Althans, een soort van koopje.
Voor velen is een Ferrari vrij bijzonder, maar dat geldt niet voor Ferrari-eigenaren. Niet zozeer omdat ze er eentje hebben staan, maar vaak meerdere exemplaren. Ook in de wereld van het Ferrari verzamelen zijn er diverse gradaties. Als je echt bijzonder veel geld uitgeeft aan Ferrari’s kun je gevraagd worden om een bijzondere supercar als de Enzo of LaFerrari te mogen kopen. Daar zijn er dan enkele honderden van gebouwd. Maar het kan nog extremer in de vorm van de FXX en FXX-K, de ‘race’-uitvoeringen die enkel voor circuitgebruik beschikbaar zijn. Eerst moet je de mazzel hebben om zo’n peperdure supercar aan te mogen schaffen van Ferrari, vervolgens bepalen zij wanneer je een paar rondjes erin mag rijden.
Uiteraard is er nog een overtreffende trap. Op basis van een normale huis-, tuin- en keuken Ferrari wordt een andere koets gezet die meer apart dan echt mooi is. Alleen de grootste Ferrari-donateurs worden dan uitgenodigd om zo’n auto te mogen bestellen. Een voorbeeld is de Ferrari Sergio, een auto ter nagedachtenis van Sergio MarchionnePininfarina. Of de auto fraai is, is uiteraard voer voor discussie.
Wat geen discussie is, is de omschrijving van de prijs: die is namelijk astronomisch hoog. De reden van de hoge prijs is simpel, er zijn slechts zes exemplaren van vervaardigd. Een van de exemplaren is in handen gekomen van Jeroen van den Berg, onze bekende en goede vriend van Afrojack. Dit is de enige Sergio die nog in Europa is. Het exemplaar werd destijds door hem voor 4,3 miljoen euro te koop gezet. Waarschijnlijk ging de verkoop niet zo lekker, want de prijs daalde later naar 3 miljoen euro. Vervolgens werd de auto aangeboden bij veilinghuis RM Sotheby’s. Dit weekend werd deze gele Ferrari Sergio daadwerkelijk geveild. Het bedrag waarvoor is eigenlijk een koopje, want de auto wisselde van eigenaar voor 2,2 miljoen euro. Dat is bijna de helft van de initiële verkoopprijs. Nog wel onder voorbehoud uiteraard, want het veilinghuis zal nog rekening moeten houden met eventuele reserves.
Update: het bod van 2,2 miljoen euro werd niet voldoende geacht. De auto blijft in het bezit van van den Berg
Robert zegt
2 miljoen afschrijving in ruim minder dan een jaar… Zou de vorige eigenaar zó rijk zijn dat deze ook zó snel verveeld is van z’n nieuwe speeltjes?
panam1 zegt
@RRRobert: begrijpend lezen vriend, de ‘vraagprijs’ is niet altijd de aankoopprijs. Zie t als een huis, je koopt t in 2000 voor 1.000.000 vraagt in 2018 3.000.000 maar bij veiling krijg je 2.000.000 – dan pak je nog steeds marge, man man man
lavoro zegt
@panam1: ponden zijn ook geen euro’s…
Robert zegt
@panam1: mierenneuken, vriend, en dat op de zondagavond. Als dat ding een vraagprijs had van 4,3M en negen maanden later een prijskaartje krijgt van 2,2-2,6M dan zal er allicht een ruime marge op dat verschil van 2 miljoen zitten. Eventuele commissies, wel of geen btw, whatever. ’t Kan alle kanten opvallen. Nog een shotje azijn?
granlusso zegt
@RRRobert: De auto moet ook gegund worden natuurlijk, geen idee of dat gebeurd is.
welkom101 zegt
@RRRobert: dat is niet de aankoopprijs
lincoln zegt
@rrrobert:
50% korting stond er op de etalageruit ..
Altijd snoeshanen die erin trappen .. toch ??
patrick zegt
Carlink eigenaar heeft hem zelf bij de veiling aangemeld. Waarschijnlijk geen animo voor via de site ( because ugly Ferrari ). Via een veiling zal hij waarschijnlijk minimaal kiet spelen ( of winst )maar is hij er wel vanaf.
acakoning zegt
@patrick: hij is wel echt ugly inderdaad
nelson90 zegt
Veiling was zaterdag en is niet verkocht..
Dacht dat deze nog steeds in bezit was van Jeroen? Op zijn persoonlijke insta pagina poste hij wel wat over deze veiling gisteren..
