Van Daf 33 tot Bugatti Veyron, het stond er allemaal. Een Smart Crossblad, Citroën 2CV6 Charleston, Chevrolet Impala SS en zelfs een Ferrari 250 GT. Bizar genoeg gingen de duurste auto’s voor relatief de laagste bedragen weg.
Gisteren ging in Londen bijna alles de deur uit. RM Auctions had een nieuwe veiling georganiseerd waar ook de 22 auto’s tellende verzameling van Wim Zegwaard nieuwer eigenaars vond. De Kever, Daf 33, Ford GPW Military Jeep, Smart Crossblade, Citroën 2CV6 Charleston, Dodge Adventurer 150SE, Ford Fairlane cabrio, Chevy Impala SS, Mustang 289 cabrio, Ford Thunderbird, Impala cabrio, Mercedes 190SL, 1962 Corvette, 3 Chevrolet’s Bel Air, 1963 Chevy Impala SS cabrio, 1964 Mercedes 230SL, 1961 Chevy Impala, Aston Martin Virage Volante, Bentley Continental T en Bugatti Veyron zijn weg. Foetsie.
De Veiling maakte eens te meer duidelijk hoe raar het kan lopen met auto-prijzen. Absolute dieptepunten waren de Bugatti Veyron en Koenigsegg CCX. Niemand zit blijkbaar te wachten op een tweedehands hypercar. De 2008 Bugatti van Wim Zegwaard bracht met enkel dealer-kilometers (letterlijk als nieuw dus) slechts €720.000,- op. Koenigsegg kampt met een nog groter imago-probleem: de CCX uit 2008 wisselde voor €310.000,- van eigenaar.
Klassiekers deden het beter. De Volkswagen Kever van Wim Zegwaard vond een nieuwe eigenaar voor bijna €13.000,-, de Daf 33 voor €7280,-. Volgens mij meer dan deze twee ooit nieuw gekost hebben. Show-topper was een Ferrari 250 GT LWB Berlinetta voor €2,4 miljoen. Ook Porsches vielen in de smaak. Er werd een 959 verkocht voor €380.000 en een 911 GT2 uit 1996 bracht zelfs €400.000 op.
Kevers, of ze nou uit Wolfsburg of Stuttgart komen, iedereen wil ze hebben. Je geld lijkt (ook als je wegenbelasting moet betalen) het veilig weggezet in een sportieve oldtimer. Het bindend Autoblog aankoop-advies gaat echter zonder twijfel naar een tweedehands Koenigsegg. Zo snel, zo zeldzaam en fiks goedkoper dan een Lamborghini Aventador of tweedehands Porsche 911. Beter wordt het niet. Deze Koenigsegg kan echt alleen maar in waarde stijgen. Vraag Christian of hij er wat leuke updates in schroeft, laat hem desnoods het stuur naar links bouwen. Rij die stenen uit de straat en denk nog eens aan ons als je die E85-gestookte CCX over 10 jaar met vette winst inwisselt op een nieuw vliegtuig.
MAB zegt
Nou dan heb je ook spijt dat je ze hebt gevijld.. Bugatti en de Koenigsegg dan.
sacha zegt
@MAB: nee hoor, anders had ie wel een minimum ingesteld. Weg=weg , langer houden is nog meer afschrijving incasseren.
MAB zegt
@sacha: ‘Deze Koenigsegg kan echt alleen maar in waarde stijgen.’ Waar heeft @Alwood het er dan over?
sacha zegt
@MAB: ik denk dat Alwood sarcastisch grapje maakte.
nickmercedes zegt
@sacha: zoveel schrijf een koeniggseg toch niet af lijkt mij?
Maar waarom geen minimum schap ik ook niet.. Misschien iets teveel vertrouwen in de markt en het geld nodig ofzo?
jerry zegt
@MAB: Vijlen? Dat zal ie zeker niet gedaan hebben.
Veilen lijkt mij beter om met die auto’s te doen.
