Huh? Deze kwamen toch uit 1995?
Voor velen is de ultieme droomauto (op een Ferrari na) een Porsche 911. Als je heel, heel, heel hard werkt kun je er net eentje betalen. Ze zijn niet volkomen buiten bereik. Met een Ferrari, Lamborghini of exotischer merk wordt dat al een stuk lastiger.
Over het algemeen gaan Porsches vrij lang mee. Het nadeel is dat, in combinatie met de hoge verkoopaantallen, een Porsche niet echt zeldzaam is. Sterker nog, in sommige contreien struikel je erover. Daarvoor hoef je echt niet naar Saint Tropez, Londen of Monaco. Ook in ’t Gooi, Amsterdam en Rotterdam zie je ze overal rijden.
Dus als je een speciale 911 wilt, zul je even moeten zoeken. Bij deze 911 is het verhaal een stuk interessanter dan de auto zelf. Het betreft een Porsche 911 Turbo van de 993 generatie. Niet heel erg bijzonder, horen wij u denken. Dat klopt ook, want er zijn er 5.978 exemplaren van gebouwd. Daar valt deze 993 Turbo níet onder. Dit is namelijk een pre-productiemodel.
Het is een van de vroegste prototypes die Porsche in elkaar heeft geschoven. De auto werd gebruikt om diverse onderdelen te testen die specifiek waren voor de 993 Turbo. Denk aan de brede bodykit, enorme wielen en natuurlijk die flinke taartschep achterop. Het is nooit de bedoeling geweest om deze 993 Turbo te verkopen aan consumenten. Normaliter worden dit soort auto’s vernietigd.
In dit geval gebeurde dat dus niet. Wel werden de motor en versnellingsbak uit de auto gehaald. Vervolgens werd de auto verkocht aan een dealer in het Duitse Hofheim. Die verkocht het prototype snel aan een klant. Het was ook een bijzondere auto, want het productiemodel moest nog onthuld worden! Op het moment dat de auto zijn wereldpremière beleefde in 1995, mochten de motor en bak terug worden gezet op het prototype.
Mocht jij deze 993 Turbo aan je 911 verzameling willen toevoegen, dan hebben wij goed nieuws. De auto wordt binnenkort namelijk te veil aangeboden door RM Sotheby’s. De auto is zwart metallic met een donkerrood interieur. De auto is uitgerust met achterruitwisser, elektrisch verstelbare stoelen, Blaupunkt ‘Symphony’ audio en airconditioning. De waarde wordt geschat op zo’n 330.000 tot 440.000 euro. Dat is aanzienlijk minder dan een 993 Turbo S of die gloednieuwe 993 Turbo.
Meer lezen? Zo zeldzaam is een Porsche 993 nu werkelijk.
fanboy zegt
Even een testje: Wie van de autoblog lezers kan daadwerkelijk alle Porsches uit elkaar halen?
Ik zie ook wel dat dit een jaren 90 911 is, maar verder kom ik niet.
Al die tigduizend varianten die ze door de jaren heen hebben gebouwd, al die speciaaltjes, wie houdt dat nou bij?
Ik heb het idee dat er meer boekhouders verstand van hebben (vanwege de waarde en handel) dan autoliefhebbers zelf.
cossiekiller zegt
@fanboy: Het verschil tussen een 911, G-model, 964, 993, 996, 997, 991, 991.2, 992, 992.2 en de RS-en, turbo of turbo S, GT3 RS, GT2 RS, speedster, 4S, S, T,… kan ik nog wel uit elkaar houden. Hier en daar speciaaltjes met een ‘unieke kleur’ of velgen, dat is wat anders.
De mooisten vind ik trouwens de 964 ’30 jahre’ in het paars, of een donkerblauwe 964 turbo met de 3delige Speedline velgen. ;-)
autodrome zegt
@cossiekiller: Zozzo, de eerste Porache autist op AB. Ik denk aan Rainman maar dan nerlt even anders. Knap dat je ze al die 911 varianten uit de losse pols schudt. Will graag een keer met je naar Vegas, last ik je Black Jack spelen ….
cossiekiller zegt
@autodrome: O nee, ik vergat de GTS en de Targa nog te vermelden. Ik vrees dat mijn leven voorbij is.
