
De BMW M3 die je hier ziet is misschien wel een van de zeldzaamste en bijzonderste die de afgelopen jaren gebouwd is. Van deze extra krachtige, lichtgewicht, M3 CRT zijn namelijk slechts 67 exemplaren gebouwd. En toch duikt er zomaar eentje op in Nederland.
In het Gelderse Beneden-Leeuwen (geboorteplaats van Marco Pastors) werd deze bijzondere vierdeurs M3 gespot door subaru4ever (met zijn Nokia). De letters CRT staan voor Carbon Racing Technology en slaan op het feit dat BMW ruim gebruik heeft gemaakt van CFRP en natuurlijk op de motor onder de kap.
Daar vinden we namelijk dezelfde 4.4 liter V8 met 450 pk/440 Nm die we al kennen van de M3 GTS. Die motor is in dit geval gekoppeld aan een 7-traps DCT bak. En door al dat CFRP is deze M3 CRT ook nog eens 45 kilo lichter dan een standaard M3 sedan.
Dat extra vermogen (en lagere gewicht) komen ook tot uiting in de prestaties. Zo duurt het sprintje van 0 naar 100 km/u slechts 4,4 seconden (ipv 4,9 seconden) en ligt de topsnelheid op 290 km/u (ipv een begrensde 250 km/u).
De prijs van deze auto (exclusief belastingen) was zo’n 130.000 euro.
Bekijk de rest van de foto’s op Autojunk!
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Geef mij maar de gewone m3.
Meer luxe en dan laat ik hem zelf wel chippen.
Want enkel voor het CRT logo zal ik het niet doen.
@barry: volgens mij is zo’n CRT nog redelijk luxe (geen spartaans interieur iig).
En 50 pk extra haal je niet zo snel met een chipje bij een auto zonder turbo.
@robbie: toch wel… http://www.chiptuningexperience.nl/chiptuning-auto/bmw/chiptuning-bmw-3-serie/chiptuning-bmw-3-serie-e92-m3-420pk/
en daarnaast zou je dus nog een ander uitlaatsysteen enzo er onder kunnen zetten, dus 50pk red je wel. Zou wel een extra duur setje remmen erbij nemen.
@zender: Papieren pk’s is nog nooit een auto sneller van geworden…
@barry: chippen is nooit goed voor de auto een vriend van mij heeft zijn golf 5 2.0D laten chippen tot nu al 2 keer turbo vervangen dure geintje
@mo112: is een atmosferisch blok dus turbo kan al niet kapot gaan :)Dan laat je beter voor dat geld een turbo steken en heb je je 50 pk extra wel
@mo112: geweldige argumentatie en conclusie, zit je soms in de politiek ?
@mo112:
Daar hoef je een golf niet voor te chippen die turbo’s gaan toch wel stuk.
@mo112: Een auto chippen is helemaal niet slecht alleen een auto chippen die al meer dan 150000km op de teller heeft staan kan de motor/onderdelen het niet zo prettig meer vinden.
Weet je zeker dat die vriend niet naar Klaas de Beunhaas is geweest?!
@VeniVidiVici: Wat een onzin, een zorgvuldig ingereden diesel, waar ook zuinig mee is omgesprongen, kan dat extra vermogen makkelijk aan na 150.000 km.
Ik heb een 9-5 3.0 TiD en deze gechipt bij 180.000 km. nu 25.000 km later loopt het blok mooier dan ooit…
@rtnet: Dan ben jij een uniek geval, maar elk chiptuningsbedrijf zal het je niet aanraden om de auto dan nog te chippen.
@VeniVidiVici: Chip is geplaatst door mijn Saab-dealer, welke ook het onderhoud doet.
Kreeg zelfs 3 maanden garantie…
@rtnet: ik zou een Diesel nooit na 150.000km chippen. De motor is toch al iets ouder en heeft al slijtage. En ja, de VAG diesels zijn nu eenmaal niet de beste diesels ter wereld.
