
De bekende bedrijfswagen van Ford, de Transit, maar dan volledig elektrisch. Nog even geduld.
Het is al een tijdje bekend dat Ford aan een elektrische Transit werkt. De aankondiging kwam nota bene meer dan een jaar geleden. Maar het is nogal stil rondom de elektrische bedrijfswagen. Waar blijft dat ding?
Ford heeft nu aangekondigd dat het bedrijfsleven nog maar heel even geduld moet hebben. De onthulling van de volledig elektrische Transit is over een paar weken in november. Een exacte datum voor de onthulling heeft de autobouwer niet bekendgemaakt.

De volledig elektrische Ford Transit moet in het voorjaar van 2021 op de markt verschijnen. Details over de aandrijflijn en actieradius zijn op dit moment nog niet bekend. De bestelauto zal ook in de Verenigde Staten verkocht gaan worden. De bouw van het voertuig is in de States.
Ford pompt tot en met 2022 een bedrag van 11,5 miljard dollar in de elektrificatie van het merk. Naast een elektrische Transit, zal het merk ook de elektrische F-150 in de Verenigde Staten produceren.
Hier in Europa verschijnen steeds meer elektrische bedrijfswagens op de markt. Onder andere Volkswagen, Peugeot, Mercedes-Benz, Citroën en Opel hebben een elektrische bestelauto in het gamma. Ford is daar een mooie aanvulling op met de populaire Transit.
Een elektrische F150. Ik kan de gedachte ‘heiligschennis’ toch niet helemaal uit mijn gedachten uitbannen.
Ik wacht al jaren op de Transit Custom met de 1.0 range extender. Komt er ook maar niet van.
@boomhauwer: mwa, wij hebben de eerste al afgeleverd gekregen een paar weken terug.
Ga in Lommel even aan de testbaan staan. Soms rijden ze er wel eens uit voor roadtests ;)
Laat Ford eerst maar eens een goed werkende (koelende) Kuga afleveren. Ik krijg steeds meer respect voor Toyota, hybrides bouwen die tonnen meegaan blijkt toch niet zo makkelijk.
@berlingohdi: dat is bij veel westerse merken zo. En als je vervolgens hoort waardoor het komt dan snap je echt niet dat ze dat gemist hebben.
Ik denk dan ook dat bij westerse merken de accountant verantwoordelijk is voor het gebrek aan betrouwbaarheid en niet de ingenieurs. Ze mogen gewoon niet iets goeds bouwen want dan is de auto honderd euro te duur om te maken.
@lekbak: als één van de ingenieurs kan ik je zeggen dat je analyse klopt. Vaak worden er bij een facelift problemen opgelost maar ook “cost down” maatregelen doorgevoerd waardoor er weer nieuwe problemen komen.
@berlingohdi: Ford gebruikt juist Toyota hybride techniek. Maar misschien maken ze het wel zelf, en verprutsen ze her en der wat. En met de PHEVs doen ze waarschijnlijk meer zelf, naast bestaande Toyota hybride techniek.
@fanboy: Dat klopt niet, Ford en Toyota hebben destijds een zelfde soort techniek ontwikkeld (2.5 liter atkinson).Het zijn opzichzelf staande technieken.
Ford en elektrische aandrijving is vooralsnog geen topcombinatie gebleken. De Ford C-Max Plug-in heeft net als de Ford Mondeo Wagon Hybrid een ontsierende en onpraktische bult in de kofferbak. De Ford Focus Electric lijkt er alleen maar te zijn geweest om de bewijzen dat Ford het heus kan, een full ev bouwen. Met de Ford Kuga PHEV kan wel worden gereden, maar dan liefst zo min mogelijk elektrisch, want opladen wordt door Ford verboden. De volledig elektrische Ford Mustang Mach E is ernstig vertraagd en komt niet in oktober, maar februari, gáát de lage bijtelling.