Een Nederlandse Porsche 911 occasion is met recht dé oervader. Praat dat bijna 700.000 euro goed?
Alle auto’s die we nu als legendarisch beschouwen, zijn ooit begonnen als ‘gewoon, een auto’. Laten we het zo zeggen: zou Porsche geweten hebben dat bij hun eerste batch 911’s de auto zou uitgroeien tot een waar icoon dat 58 jaar later nog steeds in de showrooms staat?
Eerste 911
De historie van de Porsche 911 is welbekend, maar we moeten het even hebben over de allereerste 911 voor de occasion van vandaag. De allereerste Porsche, de 356, was tegen 1964 toe aan een opvolger. Porsche zou daarom in 1964 de 901 op de markt brengen. Helaas had Peugeot recht op alle driecijferige nummers met een 0 in het midden, dus werd het 911. Wel zaten er op de eerste paar 911’s allerlei zaken die duidelijk maakten dat de 911 nog meerdere elementen van de 901 heeft. Ook zaten de modellen uit 1964 dichter bij de prototypes van de 911 dan die uit 1965 en 1966 en dus zijn modellen uit 1964 extra gewild.
232
Om die reden is er het ‘Porsche 232 register’. Daarin staan alle Porsche 911’en uit 1964, drie maanden productie (oktober tot en met december). Dat ging om, jawel, 232 exemplaren. Het 232 register heeft alles zorgvuldig bijgehouden wat betreft deze 232 bijzondere Porsches. Het aantal overlevenden uit het 232 register wordt geschat op 50 stuks. U raadt het al: deze rode Porsche 911 uit 1964 is één van die 232.
Originele 911
Het gaat om chassisnummer #300138 in Signal Red. Binnenin werd gekozen voor een zwartlederen interieur met het ‘Pepita’ patroon in de zittingen. Ook is er wat hout te vinden op het dashboard en natuurlijk het mooie houten stuur. Dit exemplaar heeft een lang leven gehad: in 1964 werd ‘ie geleverd in Düsseldorf en toen heeft de bijzondere 911 van 1991 tot 2014 in Californië geleefd. De originele 2.0 liter motor (motorcode 901/01) is volledig herbouwd en ook de auto is weer helemaal op topniveau.
Allemaal goede redenen om dit rode exemplaar enorm gaaf te vinden, maar voor de prijs wordt het allemaal niet echt gunstig. De 131 pk sterke Porker uit 1964, die trouwens in zijn hele leven maar 13.077 km heeft gereden, staat nu te koop. De Porsche 911 occasion moet 695.000 euro opleveren.
Veel geld, maar deze Porsche 911 occasion is een zeer originele. Zou jij het aandurven? Kopen kan op de website van Porsche Classic Center Gelderland.
chrism zegt
Ik heb er wel een miljoen voor over.
marcomanta zegt
@chrism: maar je koopt hem niet.
chrism zegt
@marcomanta: Juist, ik ben nog aan het sparen.
imaginenl zegt
@chrism: voor dat geld wil ik m wel bij je afleveren. Met een bosje bloemen er bij.
kniesoor zegt
@chrism: Rupees ? Bahts ?
bartjeeh zegt
@chrism: Geen enkel probleem. Stuur me een privé bericht en we regelen dat.
lithiumion zegt
Verschrikkelijk mooi, maar niet voor dat geld. Blijf t toch jammer vinden dat door dit soort stupide gespeculeer dit soort auto’s steeds onbereikbaarder worden
bart993 zegt
@Loek dit is geen 901, alleen de eerste 82 chassisnrs waren officieel een 901
peter911 zegt
@bart993: waarom was dat?
Loek zegt
@bart993: thanks, ik heb het even verduidelijkt in de tekst!
Siemi zegt
@bart993: precies. Ik kan me nog een uitzending op Duitse tv herinneren dat ze een 901 in een schuur boven. Dat wrak was voor een astronomisch bedrag die Porsche gekocht en daarna naar nieuw gerestaureerd. Dat is veel meer waard dan een 911 van de eerste serie. Desalniettemin, het blijft gaaf.
grandmasterb zegt
Krankzinnig, een platgeslagen kever met slechts 131 pk en het interieur van een goedkope VW/Opel
krikke240z zegt
@grandmasterb: hier gaan we weer…
O plaat zegt
Tja sommige mensen mag je nu eenmaal een fles whiskey van 1000 euro geven en ze zullen ze drinken met cola.
grandmasterb zegt
Sommige mensen, waaronder ik, zijn nu eenmaal betere dingen gewend dan een platgeslagen kever, die oude exemplaren reden vrij beroerd, weet ik uit eigen ervaring met proefritten, daarom heb ik er nooit een gekocht. Tegenwoordig zullen ze nieuwe exemplaren wel goed zijn, na 60 jaren verbeteren, maar ze zijn totaal niet exclusief meer (als ze dat al waren).
Svenska II zegt
Of de prijs hoog is ligt aan de investment potential. Is 7 ton veel? Niet als hij over een paar jaar het dubbele waard is…
tortuga zegt
Ik geloof niet dat die KM stand reëel is, dat ofwel heeft deze auto in 1991 gewoon niet meer gereden tot nu
ronaldotour zegt
Wat zal het kosten om zo’n auto van wrak tot deze nieuwstaat te restaureren?
huske zegt
Jammer dat ze zoveel moeten kosten… van een 2.7 rs snap ik het maar dit?