![Seat 1430 Sport](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/seat-1400-sport-550.jpg)
Jij dacht dat je de modellen van Seat wel aardig op een rijtje had? Na jaren van Fiat’s met een Seat-logo, komen ze in 1975 met hun eerste zelfontworpen model. De Ibiza Bocanegra (‘zwarte mond’) is dan ook een eerbetoon aan deze inmiddels zeer zeldzame Seat.
Opvallend genoeg ziet Seat zelf de Ronda als de eerste zelf ontwikkelde auto. Er is echter maar heel weinig fantasie nodig om in de Ronda de Fiat Ritmo te herkennen. En dat terwijl Seat enkele jaren daarvoor, in 1975, met de Seat 1200 Sport op de proppen komt. Onderhuids nog steeds een Fiat, maar de Spanjaarden ontwerpen voor de verandering zelf een zeer aangenaam koetsje. Hoewel, ontwerpen… eigenlijk is de auto al jaren eerder door NSU getekend en kopen ze het ontwerp simpelweg van de Duitsers. Dat zwarte mondje hebben ze overigens wél zelfbedacht bij Seat.
In 1977 krijgt de Seat 1200 Sport versterking in de vorm van de 1430. Deze heeft in plaats van een 1197cc-motor een exemplaar met -verrassing- 1438cc. Met 77 pk nog steeds geen strepentrekker, maar wel 10 hele Spaanse pony’s sterker dan de 1200 Sport. In totaal worden er slechts een kleine 20.000 exemplaren gebouwd, waarvan 7713 exemplaren van de 1430. Dat zijn al geen gigantische aantallen, maar een niet al te beste roestpreventie en de populariteit onder Spaanse petjes, hebben die aantallen nog eens flink gereduceerd.
Ondertussen is de Seat 1200/1430 Sport een echte klassieker, alleen vind ze maar eens. In België staat momenteel een zeer fraaie 1430 Sport te koop. Weinig roest, een fraai kleurtje en een lopende motor. De remmen zul je wel even los moeten maken, maar voor 1650 euro koop je niet eenvoudig een zeldzamere classic. Of je moet wel héél goed kunnen afdingen op deze Alfa Romeo 2300 Rio.
Heb er een een blauwe maandag gehad. Rampenbak. Lag als een dweil op de weg en zowat alles rammelde.
@asmulders: Als het een Italiaan was geweest dan noemde men dat emotie
@pindakoning: Heb er wel emotie van gehad ja. Niks werkte aan dat ding. Wat hij wel had was een racy geluid in het interieur wat het gerammel overstemde, en een leuke roffel in de uitlaat. Heb ooit veel auto’s gehad maar deze Seat Sport en mijn Fuego sloegen alles wat onbetrouwbaarheid betreft
@pindakoning: Als het een Audi was geweest heette het Vorsprung Durch Marketing.
@asmulders: Seat: Auto emoción…
Zou me niets verbazen als de basis een Fiat 128 berlinette sport coupe is…. Lijkt er behoorlijk veel op. In ieder geval de zelfde velgjes.
@potjak:
Daar dacht ik in eerste instantie ook aan maar na het bekijken van wat foto’s http://en.fiatclub.eu/graphics/owners/full/3464_866_fiat_128_coupe_61.jpg
denk ik dat de lezing van @Dizono correct is.
@jrk68: na het zien van je linkje denk ik dat inderdaad ook :) Thx!
@jrk68: De ouders van onze buren hadden er zo een, die Seat bedoel ik. Daarvoor hadden ze een 128 coupé. Ook een gaaf dingetje.
@potjak: de basis was de 127 met eigen motoren (de 1200 en 1400 motoren werden alleen in Spanje gebouwd en gebruikt). Bij de Fiat 127 hadden een paar leden een aantal van deze modellen. In Spanje zie je ze heul af en toe nog wel eens.
Er is een verklaarbare reden waarom dit zeldzaam is. Ziet er niet uit.
Klassiekers zijn leuk maar rommel is een ander verhaal…
Leuke wagen vind ik zo..
Lelijk, zou ik nooit kopen.
Prachtig, die oude reclamebeschildering. Lekker laten zitten.
Al is’ie nog zo zeldzaam, hij maakt geen enkele emotie bij me los. Dus nee, ik lust ‘m niet.
Mijn tante heeft er ooit zo eentje gekocht (standaard uitvoering, met vier verschillende banden én wieldoppen, allemaal van een ander merk…). Haar 104 was overleden, en toen ze afgestudeerd was had ze zo’n ding gekocht. 8 jaar oud toen, maar al eigenlijk compleet versleten en helemaal op. Tsja, wat verwacht je voor 700 guldens… Het ding roestte als een malle, de bekleding was versleten, remmen deed de luchtweerstand beter en het liep gewoon 1 op 6 ofzo (motortje smoorde nogal en liep daardoor nogal rijk). Topsnelheid was met moeite 130 en het ding stonk alsof er drie veulens in waren overleden. Maar ja, ze vond de oranje kleur zo leuk… Kon ze mooi van genieten, want met elke hoosbui begaf ie het… Gewoon een uurtje wachten en dan deed ie het weer.
