Zeldzame Delta HF Integrale voor ‘weinig’ te koop bij onze favoriet okaziepaleis!
Tweedehands auto’s kopen is altijd een hachelijke onderneming. In veel gevallen ben je toch op je zelf aangewezen. Er zijn natuurlijk de youngtimer-specialisten die een zorgvuldig opgebouwde naam hebben hoog te houden (in lijn met de iets hogere vraagprijs), maar bij veel reguliere universele garages is het toch een gok.
RDW-erkend betekent alleen maar dat ze een bedrijfsvoorraad hebben. De APK zegt niets over het onderhoud, enkel dat het geen rijdende doodskist is. En de BOVAG is een brancheorganisatie vóór de branche, niet zozeer voor de consumenten. Dus tenzij iemand zijn eigen naam heeft verbonden aan de toko, is en blijft het een gok.
Zeldzame Delta HF Integrale
Een gebruikte zeldzame Lancia Delta HF Integrale kopen is altijd een gok. Het is niet zozeer de vraag óf er iets aan mankeert, maar wát eraan mankeert. Het zijn immers relatief fragiele en exotische auto’s. Daarbij: wat verwacht je van een auto die op dezelfde dag tenaamgesteld is als de dag waarop rapper Travis Scott is geboren?
Jazeker, deze zeldzame Lancia Delta HF Integrale kwam op 30 april 1991 voor het eerst op de weg. Dat was enkele maanden voordat de Evoluzione op de markt kwam. Vandaar dat ‘ie niet zo enorm breed is, alhoewel ook deze Delta HF Integrale lekkere wielkast-verbreding heeft. De auto ziet er nog redelijk strak uit. Er is in de afgelopen 30 jaar niet meer dan 119.884 km mee gereden.
Duitsland
De auto komt uit Duitsland, maar in de meeste gevallen is dat het geval bij dit soort aparte auto’s. Zijn er nadelen aan deze zeldzame Delta Integrale bij Domeinen? Ja, nogal. Naast het feit dat het een dertig jaar oude Lancia is. De uitspraken van Lancia-liefhebbers die zeggen dat het meevalt zijn net zo betrouwbaar als de auto’s.
En er zijn meer ‘caveats’, zoals @jaapiyo het zo mooi zou omschrijven. Er is namelijk géén sleutel aanwezig en ook het kentekenbewijs ontbreekt. Ook is erg een CVO (Certificaat van overeenstemming) aanwezig en moet je ‘m zelf op Nederlands kenteken zetten. Gelukkig maakt Stellantis deze oude Italianen weer helemaal fris!
Met dank aan Mitchell en @aircoooled voor de tip!
Robert zegt
Potver, wat een mooie kar. Zal ondanks de tekortkomingen niet voor een koopje weg gaan, vermoed ik.
padoempats zegt
Vroeger gaaf, maar kan er nu totaal niet meer warm van worden, sorry.
harrie zegt
Dit is toch geen auto voor een echte petrolhead, heb je dat keihard plastic interieur wel eens gestreeld?
boomhauwer zegt
@harrie: al eens mee gereden?
rijnounsdoor zegt
@harrie: hahaha, want een petrolhead streelt het interieur? Dat zijn otofielen!
harrie zegt
Heb je die panelgaps wel eens goed bekeken?
406_v6 zegt
@harrie: ga jij nou maar weer rustig met je e-bike naar huis, thee drinken bij mams, dan kwijlen de petrolheads wel ff verder.
mpgc zegt
@harrie: veel echter komen ze niet
rollingstoned zegt
Beetje jammer van die Ferrari logo’s op de wielnaven.,,
kniesoor zegt
Kom kom, een beetje ambitie kan geen kwaad !
S zegt
Het word pas zeldzaam als het een EVO II was geweest.
azuli zegt
Ziet eruit als een mooi project. Altijd al een brute auto gevonden. Lekker rauw en snel. Weet je deze in perfecte originele staat te brengen dan heb je een mooie collector item te pakken. Het verhaal achter deze Lancia is mooie (auto)geschiedenis.
cossiekiller zegt
Elke hot hatch van een paar jaar oud is op alle vlakken beter dan dit.
Enkel over de schoonheid valt te twisten, maar buiten een EVO in een mooi kleurtje is een Delta ook maar een blokkendoos op wielen…
Mooi dat er liefhebbers blijven om al hun centen erin te steken zodat we er nog van kunnen genieten, maar mij niet gezien.
rogerzz zegt
Een E30 m3 is ook een traag hok met weinig stuurgevoel vergeleken met een F/G80. Technologie staat niet stil. James May klaagde ook over zijn Ferrari 308, dat een Golf GTI’tje sneller is.. Daar koop je hem niet voor, en het dashboard knuffelen lukt ook niet.
