BMW levert de populaire R1300GS nu ook zonder koppelingshendel. Heiligschennis?
Save the manual. Het wordt geregeld geroepen door de liefhebbers onder de redacteuren en door de puristen onder jullie. Gasgeven, remmen, schakelen, dat is de drie-eenheid die voor velen synoniem is aan autorijden. Onder motorrijders leeft dat gevoel ook. Dat is ook de reden dat veel A-rijbewijsbezitters niet dood gevonden willen worden op een motorscooter. ‘Niet stoer’ en vooral het ‘ik zou het schakelen missen’ worden dan als argumenten genoemd.
Maar stilletjes brengen steeds meer motorfabrikanten modellen op de markt waarbij gedeeltes van het schakelen voor je gedaan worden. Honda scoort naar eigen zeggen heel goed in de verkopen met modellen waar ze een DCT versie van aanbieden. Dat is inderdaad een systeem met dubbele koppeling die ook in automaatstand gereden kan worden, net als bijvoorbeeld DSG bij een auto. Honda beweert dat bijvoorbeeld bij de Africa Twin (de Allroad van Honda), ruim 50% van de klanten kiest voor die DCT optie boven zelf koppelen en schakelen.
Ook Yamaha komt dit jaar met een koppelingsloze MT (naked bike), de Y-AMT en bij Honda is er dit jaar ineens de E-Clutch. Die E-Clutch neem simpelweg de handeling van het koppelen en ontkoppelen voor je over. De Y-AMT van Yamaha geeft je ook de mogelijkheid om de motor volledig automatisch te laten schakelen.
BMW R1300GS ASA, volledig automatisch te rijden
Maar nu is ook de verkooptopper van BMW Motorrad, de R1300GS in een automaatversie leverbaar. De BMW R1300GS ASA. Misschien geloven zij die claim van Honda wel over de verkoopcijfers en denken ze dat er wellicht klanten weglopen die ook op een GS automatisch hadden willen rijden.
Wij waren er in ieder geval als de kippen bij om de verse demo van BMW Nederland aan een eerste rijindruk te onderwerpen. Is dat wat, een BMW GS waarbij je niet meer hoeft te schakelen, of is het de doodsteek voor het ‘echte motorrijden’?
Hieronder direct een aantal antwoorden op vragen die wij hadden over de werking van het ASA systeem van de BMW R1300GS ASA
- Het systeem zelf weegt 2,1kg meer dan een GS zonder ASA.
- Wanneer je na het rijden het ‘contact’ uitzet, schakelt de motor zelf naar ‘P’, dus dan kan je hem niet verplaatsen en hij kan niet wegrollen
- Met de knop op de linker stuurhelft kan je tussen ‘manueel’ en ‘automatisch’ schakelen.
- Je kunt zelf de N (neutraal) niet selecteren zoals normaal bij een motor. De motor selecteert deze zelf wanneer je hem start.
- Wanneer je manueel wilt schakelen dan kan dit alleen met het schakelpedaal links, er zijn geen knoppen of ‘paddles’ bij het stuur. Dus het is niet HANDmatig schakelen maar met je voeten, zoals normaal is bij motoren.
- Wanneer je in de automaat stand rijdt, schakelt de motor zelf terug en weer op wanneer je bijvoorbeeld op de snelweg vol gas geeft. Staat de motor in ‘manueel’ dan moet je dit echt zelf handmatig doen. Hij overruled je dan niet bij een kickdown, zoals bij veel auto’s met een DSG. Totdat je stilstaat, dan schakelt de motor zelf terug naar 1.
- Wanneer je in manueel rijdt dan krijg je een fel flikkerend wit licht in het dashboard te zien wanneer je richting toerenbegrenzer gaat, maar opschakelen voor je doet hij gelukkig niet.
- Wanneer je de motor start en wilt wegrijden moet je altijd eerst de motor in zijn 1 schakelen met je voet, daarna kan je switchen naar automaat.
- Starten moet als bij een motorscooter, met de remhendel aan de rechterzijde ingetrokken. Vervolgens druk je rechts op de rode ‘engine start’ schakelaar/knop
- De motor heeft hill-hold of hill-assist. Dat betekent dat je op een hellende weg nadat je tot stilstand komt niet naar achteren rolt.
Hoe rijdt die automatische BMW R1300GS ASA
Belangrijker nog dan de praktische info hierboven over het systeem is de vraag: hoe rijdt dat dan?
We beginnen met de conclusie: Na een week met de R 1300 GS zijn we onder de indruk van het systeem, maar plaatsen we ook wel wat kanttekeningen. En dat is opvallend, zeker omdat ik persoonlijk vaak meer ‘Team Automaat’ ben dan ‘Team SaveTheManual’.
