Hoog tijd om de legende nieuw leven in te blazen!
Een rondje grasduinen door de immer uitdijende AB-archieven leerde dat er in het ruim 12-jarige bestaan van jouw lievelingssite welgeteld één keer over de Nissan 100NX is geschreven. Dat artikel was bovendien geen ode aan het kekke sportwagentje uit de 90’s. Neen, het ging om een zwaar vernachelde occasion waarmee je zelfs bij de lokale hamburgerboer vierkant wordt uitgelachen.
De 100NX (100 x Niks-grappen incoming) werd gebouwd op het platform van de Nissan Sentra en had in technisch opzicht veel gemeen met de Sunny. Die laatste was niet bepaald een flitsende wegracer, maar volgens MauritsH Senior was het wel degelijk een van de fijnst sturende auto’s die hij in de loop der decennia heeft gereden. Dat klinkt bemoedigend en de 100NX was dan ook een sportwagentje waar je prima een klaverbladje mee kon afraffelen.
Bovendien was deze Jap verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de coupé met vast dak en de versie met zogeheten T-Bar. Die laatste is de enige die officieel in Nederland werd verkocht. Het dak van de 100NX bestond uit een doorlopende balk door het midden van het dak. Daarnaast zaten twee uitneembare stukken. Het gevolg: een soort semi-cabrio die de sensaties van het open rijden bood, zonder dat de stijfheid van de koets eronder te lijden had.
Klein probleempje: het verwijderen en terugzetten van de dakpanelen was volgens sommigen geen sinecure. Bovendien hield je behoorlijk weinig bagageruimte over als je de panelen eenmaal in de kofferbak had gestouwd. Daarbij waren de te kiezen aandrijflijnen niet bepaald in staat tot zorgwekkende prestaties en de ruimte achterin was niet echt geschikt voor twee volwassenen. Oh ja, dat dashboard sprak trouwens ook niet echt tot de verbeelding, want dat kwam rechtstreeks uit de Sunny.
Over die aandrijflijnen gesproken: de 100NX was leverbaar met een 1.6 met 102 pk, maar er was ook een 2.0 GTI-versie die goed was voor maar liefst 143 pk. Op zich niet bijzonder, ware het niet dat deze GTI slechts 1.100 kg woog. Prima gooi- en smijtkarretje dus! De snelste 100NX was destijds (begin jaren ’90) alleen wel een dure auto, zeker als je de prijs vergelijk met die van de concurrentie.
Verder was deze concurrent van de Honda CRX Del Sol absoluut een betrouwbaar karretje. Er staan momenteel zo’n 15 exemplaren te koop op Marktplaats en de prijzen liggen tussen 250 en 1.500 euro. Misschien een leuk project voor de Junkyardrace die volgend jaar in maart weer zal plaatsvinden?
str8six zegt
Meh, deze kar doet me 100NX *badum tssss*
bmwalpina zegt
@str8six: Ik geef je een 3 voor originaliteit en een 6 voor je karakter.
str8six zegt
@bmwalpina: *loopt jankend het podium af en roept na: “wat weet jij er nou van af bitch!” *
bmwalpina zegt
@str8six: je vergeet “Drop mic” ;-)
banaan7 zegt
@str8six: lees de titel even, dan zul je zien dat het ‘zegt me 100NX’ moet zijn ipv ‘doet me 100NX’
shalomleon zegt
@str8six: prutser, het is 100 X Niks… badum tss, drops mic, loud crowd
jack_abarth zegt
@str8six:
Hier staat de wagen bekend als “100 en nog niks”.
maxidyne zegt
Vond het altijd een leuk wagentje, jammer dat je ze niet veel meer ziet. Van de GTI waren er in Nederland maar 2 verkocht vertelde de lokale dealer mij destijds. Die hadden eentje nieuw geleverd. 10 jaar gelden zag ik hem zomaar op een lokale sloperij staan, best wel zonde! Leuke ondergewaardeerde wagen.
toyotafortuner zegt
Tuurlijk zegt t me iets: doet me denken aan mijn middelbare tijd. Liep altijd langs een 100NXMaar ik heb t nooit echt een spannende wagen gevonden.