@VeniVidiVici: 150k is niks….dan is ie net lekker ingereden en klaar voor het echte werk
@mo112:
man chippen kan geen kwaad..
het is een kwestie van chauffeur tot chauffeur.
Mijn audi A4 had 250duizen km was al gechipt vanaf 100duizend km, NOOIT iets moeten vervangen door de chip.
Ik laat wel altijd mijn motor goed warm draaien en laat hem altijd een tijdje nadraaien indien hard gereden..
Trouwens die 2liter blokjes van VAG zijn idd wel wat probs mee..
@barry: Ik heb hier in meegereden, dit exacte exemplaar. Ook heb ik wel een paar keer in een E92 Coupé meegereden. Het verschil tussen deze twee is enorm, zeker qua power. Natuurlijk is het vermogen wel bij een tuner te halen, maar die motor uit de CRT levert zo ontzettend soepel en overweldigend zijn kracht, echt bizar. Dit is niet zomaar een gestript exemplaar ;)
@barry: Een M3 heeft een atmosferische motor dus chippen is vrijwel zinloos. Daarbij zou je het hele karakter van de M om zeep helpen.En de ingenieurs van M weten heel goed wat ze doen.
@bofkont: Lees even hierboven. + 38pk met chip..
@jeffreym3: En met 38pk maak je de motor alleen maar vrijer, dus het karakter zal je niet verneuken.. Snap dat ”karakter” gezeik met M sowieso niet.
@jeffreym3:
De vaklui van M hebben deze CRT inderdaad wat gepept, niet een malafide tuner met zijn standaard software.
@jeffreym3:
Jij zal t ook nooit snappen he…atmosferisch+chippen=zinloos.
Voor die 5pk’s die je hooguit wint met n chip kan je wat beters doen.
@bofkont: atmosferisch is prima te chippen ;)
Wel erg overpriced imo, ook al zijn er maar 67 exemplaren van. Met 130.000 kan je al wat leukers kopen.
@jensdm: 130K zonder belastingen he? In NL ga je dan al snel over de anderhalve euroton heen…voor iets wat toch een 3-serie blijft.
Na verloop van tijd ziet elke BMW 316 er ook zo uit….
@norge: Tja, tot dat bij het stoplicht er een echte M3 CRT naast komt. Dan sta je toch goed in je hemd met die gepimpte 316 :D
Mooi wagentje….maar is die nou mat grijs of niet? Op het dak zie ik namelijk wel een reflectie…
@mopar: volgens mij matgrijs idd.
@mopar: Frozen Polar Silver heet het.
voel je je toch lullig als alleen een spotter ziet dat het een bijzondere wagen is :-)
@Simpson: Of juist niet ..
@barryb: Je was me voor, wilde exact hetzelfde zeggen :)
@Simpson: zoals bij Audi erg het geval is??
@Simpson: wat is bijzonder? Ik zou deze als 4 deurs M3 herkend hebben. M3tjes zijn bijzonder, de 4 deurs al helemaal. Dat dit ook nog 1 of ander actiemodel is maakt dan niet meer uit.
Als ie daar mee zou zitten had ie wel iets anders gekocht, lijkt mij.
Superauto, maar de meerprijs zou ik er ook niet voor over hebben.
Mooi bakkie, maar hij is niet van iemand uit Leeuwen, dat weet ik zeker, ik woon in het dorp ernaast ;)
@vliegendetosti: Maar niet in ’t dorp zelf??
@vliegendetosti: Die conclusie had ik ook al getrokken, gezien de Duitse platen en dan woon ik een stuk verder weg…
@vliegendetosti: ik ook ik kom uit boven-leeuwen , moest ff wat halen , alleen toen kwam ik dit monster tegen!
@subaru4ever: bij ons in de buurt is de enige m3 die ik ken die grijze, die tussen Druten en Afferden staat, waar nu ook een zwarte fisker karma staat :P
@vliegendetosti: :O nog nooit opgevallen , maar zo nu en dan kom je een Aston Martin , een Rolls Royes coupé of iets anders moois op de noord-zuid.
Allemaal van Frans van Haren
Mooi karretje alleen wel reteduur.
