Kennen we het het merk Cizeta-Moroder? Nee? Eerst hier inlezen dan. Eén van de zeer beperkt gebouwde Cizeta’s is onlangs te Californïe in beslag genomen. Was er iets mis met de auto? Niet echt, op het feit na dat deze brute zestiencilinder zo’n beetje elke Amerikaanse environmental law breekt.
De Cizeta V16, het was de eerste naoorlogse 16-cilinder die in serie werd gebouwd. Nou ja, serie. Meer dan 10 zijn er nooit van de Italiaanse band afgerold. Des te unieker zijn ze vandaag de dag. Het exemplaar dat onlangs in Orange County is afgepakt van eigenaar en oprichter Claudio Zampoli is naar schatting $700.000 waard.
De bovenstaande Italiaanse supercar is gebouwd in 1994 en werd in 2001 naar de U.S.A. gehaald. Omdat deze rode duivel nou niet echt lief voor het milieu is mocht hij enkel onder strenge voorwaarden het land in. De auto mocht in Amerika heel even asiel zoeken om gerepareerd (?) te worden en moest daarna weer het land uit. Dat is laatste is echter nooit gebeurd, volgens L.A. Times omdat ze geen koper konden vinden.
Ook werd destijds opgegeven dat de auto slechts $125.000 waard zou zijn. Dit bedrag bleek meer dan 5 ton in dollars te laag. Serieuze fraude dus. En daarom is dit stukje automobiele geschiedenis in beslag genomen voor een federal investigation into violations of environmental and transportation safety regulations.
Hier nog wat links en vintage beeldmateriaal van De Vergeten Supercar om de pijn iets te verzachten.
JCD zegt
lijkt erg op op een lambo, maar dat is niet erg :)
jorn_v_v zegt
@JCD:
de desiger van deze auto heeft de diablo ook getekend, vandaar :mrgreen:
Edman zegt
De ontwerper kwam in ieder geval wel wat fantasie tekort…
rider zegt
@Edman: deze designer had erna(!) de Lambo Diablo ontworpen. Echter de Cizeta kent bijna geen mens. hij gaat 325km/h, heeft niet zo heel veel vermogen (naar schatting 560pk) en deed 0-100 in 4,3sec. het ging hem ook niet om de pure specs, maar meer om het feit dat hier een V16 blok in lag opgebouwd uit 2x een aan elkaar geplakte V8. Als je het blok ook ziet zie je aan elke kant een distributieriem lopen!
RRPhantom zegt
Dat wordt dus een veiling, eeuwig zonde ziet er vet uit en zou gewoon door moeten kunnen rijden wat mij betreft!
fresh zegt
wow, vette kar, en fuck fed’s, word mijn job kan ik lekker dikke autos van dikke italiane afpakke :P
Stijn zegt
Styling leek inderdaad op die van de Diablo en indien ik me niet vergis was de V16 opgebouwd uit 2 Ferrari V8’s (van de 348).
Laue zegt
wat zouden 4 turbo’s met dit blok doen?
San Sebastiano zegt
Marcello Gandini tekende zowel de Diablo als de Cizeta, vandaar ;-)
raor zegt
ik las op de site da de auto werd getekend door een Lamborghini-designer…
http://www.cizetav16t.com/FAQ.html
NiNja zegt
Ik ken deze uit Gran Turismo 4! :D Daar is ie echt snel. Ik dacht altijd, ze stoppen de Diablo niet in het spe. Dus doen ze er een kopie in.
Maarten zegt
@NiNja: Volgens mij zat ie ook al in need 4 speed 2 SE
ook snelle bak
EJS zegt
@Maarten:
Klopt volgens mij ja;) En in nfs 3 hp mistte hij helaas weer..
trigger565 zegt
@Maarten: jaaa, nu weet ik vanwaar ik hem ken! :D
Gioor zegt
kruising tussen een Testarossa en een Diablo ??
Carmaster zegt
Is het niet de Cizeta-Moroder V16>T<?
OT: Geweldige bak, bijna niets kon deze wagen aan in die tijd m.u.v. de F1 natuurlijk. 580pk, een berg vermogen voor die tijd.