autodrome zegt
@cossiekiller: Hahahaha, mooi dat je het zo sportief oppakt, kunnen anderen een voorbeeld aan nemen. Die gaan zo bij een opmerking direct in ‘fight-mode’. Vrees inderdaad het ergste als je ook nog eens datgene wat nog mist in dat rijtje moeiteloos oplepelt. Dan ben je echt een Porsche fan(boy) …
bogey zegt
@autodrome: valt nog wel mee, kan ook echt de meeste onderscheiden vrees ik, niet per se een fanboy. Dan vind ik de mensen die de typen van BMW kennen als in Exx og Fxx extremer. Ken enkele varianten van de M3, maar dat blijft het bij. Sommige weten het hier van elk model.
cossiekiller zegt
@autodrome: Het ergst van al is dat ik niet echt fan ben van Porsche. Ben er wel wat in geinteresseerd en heb al met enkele modellen mogen rijden (van klanten). Maar als ik het geld had zou er toch iets heel anders in de garage komen. (lees: Een Mercedes CLS SB en een Superformance Cobra)…
laptom zegt
@cossiekiller: en de f model. SC model. 3.2 Carrera model.
jos911 zegt
@cossiekiller: 992.2 bestaat niet vgm
sanderp zegt
@jos911: Nee, 992 rijdt net rond, dan komen ze echt nog niet met een facelift. Dat gaat nog ongeveer 4 jaar duren.
cossiekiller zegt
@sanderp: Gewoon een beetje vooruitziend. ;-)
davelepeef zegt
@cossiekiller: in het geval van de turbo, noem ‘m dan ook de turbo 3.6. Die inderdaad een erg lekkere auto is, en waarbij de velgen op zich de aanschaf al verantwoorden :D Zou er zelf echter liever een RS 3.8 op zien….
cossiekiller zegt
@davelepeef: Inderdaad, my bad. Voor mij dan de Turbo S 3.6. Die heeft nog standaard de gepolijste speedlines eronder.
davelepeef zegt
@cossiekiller: dat is inderdaad een lastige keuze… Maar zo omwille van de atmosferische motor toch voor de RS gaan. Zitten we tenminste ook niet in dezelfde vijver te vissen :)
bogey zegt
@cossiekiller: Ik dacht altijd dat er nog een 930 was voor de 964. De 993 is sowieso niet mijn favoriet qua looks.
cossiekiller zegt
@bogey: Inderdaad. Dat noemen ze het G-model. De 930 was eigenlijk alleen de typenaam van de turbo. ;-)
willeme zegt
@fanboy: Tjsa, ik ben bang dat wij dat zijn ;-). Wij hebben diverse artikelen gemaakt waarbij we de modellen (plus aantallen) hebben bijgehouden. Tik van de molen gehad, waarschijnlijk!
964:
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-964-eigenlijk-97140
993:
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-993-eigenlijk-105588
996:
https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-996-eigenlijk-113977
fanboy zegt
@willeme: Die artikelen zijn mooi en goed naslagwerk. Maar ik zou dat nooit in mijn hoofd kunnen prenten.
Dat ligt vooral aan mijn gebrek aan interesse denk ik. Ik vind Porsches fantastisch, laatst nog weer in eentje meegereden, erg leuk. Maar zoveel versies er zijn van die 964 bijvoorbeeld, en welke dan weer sneller is of voor wat voor reden dan ook beter is (of veel meer geld waard is) kan me weinig boeien. Geef mij maar het instapmodelletje en rijden met die platte kever :)
Bij de meeste andere auto’s heb je een generatie die een aantal jaar loopt met meestal een beperkt aantal motoriseringen en is het overzichtelijk.
fanboy zegt
@willeme: En daarbij moet ik zeggen dat ik vrijwel iedere dag 1 of 2 Porsches zie rijden (’t Gooi), waarvan ik echt weinig weet. Vind het vooral leuk voor het straatbeeld :)
hotze zegt
@willeme: wilde net reageren met ‘willeme, willeme en willeme’.
Jochempie zegt
@fanboy: Ik vind het vrij duidelijk een 993 turbo. Jaren ’90 stroomlijn op een 911 uit begin jaren 70, extra brede wielkasten en een dikke spoiler.
StijnB zegt
@jochempie:
Nope, deze ‘Turbo’ heeft het reguliere koetswerk van de 993, en is dus niet extra breed achteraan… Check bijvoorbeeld maar de RS-zijschorten…
Jochempie zegt
@stijnb: Je hebt gelijk, staat ‘m goed! Lekker understated!
