Bernie Ecclestone heeft, zoals we van hem mogen verwachten, in niet mis te verstane bewoordingen zijn ongezouten mening over de eerste wintertests van het Formule 1 V6-turbotijdperk gegeven.
Tegenover de Daily Mail doet Mr. Burns Ecclestone zijn beklag. De 4-daagse testsessie in Jerez heeft wat hem betreft wel bewezen dat de nieuwe regels compleet doorgeschoten zijn. Hij noemt de ontstane situate een farce:
‘They talk about saving fuel. They don’t need these new engines to achieve that. They should get smaller motorhomes. Then they wouldn’t need so many trucks going all round Europe. Mercedes are taking 23 trucks with them everywhere. If they really wanted to save fuel they should stop that.
En geef hem eens ongelijk. Door de beperkingen op de brandstofconsumptie werd al een beeld geschetst van coureurs die op een zeker moment in de race strategisch moeten gaan rijden om niet stil te vallen voor het eind (een beetje zoals in de vorige turbo era, maar dan anders). Ja, dat heeft inderdaad weinig meer met topsport te maken.
Niet alleen swagicoon Lewis Hamilton had het deze week moeilijk door wat materiaalpech, de turbo van de Red Bull RB10 vatte vlam, McLaren bleef de eerste dag door elektrische problemen helemaal binnen, en Caterham legde op dag 1 maar liefst 1 rondje af. En dat is nog maar een greep uit de niet helemaal vlekkeloos verlopen sessie..
Aan de andere kant:alle begin is moeilijk, en pas in praktijktests komen de grootste problemen aan het licht. Het Formule 1-circus heeft 3 testsessies voor het begin van het nieuwe seizoen. Dit was de eerste, de volgende is in het altijd hete Bahrein. Uiteindelijk draaide de een aanmerkelijk meer rondjes dan de ander: Ferrari ging aardig, en ook McLaren, waar Kevin Magnussen wist te overtuigen.
Grote afwezige op Jerez was Lotus.
Simpson zegt
Ik mis ff wat, geloof ik: wat heeft strategisch zuinig rijden met slurpende motorhomes te maken? Geldt de brandstofbeperking ook voor het reizen naar de race?
scott5701 zegt
@Simpson: Nee, dat is juist het probleem…
jack_abarth zegt
@Simpson:
Nee de coureurs krijgen een brandstoflimiet, want dat is goed voor het milieu. Daar staat tegenover dat Mercedes met 23 vrachtwagens de hele wereld rondrijdt om een zuinige racewagen te laten rijden…
ardonjr zegt
@Simpson: Het idee is dat de F1 een soort van goed voorbeeld wil geven met het ‘bezuinigen op brandstof’ middels downsizing. Echter geeft Mr. Ecclestone dus aan dat ze.. als ze dan toch het goede voorbeeld willen geven. .misschien ook even verder moeten kijken dan hun neus lang is. Ze verzieken nu (volgens hem.. niet volgens mij) de F1 sport maar vergeten daarbij dat die ‘motorhomes’ veel mee verbruiken. Als ze echt zouden willen besparen.. zouden ze misschien ergens anders moeten beginnen.
maarteno zegt
@ardonjr: vooropgesteld wil ik zeggen dat ik het ook niet heel leuk vind dat ze strategisch moeten rijden en niet volledig vol kunnen blijven gaan.
Echter, waar Ecclestone natuurlijk volledig aan voorbij gaat (en waarschijnlijk omdat meneer een compleet ander doel nastreeft dan hij nu doet blijken) is dat hoewel die vrachtwagens e.d. in relatie tot de F1 veel meer besparingsmogelijkheden geven. Is juist de mogelijkheid om aan besparende techniek te werken om die vervolgens in straatauto’s te gaan gebruiken een nog grote besparing dan nu alleen die vrachtwagen zuiniger te maken…
rdbr zegt
@ardonjr: “misschien ook even verder moeten kijken dan hun neus lang is” Dat is met de huidige ontwerpen wellicht iets teveel gevraagd…
pomoek zegt
Tja, het brandstoflimiet is natuurlijk vanwege de F1 als “voorbeeldfunctie”, dan is het natuurlijk wel logisch dat ze naar de bolides kijken en niet naar de motorhomes enzovoorts. Tenslotte is het wel erg grappig dat Ecclestone anderen van hypocrisie beschuldigd…
thierryvth zegt
Ik zal het artikel gaan lezen want hier klopt niets van natuurlijk, fuel save is natuurlijk van toepassing op de hele auto industrie die vroeg of laat moet profiteren van de techniek uit F1.