En het design is gewoon gestoord, maar op een goede manier.
Geinig feitje; de naam Moroder komt van 80s artiest/producer Giorgio Moroder, wiens grootste droom het was om de ultieme supercar te maken. Dat is natuurlijk niet gelukt, maar hij komt wel heel erg dichtbij :P
Mr. Moroder in de hoogtijdagen:
En nu:
meneersander zegt
top snelheid??
MrNiceguy zegt
@ Meneersander: 328 KmH
Lambo zegt
Voor die genen die het niet weten. Marcello Gandini ontwierp de Diablo. Helaas vond Chrysler, de toenmalige eigenaar van Lamborghini, het nodig om aan zijn ontwerp te sleutelen. Marcello moest kotsen van de cosmetische veranderingen die Chrysler zo “smaakvol” had toegepast. Daarna bood Marcello het ontwerp maar aan Moroder.
Zoals de Cizeta er uitziet, zo had de oorspronkelijke Diablo eruit moeten zien.
RenesisHP zegt
Dit ding is dus voor de Diablo gebouwd.
Ik dacht altijd andersom. :oops:
Het geluid. :o
http://www.youtube.com/watch?v=_5NgGQr2u4I
EJS zegt
Wat mij betreft een van de meest begeerlijke supercars van itiliaanse bodem uit de jaren ’90, en ik vermoedt ook in z’n geheel.. Jammer dat ze zo zeldzaam en zó onbetaalbaar zijn..
Carmaster zegt
@ Iedereen
De Diablo is later getekend, dus de Diablo lijkt op de Cizeta.
Cizeta-Moroder V16T: 1988
Lamborghini Diablo: 1990
RenesisHP zegt
Bovenstaande mensen.
Linkjes aanklikken en lezen doet echt wonderen. ;)
koekoek zegt
@carmaster
Meneer snor heeft er nu eenvirndje bij, genaamd Baard
Carmaster zegt
@ EJS
Wikipedia zegt dat ze nog gemaakt worden?:O
$650,000 en $850,000 voor iets wat ze de Spyder TTJ noemen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cizeta-Moroder_V16T
EJS zegt
@Carmaster:
Kan best, maar dan zijn het replica’s, die dingen zijn allang uit productie vzv ik weet;) Er staat niet voor niks op wiki(ik citeer): The Cizeta-Moroder V16T is an Italian sports car [b](built from 1991 to 1995)[/b] created by automotive engineer Claudio Zampolli in a joint venture with music composer Giorgio Moroder.
Carmaster zegt
Aha ik presenteer: de Cizeta-Moroder Fenice Spyder TTJ
Uit 2003!! Ze worden dus nog wel gemaakt, als de crisis ze niet getroffen heeft tenminste.
Carmaster zegt
Ho hier alsnog een fotootje:
Carmaster zegt
He verdomme. Wat gaat er mis?
Carmaster zegt
@ EJS
Nou als dat een replica is dan staat ie wel tussen hele mooie, exclusieve auto’s op een prestigieuze show als ik dat zo zie.
Carmaster zegt
@ koekoek
Lol, idd :D
Duidelijk zegt
@Carmaster: Ik denk niet dat de crisis er veel invloed op zou hebben. Zo’n wagen wordt enkel op bestelling gemaakt en ik denk niet dat die wagen een groot deel van het geschatte inkomen uitmaakt (maw: Het is wrs niets meer dan een exclusieve hobby).
Neluz zegt
Zou leuk zijn als ze meer auto’s gingen bouwen. :D
Carmaster zegt
@ Duidelijk
Duidelijk.
Mao zegt
Dit is dan wel weer ff schrikken :) Ik zie het nu voor et eerst.
Kiekeboe, ik heb er 4 :)
Birger Alfa 147 zegt
Italianen kunnen het toch eh :p
DD zegt
@Mao: nou inderdaad zeg :-o Wilde er net een kopen maar nu hoef ik hem niet meer….