Robbert01 zegt
Deze is toch helemaal niet verkocht? Ik dacht inderdaad dat het bod op 2,2 miljoen bleef hangen en toen niet werd gegund. Of is er later akkoord gegeven voor verkoop?
Elfloro zegt
Volgens Sotheby’s nog steeds for sale…
https://rmsothebys.com/en/auctions/MC18/Monaco/lots/r0082-2015-ferrari-sergio-by-pininfarina/661777
rikus zegt
Carlink had deze Ferrari “Renault Spider” Sergio waarschijnlijk ingekocht onder het motto: zeldzaam, dus moneyyyy. Maar volgens mij viel het niet mee om hem te verpatsen. Logisch. Want lelijk.
stekkerkoning zegt
@rikus: dan vind ik Spider nog vriendelijk. Mijn eerste associatie was toch echt een Smart. Geel plaatwerk, zwarte (Tridion) veiligheidskooi…
tenaci zegt
@stekkerkoning: once you’ve seen it, it can not be unseen….. Je hebt hem nu nog lelijker gemaakt voor mij, ik zie er nu steeds een smart in ?
postzegel zegt
Grappig. Ik had geen idee waar dit verhaal naar toe ging, met die titel, dus ik keek eerst eens kritisch naar de foto’s. Ik zie een paar foto’s van een rare Ferrari.. kijk nog eens en zie iets wat lijkt op een B&S grasmaaier motortje. Of iets anders kleins. Met de foto’s en het perspectief: ha, zeker een flauwe mislukte grap van een 1 op 4 schaal kinder-speelgoed-ferrari die mislukt is qua styling..
Blijkt het gewoon een echte auto te zijn, schaal 1 op 1. Waarom dan toch die aanblik alsof het een grasmaaier motortje is, verstopt onder/achter wat carbon-look panelen?
petervee zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rob5nismo zegt
Zeldzaam lelijk ding
autoblogger zegt
@rob5nismo: dat kun je zeggen van bijna alle Ferrari’s.
rob5nismo zegt
@autoblogger: sommige topmodellen zijn verschrikkelijk om naar te kijken maar vanuit technisch oogpunt wel indrukwekkend.Maar dit is gewoon een draak
jossebos zegt
@rob5nismo: spuuglelijk. Dan liever een Multipla (die heerlijk rijdt met 1.9d)
rob5nismo zegt
@jossebos: nooit gedacht dat ik het hier een keer mee eens zou zijn
rhellema zegt
@jossebos: ho ho ho….dat was wel een 1.9 JTd hè!!
wheresmycossie zegt
Ik kan aparte creaties best waarderen op zijn tijd. Maar wat een ontwerp zeg.. in al zijn afgrijselijk glorie that is.. Voor dat geld is er toch wel wat mooiers en waardevaster te krijgen hoop ik? Een Mercedes Project One ofzo?
rollingstoned zegt
Tja. Dat iets zelfzaam of duur is maakt het nog niet mooi…
mashell zegt
@rollingstoned: ook de kleur van vanillevla maakt het nog niet lekker.
Tonnie zegt
@mashell: vooral dat two-tone design maakt de auto nogal kitcar-achtig aandoen.
lincoln zegt
Leuk ontwerp voor een auto uit 1993 ..
Dan had ik het helemaal begrepen ..
Deze auto is dus 20 jaar jonger !!
jorden zegt
Het origineel (een concept) was echt schitterend. Alleen de neus heeft iets leuks. Verder is het een raar ding geworden.
FieRo zegt
Er zijn kitcars die er beter uitzien…
dondeboer zegt
Ach, het is niet de mooiste Ferrari, maar apart issie wel. Zonder de gekke buitenbeentjes geen vernieuwing.
str8six zegt
@dondeboer: moet je je voorstellen dat een leraar dat tijdens een ouderavond over je kind zegt.
dondeboer zegt
@str8six: Hmmmm interessant gegeven. Bij Einstein wisten ze op de basisschool niet wat ze met ‘m moesten. En ik vermoed dat Steve Jobs ook een apart en niet al te mooi kind was. Maar beide hebben wel gezorgd voor vernieuwing. Dus het kan positief uitpakken.
Het lijkt me trouwens ook niet fijn als de leraar zegt: ‘het is maar goed dat ze mooi is, want veel zinnigs komt er niet uit.’
str8six zegt
@dondeboer: helemaal mee eens!
imarinos zegt
Als je de foto’s bekijkt is 6 exemplaren ook meer dan genoeg…
ikleesookoverautos zegt
Alleen de achterlichten hebben iets van Ferrari de rest niet.
str8six zegt
Wat is ie lelijk hè.
unavailable zegt
Bijzondere Ferrari. Bijzonder lelijk ja. 1 exemplaar is al teveel.
