunnen worden voor cybercrime.”
Nee, fabrikanten doen nu hun uiterste best om autodiefstal tegen te gaan
Mijn piggyback heeft anders mijn auto al eens behoed voor sleutelcopiers, die er anders met mijn auto vandoor zouden zijn gegaan, met dank aan de (spat)”waterdichte” beveiliging van BMW.
Erg blij met mijn tjoen.
gezondverstand zegt
Sleutelen aan lease auto’s met verlaagde bijtelling zou als eerste verboden en strafbaar gemaakt moeten worden. Gesloten grille vervangen door open, bredere banden, tunen. Allemaal zaken die de maatregelen van de fabrikant om aan de bijtellingsnorm te kunnen voldoen te niet doen. Met terugwerkende kracht voor de volle lease termijn op 25% zetten.
Rob zegt
Ik zie die meldingen wel eens op Google of Youtube; “inhoud verwijderd ivm schending DMCA auteursrecht” of iets in die richting.
Krijgen we dan nu ook meldingen op onze boordcomputer als je aan het chiptunen geslagen bent? “Uw motor is verwijderd ivm schending DMCA auteursrecht”
dafmaf zegt
Hmm, ik denk dat dit binnen TTIP zeker aangegrepen zal worden.
sportscarwatcher zegt
Dus binnenkort zouden ze dus ook kunnen eisen dat je alleen met een “Mercedes polshorloge” aan met een Mercedes mag rijden en alleen met “Mercedes-schoenen” op een Mercedes gaspedaal mag duwen ! Oei … het schroefje waarmee ik mijn nummerplaat op mijn auto heb bevestigd is niet van het juiste merk … oei en nog erger … ik heb het “zelf” erop geschroefd . Waarschijnlijk word ik nu vervolgd en krijg ik 20 jaar dwangarbeid en wordt mijn wagen “in beslag genomen” . snif snif .
mrrallycross zegt
Jammer dat het tegenwoordig toch bijna onmogelijk is door die computer zooi.