Een zeldzaam impopulaire Toyota wordt geschrapt. Maar hier in Nederland kun je ‘m nog wél kopen (niet dat iemand dat doet).
Maar liefst 43 jaar lang was het een verkooptopper voor Toyota, maar nu schrapt het merk dan eindelijk de voormalige cashcow. We hebben het natuurlijk over de Toyota Camry. De grote sedan is al jarenlang de auto waar eigenlijk niet zo veel mis mee is. Nu is dat op zich niet de beste verkoopslogan, maar het dekt de lading wel.
In zijn thuisland was de Camry altijd een verkooptopper, maar de laatste jaren is de klad er een beetje ingekomen. Afgelopen jaar werden er slechts een miezerige 6.000 exemplaren van verkocht.
Zeldzaam impopulaire Toyota geschrapt
Reden voor Toyota Japan om het model dan maar gewoon te schrappen. Dat meldt Nikkei Asia. Als er maar 6.000 mensen zijn die een keurige, goed uitgeruste en relatief zuinige sedan wensen die 20 jaar probleemloos meegaat, dan kun je er inderdaad beter mee stoppen. Net als overal ter wereld heeft de traditionele sedan het heel erg lastig.
Mensen geven de voorkeur aan een crossover of SUV, niet een saaie sedan. Voor de Camry is het dus voorbij. Het nieuwswaardige is vooral dat men in Japan 6.000 exemplaren een slechte score vindt, maar in ons land zijn ze tevreden met minder. Echt heel erg veel minder!
Ongewenst
Je wil namelijk niet weten hoe ongewenst de Camry in Nederland is. In het eerste jaar (2019) werden er iets meer dan 100 exemplaren van verkocht. Waarschijnlijk voor elke verkoopdirecteur van elke dealer eentje. Daarna zakten de verkoopcijfers in.
Afgelopen jaar werden er slechts 24 verkocht en het aantal verkochte Camry’s van 2023 kun je op een hand tellen (mits je minimaal vier vingers hebt, uiteraard). In Nederland is de Toyota Camry leverbaar vanaf 46.195 euro.
Met deze rampzalige verkoopcijfers is het wel lastig om er straks eentje als occasion op te sporen. Want daarvoor waren ze altijd briljant. Maar ja, als niemand een nieuwe koopt wordt het wel lastig. Dan is het toch goed om te weten dat je er nog eentje kan bestellen (wat je toch niet gaat doen).
Meer lezen? Dit zijn wereldwijd de 10 best verkochte auto’s!
Aon zegt
Ik vind het heel erg jammer; het waren altijd zulke onverwoestbare auto´ś. Als je geen mercedes kon aanschaffen dan ging je automatisch aan de toyota. D´r rijden er veel rond als tweedehandjes in Afrika, die zullen het er wel erg mee hebben na dit nieuws.
flyerbunch zegt
Vond het filmpje tragischer..
kniesoor zegt
Ooit, samen met o.a. de Honda Accord, de hardloper in de VS. In de tijd, dat ik daar werkte, werd je er zo ongeveer mee doodgegooid. Benieuwd hoe dat tegenwoordig is.
Moet aannemen, dat die paar Camry’s, die hier nog verkocht worden, naar Amerikaanse en/of Japanse expats gaan. Voor de gemiddelde Nederlander/Belg is de Camry vermoedelijk te zouteloos. Hoe goed de oto an sich ook is.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Sowieso is de Japanse D-segmenter zo goed als uitgestorven. Een fijne Accord of Levorg station is toch eigenlijk precies wat je nodig hebt als brave huisvader.
Johanneke zegt
Dit dus. Ik zou heel graag een accord station willen, maar ze zijn er bijna niet. En als ze te koop komen hebben ze al +-3ton op de klok.
Crosscabouter zegt
En dat snap ik nu. Ik rijd zelf nu 3 jaar in een Accord station uit 2012 en heb er zonder problemen nu 70.000km mee gereden. Het is de eerste (van de 5) waarvan ik het idee heb dat ik er gerust nog een paar jaar mee vooruit wil. Tegen die tijd staat er inderdaad wel 250.000km a 300.000km op.
Misschien de Mazda 6 vanaf 2015 een waardige tegenhanger?
Johanneke zegt
Bijvoorbeeld. Ik ben fan van Japans D segment. Rijdt heerlijk en zijn doorgaans goed gebouwd. Heb een 1998 Galant gehad, nu een 2006 Nissan Primera 2.0. Ding heeft snufjes! Achteruitrijcamera, zelfdimmende spiegels, dat soort ongein. Elektronisch wel een paar problemen gehad (dankjewel Renault), maar die zijn nu opgelost. Motorisch en qua koets is het top.
Ik vind het model Accord wat je hebt echt een heel mooie wagen. En omdat je ze weinig ziet maakt het het nog gewilder imo.
schuimbekje3 zegt
Ik heb nissan na 900.000km PROBLEEMLOZE in diverse Sunny’s, NX100, Patrols, Navara, primera’s, SX200, ZX300 gedag gezegd toen ze gingen samen hokken met het merk waar ik het meeste afschuw van had.
potjak zegt
Ik wist niet eens dat deze auto in Nederland verkocht wordt. Daarbij ook nog nooit eentje zien rijden (wat ook niet gek is gezien de verkoopaantallen).
PunicaOase zegt
De Lexus sedans zie je ook amper.. Benieuwd hoe het daarmee afloopt..
flatsix010 zegt
Hier een de buurt staat een nieuwe. Zeer incognito auto. Blijf het erg aantrekkelijke auto’s vinden net zoals de Land Cruiser, maar als leaserijder die naar een paar jaar weer een nieuwe moet uitzoeken niet aantrekkelijk. Mocht ik de middelen en ruimte hebben zou ik graag privé een landcruiser kopen om die tot het einde ter tijden te rijden.
por100 zegt
Dit is voor toyota toch makkelijk op te lossen met een facelift waarbij de grill voortaan 80% van de voorbumper beslaat. Gaan ze toch niet een hele auto voor schrappen. Als ik BMW was zou ik alle Camry’s opkopen, er een BMW grill op zetten en dan rustig verkopen met 10jaar garantie.
lennertg zegt
Ik mis toch enige nuance in dit artikel. De echte markt van de Camry is altijd in de VS geweest, waar de auto zowat ieder jaar in de top 5 staat met 300.000stuks/jaar. Ik acht de kans dan ook klein dat Toyota de Camry snel met pensioen stuurt.
thjvanvlerken zegt
Mooie wagen net als de lexus es. Elders in Europa (polen) zie ik ze genoeg. In station variant zou het helemaal top zijn geweest. Ook zie ik langzaam weer een terug keer naar stations and cross variants, kwa design dan.