Wel een mooi ding. Maar hoe ga je dit op kenteken zetten? Steek er 5k in, zet hem in je schuur en de waarde gaat wel omhoog hoor.
pomoek zegt
@cossiekiller: Dat vraag ik me af. Ik heb nooit het genoegen gehad om er in te rijden maar die enkele keer dat ik er een op snelheid een klaverblad zie nemen valt me op hoe ongelofelijk strak de wegligging was. Dat gezegd hebbende: Zo zag het er uit van buiten ;-).
raoufff zegt
Gewoon starten met een schroevendraaier en lekker gaan raggen met dit ding!!
bpc zegt
Ik heb een integrale en mechanisch is er zelden iets mis mee, electronica durft echter wel eens raar te doen, zo bleven de pinkers ooit schijnen zonder te knipperen, het vervelende was dat ze ook bleven branden als de auto was afgesloten was . Maar het is een geweldige auto om mee te rijden
mout zegt
“De uitspraken van Lancia-liefhebbers die zeggen dat het meevalt zijn net zo betrouwbaar als de auto’s.”
;-)
Maar: Eens hoor. Het is techniek van een goed verkochte C-segmenter. Bovendien maakt de rally-verbouwing hem eerder robuuster dan fragieler.
MarcoM zegt
Blijft gewoon zeldzaam en mooi, het risico best wel waard om te kopen.
fulvia1967 zegt
Met de 200pk van de Integrale reed je in de jaren ‘90 iedereen naar huis op een bochtig parcours. Geen BMW of Porsche die konden volgen. De niet gekataliseerde versie is vandaag nog steeds erg snel. Alleen het verbruik…
RogierS zegt
Dit is een HF Integrale 16V, verschilt tov de 8V door de ‘bulge’ op de motorkap en is de voorloper vd evo versies. Ik heb zelf een Integrale 8V uit ’89, fantastische machine om te rijden en qua betrouwbaarheid onderschrijf ik niet dat het alleen maar ellende is. Feit is wel dat het een 30 jaar oud Italiaanse schone is, en die moet je voldoende aandacht geven en daar hoort onderhoud bij (blijft techniek he).
Dit is echt old skool rijden, tot 3500 toeren een mooi turbo gat, en daarboven gaat hij blazen en krijg je de bekende serieuze duw in je rug inclu sissen en blazen, heerlijk! Ga je met al die nieuwerwetse gebakjes nooit meer krijgen (en ja ik weet waar ik het over heb, ben oprechte petrolhead, rijdt nog 996 4S erbij en voor woon/werk een Tesla M3 dus kan het vergelijk uitstekend maken. En ja EV en dit kan uitstekend naast elkaar bestaan :-) )
Cuprafan123 zegt
@willeme luister jij Travis Scott?
willeme zegt
@Cuprafan123: Niet echt. Zijn laatste album was op zich niet verkeerd. Ben zelf meer een fan van MF Doom ;-)
Cuprafan123 zegt
Nooit van gehoord. Ik luister zelf veel Franse rap en met name van die rappers die goed zijn in het rijmen in de autotune. Het liefst ook onbekend want die maken nog muziek voor hun lol en niet om de platenbaas te pleasen. Vooral de periode 2009-2016 vind ik erg goed.
mark383 zegt
Iemand enig idee waar deze auto vandaan komt?
tmenges zegt
@mark383: Italië
vaakbenjetebang zegt
Verkoop bij inschriving, dat vind ik altijd naar. Heb het wel eens geprobeerd bij Domeinen maar nooit gewonnen. De pest is dat je eigenlijk in één keer een bedrag moet prikken dat hoog genoeg is om te winnen en het gegund te krijgen, maar laag genoeg dat het nog interessant is. Heel lastig.
Dat gezegd hebbende: zonder papieren en CVO is dit wel lastige handel. Althans, ik weet niet of een CVO bij dit bouwjaar boeiend is (voor Nederland geloof ik niet tot en met 1996), maar het kan wel lastig zijn anders. Eigenlijk alleen bruikbaar op het circuit of voor de onderdelen of je moet zin hebben in een berg papierwerk.
geelbarrel zegt
@vaakbenjetebang: CVO is alleen bij Europese Typegoedkeuring vanaf 1997, daarvoor nationaal (makkelijker)
vaakbenjetebang zegt
@geelbarrel: Ja, zoiets stond me wel bij maar was te lui om het op te zoeken. Heb ergens in de vroege jaren 2000 nog eens bij de RDW staan steggelen over een CVO bij het importeren van een auto uit 1990. De ambtenaar van dienst stond er op dat ik dat zou aanleveren, ik bleef erbij dat dat niet kon. Vermoeiend was dat.