Dat er een snellere model was, wist ik niet.
stephane8200 zegt
@toyotafortuner: school?
evian zegt
@stephane8200: Het eerste huis naast mijn basisschool stond vroeger ook een nx100.
kilum zegt
@stephane8200: ik neem aan zijn middelbare school tijd inderdaad.
bluebird zegt
Zegt me zeker wat, dit was mijn eerste eigen auto in 1996. Mijne was antracietgrijs met een achterspoiler. Die paneeltjes trok ik er zo af en stopte ze in de achterbak in een tot hoes vermaakte slaapzak. Veel lol mee gehad, betrouwbaar wagentje ook en het 1.6je was voor die tijd pittig genoeg voor me.
toniominestrone zegt
Nooit echt enthousiast over geweest, ziet er nu wel geiniger dan in de jaren’90 toen je ze veel (dameskappers ) op de weg zag.
flatsix010 zegt
Mijn vader refereerde deze auto altijd als ‘Born to lose’ wagen.
izimo zegt
Die wagen past in het rijtje Fiat Multipla. Echt lelijk! Echt 100NX
ArnoldH zegt
Echt moet je de dakpanelen in de kofferbak plaatsen.
Dat was bij de MR2 dan echt beter uitgedacht. Daar passen ze mooi achter je stoel.
ardonjr zegt
@arnoldh: Bij de NX pastte ze ook achter je stoel. Heb twee van deze auto’s gehad en bij beiden mijn kofferbak vol met audio dus ik kon ze niet eens kwijt daar.
Tonnie zegt
@ardonjr: jij kwam vaak bij de lokale hamburgerboer?
ardonjr zegt
@thijsj: Sowieso. Hamburgers zijn lekker!
baklava zegt
Ik vond dat targa dakje altijd echt vet. Voor de rest niet echt een boeiende wagen.
choi zegt
Ja yugh
moveyourmind zegt
Het model spreekt me niet zo aan, maar het idee van een relatief betaalbare sportieve auto des te meer.
En wat waren de Japanners in die jaren sterk in dat segment:
Zoals de Honda CRX, Toyota MR-2 en de last but not least de Mazda MX-3:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/95_MX-3_RS.jpg/300px-95_MX-3_RS.jpg
Gulli zegt
@moveyourmind: Mooi dat nog steeds iedereen de Toyota Paseo vergeet :P
moveyourmind zegt
@gulli: Die was ik inderdaad vergeten, net als de 100NX een zeer betaalbare coupé.
En als we toch bezig zijn, de snelle Honda Civics, de Gti-varianten van onder meer de Daihatsu Charade, Suzuki Swift, Toyota Starlet. En coupés als de Mazda MX-6, Honda Prelude, Toyota Celica. Snufjes als vierwielbesturing… Gouden tijden!
850t5r zegt
Zag je in de jaren 90 best wel vaak rijden. Toen niet heel speciaal, nu wel overigens…
Dutchdriftking zegt
Goedkoopste Targa denk ik??
dwersbongel zegt
Ik had een Mazda Mx3 1.6. Niet sneller en zonde dat het geen V6 was, maar het was een fijn wagentje. Kocht hem voor handelsprijs en verkocht hem een jaar later met winst!
jaguarjunk zegt
Vaders had er een, in pornowit. Geweldig ding, 2.0l als ik me niet vergis. Targadakkie maakte het af. Jep, ik was als vijfjarig jochie he-le-maal de baas van het schoolplein. Voor mijn gevoel dan…
martingtv zegt
gelukkig zie je ze niet meer. Hebt altijd al een gruwelijk ding gevonden.