Dit kan natuurlijk nooit gaan over de benzine kosten van een F1 racewagen want dat is natuurlijk helemaal niks op het budget van een F1 team.
Zal niet de eerste keer zijn dat het artikel helemaal niet gelezen is maar alleen de kop van het stuk, zoals lambo’d die zomaar vernietigd zouden worden
desjonnies zegt
Enig idee wat zo’n Antonov AN 124 gebruikt als die wordt ingezet om het circus naar bv
Australië te vliegen?
Dan lijken Bernie’s opmerkingen totaal nutteloos.
En heeft Ecclestone zelf niet aan de wieg der verspilling gestaan?
bozewolf zegt
@desjonnies: Honderden, zo niet duizenden, ponden brandstof per uur.
Hupke zegt
@bozewolf:
Ze duiden de brandstof voor zo’n dingen toch aan per ton, dus ik vermoed duizenden.
The360box zegt
@desjonnies: Om even te muggenziften, dat zal wel met andere vliegtuigen gebeuren maar je punt blijft. Er was ooit een artikel in een of andere krant die alles in liters uitdrukte per team.
super zegt
ja en ekelsteens jacht gebruikt in 1 dag meer dan al die mercedes trucks bij elkaar…
wordt tijd dat die gozert met pensioen gaat.
bozewolf zegt
Was het niet onder Ecclestones beleid dat dat F1 circus zo nodig op elke uithoek van de aardkloot plaats moest vinden?
En dan nu de andere kant op mekkeren?
Hilarisch. Ga eens dood, oude idioot. En neem die afgrijselijke Blatter mee het graf in.
Ouwe blanke mannetjes met teveel geld en te weinig verstand.
gregorius zegt
@bozewolf: Dood is ook weer zo grop.
Maar iig opzouten en bek houden.
Stelletje hypocriete geld verduisterende steekpenning-aannemende dictators.
bozewolf zegt
@gregorius: Nouja, hij is 83. Niet een vroege leeftijd om dood te gaan ofzo. Hij heeft genoeg stempels gedrukt
Mensen als Ecclestone en Blatter die houden er namelijk toch niet uit eigen wil mee op. Die willen doorgaan tot in het graf. Dat dat graf dan maar een beetje mag opschieten. Corrupte honden.
gregorius zegt
@bozewolf: Ik wens bernie nog best 10 jaar toe. Waar hij met wat viagra een zooi golddiggers kan volstoppen. Ondertussen kan de staat (welke dan ook) hem helemaal leegroven met lawsuits.
Alex_79 zegt
wat desjonnies al noemt, het is Bernie die de ellende aanzwengelde, door bij max mosley het gebruik van V4 1600cc motoren te promoten. De reden, hij wilde graag VW met een van zijn merken (het liefst Porsche of Audi) in de F1 krijgen en vele miljoenen extra in zijn geldpakhuis laten stromen. Probleem was dat het “V4-idee” van Dr Wolfgang Ulrich kwam, die wss gedacht heeft, “doet die gek nooit”. Toch wel dus.
VW koos vervolgens voor het WRC, Audi bleef de WEC domineren en Porsche gaat nu ook meedoen. Bernie zag vervolgens Mosley vervangen worden door Todt en om zijn eigen betrokkenheid in de nu ingezette downsizing weg te moffelen, gaat ie schreeuwen, HEEL hard schreeuwen dat het allemaal waardeloos is, waardeloos wordt en waardeloos is geweest om Turbo’s toe te staan, ook al heeft Todt er een V8-jaar achteraan geplakt en het V4 naar V6 opgeschroefd.
Ondanks alle problemen vind ik het geluid erg meevallen, was in de jaren 80 niks anders gewend. Dat RBR zich in de nesten werkt is jammer, grin and bear with it, Newey is al furieus naar oplossingen achter zijn tekentafel aan het zoeken. Caterham draait nu wel zijn rondjes met Koba-san achter het stuur (schijnbaar alleen een kapotte accu). Mercedes en Mclaren gaan héél goed: Merc-motor is iig tijdens de momentopname de beste van de drie en Mclaren zou wel eens heel slim kunnen zijn door vorig jaar al vroeg Perez en Button te laten zwemmen met een slechte auto en alvast aan de wagen voor 2014 te gaan sleutelen.