MAB zegt
@jerry: hahaha stom stom..
straatpiraat zegt
Zo’n GT2 is dan ook wel een geil apparaatje hoor..
tttooommm zegt
@straatpiraat: 993 absoluut, 996 sla ik liever even over. Om pas weer bij de 997 rs ja te zeggen :p
straatpiraat zegt
@tttooommm: Vergeet niet dat daar 462 pk in ligt en met een top van 315 km/h en 0-100 in 4,1 sec best een indrukwekkend apparaat is.
BartvL zegt
Had hij een Koeniggsegg dan?
ej20g zegt
@BartvL: blijkbaar. Waarschijnlijk nooit in Nederland gestaan omdat er hier geen typegoedkeuring voor bestaat en hij misschien geen zin had in alle rompslomp eromheen om het te regelen.
ErikkNL zegt
@ej20g: er is wel een goedkeuring voor.. er rijdt er een rond met Nederlandse platen.
ej20g zegt
@ErikkNL: dat is een CC8S. Dat is de voorganger van de CCX met 655 pk. De CCX heeft dus alsnog géén typegoedkeuring in Nederland.
jrk68 zegt
@ej20g:
Het is al jaren geleden dat je een specifieke Nederlandse typegoedkeuring nodig had.
Nu is het zo dat als een auto in enig land binnen de EU is toegelaten dat die ook hier de weg op mag op Nederlandse platen.
Met dit soort auto’s wil je dat echter niet vanwege de rest Bpm….
midasracer zegt
@ej20g: Daar zijn tegenwoordig versimpelde regels voor, zoiets als de SVA (single vehicle type approval) in Engeland. Evt. in Engeland op kenteken zetten en dan hier importeren en Nederlandse platen aanvragen. Een van de weinige voordelen van een verenigd Europa.
Alwood zegt
@BartvL: nee alleen de auto’s in de 2e alinea genoemd zijn van Wim Zegwaard.
ej20g zegt
@Alwood: dat verduidelijkt een hoop. Was wel mooi geweest om te horen dat er een CCX in Nederlands bezit was.
reactief zegt
Gewoon een leuk huis aan afschrijving voor een auto die alleen in je garage heeft gestaan.
Waarom heeft hij die auto in godsnaam ooit gekocht? Mooi is tie niet, alleen bizarre specs… En dan niet eens proberen!?
reactief zegt
@reactief:
Over de Bugatti natuurijk…
koenh zegt
@reactief: hij heeft er vast wel eens in gereden en vond dat vast heel leuk maar het is blijkbaar tijd voor iets nieuws
reactief zegt
@koenh:
In het artikel staat: met enkel dealer-kilometers (letterlijk als nieuw dus)
featherlight zegt
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet echt verbaasd over die Veyron of K’egg. De meeste mensen die deze soort auto’s kopen, hebben geld genoeg om er eentje naar eigen smaak en uitrusting nieuw te bestellen. Er bestaat niet echt een tweede-hands markt voor hyper cars. Dus worden ze afgeprijst richting de prijs van “normale” super-cars. Gebeurd wel eens vaker bij K’egg’s trouwens. Zag een tijdje geleden ook een CC8 (de eerste uitvoering) die een upgrade had naar 800pk die voor onder de $300,000 de deur uit ging.
Dit zie je ook een beetje met luxe wagens zoals Mercedes S, Audi A8, Phaeton, BMW 7, Cadillac etc in Amerika. De meeste die er eentje willen, kunnen hem nieuw kopen (of leasen), dus zijn de prijzen relatief laag als ze tweede hands op de markt verschijnen. Soms vindt je echt een mooie deal, waar nog weinig en zuinig mee is gereden. Dus dat dit in een hogere categorie ook speelt is niet zo vreemd.