Dutchdriftking zegt
@fanboy: ik kan ze goed uit elkaar halen. De waarde vind ik wel lastig. Eigenlijk zijn ze allemaal gewoon duur.
davelepeef zegt
@fanboy: zo moeilijk zijn de losse modellen nog niet, alle uitvoeringen daarentegen.. Ik vind het dan weer knapper dat sommigen al die coderingen van BMW en Mercedes weten, e92, w124 etc… Daar is voor mij geen touw aan vast te knopen. Noem het gewoon mk1, mk2, dan hebben we duidelijkheid…
fanboy zegt
@davelepeef: E92 is hetzelfde als zeggen 964 ofzo, dat is gewoon een generatie. Het zit hem inderdaad in de vele uitvoeringen.
Maar bij de meeste merken volgen de generaties elkaar op, en bestaan niet naast elkaar. Dan kun je inderdaad van generatie 1,2,3 of mk1,2,3 spreken. Want iedere fabrikant heeft dit soort codes voor hun auto’s. Maar als ik tegen iemand begin over een Toyota ST205 gaat die gene mij raar aankijken.
davelepeef zegt
@fanboy: fair enough :) Zo hebben we allemaal onze eigenaardigheden!
koekwaus zegt
@fanboy: ik heb veel Need for Speed Porsche Unleashed gespeeld vroeger, daardoor kan ik ze tot de 996 redelijk goed uit elkaar houden.
snorrie zegt
@fanboy: uit elkaar halen gaat zeker lukken. Vraag me niet om ze vervolgens weer in elkaar te zetten ?
maferick74 zegt
@fanboy: daarom boeit mij porsch ook niet echt… ja ik wil er best eentje hebben maar al die kleine veranderingen geven mij aan dat alleen de laatste het beste is en dat ze allemaal op elkaar lijken. Ik snap dan ook niet dat een porsche uit de 90er jaren zo duur zou moeten zijn, ja oke als er 200 van gemaakt zijn en zo uniek is qua uiterlijk maar dat is niet zo (denk ik)
ko4n zegt
@fanboy: ik kom behoorlijk ver. in 99% van de gevallen zie ik het wel
sudbina zegt
@fanboy: ik kan alle Porsches uit elkaar halen, daar durf ik wel een flinke weddenschap op af te sluiten.
Of ik ze ook weer in elkaar kan zetten; dat kan ik je alleen niet garanderen..
varry zegt
Tijdloze schoonheid! Zeker in die kleurstelling.
viezefreddyw zegt
Dit vind ik nou een mooie 911. Misschien wel de mooiste 911 ooit geproduceerd.
Calimero zegt
@viezefreddyw: de 993 en de 930. Beter wordt het niet, mooier ook niet. Tijdloze schoonheden.
cossiekiller zegt
@viezefreddyw: No Cup holder, no back seat. Just a shiny dick with two chairs in it. I guess we the balls just draggin’ the fuck along.
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: helaas denken velen er zo over. De auto zou geschikt zijn als semi daily. Maar de prijs is gewoon te hoog.
davelepeef zegt
@viezefreddyw: Wolfgang Porsche kocht een groene 993 Turbo S. Ben nog niet erover uit of de S versie nou mooier is dan een normale turbo, maar dat ding, in die samenstelling, is één van m’n favoriete Porsches. Zoek ‘m maar ’s op!
ghost zegt
@viezefreddyw: heerlijk ook, de laatste luchtgekoelde boxermotor.
cazzo046 zegt
Prachtige auto. Uitlaat is anders dan standaard, die heeft het productiestadium helaas niet gehaald.
steelfighter zegt
Wat een lulverhaal…verkooppraat. is gewoon een Frankensteingeval bah
Dutchdriftking zegt
Dus extra betalen voor een afgeragd slecht afgewerkt pre-productie model. Nee doe dan maar een normale.
frederik zegt
Ik ben fan van de 993, maar het interieur is wel echt een ratjetoe… hier en daar vrij moderne knoppen voor stoelbediening en de (lelijke) versnellingspook, en dan weer die knoppen voor de mistlampen en achterruitverwarming die rechtstreeks uit 1970 komen.
888natan zegt
Toch vind ik de 964 vele malen mooier. Net iets stoerder. Voor dit geld zou ik een 964RS uitkiezen.
Brigadier Broekhoest zegt
Mijn autistische brein kan dan weer slecht tegen het feit dat ze de knoppen boven de radio niet even recht gedraaid hebben.
emping zegt
Het is een van de vroegste prototypes die Porsche in elkaar heeft geschoren? Geschroefd?
Zwart met rood interieur: perfect
E550 zegt
Prototype met US-spec achterlichten. Gek.
hotze zegt
Wel erg fraai hoor zo’n 993, vooral met de “doorlopende lichtbalk” aan de achterzijde. De gouden “one-off” is ubergeil. Jammer dat ie de weg niet op mag.