Porsche grossiert met de huidge 911 (997) in limited editions, maar de echte 911-zeldzaamheden vind je bij de racy uitvoeringen. De Porsche 993 GT2 is er zo eentje.
Er zijn volop begeerlijke, zeldzame Porsche 911-uitvoeringen. De RS-modellen bijvoorbeeld (al worden die met de opeenvolgende generaties steeds minder zeldzaam door de verkoopsuccessen) of de Speedster. Toch zijn sommige net even wat specialer dan andere. De 993 GT2 is daar een goed voorbeeld van.
Van de 993 was al een RS-uitvoering met de atmosferische 3,8 liter motor van 300 pk en ook een RS Clubsport met een forse vleugel achterop. Porsche ging nog een stapje verder met de GT2. Die was bedoeld als homologatie voor de racewagens waarmee Porsche in de jaren negentig aan diverse GT-kampioenschappen deelnam. Daarom had hij achterwielaandrijving en geen vierwielaandrijving zoals zijn gewone Turbo-broertje. Ze deelden wel de 3,6 liter biturbomotor, die in de GT2 tot 430 pk werd opgevoerd. Later verscheen een evolutie die 450 pk had. Overigens schopten de race-uitvoeringen het tot zo’n 600 pk. Uiterlijk vallen de spatschermverbreders op, waarvan de schroeven gewoon zichtbaar zijn. Die waren nodig om bij de racewagens het extrabrede rubber te kunnen huisvesten.
De 993 GT2 is in beperkte oplage gebouwd. Het exemplaar op de foto werd op de Techno Classica in Essen door een handelaar aangeboden voor 289.000 euro. Deze vermeldt 172 gebouwde exemplaren waarvan 3 zoals deze met Clubsportpakket (rolkooi en stoffen racekuipjes met harnasgordels). Waarschijnlijk telt de handelaar straat- en raceuitvoeringen bij elkaar op, want voor zover bekend zijn er 57 straatversies gebouwd.
Zoals het een lichtgewicht Porsche betaamt is de typeaanduiding geen metalen plaatje, maar een sticker. In het geval van de 993 GT2 staat daar trouwens niet ‘GT2’ maar alleen ‘GT’. Het is maar dat u het weet.
Van de opvolgende 996-generatie kwam er eveneens een GT2. Wederom de 3,6 biturbomotor met nu 462 pk. Ook van de 997 verscheen er een GT2. De 3,6 liter boxer werd weer een beetje verder uitgeperst zodat hij maar liefst 530 pk leverde. Kort na de überarbeitung van de 997 in 2008, waarbij het karakteristieke knikje in de achterlichten kwam, verdween de GT2. Lang hoefden we echter niet te treuren, want Porsche overtrof zichzelf vervolgens vorig jaar met de GT2 RS. Met 620 pk is dat de sterkste 911 ooit. Rallylegende Walter Rörhl laat zien hoe je deze krachtpatser temt.
Toch gaat zijn echte liefde uit naar de Carrera GT, als hij de twee vergelijkt.
Met dank aan Maarten en Robert voor deze bijdrage!
JamesBond007 zegt
Heb in Delft een groene gezien. Was tegen de avond aan en je zag ‘m naar links en rechts gaan om zn banden op te warmen en toen ging ‘ie er vandoor.
Wist toen ook niet wat het was, nog nooit zo’n 993 gezien. Bleek achteraf dat het een Gt3 RS 993 was.
Helaas geen foto kunnen maken…
JamesBond007 zegt
@JamesBond007:
GT2 RS*
d15b2 zegt
@JamesBond007: Bedoel je niet een 993 Carrera RS?
JamesBond007 zegt
@d15b2:
Nee het was een 993 GT2, maar in me hoofd had ik 300 benamingen van die rotporsche dus was in de war :P
mrB zegt
Het gaat over de 993 GT2 en vervolgens worden er filmpjes van de huidige GT2 RS bij gezet :S even youptoepen is toch niet zo moeilijk?
RobertOever zegt
@mrB: je hebt helemaal gelijk. Bij deze alsnog wat voorbeelden, te beginnen met een vergelijk tussen de 993 GT2 en een F40 door Japanners met een dolenthousiaste commentator:
Beetje tammer, maar toch:
In zijn huisje:
Ter afsluiting het echte werk met Tiff Needell in een uiterst zeldzame straatversie van de race-uitvoering in evo-trim:
Jokkebrok zegt
Heel vette wagen, ik heb er 2 in miniatuur!
Homer55 zegt
Dit porsche boeit me niet. Die 190 ernaast wel.
bmwm20b20 zegt
Van deze 911 bestaan er maar 5. Door Dp Motorsports:
http://www.youtube.com/watch?v=zd5kEKD30zw
993turbo zegt
Me like!
bozewolf zegt
993 is de laatste toffe 911.
w0o0dy zegt
@bozewolf: niet echt een 911 fan, maar dit is toch wel mijn favoriet.
bozewolf zegt
@w0o0dy: Wat voor versie is dat? Toffe spoiler (whaletail toch?) en lekker breed achter maar toch cleane look.