Terugschakelen doet het systeem feilloos en netter dan ik het zelf ooit zou kunnen, maar bij het opschakelen in de automaatstand, maar ook in de ‘manueel’ of semi-automaat stand, bekruipt me telkens het idee dat ik het zelf soepeler zou kunnen. En dat is zeker met een passagier achterop voor mij belangrijk. Die wil je niet ziek maken in de bochten EN door het schakelen. Er lijkt een bepaalde mate van ‘karakter’ in het systeem te zijn ingebouwd. Logisch ook bij een icoon als de GS met zijn boxer motor. Maar naar onze smaak laat het systeem nog net iets teveel weten dat het een gerobotiseerde manual is en niet een echte automaat.
Je kunt met de R1300GS dus volledig automatisch rijden of zelf schakelen (manueel / semi-automaat stand) waarbij de motor alleen voor je koppelt en ontkoppelt. Dat laatste rijdt in de basis echt wel heerlijk. Fijner dan elke quickshifter die we hiervoor reden. Bij het opschakelen heb je alleen de neiging om even gas los te houden, zoals je normaal zou doen wanneer je een koppelingshendel hebt. Dit omdat je dat opschakelen zo goed voelt. Zowel bij lichte als bij forse acceleraties. Maar dat gas loslaten bij opschakelen lost het helaas niet echt op. Los van het feit dat je van dit systeem zou verwachten dat hij dit voor je oplost door automatische gasonderbreking bij schakelen.
In de automaatstand en de standaard ‘Road’ motormapping schakelt de motor snel door naar de 6e versnelling. Bij forse acceleratie schakelt hij dan terug, maar zelden meer dan 1 versnelling. In de stad zorgt de ‘Dynamic’ motormapping ervoor dat hij het vaak bij de 5e versnelling houdt. Lekker, want hoewel het sterke (145 pk bij 7.750 tpm) boxer blok van de BMW genoeg koppel (145 Nm bij 6.500 tpm) heeft is 6e versnelling bij 50 km/u wel wat overdreven laag in de toeren.
Op de snelweg maakt het voor de versnellingsbak niet veel uit of je in ‘Road’ of ‘Dynamic’ rijdt wanneer je volgas geeft bij 100 km/u. Hij trapt hem zelf 1 versnelling terug naar 5 en schiet er dan vandoor.
De gekozen mapping maakt vooral verschil bij het rijden in en rond de steden. Laat je gas los terwijl je op een rotonde aan komt rijden, met bijvoorbeeld 80 km/u. Dan zal de versnellingsbak gewoon in 6 blijven bij ‘gas los’ in de ‘Road’ mapping. Maar doe je dat in de ‘Dynamic’ mapping dan schakelt de BMW actief terug en heb je een prettige motorrem-werking en is zelf remmen eigenlijk niet meer nodig. Dan excelleert het ASA systeem. Wij lieten hem dus in ‘Dynamic’ staan!
Wat na enkele malen wel went is het feit dat bij accelereren in bochten de motor gewoon doorschakelt, dus bij het verlaten van een rotonde of op een doordraaiende oprit voel je het opschakelen ook goed. Het vertrouwenwekkende rijgedeelte van de GS zorgt er dan voor dat dit geen moment zorgt voor instabiliteit, maar je bent de eerste paar keren wel direct wakker. Zeker omdat je dan nog niet weet waar de schakelmomenten liggen.
Wat kost dat?
BMW levert het ASA systeem als een uitbreiding op het dynamic pakket. Maar concreet is dat € 878 voor de geautomatiseerde schakkelassistent bovenop het dynamic pakket van € 1.688. Dus het is zeker geen koopje, maar GS kopers zullen er niet van opkijken. De motor die je op de afbeeldingen ziet komt in totaal op een prijs van € 35.607,51. Dus ja, BMW Motorrad weet ook wel raad met de rekenmachine in de configurator. De BMW R1300GS begint overigens met een vanafprijs van € 23.890. Het lukt je vast om het minder gek te maken. Maar al die opties en pakketten zijn stuk voor stuk begeerlijk. Dus wanneer je ze wel aanvinkt snappen we het.
Standaard is overigens het briljante adaptive cruise control op de R 1300 GS. Je denkt dat je dat niet nodig hebt, totdat je het gaat gebruiken. Vooral op Provinciale en N-Wegen heerlijk. Wanneer je achter auto’s zit die GEEN cruise control lijken te hebben. Een echte ‘file-cruise-control’ is het niet. Want de cruise control schakelt zichzelf uit onder de 20-15 km/u dus daar moet je wel op bedacht zijn. Hij laat je wel op de stilstaande auto voor je inrijden op het laatst. Maar goed, het blijft motorrijden he, dus je moet wel blijven opletten.
