Jazeker, je kunt vanaf nu naar de online showroom rennen om de Zeekr X en 001 te bestellen.
Vandaag is het zover! Je kan vanaf NU de Zeekr X en Zeekr 001 online bestellen. We hebben het wel over een pre-order.
Noem me gek, maar ik vind de auto’s er goed uit zien. Dat komt vermoedelijk omdat ik een Lynk & Co heb en de overeenkomsten wat betreft het design opvallend overeenkomen. Dit komt natuurlijk omdat beide auto’s uit de koker van Geely komen.
Zeekr X en Zeekr 001 te bestellen
Goed, voordat je een auto koopt wil je natuurlijk wel weten hoeveel pegels je kwijt bent. Tegenwoordig is dat sowieso teveel, alles is schreeuwend duur. De prijs voor de Zeekr 001 begint bij € 59.490 voor de Single Motor Longe Range. Hiermee kan je ongeveer 620 kilometer ver komen (WLTP). De prijs van de Zeekr X begint bij € 44.990, ook hier weer met de Single Motor Longe Range. Het bereik van deze auto is volgens het bedrijf 420 kilometer (WLTP).
Bestellen doe je dus online via het direct-to-customer bedrijfsmodel. Toch kan ik me voorstellen dat je een Zeekr eerst in het echt wil zien voordat je op de bestelknop ramt. Er komen gelukkig fysieke dealers in onder andere Amsterdam en Stockholm voor het einde van dit jaar.
Modellen
Serieus geld moet je betalen voor de 001, maar je krijgt er wat voor terug. En, in verhouding met andere elektrische auto’s valt de prijs een soort van mee. De topversie komt met 400 kW (544 pk), 686 Nm, twee elektromotoren met vierwielaandrijving en er zijn Performance- en Privilege-modellen die accelereren van 0-100 km/u in 3,8 seconden. Geschikt voor 200 kW snelladen duurt het ongeveer 30 minuten om van 0% naar 80% te gaan.
De goedkopere X heeft een batterij van 69 kWh en komt dus minder ver. Als aanvulling op de 150kW DC-laadcapaciteit kan de 22kW AC-boordlader de batterij volledig opladen in vier uur. Ook deze auto is rap, met 315 kW (428 pk) en 543 Nm bij het Privilege-model met dubbele motor en vierwielaandrijving zit je goed. De X accelereert van 0-100 km/u net zo snel als de 001.
Europa
Geely gaat met meerdere merken de Europese markt veroveren. Er zal ongetwijfeld een markt zijn voor deze auto’s. Zeker met gunstige financieringsmethodes kan het potentiële klanten over de streep trekken. De auto bekijken kan in de winkel in Amsterdam. Vraag is of jij in een Chinese auto zou willen rijden en of jij een Zeekr gaat bestellen?
Johanneke zegt
Nah in China zijn ze met etnische zuiveringen van minderheden bezig, voornamelijk Oeigoeren. Wil zo min mogelijk van het land, en koop hier bewust op. Maar goed, waar de grondstoffen van mijn in Korea geproduceerde zonnepanelen, in Vietnam geproduceerde telefoon, en mijn in Duitsland geproduceerde vaatwasser vandaan komt, geen idee. Dus zal er onbewust ook wel aan mee helpen.
maotje zegt
Dan ook geen medicijnen meer nemen als de huisarts je iets voorschrijft. En geen nike’s meer kopen. Dan wel consequent blijven en zeggen nee dat komt uit china en is tegen mijn principes.
Johanneke zegt
Ja joh je moest eens weten. Medicijnen gelukkig niet nodig, maar merkkleding doe ik niet aan. Een 6 pak ecologisch geproduceerde katoenen t-shirts kost mij wat, 50 euro ofzo? Kan ik geen merk tshirt van kopen. Zag laatst in de winkel tshirts hangen met mega groot BOSS erop. 50 euro voor 1 shirtje. Dan betaal je en 50 euro, en je loopt moeilijk hard voor lul.