Als je dat rijdt ben je een echte liefhebber.
Ik vind het wel een nette auto juist omdat hij zo incognito is.
@jrk68: Inderdaad…
Misschien had BMW deze versie beter CSL kunnen noemen.
Ik weet zeker dat dan iedereen had gezegd: Wow, vet, hebbuh, etc. etc.
Of is die nu ook overpriced?
Mooi ding zo’n CRT, heb er nog ook een thuis staan.
Op zolder.
@d15b2: Je bedoelt een CRT-monitor… ;)
En wat is nou het verschil tussen de M3 GTS en M3 CRT? Beide hebben een V8 4,4ltr met 450pk
@VeniVidiVici: Excuus, qua motor verhaaltje beter lezen :oops:
Vraag blijft, wat is buiten de motor het verschil tussen beide??
@VeniVidiVici: 2/4 deuren, GTS heeft spoiler, GTS is oranje CRT grijs met rode accenten. Dat zijn de grootste denk ik ;)
@VeniVidiVici: Blijkbaar nog niet goed gelezen. Probeer het nog 1x waarschijnlijk worden al je vragen beantwoord.
@E34M5Touring: Had het zelf al aangegeven onder m’n comment ;)
@VeniVidiVici: @valluik: speciaal voor jullie aangezien dit stuk volledig aan jllie aandacht ontsnapt: De letters CRT staan voor Carbon Racing Technology en slaan op het feit dat BMW ruim gebruik heeft gemaakt van CFRP en natuurlijk op de motor onder de kap.
Daar vinden we namelijk dezelfde 4.4 liter V8 met 450 pk/440 Nm die we al kennen van de M3 GTS. Die motor is in dit geval gekoppeld aan een 7-traps DCT bak. En door al dat CFRP is deze M3 CRT ook nog eens 45 kilo lichter dan een standaard M3 sedan.
@E34M5Touring: Vandaar ik ook vroeg het verschil afgeziennn de motor :)
@E34M5Touring: Misschien moet ik de vraag anders formuleren… Zijn er buiten de motor nog andere verschillen tussen de GTS en CRT?
@VeniVidiVici: Er is meer gebruik gemaakt van Carbon om het extra gewicht van de sedan te compenseren. Bovendien heeft ie de zelfde remmerij en versnellingsbak. Je moet (nouja je moet niks natuurlijk) deze vergelijken met een stock M3 sedan. Hij maakt gebruik van technieken uit de GTS om de Sedan daar dichter bij in de buurt te laten komen. Waarbij dus veelvuldig gebruik is gemaakt van carbon. Nog meer als in de GTS dus dat zou je als verschil kunnen aanmerken.
@E34M5Touring: Okee, thnx!
@VeniVidiVici: no worries mate! :)
@E34M5Touring: De zelfde??? ‘dezelfde’ is één woord!! Sorry dat ik hier nu de taalnazi uithang, maar ik vind dit toch wel zo stupide, ik kon mij niet inhouden. Het spijt me.
@camber24: Ja een spatie teveel, what was i thinking!!! Mijn oprechte excuses. Hopelijk slaap je er niet minder om.
@E34M5Touring: Ja, bijdehandje. Maar ik geef eerder al aan dat het aantal deuren (obvious) en de kleurstelling de duidelijkste verschillen zijn. Lijkt me dat hij daar om vraagt, want voor alle technische details ga je wel googlen..
@valluik: Bijdehandje? Normaal reageren is ook een kunst…. Net als lezen blijkbaar.
@valluik: Het grootste verschil is toch echt het interieur. Dit is bij de GTS namelijk helemaal kaal. In deze CRT versie verre van.
@valluik: Zo’n reactie is niet nodig hè!!!
Jou inbreng is goed, maar die van E34M5Touring is beter.
En googelen is leuk, maar dan kun je net zo goed alle auto-sites opheffen waar autoliefhebbers hun kennis delen!