Je zou de automaat stand de ‘luie optie’ kunnen noemen. En rustig rijdend in de stad maakt de R1300GS met ASA dat wel waar. Want je wordt echt ontzorgd door het systeem. Rij je buiten de stad dan kozen wij steevast voor de semi-automaat stand. Vooral omdat je dan iets meer controle hebt en de schakelmomenten echt die van jou zijn. Dan is een duidelijke schakelreactie in ieder geval geen verrassing maar echt gekozen.
Kortom, een interessante systeem dat ASA. Van ons mag het systeem zich nog wat minder laten voelen bij een volgende generatie. Wellicht is dat zelfs maar een software update weg. En deze automaatliefhebber zou hem zelf niet aankruisen in de optielijst. Maar als het op de ‘huurmotor’ zit deze zomer dan ben je in de Alpen vast snel blij dat het erop zit. Maar dan zetten we hem wel in standje ‘manueel’. Meer lezen over de BMW GS doe je hier.
hotze zegt
Elektrisch rijden is het beste voor motoren. Helemaal klaar met die klereherrie die ze produceren.
Happy dat de lange toegangswegen naar de Veluwezoom in het weekend zijn afgesloten voor motoren (en natuurijk voor opgevoerde Civic’s en Golfjes). Wat een rust.
kennone zegt
Heb de elektrische Energica geprobeerd en kan je vertellen, dat is precies wat je niet wilt met een motor. Veelste zwaar (voor een naked) slechte actieradius voor de laadtijd die er aan vast zit, en echt enorm saai. Motor rijden doe je voor de beleving, en ondanks die Energica enorm snel op de tussensprint is, is er geen beleving.
Je hebt je weekendrust al gekregen, laat in de rest van de week de mensen met een passie dan ook gewoon genieten.
michaelras zegt
Nu is Energica sinds deze week helaas ook failliet. Dus die modellen gaan we voorlopig niet meer op de weg zien..
EJS zegt
Ik vind het als motorrijder heel vervelend dat er hele gebieden worden afgesloten voor motorrijders. Wat mij betreft pak je aso’s met te luide uitlaten aan, desnoods met geluidsflitsers of zo, en niet een hele groep. De meeste motorrijders die echt veel kilometers rijden, maken vaak helemaal niet te veel herrie én schakelen op normale momenten.
Ik rijd zelf op een NC700XD met het volledige originele uitlaatsysteem er nog onder, zowel cat als dempers. Ze horen hier ’s avonds niet eens dat ik thuis kom, ondanks dat de kinderen er echt op zitten te wachten en op letten. Ding is stiller dan m’n auto (met standaard uitlaatsysteem). Te flauw voor woorden dat ook voor rijders die wel normaal doen / dempers op hun motoren hebben wegen afgesloten worden.
En ja, ik heb wel begrip voor mensen die zich ergeren aan de herrie. Herrie is irritant en een motor hoeft echt niet veel herrie te maken om leuk te zijn voor de motorrijder. Er zijn gewoon andere oplossingen die beter en eerlijker zijn als hele gebieden afsluiten. (en vervolgens opgevoerde civicjes wel toelaten…)
Dutchdriftking zegt
Al met al een mooie eerste poging van BMW. Met nog wat fine tuning zal het in de toekomst vast goed verkopen. Vanmorgen zelf weer met mijn oude GS op pad geweest en het schakelen was nog altijd niet hinderlijk. Maar als je veel (woon-werk) kilometers maakt kan ik mij voorstellen dat het een fijn stukje extra comfort is.
Net als bij auto’s is een goede automaat voor de daily heel fijn, maar voor het weekend speeltje is de handbak wel weer leuk.
kennone zegt
Ideaal voor een hele lange wheelie lijkt mij.
EnthousiaST220 zegt
Zo lang je zelf de versnelling mag kiezen (en dan graag met de linker voet) is het prima vind ik. Ik rijd al sinds dag 1 met een up&down quickshifter en mis het koppelen echt niet.
mashell zegt
Voor € 35.607,51 is dit nou ook niet bepaald een stoer ding, het oogt wat iel zo zonder kuip, met zoveel ruimte tussen achterspatbord en achterwiel en de met uitlaat aan maar 1 kant.
kniesoor zegt
Voor woon-/werkverkeer lijkt een automaat me ook op een motor heel prettig. Wel eens overwogen om een Honda FJS600 Silverwing voor dat doel aan te schaffen. Die dingen kosten tweedehands geen drol, minder dan een brommerT. Maar met de garage al vol met oto’s zou het wel een beetje een uitdragerij worden. Dus uiteindelijk niet doorgezet. Maar de verleiding was er wel degelijk.
pivavar zegt
10 jaar geleden heel wat kilometers mogen maken met een Honda DCT. In de sportstand zou ik niet weten wat ik beter zou kunnen doen. In de normale stand draait het blok wel erg weinig toeren. Zelf schakelen met knopjes op het stuur, zou niet weten waarom ik dat met de voet zou willen doen. Voor mij zeker een meerwaarde.
tjorque zegt
Ik blijf bij de 1250 adventure. Het enige van het nieuwe model dat ik zou willen overnemen is de adaptieve cruise control en het nieuwe motorblok (smaller, krachtiger en lichter).
