Deze goedkope 530d is al behoorlijk op weg naar het miljoen. Ga jij dat doen?
Misschien is het wel de eerste écht fijne diesel. In de jaren ’90 werden diesels al fijner en prettiger dan daarvoor. Maar in vergelijking met een benzinemotor was het nog steeds niet veel soeps. De BMW 530d is een van de eerste auto’s die daar verandering in bracht.
De BMW 530d was niet alleen beresterk, maar dankzij de commonrail injectie ook nog eens zeer gemanierd. Qua power scheelde het niet eens zo heel erg veel met de benzinebroer. De 530d leverde 184 pk, de enigszins vergelijkbare 528i deed maximaal 193 pk (de 530i kwam pas later). Qua koppel ging de 530d er dik overheen. Waar de 528i maximaal 280 Nm kon opbrengen, perste 530d er 400 Nm uit. Als je een handbak had, werd het koppel begrensd op 370 Nm.
Peak BMW
Tel daarbij op dat de 5 Serie van de E39-generatie een ‘peak BMW’ is en je kunt concluderen dat het maar moeilijk afscheid nemen is van zo’n auto. Dat is met deze zeer goedkope 530d ook het geval. In tegenstelling tot veel andere dikke BMW’s is deze auto géén import. De NAP is dus keurig bijgehouden. Op dit moment staat de teller op 889.658 km. Bijna 9 ton, dus!
Dus ja, dan komt de vraag: ga jij deze auto naar het miljoen brengen? Want het is bijna zonde om het niet te doen. Het is bijna een onverprutst exemplaar. Er zitten helaas kitscherige imitatie-koplampen op, die moeten aangeven dat het een LCI (faceliftmodel) is. Dat is niet het geval. Verder is de auto zwart met blauw stoffen bekleding (wel elektrische stoelbediening) en voorzien van cruise control, automaat, climate control en zonneschermen voor de achterruiten. Oh, en de 15 inch (!) BMW Style 31-wielen zijn heerlijk retro.
Prijs zeer goedkope 530d
De auto staat te koop bij AZG in Lemmer, waarbij die afkorting staat voor Auto Zonder Garantie. Dus je voelt ‘m al aankomen: je krijgt géén garantie. Wel mag je om ‘m op de brug zetten voor inspectie. Maar hey, daar is de prijs dan ook naar. Voor 1.299 euro is deze E39 namelijk van jou. Dat is weinig geld om miljonair te worden. De auto heeft net nog groot onderhoud gehoud, maar roest begint een dingetje te worden. Dus je moet wel snel zijn!
De advertentie van deze zeer goedkope 530d bekijk je hier!
pivavar zegt
Gemanierd dankzij of ondanks common-rail?
willeme zegt
@pivavar: Dankzij. Het was een absolute gamechanger aan het einde van de jaren ’90.
Baroen zegt
@willeme: Inderdaad, Fiat zette de dieselwereld op zijn kop!
baardmijt zegt
@pivavar: Misschien in de war met directe injectie versus indirect? Directe injectie was ooit wat agrarisch en het duurde even voor het in personenauto’s werd toegepast.
pivavar zegt
Ja inderdaad direct vs indirect. De eerste direct ingespoten diesels waren nogal wat rauwer en geen vergelijk met de indirect ingespoten diesels.
faalhaas zegt
Roest nog steeds minder hard als een Mercedes uit die tijd.
Variomatic zegt
En maar twee particuliere eigenaren, netjes. De laatste heeft er 11 jaar in gereden.
Roskampies zegt
Mooie Carbage runner. 🤭
ukbob zegt
Als je veel kilometers maakt; waarom niet?
Een mooiere motorkap in die kleur is op de sloop vast wel ergens te vinden! Kijk dan meteen ook even rond voor een net leren interieur om erin te zetten.
En dan lekker heel Europa door dieselen.