Yzord zegt
wat een lelijk ding zeg. Snap wel dat hij er vanaf wilt ?
stephane8200 zegt
Over die kleur kun je met een wrap wel wat heen boetseren. Blijft er een 458 of 488 over met een raar koetswerk. Die kun je voor 1/10 van dit bedrag in een hele mooie staat kopen.
Dan is gelijk de vraag beantwoord waarom niemand dit koopt.
rufctr01 zegt
Damn, dit is niet moeders mooiste!
robbie123 zegt
Erg lelijke auto. Eerlijk gezegd is het na de jaren 50, 60 en 70 met Ferrari esthetisch alleen maar minder gegaan. Lamborghini begrijpt nog wel hoe je een aansprekend model uitbrengt!
thierryvth zegt
Dat Ferrari bepaald wanneer en waar je met je FXX mag rijden of hem bij Ferrari moet stallen is nonsense. Ja ferrari stalt, onderhoud, doet upgrades en organiseerd track days en velen laten daarom hun wagen bij ferrari staan maar je kan hem gewoon mee naar huis nemen als je dat wil en wat ook door een aantal eigenaren gebeurd, zelfde geld voor het f1 programms
thierryvth zegt
Overigens lijkt de auto een slap aftreksel van eric claptons SP12
eddy912 zegt
Toch apart dat iedereen hier nu schreeuwt dat het zo’n lelijke Ferrari is terwijl eigenlijk alle Ferrari’s van de afgelopen decennia, m.u.v. de F40 lelijke, over de top getrokken bakken zijn voor mensen met meer geld dan smaak. En als de kwaliteit nou top was… Maar een keer het circuit op metg zo’n bak en je staat weer dagen te sleutelen omdat de motor in noodstand gesprongen is…
thierryvth zegt
@eddy912: hoeveel nonsense kan je kwijt in 1 reaguursel
Over smaak valt niet te twisten maar ik ben niet de enige die de f355, enzo, 458, laferrari, F12 TDF waanzinnig mooi zijn. Dat er kwalitatief iets mis zou zijn is ook kul natuurlijk, je leeft in de 80’s/90’s die je vermoedelijk niet eens heb meegemaakt. Maare ff wat anders, wie doet het volgens jou beter in dat segment?
eddy912 zegt
@thierryvth: over smaak valt inderdaad niet te twisten maar de 458, LaFerrari en zeker de F12 met zijn opgetrokken string rond de uitlaten zijn echt volledig over de top getekend. Een hoop geschreeuw qua lijnen en een hoge topsnelheid maar op de circuits worden ze door gelijken het snot voor de ogen gereden. Ferrari durft geen tijden op te geven m.b.t. rondetijden van de LaFerrari waar bijvoorbeeld Porsche met de 918, een veel cleaner getekend model, dat wel doet en ook echt snel is. Niet door pure power maar door een ontaard goede wegligging en aerodynamica. En over de kwaliteit, een kennis van mij rijdt met zijn Enzo. En wat bleek na een snel rondje op het circuit? De motor van zijn peperdure Enzo sloeg in noodstand met de nodige kosten tot gevolg.
Ik zeg niet dat alles uit de jaren 80/90 beter is maar een McLaren F1 is technisch nog steeds een hoogstandje. De F40 was een pure racer met straatmogelijkheden, zonder poespas.
En over mijn leeftijd, ik was er al in de jaren zeventig en heb heel wat snelle jongens gezien.
Om jou laatste vraag te beantwoorden, qua schoonheid is een Aston Martin DB11 in mijn ogen veel samenhangender van ontwerp terwijl de Porsches 991 GT3 RS, 991 GT2 RS en de 918 Ferrari op elk circuit verslaan.
thierryvth zegt
Je kennis en zijn Enzo zijn geen benchmark voor ferrari problemen, die verhalen kan je van ieder merk krijgen. Porsche heeft ook een ploffend motor concept gehad dus ook die zijn buiten vooral boring niet heilig.
Ferrari is eigenwijs en doet niet aan de nordschleife nonsense wat verstandig is want de enige juiste test is als de omstandigheden gelijk zijn, met de zelfde coureur en de zelfde banden en dan gebeurde alleen vroeger bij auto und motorsport tests.
het is allemaal voor interpretatie vatbaar maar wat niet vatbaar is doen alsof Ferrari klerezooi maakt want dat is simpelweg niet juist, die auto’s zitten al jaren goed in elkaar.
en als we het over mooi hebben dan kom ik toch echt uit op een Alfa tipo33 stradale