Verder vind ik het design echt helemaal niks en de meeste snufjes eerder voor een goldwing of een RT ofzo.
lpgbarrel zegt
Brommers kieken! Is het al vrijdag?!
mmax zegt
Ja ik heb er eigenlijk best een hele sterke mening over, maar die is gefundeerd op wat ik waardeer aan motorrijden. Ik rijd een loeisnelle naked, met lawaai en vol in de wind. Voor mij is de beleving vooral het schakelen, het scherpe sturen zo nu en dan en hoe het dan allemaal voelt en klinkt. Waarbij ik de volledige besturing heb.
Vanuit dat oogpunt kan ik mij minder goed voorstellen wat er leuk is aan een supermoto, of zo’n goldwing of een chopper. Maar tegelijk zijn die ook in handen van mensen die daar juist de beleving en fun uit halen. En dit automatisch schakelen zal vast voor situaties het antwoord zijn, maar wel op een vraag die ik mezelf nog niet gesteld heb
EJS zegt
Ik heb meerdere motoren en rijd meer kilometers op de motor per jaar, dan de meeste mensen in 3 jaar in hun auto doen. Sinds een paar maanden heb ik een Honda NC700XD (met de dct automaat dus) als daily. Ding heeft 48 pk, doorhalen heeft geen zin, bovenin gebeurt er niets. Inmiddels heb ik zowel voor als achter de demping aangepakt, nieuwe dogbones geplaatst en het ding gaat als een tierelier de bocht om. Tijdens woon-werkverkeer zet ik het ding in D, als ik met vrienden ga rijden en het tempo gaat omhoog zet ik hem soms in S. Wat mij betreft, is de enige manier om meer lol te hebben iets als een VFR400R NC24 of CBR250RR MC22, maar daar heb ik na een half uur verkrampte benen op met mijn lange stelten. Op lange snelwegritten zou ik wel eens iets meer vermogen en iets meer kuip willen hebben, maar dat gaat dan niet over lol, maar over comfort.
Het plezier in het motorrijden zit niet in hard rechtuit gaan. Elke motor met 50+pk gaat op elke snelheid die op de openbare weg leuk is ervandoor als de brandweer. Schakelen is eigenlijk ook alleen leuk op motoren met <80 pk. Zodra je rond de 100 pk komt, laat staan daarboven, is er op de openbare weg bijna nergens veilige plek om even lekker door te halen. Zeker (super)sportmotoren en snelle nakeds halen vaak in z'n 1 of z'n 2 al snelheden die zelfs op de snelweg overdag illegaal zijn. Van 20-120 en in de bochten zit de lol, en daar doet iets als een NC700XD het prima. Reed laatst met een vriend met een Multistrada V4, die haalde me pas boven de 70 weer bij op de sprint, wat hij ook probeerde – elk sprintje opnieuw. Daarboven rijdt hij wel heel hard bij me weg áls hij in de juiste versnelling zit én vol gas geeft.
Serieus, ik raad iedereen aan motoren met minder vermogen te kopen als je lol wilt hebben op de openbare weg. Ergens tussen de 30 en 60 pk valt er heel veel lol te beleven. Je kunt je motor dan regelmatig helemaal uitwringen zonder dat het gevaarlijk wordt en zeker als je in een groep rijdt, leer je er bovendien ook heel veel van.
Frankypanky zegt
Yup!
Daarom heb ik recent nog een Moto Guzzi Breva 750ie aangeschaft naast de TDM850.
Met de Breva is het fijn rijden in de stad en binnenwegen.
EJS zegt
On topic: wat mij betreft, is de automaat een hele fijne aanwinst op de motor. Ik vind de DCT-bak van Honda persoonlijk heel fijn rijden, maar vermoedt dat deze pak, die voor zover ik kan vinden een enkele koppeling heeft, een stuk minder fijn is. Wel heel fijn dat deze bij contact uit automatisch in P gaat. Dat zou ik op mijn Honda ook graag willen. Verder hoef ik geen handgeschakelde (nieuwe) motor, ik ben team automaat. 👌
Frankypanky zegt
Op een lichte (stads)fiets prefereer ik een automaat. Maar voor de grote toertochten liever schakel met CC.
Ieder zijn/haar voorkeur …