Deze zeldzame Skoda Octavia vRS zie je niet veel voorbij komen in Nederland.
Wij zijn nu op het punt belandt dat zelfs heel verstandige en normale auto’s onverkoopbaar zijn geworden in Nederland. Inflatie, chiptekort, belastingdruk: auto’s zijn officieel krankzinnig duur geworden. Mede daardoor laten veel importeurs het wel uit hun hoofd om de sportieve topmodellen hier aan te bieden.
Wij Nederlanders kopen dat alleen als er een premium badge op zit. Welke modellen zijn het dan? Wat dacht je van de échte Cupra Leon, de VZ met 300 pk uit een 2.0 TSI. Die topper kun je hier niet krijgen. Hetzelfde geldt voor de Skoda Octavia vRS. Die kun je in veel landen bestellen als diesel, benzine en plug-in hybride. Die laatste kon je in Nederland krijgen, die andere twee niet.
Zeldzame Skoda Octavia vRS
Op dit moment is zelfs de RS tijdelijk niet te bestellen. Mocht je toch een Skoda Octavia vRS willen, zul je op zoek moeten naar een jong gebruikt exemplaar, zoals deze grijze. Dit is dan wel een ‘heel bijzondere’, namelijke een 2.0 TSI. Dat is dus de versie met de EA888-viercilinder die we ook vinden in de Volkswagen Golf GTI.
Dat betekent een 2.0 turbo viercilinder, goed voor 245 pk en 370 Nm. De transmissie is een zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling. Uiteraard heeft de auto voorwielaandrijving. Bij de sprint van 0-100 km/u moet je de voorwielen goed doseren, dus. Als je dat op de juiste wijze doet, kun je 6,7 seconden op de 100 km/u zitten. De topsnelheid is naar goed gebruik begrensd op 250 km/u.
Niet verkeerd voor een C-segment-stationwagon die in eerste instantie ontworpen is om het gezin en de baas tevreden te houden. Maar er zijn genoeg leuke dingen voor de petrolhead met wandelend nageslacht. Aan de buitenkant is er een achterspoiler, grote lichtmetalen velgen, diverse vRS-badges en zwarte typeplaatjes.
Interieur
In het interieur wordt het misschien wel duidelijk dat je iets bijzonders hebt, want de kuipstoelen zien er geweldig uit. Hopelijk zitten ze ook fantastisch. Verder is het interieur niet overdreven sportief, maar alles dat je erop wil hebben zit erop. Er zit een groot infotainmentscherm in, een virtual cockpit en een heleboel rijassistenten.
Dan nog even wat getallen en feitjes. Omdat de vRS met 2.0 TSI-motor niet in Nederland geleverd is, moest men importeren. Deze auto komt oorspronkelijk dan ook uit Duitsland, getuige de Duitse boekjes die bij de auto zitten.
Qua prijs is het wel stevig, want de verkopende partij wil er pas afscheid van nemen voor 46.950 euro. Een stevig bedrag, ook al is de kilometerstand van 5.654 bijzonder laag voor een auto uit 2021. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn de dikste hot hatches met laadruimte!
karhengst zegt
Een veelgeziene gast op de linkerrijstrook op de Autobahn, zonder in de weg te rijden. Ik mag dit model (en de bestuurders) wel. Maakt VW eigenlijk nog een Golf GTI station tegenwoordig, of is Skoda hier alleenheerser?
bietje zegt
Ik had jarenlang een Octavia II vRS (handbak) die ik JD stage-1 had laten tunen. Dat was by-far de leukste auto die ik ooit had gehad, kon me heerlijk meesleuren en super-sleeper. Vrat echter wel banden, setje conti sport contact 5 was na 10K km wel aan vervanging toe.
Daarna paar saaie auto’s, mazda, toyota… en toen kon ik weer iets leuks kiezen. Wel meteen: 4WD… want dan komt het vermogen tenminste op de weg.
Het werd een Golf R station (JD stage-1), zilveren spiegelkappen en logo eraf, lekker understated… dus antwoord: geen GTI station, maar wel de R… over sleepers gesproken 😁
mashell zegt
Jarenlang tussen Beieren en Nederland gependeld en ik mag die Skoda Octavia vRS bestuurders helemaal niet, meest agressieve bestuurders van allemaal.
JW zegt
Chipn
PunicaOase zegt
Voor dat geld koop ik liever een 330 Touring, dan maar 25 pk minder..
tristan25 zegt
@punicaoase: een 330 heeft toch wel meer pk? Volgensmij zitten die rond de 260pk.
flatsixx zegt
@tristan25:D wel, I 306 dacht ik zelfs
Dutchdriftking zegt
Heerlijke bak. Alleen wel standaard 4wd en daardoor net even te zwaar.
bietje zegt
De Golf R variant te zwaar bedoel je ? …voor een ‘station’ weet je werkelijk niet wat je overkomt hoor, niet alleen acceleratie en snelheid, maar vooral hoe de auto op de weg ligt en stuurt.