cthijs zegt
Misschien raar dat ik dit zeg maar het is de best rijdende auto die ik ooit gehad heb,en dat zijn er toch heel wat geweest.niet echt een verrassende auto en dat dakje was ook niet zo handig maar hij reed gewoon geweldig de eerste die ik had daarintegen niet
polpol33 zegt
Tijdens mijn studie heb ik als bijbaantje deze auto’s van de boot gereden. Dan lag er een boot met ruim 3000 Nissans aan de kade in Amsterdam die allemaal er af gereden moesten worden. De hele dag met de taxi de boot in en een Nissan eruit rijden. Honderden 100nx-en. En wat 200 sx-en. En…een paar 300zx-en! Iedereen wilde natuurlijk de 300 rijden maar je moest de eerste in de rij gewoon nemen.
Ook die 100tjes reden best leuk. De metalen dekken waren best glad en met de 100 nx kon je wel lol hebben.
Jammergenoeg zie je ze amper meer op straat.
rob5nismo zegt
Heerlijke auto veel plezier van gehad
shalomleon zegt
De hatchback versie 2.0 almera n15 is ook een prima basis voor een sr20det. Building in proces ?
galgootje zegt
Noooooope!
jeroenwz zegt
Misschien word ik oud, maar ik vind ‘m er niet zo erg meer uitzien als destijds. Niet dat ik er nu één wens, maar hij is niet meer zo afstotend als ik hem ooit vond. Maar vanaf 250 euro is wel erg weinig, of is dat vooral roest?
Andere zeldzaamheid in deze klasse: de Toyota Sera.
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fmotoburg.com%2Fimages%2Ftoyota-sera-03.jpg&f=1
Er zijn er van die Sera wel erg veel versjonnied…
kle500 zegt
@jeroenwz: ik zat eerder aan de toyota passeo te denken..
ralfast zegt
@jeroenwz: eindelijk iemand die de sera noemt. En dan zijn we nog steeds de Paseo vergeten
sanderz28 zegt
Staat een fout in het artikel. Nissan startte in 91 met de 1,6 90 pk(was nog carburateur) en de gti met 143 pk. In 93 kwam de facelift waarbij de stootstrips meegespoten waren en de bekleding had een lichtere tint. Tevens was dat alweer het einde van de gti. Ik heb er 2 gehad een 91er en een 96er. Overigens passen die dagdelen ook prima op de achterbank.
ardonjr zegt
@sanderz28: Heb er ook twee gehad. Mijn eerste was een 91 carb. (veel ruzie gehad met de vacuumslangen) mijn tweede was een 1.6i. Deze auto was in mijn ogen een echte rijdersauto, je kon er heerlijk mee sturen (had hem uiteraard verlaagd want standaard stond ie vrij hoog op de poten) en gewoon nog ouderwets gas via de kabel. Geen drive-by-wire meuk, je wist precies wat je aan die auto had. Heb er zelf ook heerlijk veel uren aan geknutseld tot een heuse motor-swap aan toe. Zelf was ik vrij actief binnen de Nissan100NxClub in nederland en heb veel mensen geholpen met sleutel aan deze auto. Mooi tijd was dat.
sanderz28 zegt
@ardonjr: haha ben ik ook lid van geweest. Diverse meetings met ze gedaan. Mijne waren ook verlaagd, andere wielen uitlaatje enzo.
gtipower zegt
De Nissan Sunny was briljant om in te toeren als beginnend bestuurder! En ziet er imo beter uit..
pretje zegt
Inderdaad de goedkoopste Targa die je ooit hebt kunnen kopen.Hoop plezier voor weinig geld, wel even laten checken op de carrosserie , vooral onder de dakplaten Als ie op de verkeerde plekken door roest aangetast is, heb je een probleem. Heb er zelf 1 gehad als winter auto, 12000 km gereden zonder kosten.