LQDI zegt
Dubbele bassie en adriaan koplampen haha:p
cardesigner@USA zegt
@Lambo, dan ben ik blij dat dit ontwerp niet uiteindelijk is gekozen. Wat zijn die koplampen lelijk zeg!
F355GTB zegt
Blijft een apart ding. Inderdaad kun je aan de voorkant duidelijk zien dat het de zelfde ontwerper betreft als die van de Diablo.
Wel een beetje log geluid:
http://www.youtube.com/watch?v=kcb4iJ0ZHIo
RenesisHP zegt
@F355GTB:
Totdat je gas geeft. |^|
_eend_ zegt
@F355GTB: Is dat niet dezelfde die in beslag is genomen? En waarom staan er mensen met grote borden achter de auto (eerste 5 sec.)? Of moeten ze het publiek beschermen tegen de hitte die van deze auto komt? xD
integralechubasco zegt
nog een leuk feitje, de v16 middenmotor is DWARSGEPLAATST!!
Jorrit zegt
Ik heb haar leren kennen in GT4, heb er sindsdien nog steeds een oogje op. ;-) Toffe bak!
Guust Flater zegt
Die gekke Amerikanen doen moeilijk over import auto’s die niet aan de milieu-eisen zouden voldoen (een Zonda of 959 komen bijvoorbeeld ook de VS niet in), terwijl ze zelf in de meest vevuilende creaties van eigen bodem rondtuffen. Meer een kwestie protectionisme dan zorg om het milieu.
beetec zegt
Volgens mij worden ze idd nog steeds gemaakt ergens in Amerika onder de naam Cizeta, dus zonder moroder.
slappehap zegt
@beetec: voor $800k: http://www.cizetausa.com/cizeta/order.asp.htm
Chriss zegt
Er zitten wel wat verschillen in de foto’s bij het artikel, met name de luchtinlaten bij de achterwielen..de ene auto heeft verticale lamellen erin, en de ander ook nog horizontaal la testerossa.. verklaring?
Verder, wat een heerlijke klassieker! Zonde dat die in een veiling verdwijnt..
Kuyl zegt
@integralechubasco, Kwam toevallig laatst een plaatje op internet tegen van het kale onderblok. Zijn 2 aan elkaargeplakte V8`s en in het midden is er dan weer een as die naar achter gaat. dus de versnellingsbak ligt wel weer gewoon in de lengte. Echt apart ding.
beetec zegt
@slappehap: Die was het ja. Meer ook op http://www.cizetav16t.com/
@Chris: puntje 8 op http://www.cizetav16t.com/FAQ.html
Citrofiel zegt
Je mag hopen dat de Amerikanen niet gek doen en de auto heel laten. Voor je het weet stoppen ze de auto uit principe in de crusher… Als ze slim zijn verkopen ze hem natuurlijk gewoon, weer een stukje staatsschuld minder. ;)
integralechubasco zegt
@kuyl
ja klopt, artikel die ik in gedachte hebt is uit de tijdschrift ‘autoselect’ ergens eind jaren tachtig… stond ook in dat met het bouwen van de prototype ze aanvankelijk motor in lengterichting hadden bedacht. maar dat paste niet op het chassis (…).
er zijn ook types geweest met lichte aanpassingen zoals, inderdaad die horizontale versus verticale lamellen en 15 versus 16 inch velgen…
die cabrio had ik niet eerder gezien…
Tombnolz zegt
Maakt toch meer indruk op mij dan een Veyron. Heerlijk extreem design. Met een Cizeta zou ik wel ‘m zoon willen oppikken op school :)
integralechubasco zegt
zal eerder 16 verus 17 inch geweest zijn wat betreft de wielmaten.
hier een plaatje waarin je de dwarsgeplaatste motorblok kunt zien…
integralechubasco zegt
Benno zegt
@ Jorrit: Slappe tekst…
tekkie zegt
ik geef toch de voorkeur aan de vooroorlogse v16 automobielen! met zo’n lange neus, tegek
Timmie zegt
Waauw: een V16T!
Hansie! zegt
Tijdloos ontwerp, gewoon prachtig.
Jammer van de onvriendelijkheid jegens het milieu.
