De drie laatste modellen van het merk, de EB110, de Veyron en de Chiron, kwamen samen voor een Bugatti fotoshoot.
Het komt niet vaak voor dat je een Bugatti ziet. Laat staan de drie modellen van het merk samen. Natuurlijk heeft het automerk dit wel voor elkaar gekregen. En dat ook nog eens met drie exemplaren die sterk op elkaar lijken. Het leverde deze Bugatti fotoshoot op.
Waar je naar kijkt zijn een Bugatti EB110 Super Sport, een Bugatti Veyron 16.4. Super Sport en een Bugatti Chiron. In de omgeving van Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten is het trio samengekomen voor een Bugatti fotoshoot.
Van het trio is de EB110 Super Sport de zeldzaamste. Bugatti bouwde 40 exemplaren van deze auto. Van de Veyron 16.4. Super Sport bestaan er 48. De Chiron is met 500 stuks verreweg de minst exclusiefste van het stel. Laatstgenoemde is in tegenstelling tot de andere twee nog in productie. Van de Chiron zijn inmiddels meer dan 250 exemplaren gebouwd. De fotosessie brengt de verschillen tussen de auto’s goed in beeld.
Het zijn drie iconen uit een eigen tijdperk. De EB110 was dé hypercar uit de jaren negentig. In het decennium 2000-2010 nam de Veyron het stokje over. Een decennium later, tussen 2010 en 2020, introduceerde Bugatti de Chiron. Het gat tussen de Veyron en de Chiron is gevoelsmatig kleiner. Waar de EB110 een V12 had, introduceerde het merk met de Veyron een 8.0-liter grote W16. Deze zestiencilinder ligt ook in de Chiron.
Zou Bugatti tussen 2020 en 2030 met een nieuwe hypercar komen?
jarnophoto zegt
Auto’s zijn in het bezit van één eigenaar, @mwvmnw op Instagram. Foto’s zijn gemaakt door @alexpenfold
dromedaris zegt
@jarnophoto: ja foto’s zijn al 2 jaar oud. Desalniettemin heeft die een prachtige collectie! Ook die one-off Rolls heeft die zie ik.
vroaaaaaaaaaar zegt
@jarnophoto: met andere woorden: oud & fake nieuws.
barendbotje zegt
Als ik deze platen zo zie dan ben ik benieuwd wat er komt na de chiron om die outdated te laten lijken
screamer zegt
Ik denk dat we hier wel wat inspiratie uit op kunnen doen: https://www.autoblog.com/2020/02/17/2015-bugatti-atlantic-canceled/
Vooral de laatste op de pagina, de Bugatti W16 Coupe, is volgens mij hun designtaal voor de toekomst
Dutchdriftking zegt
Heerlijke plaatjes van heel fijne auto’s. Zo in het zwart niet heel spannend uitgevoerd, maar stukken beter dan hoe de gemiddelde rapper/voetballer deze auto’s samen stelt…..
E550 zegt
@dutchdriftking: de klandizie van Bugatti’s bestaat uit ongeveer 1% uit rappers en voetballers.
Dutchdriftking zegt
@e550: Ik heb geen cijfers, maar de oliebaronnen van deze wereld showen wat minder met hun geld, dus hoe hun de auto’s samen stellen weet ik niet ;)
mashell zegt
Grappig dat het VW Bugatti de laatste tijd zo druk bezig is de Italiaanse Bugatti EB110 als voorloper te erkennen.
b088y zegt
@mashell: waarom Italiaanse Bugatti.
Opgericht in Duitsland door een Italiaan weliswaar. Vrij snel de na is het een Franse autobouwer geworden omdat Molsheim Frans werd.
b088y zegt
@mashell: sorry, Bugatti was in de tijd van de EB110 Italiaans, weer wat geleerd ;-)
SvenskaAeroplanAB zegt
Nu ben ik een ’90’s kid’ wat betreft leeftijd voor auto-interesse maar wat is die EB110 prach-tig! Verreweg de mooiste van de 3…
Breinstein zegt
Echt he. Droogt goed op. Cleane lijnen. Ik blijf hem prachtig vinden.
fordnut zegt
Ik vind de EB110 niet echt mooi, maar hij steekt af tegen de andere 2 want die zijn oerlelijk.
Gulli zegt
Ik had hem vroeger in het blauw van Bburago, was verreweg mijn favoriete 1:18. En ik had ernaast nog een E-type roadster, Pininfarina Mythos en een BTCC V40 dus dat zegt wat :P
Overigens kwam ik er jaren later pas achter dat de voorklep open kon, ik heb wel altijd aan het ingeklapte spoilertje lopen trekken want die was van plastic en gaf een beetje mee. Er moet een manier zijn om die omhoog te krijgen…
gregorius zegt
Zijn er van de supersport 40 gemaakt? Ik lees ergens anders 30.
Maar dan nog, het is gewoon een andere afstelling van de normale Veyron.
En als je m dan toch als speciaal model wil benoemen: is het gewoon de non-targa-voorloper van de Grand-Vitesse waar er dan ook weer 92 van zijn gemaakt.
Uiteindelijk is het gewoon 1 van 450 Veyrons, want er zullen maar een handvol Veyrons zijn die precies hetzelfde zijn als een andere.
En de EB110 SS is op zich ook gewoon een EB110 met de optie voor meer pk; hogere turbo druk en een paar onderdelen uit lichtere-snellere materialen.
Het is dus gewoon een EB110 waar er een kleine 130 van zijn geproduceerd….
Maar zeldzaamheid van een EB110 vergelijken met die van een Veyron en Chiron is natuurlijk appels en peren.
Een EB110 was door een klein bedrijf en het is een wonder dat ze er zoveel in elkaar hadden kunnen schroeven.
Een Veyron daar hebben ze de prijs juist zo gezet dat ze dachten dat er er 300-450 van konden verkopen. De marginale kosten van zo’n ding zijn natuurlijk vele malen lager; terwijl de ontwikkelingskosten altijd als heeel erg hoog worden ‘gezegd’ en dan komt altijd het marketing verhaal van ‘we maken verlies op elke Veyron’; wat natuurlijk een boekhoudkundig verlies is.
Nu heb je een Chiron en daar hebben ze een prijs bij bedacht waardoor ze er 500 van denken te kunnen verkopen. Verkoop – productie zullen ze records halen, gok ik zo.
rikv99 zegt
EB110<Veyron<Chiron
JanJansen zegt
VW Up!<EB110<Veyron<Chiron<Jesko Absolut