Maar hey… het is geen sportwagen…
…het is een Golfje… station… en dat maakt ‘m wel echt episch hoor : )
En zonder tuning 0-100 4,9… met nooit gemeten, maar naar verluid onderin de 4sec… dus idd wel wat zwaarder, maar niet traag of slecht sturend.
bernoulli zegt
Kentekencheck: superlaag BPM-bedrag. Laat maar.
jmeverts zegt
@bernoulli: beetje handige taxateur regelt dat wel. Gewoon t taxatierapprt opvragen en goed lezen
rubend zegt
@bernoulli: dat zou idd schade kunnen betekenen of een taxatie op maat.
Mijn eigen auto uit DE (zonder schade) heeft een normaal bruto bpm bedrag geregistreerd staan.
Uiteraard heb ik vanwege een mooie berekening daar maar een fractie van hoeven betalen.
tjorque zegt
De vorige generatie zie ik hier bijna op elke hoek van de straat. (En elke keer vloek ik dat die niet als stockwagen te krijgen was toen ik een nieuwe auto nodig had 😆)
Maar deze generatie heb ik nog nooit in het wild gezien…
rubend zegt
@tjorque: ik ben dan ook iedere keer heel blij met mijn 2014 RS :)
mashell zegt
Afgelopen zaterdag zag ik een rode vRS in Zutphen. Die viel op vanwege de kleur en de wielen. De meeste Octavia’s zijn grijs, die zie je niet want ze vallen weg tegen het wegdek.
Mitchell zegt
Deze kleur grijs is inderdaad suf… Vorig jaar de RS in Duitsland gekocht in Steel Grey en ik kan je vertellen dat je veel bekijks hebt :-) Door cement grijs en zwarte details heeft deze auto toffe uitstralen. Chippen naar 300PK en je hebt de perfecte gezinswagen!
Helemaal compleet tot massagestoelen aan toe 43k in duitsland niet goedkoop maar t.o.v. auto’s in zelfde segment kan ik geen betere auto verzinnen…
KaiserSoze zegt
Ik rij deze auto (in een ander kleurtje :p), beetje gekieteld, helemaal top. Voorwielaandrijving is wel een dingetje en ook de elektronica en infotainment best wat kuren maar heb er veel plezier van. Ik vind de prijs wel pittig maar dat hangt natuurlijk wel af van de opties die er opzitten.
polleke71 zegt
Oftewel is met enorme schade geïmporteerd!
michiel_vandelft zegt
@polleke71: of gewoon met heel slim boekhouden;)
vaakbenjetebang zegt
Heet dit nou echt vRS? Toen deze ‘lijn’ geïntroduceerd werd was het ‘gewoon’ RS met dan de gestileerde caron van de letter S in Skoda er bij. Tenminste, zo werd het door de paarse broeken gebracht.
bernoulli zegt
Alleen in Engeland heten ze officiee vRS. Hier gewoon RS. Maar in het logootje staat die v wel.
Officieel is het niet eens de letter V inderdaad zoals je zegt, maar de haček. De Tsjechische benaming voor dat kleine v-vormige symbooltje dat op de Š van Škoda zit inderdaad.
vaakbenjetebang zegt
@bernoulli: Dat dat symbooltje in het Tsjechisch een haček heet, wist ik dan weer niet – ik ken het als een caron. Maar wel wonderlijk dat het in de UK dan wèl weer officieel vRS is. Slecht voor mijn OCD.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: jazeker. vRS is het officiële label. Of het op je kentekenbewijs staat, weet ik eigenlijk niet. Ik denk het niet. Op zich vind ik het juist wel een goede keuze, want het ‘vRS’-label is in elk geval niet ‘RS’, dat alleen bij een Porsche of Ford achterop de bips mag staan. Of een Megane/Clio R.S. (maar dan zitten er twee puntjes puntjes ;-))
vaakbenjetebang zegt
@willeme: En op de Duitse site noemen ze hem gewoon RS, zonder v-tje.
“Der OCTAVIA RS ist maximaler Fahrspaß für die Fahrt alleine – oder mit der ganzen Familie.”
willeme zegt
@vaakbenjetebang: zonde! Duitsers verpesten ook alles ;-).
rubend zegt
@willeme: het is inderdaad officieel RS. In Engeland (zoals je zelf al genoemd vanwege Ford) vRS.
lefty00 zegt
Nice,
Ken de auto vooral uit de uk, waar de verkeerspolitie er mee rijdt. Marked, en unmarked. Zijn rappe autos.
DeWitteCondor zegt
Misschien is het de kleur, maar het spreekt mij totaal niet aan. Het ziet eruit alsof Henk en Ingrid ieder moment de Kip caravan erachter kunnen hangen. Ingetogen is ok, maar dit is bijna saai. Allicht is dat de kracht van de auto …
Kvgorp zegt
Henk mag van Ingrid die velgen niet bestellen hoor. Gewoon 16”.
SpikeHome zegt
Zo uniek is de auto niet in Nederland, in november 2021 heb ik mijn RS gekocht er stonden er toen 2 daar een rode station en een steel grey hatchback en die laatste rijd ik nu in.
Met 3000km nu op de teller, in die kleur is het wel minder een sleeper.
Ik heb er vorig jaar minder voor betaald zelfs dan nu de vraagprijs volgens de marktplaats advertentie is, ik kan hem dus wel weer weg doen.
Volvo_440_turbo zegt
Goed om weten bij stoplichtsprintjes, mijn gechipte Octavia diesel is ongeveer even snel, boven de 100 zal het wellicht andere koek zijn….