ardonjr zegt
Okee dit is het eerste artikel waarbij mijn hart een klein beetje oversloeg. Ik heb namelijk twee van deze auto’s gehad. Denk er soms nog met weemoed aan terug. Die dingen roestte onder je kont vandaan maar man wat was het heerlijk als de zon begon te schijnen en je de dakpanelen eraf kon halen. Ik propte deze nooit in de kofferbak (want die zat stampvol met audio, serieus de audio in de auto was duurder dan de auto zelf) maar op de achterbank kon je ze vastleggen achter de bijrijderstoel. Beide keren een 1.6 gehad overigens. Al waren en binnen de Nissan 100NX Club ook een aantal die de 2.0 sport hadden en daar een turbo op hadden geschroeft. Erg gaaf.
Gulli zegt
Toen ik op zoek was naar mijn eerste échte auto (de 626 die ik via mijn vader had telde ik ff niet mee) zocht ik naar kleine coupéetjes. Ik heb genoeg Japanners voorbij zien komen en deze zat daar ook bij, maar die heb ik eigenlijk nooit een blik waardig gegund. De buren hadden een Toyota Paseo en die vond ik eigenlijk gaver, tot ik hem eens echt goed ging bekijken en bijna bejaard werd bij de gedachte eraan. Ik ben zo blij dat ik uiteindelijk voor de Puma 1.7 heb gekozen! En om eerlijk te zijn was ik die ook al bijna vergeten, tot ik op carbase aanvinkte dat ik ook airco wilde hebben en deze ineens tevoorschijn kwam als een van de weinige opties. Ohjaaa! De Puma!! :)
pinut187 zegt
Kon ze vroeger altijd wel waarderen alleen ik de Honda del Sol toch liever zie en heb..
flik2punt0 zegt
Altijd een erg leuke auto gevonden, en jammer dat je hem niet meer echt ziet
tvr1974 zegt
Nissan had in die periode nog iets veel leukers in de schappen; de Nissan Sunny GTI-R. Een kanon op wielen destijds. Reed in die periode een Corolla GTI-16 maar zo’n gti’r kon ik echt niet bij houden.. Moet er wel bij zeggen dat die auto dan ook volgens mij 2.5 x zo veel koste als de mijne dus iets van 80k(guldens) als ik me niet vergis.. Maar toch..
dappers zegt
Stuk of 5 gehad, ook nog de 100nxclub destijds herstart midden in de tuning/styling rage.
Paar puntjes:
– er zijn 3 versies, ook nog een 1.6 carb met 90pk (verreweg het meest verkocht)
– 1.6 weegt 1050kg
– targadakjes passen heel goed achter de stoelen of op de achterbank (met een gordelkoppelstukje)
– 2.0 is de SR20 De motor, vrij bekend in nissankringen, makkelijk te tunen.
– 1.6 sterk blok, reageert erg goed op drukvulling of grotere carbs (beide gedaan, erg fijn)
en voor de junkyard racers:
– chassis is een B13, prima capabel voor circuitgebruik (https://vimeo.com/14618367)
– remmen zijn erg goed, althans van de 2 liter. Directe swap op elke 1.6
– koeling is key, ronde gaten in de voorbumper waar de nummerplaat zit is meer dan genoeg.
– bandensetup door FWD: 205 voor 195 achter is ideaal op een 15 inch velg
– neus heeft wat lift op snelheid, de lip van een volvo 740 past onder de voorbumper, lost alles op
– achterbank er meteen uitschoppen evenals alle panelen naar achteren. Er passen 10 kratten bier in zonder moeite
– de GTi heeft een dikkere stabilisatorstang achter, aanrader op elke 1.6
– inlaatspruitstuk van oudere nissanblokken kunnen nog weleens passen, dus kun je naar dubbele webers als je goed zoekt
geluidsmotivatie: https://www.youtube.com/watch?v=BzBdgNu_HIU
Esprit_de_Flandre zegt
Zou eigenlijk geen slecht idee zijn om een nieuwe versie te maken, op basis van de nieuwe Micra…