MarcoM zegt
Interessant voor de Carbagerun… stukje tekst op de zijkant met “9 ton”
baardmijt zegt
Wie zet ‘m even in Soesterberg op de brug?
toniominestrone zegt
@baardmijt: Zal zeker geen duimpje krijgen van Joep.
ouwedibbes83 zegt
@baardmijt: benieuwd wat ie allemaal vindt, nu de vorige eigenaar m na 11 jaar weg doet, denk ik dat je wel heel handig moet zijn om hier weer een fijne auto van te maken. Want dit is slechts de zichtbare roest op carrosserie delen, de onderzijde zou wel eens eenzelfde beeld kunnen laten zien.
frank2b zegt
Die motorkap is geen issue. Dat gat in de kokerbalk echter …… :(
raoufff zegt
@frank2b: daarvoor hebben we Piet de Lasser en daarna direct door naar onze Rikkert die em weer ff helemaal fabrieksnieuw maakt!
saxoke zegt
Koopt iemand m om bij de concullega’s van Autoweek een klokje rond te doen? Of mss wel leuk voor autoblog om het zelf te doen?
willeme zegt
@saxoke: wel een leuk idee! Ik ben bang dat Joep met deze auto wel twee dagen bezig kan zijn 🤣
verplicht zegt
@willeme: Lijkt mij een fantastisch artikel. Helemaal als jij het schrijft … kom, hier moet toch wel iets voor te regelen zijn? Sponsortje? Go Fund Me? Only Fans?
shalomleon zegt
@willeme: waarom, ik denk als je zo’n dergelijke km stand hebt ben je afhankelijk van de auto. Die mensen investeren over het algemeen tenminste. Een auto met een schraapmotor, meer dan een ton gereden en het boekje vol met kwikfit stempels… die zou ik laten staan
willeme zegt
@shalomleon:
De meeste auto’s met dit soort kilometerstanden zijn gewoon op. Het is gewoon klaar. Als deze auto nog makkelijk door de APK kwam, dan had de eigenaar ‘m gehouden en zelf naar het miljoen gereden.
Ondanks dat er veel geïnvesteerd is om het rijdend te houden, is er erg veel mee gereden. Dus heel veel slijtage. Dat is allemaal niet erg en er zullen ongetwijfeld exemplaren bijzitten met de helft van de kilometers maar het dubbele aan gebreken. Maar reken maar dat hier chronische zaken aan zitten die je niet even door de BMW-dealer laat fixen ;-). Voor een paar duizend euro meer heb je een E60 met roetfilter, betere Euro-certificering, minder roest en minder gebreken op komst.
bmwe30318is zegt
@willeme: Deels waar, soms zijn er bij deze km standen al zoveel dingen vernieuwd dat hij best weer even meekan, ook is er een bepaalde wet in de techniek waarin staat dat als iets veel langer mee gaat dan begroot en je blijft het goed behandelen, dan gaat het ook niet meer stuk. Denk dat roest vooral een issue is bij dit exemplaar
T5Power zegt
Over betere eurocertificering gesproken, de eerste 530d’s met 184pk hadden zelfs maar Euro 2 ipv de Euro 3 van de 193pk versie. Misschien is het in Nederland nog niet zo’n ding, maar hier in Duitsland kom je Euro 2/3 aan de straatstenen niet kwijt. Oud-ijzer prijs, zoals de 530d die jij laat zien. Of ie nou 5, 7 of 9 ton heeft gelopen. Mobile staat er vol mee, niemand wil grote Euro 2/3/4’s. Behalve Roemenen, die hebben uiteindelijk een Euro 4 Phaeton 3.0 tdi van mij gekocht ;-)
horza zegt
Werner Budding stond pas ook op de rollerbank, dus misschien leuk voor AutoBlog om hem mee te nemen naar Soest 🤷🏻♂️
neymar zegt
@horza: Werner Budding is een fenomeen
Charles Taycan 4S zegt
Heerlijke auto idd! Mijn vader heeft er een gehad, wel rond de 2 ton nieuwe turbo erop!😉
marinepower zegt
Jammer dat de eerste 3.0d blokken nog een GM automaat bak hadden, die waren nog niet zo bestand tegen het koppelgeweld. De latere versies hadden wel ZF meende ik.
ozzytrk zegt
Dus als je auto roest en hij staat op 260.000km betekend dat hij orgineel op 8/9 ton staat