
Wat een S63 met V12? Was dat geen S65? Daarom is het ook een zeldzame S63 AMG met V12 die te koop staat!
Tegenwoordig is het vrij duidelijk wat AMG doet en wat ze maken. Dankzij social media, automotive tijdschriften en websites, autosport, liefhebbers, facebook-groepen en dergelijke wordt elke schroefje dat AMG produceert, drie keer uitgelicht. Maar dat is niet altijd ze geweest. Vroeger waren ze discreter.
AMG is al jarenlang de huistuner van Mercedes-Benz. Sinds 1999 is het ook daadwerkelijk onderdeel van Daimler. Rond die periode waren er nog veel meer projecten die enigszins onder de radar bleven. Er was van alles mogelijk en lang niet alles werd breed uitgelicht.

Zeldzame S63 AMG met V12
Als je kijkt in de reguliere prijslijsten van 2001 en je zoekt naar een S-Klasse AMG, dan heb je een één optie: de S55 AMG. Maar er was dus nog een tweede, de S63 AMG. In tegenstelling tot de ’63’-modellen die later zouden volgen, heet deze auto geen 6.2 liter grote V8, maar een 6.3 grote V12. De 36-klepper (3 per cilinder) was gebaseerd op de S600. Diens M137-V12 was in basis gelijk.
Het slagvolume steeg van 5.786 liter in de S600 naar 6.258 in de S63 V12. Het vermogen is 444 pk bij 5.500 toeren en het maximale koppel 620 Nm bij 4.400 toeren. Deze motoren (de M137-E63) zijn enorm zeldzaam. Er zijn namelijk 70 gebouwd in de S-Klasse, 26 stuks zijn een CL (die coupé-versie) en er zijn 5 G63’s met deze V12 gebouwd!
De kans is groot dus dat je de Mercedes S63 het eerste tegenkomt, ondanks dat ook deze auto slechts 1 maand (!) in productie is geweest. Een van die 70 stuks is deze occasion die te koop staat. Mocht je twijfelen over een discutabel verleden, hebben we goed nieuws voor je. De auto is namelijk eigendom geweest van Koning Albert II van België. Net als onze eigen Koningin Beatrix trad hij af in 2013.
Lage prijs
Hoe lang Koning Albert II deze zeldzame S63 AMG met V12 gehad heeft, weten wij niet zeker. De kans dat er een succesvolle nachtapotheker met smaak of het Belgische equivalent van een VVD’er erin heeft gereden, is natuurlijk altijd mogelijk. Jij kan dus de eerste eigenaar worden van deze auto die daadwerkelijk inkomstenbelasting betaalt. De prijs is een beweegredenen om het te doen, want de prijs is eigenlijk wat aan de lage kant.
De auto staat te koop voor een schamele 33.500 euro. Toegegeven, er zal ongetwijfeld wat werk aan zitten en de auto heeft ook 84.000 km gelopen. Maar dan nog, dit is een zeer bijzondere én zeldzame Mercedes. Of er moet echt iets chronisch mis mee zijn (niet een van de 220 bekende kwalen van deze generatie S-Klasse), om die lage prijs te verklaren. Want het betreft niet alleen een zeldzame S63 AMG met V12, de auto heeft ook nog eens een beroemde eigenaar gehad. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Met dank aan Didier voor de tip!
Meer lezen? Deze 9 limo’s worden steeds betaalbaarder!
Ook hier is dit toch echt een drek op wielen met zijn v12.
Ik vind dit juist een mooi model. Helemaal in AMG trim
Hij is fijn! Maar toch liever een facelift model met de S65 motor.
Tussen de boekjes en boven de vlaggetjes ligt een apparaat dat lijkt op een afstandsbediening, wat is dat?
Ingezoomd op de foto kan ik concluderen dat dat een Nokia mobiele telefoon is.
@mashell: gek ding met al die knoppen, wellicht een rekenmachine?
33k voor 1 van de 70? Man ik wil dit beesje
De prijs is laag omdat de M137 heel gevoelig en daardoor niet zo betrouwbaar is. Ook is het vermogen niet zo veel meer dan in de M113. (Natuurlijk vergelijk ik de standaard M137 nu met de M113). Daarom is deze ook zo kort geproduceerd. De opvolger, M275 is veel beter en krachtiger.
En ook al is het een AMG, het is een M137.
Zeldzaam, dat wel. Een niche motor voor een een niche klant.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb vroeger…. 12 jaar geleden (als het niet langer is) ooit de CL63 AMG coupe op Autojunk geupload met deze V12 dus. Mijn vader was toendertijd chiptuner en moest bij Mercedes in Burghaamstede de computer voor de nieuwe motor inleren. Toen zei de klant nog dat het ontzettend speciaal was dat hij aan een 2de motor kon komen want deze waren ontzettend zeldzaam. Nu in 2022 lees ik dus waarom!
De klant was toen nu blij met de spot op autojunk…. Maar we zijn nu zoveel jaar verder misschien moet ik hem maar weer uploaden :)
Vraag me af of er ook bijzonder spul bij de Oranjes in de schuur staat.
Juliana heeft ooit een W126 cabriolet laten bouwen, weet ik.
Door (Carat by) Duchatelet, is ‘t niet ?
– edit : niet Duchatelet maar Caruna AG dus –
Bijzondere vondst! Vind het facelift model wel een stuk mooier, dan maar een V8, of een S65.
Als ik Google op: “Mercedes-Benz S 63 AMG w220” krijg ik als eerste een link van classicpark, die dus ook ooit een S63 hebben verkocht. Hier beweren ze dat deze ook van het Belgische koningshuis is geweest en dat de auto op dat moment op Spaans kenteken was. We kunnen dus wel stellen dat dit dezelfde wagen is als deze die nu in Brussels staat. Deze auto sowieso al 1 eigenaar heeft gehad na Albert. Toen der tijd was de km-stand 82k.
Ik ken deze auto. Vond het al een raar apparaat. Toen had je alleen de S55. Stond hier in Spanje te koop voor 15k.