







Eerlijk waar.
Wanneer je de mogelijkheid hebt om een auto over te nemen uit de persoonlijke collectie van de oprichter van je favoriete automerk, dan is de kans groot dat je bereid bent er grof geld voor neer te leggen. In het geval van deze Shelby Aurora is dit helemaal niet nodig.
Carroll Shelby besloot in de jaren ’90 een terugkeer naar de autosport te willen maken. De insteek was een nobele: Shelby zou enkel en alleen identieke auto’s maken voor een raceserie genaamd de Shelby CAN-AM series. De serie zou een manier voor amateurs worden om tegen elkaar te kunnen racen, zonder daarbij een godsvermogen uit te geven. Onder het mom van ‘moge de beste winnen’, werd de raceklasse gelanceerd. Heel lang hield de serie het niet vol. Na zes seizoenen werd het project opgedoekt, om vervolgens nog enkele jaren door te gaan in Zuid-Afrika.
In de Shelby CAN-AM series werden de wagens voorzien van een 255 pk sterke, 3,3-liter V6 van Dodge. Het model dat we hier voor ons hebben is echter iets anders. Shelby had namelijk nog een hogere klasse in gedachten, waar de CAN-AM auto’s niet de hiervoor genoemde V6 hadden, maar een ongeveer 500 pk sterke Oldsmobile V8. Dit blok gebruikte Shelby eerder ook in de Series 1. Het extremere project, waar eigenlijk alleen de échte durfallen thuishoorden, kwam echter nooit van de grond.
Desondanks werd er een volledig werkend exemplaar geproduceerd, die vervolgens in de collectie van Carroll Shelby terechtkwam. De wagen is dankzij zijn indrukwekkende power-to-weight ratio een bijzonder potente machine. Natuurlijk is hij bij lange na niet zo verfijnd als de raceauto’s van tegenwoordig, maar het is ongetwijfeld een zalige machine om mee rond te knallen. Het apparaat heeft een handbak en onafhankelijke vering bij ieder wiel.
De Shelby Aurora V8 CAN-AM wordt binnenkort geveild door Bonhams, die verwacht er tussen de 17.000 en 21.000 euro voor te vangen.
Krijgen we nu weer dat lulverhaal van ome Caroll die eigenhandig het grote Ferrari versloeg?
@karaya: uhm nee, heb je het artikel niet gelezen ?
@karaya: Wil je zeggen dat Ferrari niet verslagen werd dan?
@carmasterr: Met een 4,7 liter tov een 3.0? Ferrari won dat jaar gewoon de prototype titel. De belangrijkste titel.
En dan vervolgens de underdog spelen met de GT40, het Ford concern achter je en een onbeperkt budget.
Overigens werden de ‘onverslaanbare’ Shelby Daytona’s regelmatig door 2 liter Porsches om de oren gereden.
@karaya:
Vermogen lag het niet aan nee, maar de eerste Cobras waren zo aerodynamisch als een baksteen en hadden de handling van een vliegenmepper. Pas toen Pete Brock de Daytona Coupe uittekende op de vloer van een stoffige garage kregen ze een kans. Het feit dat die strijd in de GT-klasse plaatsvond is omdat Henry Ford II Ferrari in alle klassen wilde verslaan.
Ook leuk dat je eerst zegt dat 4.7L tegen 3.0L oneerlijk is om daarna te suggereren dat een 2.0 Porsche sneller was. Inhoud is toch niet alles he?
De GT40 (Mk1-Mk3) was voor het grootste gedeelte nog de Engelse Lola Mk6 GT, en bleef maar kapot gaan net zoals die Lola dat deed. Pas toen Shelby en z’n crew bij het Daytona programma weggehaald werden om orde op zaken te stellen (nog voordat Brocks 7 liter Super Coupe een kans kreeg) begon de GT40 een kanshebber te worden.
Dus dat Shelby het niet alleen deed staat vast, maar hij was er zeker wen belangrijk deel van. Daarbij deed Enzo het ook niet alleen of wel?
@karaya: lulverhaal of niet, hij heeft het wel even geflikt. Wat heb jij tot nu toe gedaan?
@mopar: @karaya in iedergeval niet het artikel gelezen. :)
@mopar: Niet met chassisnummers gesjoemeld.
@karaya:
Je werkt dus in ieder geval niet bij Ferrari Classiche.
@carmasterr: Die hebben het van Caroll geleerd.
@karaya:
Heeft ie toch indruk gemaakt.
Aangezien het een veiling is zal het bedrag dat uiteindelijk betaald wordt vast wel stukken hoger zijn (wat ik overigens wel begrijp)
Zal toch wel meer moeten kunnen opleveren dan?
Inmiddels best wat boeken gelezen over het ontwerp van wielophangingen. Ik moet zeggen dit klopt on-Amerikaans goed. (Lees: Ik mis bladveren en een starre as.)
@janjansen: dit is geen pick-up truck.
@ikleesookoverautos: een Corvette is een pick-up truck?
@c220amg:
Nee maar ook geen sport prototype. En hij heeft geen starre assen.
@ikleesookoverautos: Ken je feiten, ik zou wat meer over auto’s gaan lezen. Je doet je nick zo geen eer aan! ?
Ik heb gisteren appels en eieren gekocht, waren toch een stuk goedkoper dan € 17.000….
@hammerman: zucht
@hammerman: Ik zat ook al in de koelkast te kijken, blijkbaar hebben we een goudmijn in huis! :D
@gulli: ik wilde er (toen ik onze voorraad eieren en appelen bekeek) gelijk drie bestellen maar ze hebben er maar eentje te koop ?
Dat kan toch niet kloppen? Super dikke tracktoy voor dit geld zeg.
@2wheeler: veilingprijs, kan zo maar een 0 bijkomen als er genoeg vermogende bieders meedoen
@henk_he: jawel, maar die zitten meestal wat dichter bij de marktwaarde. Mja, ik ben benieuwd iig!
Van de zijkant lijkt het wat op een papieren vliegtuigje…
Effe handje onder sidepod en de hele linkerflank rechttrekken.. en gaan met die (kromme) banaan..