@VeniVidiVici: Ja ok, misschien wat overdreven. Maar ik heb er 300 kilometer ingezeten en ik heb helemaal niks gegoogled. Dit ding is echt niet spartaans, klopt, gewoon kuipstoelen en carbon. Maar het grootste verschil lijkt me toch echt het aantal deuren :p
Ik spotte net 2 exact dezelfde M3 E92’s binnen een straal van 500m. Ook opvallend :P
Waar het op neerkomt is dat het voor de prijs natuurlijk een lachertje is! Way overpriced en het grootste verschil met de GTS (die overigens ook veelste duur is) is dat de GTS helemaal gestript is en deze ”CRT” gewoon een normaal interieur heeft o pde sportstoelen na. En 45 kilo op een gewicht van 1700 kilo doet natuurlijk niet bijzonder veel. Zelfde als dat je een kind als passagier hebt. Een e46 M3 CSL met een gewichtsbesparing van 185 kilo, DAT is een nuttige gewichtsbesparing. Dat mag men met recht een lichtgewicht M3 noemen. Niet dit uitmelkproduct genaamd BMW M3 CRT.
@jeffreym3: En toch zijn ze allemaal verkocht en rap ook. Blijkbaar zijn er toch mensen die er meerwaarde in zien. En zolang die er zijn blijven ze wel van dit soort modellen uitbrengen. En bovendien, JIJ hoeft ze toch niet te betalen dus waar maak je je druk om.
Is Marco pastors zo interessant dat ‘ie in deze post genoemd moet worden? Leuke auto overigens.
@750i: Marco Pastors, dat is toch die zanger jaren terug vroeger de soundmixshow gewonnen heeft? Of was het die tenor met het drank en Arena parkeerplaats incident?
@750i: Inderdaad echt een hilarisch slechte toevoeging!!!! Konden wij maar in sommige artikelen ‘edit – nutteloze bijdrage’ zetten… What the hell zeg…
@camber24: Inderdaad….lees ook liever de postings van smokealot. Daar kan ik nog om lachen. Eigenlijk zouden ze Lincoln ook een baantje moeten aanbieden.
De foto’s mochten wel ff een kwart slag gedraaid worden voor de uploads…
Wat een dikke wagen! Hopelijk kom ik er nog eens een in het echt tegen!! :o
@raoulkroes: Kijk gewoon uit naar de eerste de beste M3 met competition pakket.
Geweldige auto. Zeker met de Racestoelen die ook achterin steken. Perfect voor the green hell
Heerlijk karretje blijft die M3..
Is het verschil tussen deze en een normale M3 sedan dan zo groot?
Wat ik vooral zonde zou vinden als ik een wagen als deze zou kopen. (let op de zou’s) Je koopt dan een echte liefhebbers (of stoefers dan toch) wagen voor een klein fortuin maar 99% van de mensen die je zien gaan denken dat je een petje met aftermarket bumpers bent.
@Hupke: Wat boeit jou het wat andere mensen denken?
Ik zou dat ding niet kopen omdat het een belachelijke extra bak met geld is. Men neme sportstoelen, honen het standaard M3 blok wat uit, voegen wat carbon (voornamelijk) onzin deeltjes toe en klaar. Dan koop je toch zelf wat sportkuipjes, gaat langs een degelijke chipboer en voor 3k ben je klaar.
@jeffreym3:
3k is wat optimistisch zeker voor zo’n wagen als je toch ook nog volledige garantie (van de chipboer dan wel) wil hebben.
Let ook op de ZOU’s in wat ik typte. Iemand die dit koopt doet dat niet enkel voor zichzelf (of toch niet in mijn denkwijze) en dan schiet deze wagen te kort want er is niet zo aan te zien dat het iets speciaal is ziet er eerder wat kluss&kloss uit.
Het enige speciale aan deze auto is de prijs. Die 3k voor een paar deftige sportstoelen en een chipje kun je opschroeven naar 5k. Dan nog ben je waarschijnlijk 65000 goedkoper uit.. Enige wat je mist is 0,4 liter en je carbon racing technology. Dat voornamelijk bestaat uit wat carbon spoilertjes/plaatjes hier en daar.. CRT? please..