De Aston Martin Virage Vantage 550 moest het vooral van zijn power hebben, niet van zijn looks.
Omdat Aston Martin vandaag precies 100 jaar wordt, zetten we het merk eventjes in het zonnetje door een bijzonder exemplaar te belichten dat recent op Nederlandse bodem neerstreek. Het gaat om een prototype van de Aston Martin Virage Vantage 550 uit 1992.
Van dit type zijn vijf testauto’s gebouwd waarvan er nog drie bewaard zijn gebleven. De Almeerse restaurateur Noble House heeft de hand weten te leggen op het eerste exemplaar met nummer DP 2055/1.
Vier jaar na de introductie van de originele Virage wilde Aston Martin het model voorzien van wat meer power dan de dik 300 pk die de 5,3 liter V8 er standaard uitpompte. Daartoe schroefden de Britten er twee Roots-compressoren op die het vermogen naar 550 pk tilden. Daarmee was het een van de krachtigste productieauto’s van zijn tijd en de snelste Aston Martin tot dan toe.
Met de 550 pk’s – vandaar de naam – was de koek nog niet op, wist Noble House ons te vertellen. Met gemak kwamen er 600 paarden uit en met maximaal opdraaien van de compressoren zelfs 630 stuks.
De auto – die te zien was op InterClassics in Maastricht – heeft er een zwaar leven als testexemplaar opzitten. Hij is gemarteld in extreem hete en koude gebieden en in de loop der jaren er is wat plaatwerk gewijzigd. Noble House, dat een van de 13 wereldwijd door Aston Martin aangewezen Heritage specialisten is, gaat de auto weer terugbrengen in de staat waarin hij in 1992 aan het publiek werd getoond op de Birmingham Motor Show.
De productieversie van de Virage Vantage 550 hebben we trouwens ook op Nederlandse bodem mogen verwelkomen, zo is hier eerder bericht. Het destijds astronomische prijskaartje was voor enkelen dus geen belemmering. Tegenwoordig doet een beetje knappe Virage overigens zo’n 70.000 à 80.000 euro, zo zagen we op de beurs.
De testauto is in actie te zien in handen van niemand minder dan Jeremy Clarkson die hem reed voor Top Gear. Dat we inmiddels wat jaren verder zijn, zie je niet alleen aan de korrelige beeldkwaliteit, maar vooral ook aan Claksons kapsel.
De Virage Vantage 550 is bijzonder om zijn power en niet om zijn looks, die op details afweken van de standaard Virage. Voor de looks heeft Aston Martin de traditie met de modellen die door Zagato hertekend zijn. Dat was al zo ten tijde van bijvoorbeeld de DB4 Zagato, en dat is voortgezet in de jongste creatie van de Italiaanse designstudio, de V12 Vantage Zagato, die ook in Maastricht te zien was.
Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!
screamer zegt
verwarmingselement op de koplampen :D
das best handig
mgmgb zegt
Bruut ding hoor! Het heeft niet de geraffineerde schoonheid van zijn voorgangers en opvolgers maar lelijk kan ik hem ook niet vinden. En die power, wauw!
julesbreuer zegt
Grille en koplampen lijkt een beetje op volvo:P
mout zegt
@julesbreuer: Welke Volvo dan?
Ik kom niet dichter in de buurt dan Citroën SM.
pier zegt
@mout: misschien een 240 of 740 US spec?
mout zegt
@pier:
Ik doe mijn best. Help me?
pier zegt
@mout: het hele aangezicht lijkt er idd niet op, alleen die vierkante pitjes… meer kan ik er ook niet van maken ;)
mout zegt
Ik vind het niet erg als mijn auto er zo lelijk uit zou zien als de V550.
dunhozzie zegt
Ik vind hem heerlijk, hier in Eindhoven was er vroeger ook een ik weet niet of ie er nog rijdt.
rrobinn zegt
@dunhozzie: Ik heb in Eindhoven de V8 Vantage Le Mans (1/40) eens gespot, de rode Porsche 959 die een paar dagen later op dezelfde plek geparkeerd stond is volgens mij van dezelfde eigenaar. Allebei in perfecte staat overigens!
KaiserSoze zegt
Is deze niet van Moszkovic, of heeft ie een vergelijkbaar type? Ik heb Eva Jinek er toen een paar keer in zien rijden, zou zweren dat het hetzelfde type was.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@KaiserSoze: Heeft hij niet een gewone Virage of V8 Vantage uit die tijd? Al die Aston Martins lijken ook zo op elkaar…
ronin1130 zegt
Rowan Atkinson noemde hem ‘de snelste vrachtwagen ter wereld’
bmwe46csl zegt
Heel mooi ding