Mijn vader werd er zo tureluurs van dat ie voor haar een beige Nissan Sunny 1.3 L sedan had gekocht. Ze mocht hem verkopen op een voorwaarde: als ie het niet meer deed. Mijn neefje heeft in 2009 zijn rijbewijs gehaald en rijd er nog in, teller staat op 340k en op lelijke roestplekken na, doet ie het nog steeds.
@gtwillem: hahaha mooi verhaal!
@gtwillem: De eerste auto van m’n vriendin is overigens net zo’n verhaal. September 2013 heeft ze een Marbella Cabrio gekocht. Een barrel van 1988 met minstens 2 ton op de klok (de teller gaat tot 99 dus je weet het gewoon niet) en wat een drama apparaat. Het cabrio dakje (gewoon een zeiltje met drukknoopjes) rot, en motorisch alleen maar hoest en pruttel. Na een flinke beurt is de motor goed opgeknapt en liep het wagentje heerlijk, hij zag er nog steeds niet uit maar het was ongelooflijk hoe lekker het ding reed. Tenminste, zolang je zelf reed. Er naast was doodeng. Toen zijn we aan de opknap gegaan. Nieuwe stoelen er in want de oude waren helemaal door gezakt. Nieuwe deuren want de oude hadden roest, en toen hebben we de hele auto van een nieuwe laklaag voorzien. Samen zijn we een hele week in de avonduren bezig geweest en zaterdagavond waren we klaar. De hele auto met de hand 4 lagen oranje gerold, zwarte sterren er op, en twee lagen blanke lak. En toen begon het gedonder. De auto was eigenlijk afgeschreven toen we voor de grote beurt en APK van 2014 gingen. De bevriende garage houder en ik hebben gepraat wat we konden, maar de Marbella mocht niet naar de sloop. Dus een emmer geld er in. En twee maanden later weer. En nog twee maanden later weer……
Niet lang daarna waren de olieschraapveren aan het eind en kwam de olie er aan alle kanten uit. Maar nog mocht de auto niet gesloopt worden. Verkopen mocht wel en dat is wonderbaarlijk snel gelukt. Sinds twee weken rijd ze nu een Ignis. Kanarie geel, 5 deurs, bullbar en dakdragers. Niet zo opvallend als de oranje Marbella cabrio, maar hopelijk blijft dit tenminste heel…..
@dutchdriftking: dat was al VAAG kwaliteit en heeft niets met dit model van doen.
@roppp: ehmmm de Marbella is gebaseerd op de Panda en heeft niets te maken met VAG…..
@dutchdriftking: Mocht niet naar de sloop?? van wie niet?
@bofkont: Haha, van m`n vriendin niet.
@dutchdriftking: ah die manier, dacht ik al, tja vrouwen hey ;)
Niet mijn auto. Ook die “zwarte mond” versie van de Ibiza van een aantal jaren geleden vond ik niet echt geslaagd.
Er zijn merken op de fles gegaan om minder gruwelijke ontwerpen.
Dat ze dit model mentaal wegblokken bij Seat, als ze praten over hun eerste eigen ontwerp, kan ik best begrijpen.
En o ja – ik heb Seat Malaga gereden: Een Seat ontworpen voor het VAG-tijdperk. Ook die was verre van sierlijk, dus vind ik dat ik er net iets meer van mag vinden dan wie dat niet heeft ;-)
@mout: de Seat Malaga was nog eentje van het Fiat kopie tijdperk. Het was in feite een slechte versie van de niet al te beste Fiat Regata, wat in feite een Fiat Ritmo sedan was.
De eerste Seat onder de vleugels van Volkswagen was de Toledo, op basis van de Golf.
@gtwillem: Dat bedoel ik nou net.
Even denken… Ik zie nu dat je ‘voor’ op twee manieren kan uitleggen. ‘Ontworpen voordat VAG kwam’ (zo bedoel ik ‘m), of ‘ontworpen om onder VAG verkocht te worden’.
Sorry – Ik had dus duidelijker moeten schrijven.
Wat een leuke, guitige gebakje zeg!
Tegenwoordig noemen ze dit een coupé SUV als het zo hoog op de poten staat :-)
Als ik het goed herinner was de 1430 motor er een met dubbele nokkenassen, een oud type Lampredi blok, ook gebruikt in de Fiat Spider. Als ik gelijk heb maakt dat m wel weer interessant.
Volgens mij was de SEAT 133 uit 1974 de eerste SEAT boreling !
Die weer voor de volle 100% technisch een SEAToftewel FIAT 850 was.
En een eerste klas lelijk gedrocht !
http://prettycarz.com/data_images/models/seat-133/seat-133-05.jpg
http://www.escuderia-diola.com/wp-content/uploads/2012/02/2011-01-22-008-a.jpg
Lelijke bak!
hou die ding maar
Er staat ook een origineel Nederlands exemplaar te koop bij http://www.koutauto.nl
Dikke sportuitvoering