Klassieke Ferrari’s zijn vrijwel altijd zeldzaam, maar deze 275 GTB Competizione Scaglietti uit 1966 is een wel heel bijzonder exemplaar. In januari kan-ie ook nog eens van jou zijn.
Dan brengt Bonhams ‘m namelijk naar de veiling. De Ferrari in kwestie is er één van de twaalf die in deze specificatie gebouwd werden en had Georges Filipinetti als eerste eigenaar. Deze coureur won er in 1967 de 24 uur van Le Mans mee en deed hetzelfde tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps in 1969. Het is dus niet alleen een bijzonder zeldzame auto, het is ook een 275 GTB met een verhaal.
De GT-bolide was een stuk lichter en sterker dan de standaard 275, voornamelijk dankzij een volledig nieuw chassis. De dunne body bracht het gewicht nog verder omlaag. Onder de motorkap ligt een behoorlijk brute 3.3-liter V12, ontwikkeld door de autosporttak van Ferrari. Je kunt de 275 GTB Competizione Scaglietti overigens ook gewoon zelf naar het circuit (of de golfbaan natuurlijk) rijden, want je mag er gewoon de weg mee op.
Dit exemplaar kwam in de jaren ’70 terecht in een Amerikaanse collectie. Daar raakte hij in 1985 beschadigd bij een brand, maar de Ferrari werd al snel volledig hersteld in Italië en is nu weer op zoek naar een nieuwe eigenaar. Bonhams veilt ‘m op 15 januari en wij gokken zomaar dat hij behoorlijk wat miljoenen gaat opleveren.
Alfarobert zegt
Rechts gestuurd,zwitsers kenteken uit Amerika.Snap je hem nog? In 1985 beschadigd bij een brand.Maw.voor miljoenen koop je een schadeauto met lelijke lampen achterop het spatbord.Nee dank u,ik pas
desjonnies zegt
@Alfarobert:
Fillipinetti was een Zwitsers team, vandaar het GEneve nummer
Rechts gestuurd zijn de meeste racewagens omdat de meeste circuits rechtsom gaan
Lelijke lampen achterop het spatbord kunnen ze in de pits ’s nachts zien welke auto het is, die van Jantje, Japie of Joepie.
Wat mij eerder opvalt zijn die lullige Marchal mistlampjes , hoe durfden ze daar mee aan de start te verschijnen !
Ram-G-maN zegt
@desjonnies: Weet u toevallig waar die “zwaailichtjes” tussen de portier en de achterwielkast voor dienen?
series2 zegt
Ik word er gewoon niet hebberig van! Liever de dino van laatst!
PunicaOase zegt
Gaat idd vast veel geld worden… mijn hart gaat er niet sneller van kloppen iig… Wens de volgende eigenaar veel plezier ermee/goede waardestijging…
kapiteinaudi zegt
Doe mij die maar. Altijd heerlijk, zo’n 275!
ronaldddvos zegt
0,50 hele centen heb k er voor over
jaapiyo zegt
@ronaldddvos: een halve cent kan nooit heel zijn.
guusboum zegt
Kunstwerkje! Interieur ziet er alleen niet ‘racy’ uit, terwijl er wel een rolkooi etc in zit… Heerlijke auto, maar zou persoonlijke voor een Engelse concurrent gaan.
bullzeyersn zegt
Die lampen zullen wel niet voor de sier geplaatst zijn. Verder wel leuk voor de verzamelaar
jorden zegt
Hier springen de tranen van in m’n ogen! Wat een geweldige auto!
manfredkortl zegt
Prachtige auto, ook van de 275 GTB staan er maar 2 op kenteken in NL zag ik http://www.rdwdata.nl/merken/ferrari/275+gtb
styns zegt
Wat vind ik spaakvelgen toch vet zeg…
gash zegt
Erg mooie wagen. De miljoenen heb helaas niet. Print binnenkort wel een replica met een flinke 3D-printer.
Pallas zegt
Waarom die lampen eigenlijk?
mazdarx zegt
Ik heb toch liever een Jaguar E-Type dan dit ding. Is misschien niet zo’n museum stuk als deze Ferrari maar vele malen mooier als je het mij vraagt.
jaapiyo zegt
Ik vond ‘m vroegah echt zo’n beetje de mooiste Ferrari ooit. Nu vind ik ‘m nog steeds erg mooi maar de 250 reeks is toch wel nog een stapje fijner (nou ja, de 250 GTE daargelaten).
Als ik het geld zou hebben zou ik hoe dan ook wel op zoek gaan naar een exemplaar met het stuur aan de goede zijde.