Ik zeg, her-uitbrengen met een nieuwe motor die net zo goed is (of beter) en wel vriendelijk-ish is voor het milieu :)
kuyl zegt
Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat het niet eens een V16 is maar een Bi-motor V8.
Lotus-Omega zegt
wat er ook gebeurt! dit stukje “automobile geschiedenis” mag niet gesloopt worden! geef hem terug met daarop een post-it briefje: : “go back to italië” of zet hem bij Jay leno in de garage die er ongetwijfelt in goede handen is.
maar SLOOP HEM NIET!!
V16 motoren worden waarschijn lijk nooitmeer gebouwd al de V12 al steeds minder wordt…
Aad zegt
Giorgio Moroder die de soundtrack schreef voor de film Scarface.
Benz.. zegt
Wouw.. dat geluid van die V16 alleen al slaat alles.
Harie zegt
Van welke auto ken ik die achterlichten? Die zijn gebietst bij een ander merk in ieder geval…
JCats zegt
http://www.youtube.com/watch?v=DwBpwQROOBo&feature=player_embedded#
Mooi filmpje over dit onbekend monster
Het lelijke eendje zegt
En ne Bugatti veyron die mag wel in Amerika verkocht worden. Die is zuinigeer zeker?
IK denk dat die van de FEDs jaloers waren op die wagen en hem daarom maar in beslag hebben genomen
bpc zegt
wow ik geef mn linker nier voor de v16 uit deze wagen ik wil gerust nog wat afstaan voor de rest van de wagen een stuk lever een long ,.. iemand nog sugesties :D
Niels GP zegt
Iedereen die nu zegt dat die 4 koplampen lelijk zijn moet zich eens bedenken dat als deze auto een lamborghini was geweest, dit waarschijnlijk een algemene standaard was geweest voor de Italiaanse auto’s in de jaren ’90… Ik vind het apart maar niet mis…
frans zegt
Misschien is de wens hier de vader van de gedachte, maar het geluid vertoont volgens mij wel wat gelijkenissen met de BRM V16. Dát geluid… ueber-rawness. Kwijl alom.
guzmann zegt
Ken deze ook van Gran Turismo 4 ja, vaag ding. :)
atakan zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
atakan zegt
Owja. Ik ben vaandag pas 15 geworden :D .
–edit: doe dan eerst schrijfles nemen, daarna pas reageren aub–
gvr zegt
de motor is gebaseerd op 2xV8 uit jalpa
door ex ingenieurs van lambo…
ggj zegt
Wauw, wat een autokenners hier. De Cizeta Moroder was er eerder dan de Diablo. Die laatste is geinspireerd op de Moroder.
TheR6tornado zegt
Heb heel lang geleden (10 à 15 jaar) een artikel erover gelezen en herinner me dat de motor naar het schijnt nogal wat last heeft van oververhitting, ondanks de overbemeten luchtsleuven opzij. De breedte is belachelijk groot vanwege de dwarsopstelling van de motor.
Gerard zegt
Ik had er ook enkele artikels over gelezen, en vindt het alvast één van de meest spraakmakende SupersportsCars ooit ontworpen en gebouwd, ook al zijn er maar 10 officieel van gemaakt.
Deze wil’k alvast kopen moest hij intussentijd nog niet verkocht zijn, over enige dagen tot weken(hopelijk geen maanden meer) zal’k dan ook m’n vriending Kathleen navraag laten doen. En moest hij inderdaad nog niet verkocht zijn ondertussen, koop ik hem sowieso. Want, voor diegenen die het weten, zal dat voor mij geen probleem zijn als de financiering door de betreffende Sheikh rond is, m’n vriendin is alvast terug vollop bezig met hem te bereiken, want we willen het voorschot zo snel mogelijk rondkrijgen(zo iets van ’n 100 tot 500 mlj euro) op de totaalsom van enige miljarden euro’s(bedrijfskapitaal wel-te-verstaan).
Wat zal het leven voor mij mooi gaan worden :D
rodeoro zegt
ga slapen gerard, dan zijn je dromen veel realistischer als in de “echte” wereld