Ik heb ook bar weinig met 911s maar de 993 is tof. Daarna is het veel minder rauw en veel klinischer geworden.
w0o0dy zegt
@bozewolf: Dat is de 930 (de originele 911 turbo) gebouwd van 1975 tot 1980 (waarbij dit als ik me niet vergis de versie met 3,3 liter turbo intercooler blok is…herkenbaar aan de iets hogere achterspoiler) met 300pk. Echt een draak om op de limiet te rijden overigens…
De meest potente versie was de 330pk versie, ook verkrijgbaar als Flachbau (ook wel flachschnauzer)
http://www.qv500.com/car-guide/porsche/porsche-930-3-3-turbo-flachbau/
bozewolf zegt
@w0o0dy: Fraai! Doodeng, maar fraai
Esprit_de_Flandre zegt
@w0o0dy: Doet nog steeds vreemd aan, een 911 zonder kikkerogen…
Ferdinand1 zegt
@w0o0dy: heb je hem op de limiet gereden dan? (vanwege het woordje “overigens”)
130peeka zegt
@w0o0dy: +2, mooi gesproken maat!
Ferdinand1 zegt
@bozewolf: ik snap je hoor, maar zeg me nou niet dat je de laatste GT3 niet tof vind.
HIM zegt
De 993 is de über 911…
automistje zegt
(gaat zich effe afzonderen)
maar dan niet in zo’n opzichtige kleur en velgencombo (doet meer 993RS aan imo), grijs is meer dan voldoende.
homologatiemodellen zoals deze (en zeker de evo-versie ervan, de grote broer GT1 geven me heimwee naar de jaren ’90…
ok de GT2RS mag er wezen, maar zolang ze niet echt racen, vind ik het net iets minder evocatief.
midasracer zegt
Waanzinnige auto. Maar ook belachelijk duur. Ik ben al blij met een gewone 993 en die heb je tegenwoordig al voor onder de 30 mille in je garage staan.
bozewolf zegt
993’s zijn al geil, maar de RUFs zijn toch echt wel de ultiemste dikke poep.
Freewarefreak zegt
@bozewolf: Eens. Doet mij meteen weer denken aan onze superrijke Taiwanese vriend met zijn dikke Audi/Porsche/Fietsjes/Modelletjes verzameling:
Hier het topic: http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/21/over-ruf-gesproken-zo-dik-is-dus-de-ctr2
bozewolf zegt
Hm, ik ben weer es te n00b om plaatje te plaatsen, maar ditte:
http://www.forum-auto.com/uploads/200508/cotcho_1123250515_yellow_bird__alois_ruf_ctr..jpg
http://cornerbalance.files.wordpress.com/2010/03/ruf-ctr2-1.jpg?w=800
CTR en CTR2. Tofste Porsches ooit!
tvrspeedsix zegt
@bozewolf:
tvrspeedsix zegt
Ik ken hem eigenlijk alleen hier nog van :P –> 2:25 min.
http://www.youtube.com/watch?v=Vsga5r85-zI&feature=player_detailpage
SimonMc zegt
Is die voorlip wel origineel? Ziet er mij zo aftermarket uit.
henkdewit zegt
Mocht je m willen hebben, voor 79,500,- is die van jou..
http://www.autotrack.nl/tweedehands/porsche/911/7076387
racerx zegt
Zo’n 993 GT2 schijnt nogal een handvol te zijn, zeker in de regen een behoorlijk listig ding. Wel vreselijk vet zeg!
NicoLauda zegt
Zowiezo, de 993 is de laatste lucht gekoelde 911 en mede door de achterlichtbal natuurlijk de allermooiste IMHO.
NicoLauda zegt
@NicoLauda: Reflectorplaat bedoel ik natuurlijk. Ik zag dat het weer terugkomt op de 997..
Esprit_de_Flandre zegt
@NicoLauda: 997 is de huidige. Tenzij er nog een facelift komt met reflectorplaat, maar dat is weinig waarschijnlijk want de 998 komt eraan. Die bedoel je denk ik.
Overigens kan je nog niet ‘zien’ op de 998 of de reflectorplaat terugkomt, want de testwagens zijn nog te goed vermomd, maar ik heb idd ook al impressies in die trant gezien.
Esprit_de_Flandre zegt
@NicoLauda: 996 had in sommige versies trouwens ook een reflectorplaat. En anders is er nog het after-market spul…
Esprit_de_Flandre zegt
“De RS-modellen bijvoorbeeld (al worden die met de opeenvolgende generaties steeds minder zeldzaam door de verkoopsuccessen)”
Look on the bright side, meer kans om een mooi tweedehands exemplaartje op de kop te tikken…