En ja, een K’egg mag bij mij heus wel in de garage staan. Ook al is het een “ouwe” tweede handjse. :p
pieter-jan_catteeuw zegt
De kwaliteit van de CC8 ligt een stuk lager – geen verassing. Mustang motor – een “Lotus” interieur. Een lovenswaardige eerste poging maar geen Zonda toestanden. Eerder Lambo Diablo toestanden. Valt nog goed mee die prijs, imo. Teken van een goed imago.
Die eerste Veyrons zijn ook een beetje droog in vergelijking met wat erop volgen zou. Je hebt al die speciale versies uitgedoctered door professionele esthetische verbeteraars – dan lijken die eerste Veyrons maar wat gewoontjes. En als je toch in dit prijs klassement zit te zoeken dan koop je gewoon de nieuwe. Waarom zou je quasie evenveel uitgeven voor grijs/beige wanneer je nog steeds naar de fabriek kan voor haute couture. De eerste generaties zullen wel ooit terug naar Moslheim gaan voor een nieuw jasje – samen met de “groote beurt” van €150k ofzo. Wanneer de productie stopt zullen kopers moeten wachten op de tweedehandsjes – en er is maar één auto als de Veyron – dus gaan die prijzen weer omhoog.
Je kan hem nog altijd verzekeren voor €2M en in een meer rijden.
featherlight zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
reventon zegt
@Pieter-Jan: In de CCX ligt volgens mij hun eigen motor, de CCR had als laatste een Mustang motor. Hoezo geen Zonda toestanden? Koenigsegg doet het zelfs beter dan Pagani (die nog steeds geen eigen motor heeft). Pagani en Koenigsegg zijn ook ongeveer even oud, dus een eerste poging is het al helemaal niet. Het was hun 4de poging zelfs terwijl Pagani nog steeds met hun eerste poging bezig is.
jrk68 zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
Dat mocht ik willen dat er in mijn Lotus een Koenigsegg interieur zat….
Nader bekeken zit er in een Elise überhaupt een “interieur”….
mout zegt
Zo gek is dat natuurlijk niet, met die prijzen.
Vrijwel elke auto schrijft 50% af in 3 tot 5 jaar. Als je ziet hoeveel moeite het kost om Bugatti’s nieuw te verkopen, kan je begrijpen dat ze tweedehands niet meer opleveren. Verder zouden dit zo maar de prijzen excl. veilingkosten kunnen zijn. En dan is ‘veiling’ ook niet de plek met de beste after sales, dus als je met een technisch probleem zit, mag je dat lekker zelf uitzoeken.
Vincegail zegt
Dat Bugatti’s zo veel in waarde zakken vind ik niet vreemd, met hun exorbitante prijzen voor nieuwe wielen, onderhoudsbeurtjes, alternator voor 40k en 40k plaatsingskosten etc. etc.
Maar Christian von Koenigsegg zal het toch niet zo tof vinden dat zijn creaties zo weinig waard zijn na een aantal jaar, terwijl Pagani’s tweedehands duurder van de hand gaan dan nieuw!
ar156sw zegt
Ik snap wel dat net-niet-nieuwe hypercars maar weinig opleveren. Geen klassieker, dus niet bijzonder. En ook niet de nieuwste, dus doe je niet echt mee… Hoewel ik de devaluatie wel opvallend hoog vind. Maarja, crisis he…
Wat ik écht niet snap, is dat die man dus een Veyron heeft gekocht en daar nooit (?!?) in gereden heeft… als dat ding je ook maar enigzins interesseert ga je toch het eerstvolgende weekend heen en weer naar Monaco of zo? Als hij hem als investeringsobject heeft gekocht en hem daarom niet heeft gebruikt valt dat vies tegen, maar dan had’ie hem beter kunnen bewaren denk ik.
En die 911 GT2 snap ik niets van, tenzij die uitvoering erg zeldzaam is… dat weet ik niet. Maar 400000 euro voor een 911? Doe me dan toch echt die Koenigsegg maar :P
kickass zegt
Slecht voor je lak. ;)