Enige waarvan ik denk, schrappen, dat is die fuelload-restrictie. Men mag voor de Turbo;s maar 100 kilo brandstof meenemen. De laatste keer dat ze dat probeerde was om de almachtige Brabham BMW van – daar is ie weer – Bernie Ecclestone’s team af te remmen. Toen reden er echter nog V8-aangedreven wagens mee. Nu is alles turbo, en gaan er voor de teams eruit zijn wss aardig wat uitvallers door brandstofgebrek komen, voordat men de exacte rijstijl heeft gevonden die als ‘winnende formule’ wordt gebruikt.
wolfgang zegt
Dan moeten ze maar racen zonder publiek ook. 100.000 fans komen ook met auto’s die vervuilen …
potver7 zegt
Wat ’n schijnheilig mannetje is het toch… Hij was zeker op weg naar de Ferrari motorhome en moest he-le-maal om die van McLaren heen?
str8six zegt
Ik begrijp de reacties hierboven niet echt: schijnheilig, een doodverwensing.. Kom op zeg! We mogen die ouwe dankbaar zijn dat hij de sport volwassen heeft gemaakt en heeft gebracht waar het nu is. Daarnaast heeft Ecclestone volgens mij weinig in te brengen tegen het collectief FIA & 11 F1 teams. Het was het idee van de teams om te besparen op brandstof, niet van Bernie.
jaapiyo zegt
Frijns heeft ook flink kunnen genieten van zijn eerste volledige testdag…En Koba doet gewoon 50 rondjes vandaag…Hopelijk hebben ze niet teveel betaald voor die derde stoel.
topless zegt
Zo kwamen ze in het vorige turbo-tijdperk over de finish. Wie riep daar dat autoracen geen sport is?
Ik zet mijn geld voor komend seizoen op Button.
topless zegt
Deze afbeelding was weggevallen
heidekonijn zegt
Eh? Iedereen weet dat Bernie al decennia alles te zeggen heeft over F1 en nu gaat hij doen alsof hij niet akkoord is?
Wie denkt’ie eigenlijk dat’ie voor de gek houdt? Lijkt Marchionne wel.
vale46 zegt
Bullshit! Het is een mooie evolutie dat de motorsport het idee van “zo veel mogelijk brandstof in een motor te persen” vaarwel zegt. Zeker als je wil dat er dingen worden uitgevonden die je op de weg zou kunnen toepassen. Nu is de 100kg limiet wel redelijk beperkt, ik had hem liever wat hoger gezien. Er is immers niks leuker dan racewagens op hun limiet te zien rijden.
Bernie moet zwijgen, hij is de baas & heeft een veto als ik mij niet vergis (of hij dwingt zijn veto af met geld).
Bernie gaat nu inderdaad lopen zagen omdat het niet naar zijn zin is om hier boven vermelde redenen: @Alex_79
Ik vind de nieuwe V6Turbo heerlijk klinken! Je hebt een heel scala aan verschillende geluiden! lage toeren, de turbo die op gang komt, de wastegates, etc..
Doet me denken aan het Turbo-tijdperk van vroeger! Heerlijk!!
De V8 was mooi en puur, maar de V6 is dieper en gevarieerder.
367pk zegt
V6, V4, V8, V10, voor mijn part een V38, laat de teams vrij! Waanzinnig en spelbedervend om een toerental limiet van 15000 en een Max fuelload van 100 liter te zetten. Laat die motoren maar ploffen bij 22000 toeren. Dan wordt die sport weer leuk om naar te kijken. Ik ben 54, F1 fan vanaf m’n 14e, dus al 40 jaar, maar val tegenwoordig in slaap voor de TV als ik een race kijk. Ben al m’n wakkere tijd kwijt aan kijken naar de ticker onderaan beeld om te zien wie-waar ligt. Naar het circuit ga ik niet meer omdat een kaartje een half maandsalaris kost. Kostenlimieten zijn een farce, RBR, MB en Ferrari kunnen alle regels omzeilen en onzinnige bedragen uitgeven. Laat ze dan ook vrij racen en gekke ideeën als stofzuigers, 4 wielbesturing en turbines proberen.
gregorius zegt
@367pk: je valt niet in slaap omdat het saai is, maar omdat je oud bent!
Sorry, flauwe grap! Je hebt gelijk
Dev zegt
Wat is F1 zonder de grenzen van de gangbare techniek te verleggen?
turbotoll zegt
Ze mogen wel uitkijken deze deze eco-bullshit de sport de das niet omdoet.