ZEG HET!
Na een teaseroffensief waar het gemiddelde concern z’n vingers bij opeet, is de Apollo Arrow dan eindelijk officieel. Onder de kap ligt een vette biturbo 4.0 V8 à 1.000 pk en 1.000 Nm. De sequentiële ‘bak met zeven verzetten zorgt voor de rest.
Vooralsnog wordt gemikt op een gewicht van minder dan 1.300 kg en da’s vrij ambitieus. Aan de andere kant zien we het ze best doen. 0-100 km/u zou achter de rug moeten zijn in 2,9 tellen en de top bedraagt 360 km/u. Maar goed, sinds de introductie van de Chiron kijkt niemand daar nog van op.
Grapje. 0-200 km/u is trouwens achter de rug in een whopping 8,8 s en velgspul meet 21 inch vóór en 22 inch achter.
AP Racing verzorgt de remmerij, dus reken maar dat je oogballen flink op hun falie krijgen zodra jij of de bestuurder vol in de ankers gaat. Desgewenst komt de Arrow 40 mm hoger op de pootjes te staan om verkeersdrempels te tackelen.
Dan het uiterlijk: niet zo buitenaards lelijk als de Gumport Apollo, maar de windtunnel lijkt nog steeds een grote rol te hebben gespeeld. Alles bij elkaar een zeer spannende auto. Kom maar door met die rijtest!
steef2 zegt
Het lijkt wel een getunede P1! (Alleen dan beter..)
Dutchdriftking zegt
@steef2: Dat zie ik er ook in. Al vind ik de P1 dan weer beter gelukt.
lambolover95 zegt
Hallo
biohazardracer zegt
Heilige poep. Wat een dik ding zeg…. (volgens mij hebben ze stiekem wel gekeken naar de P1 GTR)
zoraul zegt
@biohazardracer: zou je denken?
tjorque zegt
Ik vind de gumpert Apollo niet lelijk! Mooi spul deze nieuwe, maar wat heb je nu eigenlijk aan 1000pk (in een auto)? Kan iemand mij dat uitleggen?
zweed zegt
@tjorque: Wat is het practisch nut van een sportauto?
zweed zegt
@zweed: Praktisch*
talladega zegt
@zweed:
Dat ik er praktisch elke dag enorm vrolijk van word.
1000pk is daarentegen gel*l in de ruimte, niemand heeft dat nodig en geen enkele auto wordt daar beter van.
lekkaah zegt
@talladega: idd beetje overkill.. Doe mij dr maar 950 dan
isn1981 zegt
@tjorque: wat is het nut van DD als een A het zelfde doet?
tjorque zegt
@isn1981: liever a dan dd dan…
Arno's zegt
@tjorque: wanneer je maat er een heeft met 900 pk dan MOET je wel
audiisthebest zegt
Doet me een beetje denken aan een Arrinera Hussarya
michaelb zegt
Als Lamborghini en McLaren een kind zouden krijgen ziet hij er zo uit.
dondeboer zegt
@michaelb: goede vergelijking :D
isn1981 zegt
@michaelb: Helemaal eens dat dacht ik ook.
w0o0dy zegt
Pijl in de kont van de gevestigde orde?
agera zegt
Ik vind hem heel goed geslaagd, ik durf hem zelfs mooi te noemen
Sir_Vmax zegt
Hallo
Sir_Vmax zegt
@srthellcat: tegen de apollo arrow
nameless zegt
Seks op wielen dit, wat een ongelofelijk lekkere bak om te zien zeg
Rick-dos zegt
Toen ik AB opende dacht ik heel even dat McLaren een hetere versie van de P1 had gemaakt…
Wat op zich geen kat is maar een compliment. Wat een heerlijk ding. Apollo mag blij zijn dat ze in andere handen terecht zijn gekomen, want na de esthetische miskleun die Gumpert heet is dit gewoon een beauty.
Combineer dat met de know how en de prestaties die Apollo met de Gumpert heeft laten zien, denk ik dat dit wel eens veel lawaai kan gaan maken in hypercar land…
robert110 zegt
Deze, de Regera en de AF10 zorgen er eigenlijk voor dat de Chiron helemaal geen bijzonder auto is.
trolle zegt
@robert110: is hij dat dan ooit geweest?
boris9397 zegt
@robert110: Ik ben zelden zo niet akkoord geweest, deze heeft 500pk minder dan de Chiron en een topsnelheid die 100km/h lager ligt, dus komt zelfs nog niet in de buurt.
De AF10 wordt gebouwd door een onbekend merk ergens in een schuur in Engeland, heeft een onbekende topsnelheid en op de foto’s afgaande een afwerking die nergens op lijkt. In mijn ogen een project gedoemd om te falen.
De Regera komt dan wel weer aardig in de buurt, heeft evenveel pk, al is de topsnelheid nog altijd lager dan die van de Chiron.
Maar, boven alles zijn boven genoemde drie eerder race wagens voor op de weg, en moet je verdomd goed kunnen sturen om er deftig mee te kunnen rijden. De Chiron is een eerder een GT-wagen en is zo ontworpen dat het gruwelijke vermogen makkelijk te hanteren is, in theorie kan je grootmoeder er zo instappen en zonder problemen eventjes meer dan 400km/h aantikken. Ook is de Chiron een prestige project van VAG en wordt verkocht met verlies, terwijl bovenstaande winstgevende wagens zijn.
michaelcorleone zegt
@robert110: Dan begrijp je de filosofie van de Veyron/Chiron totaal niet.
mrrallycross zegt
Ik zie een hoekige p1
boris9397 zegt
@mrrallycross: Waar zie jij hoeken?
stino zegt
6.30 op de ring?
exclusieviteitsfreak zegt
De markt van de Hyper- en Supercars is blijkbaar helemaal geëscaleerd, ze komen op de markt net zoals paddestoelen uit de grond komen, dat is gewoon niet te doen, en deze Apllo Arrow is het zoveelste bommetje op rij, maar in mijn ogen wel een zeer geslaagd bommetje . . .
Ram-G-maN zegt
Ik ben benieuwd hoe de deuren opengaan zonder dat de zijspiegels in de weg zitten.
boris9397 zegt
@AutomotiveDesigner: Hmmm, moeilijke vraag, aangezien het een supercar is valt het ook nog te bezien in welke richting de deuren opengaan.
reistje zegt
Oeeeh vind hem er erg goed uitzien. Nu hopen dat hij ook echt komt!
pinut187 zegt
Ni Hao, Arrow!
Hij is zeker mooier dan de Gumpert en Mclaren kan hier nog iets van opsteken designtechnisch gezien.
fapfap zegt
Mooi ding, een beetje veel vleugeltjes en flapjes maar met 1000pk mag het door zoiets best benadrukt worden.
michaelcorleone zegt
Kom maar door met de Apollo Arrow.