Je kan mij vast ergens een sneue hypocriet vinden, van ja zie je wel dat is chinese meuk, maar ik doe mijn best. Zou willen dat de gemiddelde Action Ingrid zo zou denken.
dawwg zegt
Ookal kun je China niet 100% ontlopen; het gaat om de intentie en het heeft wel effect. Ik ben net zo inconsistent met een highend Chinese smartphone – die nog steeds maar 1/3 van het Apple vlagschip kost – terwijl ik verder Chinese produkten probeer te ontlopen. maarja, op de fairphone na kun je volgens mij geen smartphone kopen die NIET in China geproduceerd is; welk merk-logootje er ook op staat …
maotje zegt
Prima toch. Maar mocht je later ooit medicijnen nodig hebben vanwege aandoeningen (en dat gaat een keer komen) dan ook vasthouden aan je standpunt natuurlijk.
raoufff zegt
Die Chinese meuk wordt zowat door je strot geduwd, ik wordt daar heel onzeekr van.
pa045 zegt
Dat produceren is tegenwoordig gewoon assembleren van delen die waarschijnlijk gewoon uit China komen. Helaas ontkomen wij hier niet meer aan.
Edge zegt
Ik blijf het raar vinden dat Geely met Lynk & Co én Zeekr in Europa aan de slag gaat. De Zeekr X is voor Lynk & Co wat de Polestar 1 en 2 voor Volvo zijn: hun designs met een ander merklogo erop. De Zeekr 001 oogt al wat meer eigen, maar zou ook prima doorkunnen voor een volgende generatie Lynk&Co.
Richmond zegt
Klopt, marketing heeft nog geen onderzoek gedaan markt segmentatie. Het wordt allemaal in 1 groep geduwt en kijken wat het beste aanslaat ofzo.
mashell zegt
Tja, als je China gaat boycotten vanwege de Oeigoeren dan moet je ook de VS boycotten vanwege Guantanamo, de olie producerende landen in het Midden Oosten vanwege hun omgang met vrouwenrechten, gastarbeiders en andersgeaarden en Nederland vanwege uit huis plaatsen van kinderen van slachtoffers van de toeslag affaire.
sabrerator zegt
Ach, ik heb in mijn ruim 30-jarige auto carrière allen nog Frans, Zweeds en Brits gereden. Nooit Duits, nooit Aziatisch en nooit Italiaans of Amerikaans.
En ik was van plan daar gewoon mee door te gaan.
En ja, ik ben ook hypocriet, want er staat een Honda motorfiets in de garage.
Er zijn vele redenen waarom ik geen Chinese auto wil.
Een ervan is dat ik het land niet moet, beter gezegd het regime.
In mijn ogen is er een verschil tussen het niet willen sponsoren van een Chinees bedrijf dat een door- en door Chinees product maakt of een product kopen waarvan je niet kan vermijden dat er Chinese delen in zitten of dat het in China is gemaakt.
De gewoonte om iemand die niet helemaal 100% volledig aan iets voldoet maar meteen hypocriet te noemen is erg kinderachtig. Als je niet wil vliegen vanwege het klimaat, wordt je meteen gewezen op het feit dat je een diesel rijdt, je huis niet gasloos is, je kinderen hebt, niet veganistisch leeft en daarom dus een vuile hypocriet bent. Heel sneu.
fredex zegt
Ik werk voor een groot Chinees bedrijf en het valt me op dat veel personen een vooroordeel hebben. Er wordt heel veel geroepen en aangenomen wat de media vertelt. Ik weet inmiddels een andere kant van het verhaal en ben ook van die “sneue” groep mensen die het volhoudt om mensen aan te spreken over over hun aversie tegen China cq Chinese bedrijven. Ja, het is een communistisch land, je kunt inderdaad je vraagtekens zetten bij het regime en mensenrechten zijn inderdaad een dingetje. Nederland heeft daarentegen ook een belachelijk grote historie aan slavernij; in jouw ogen zouden alle voormalig kolonien een ban moeten uitspreken voor alles wat uit Nederland komt ten koste van alle evengoed hard werkende mensen die er totaal niets mee te maken hebben? Ik vind het sneu dat iemand een mening heeft over een beleid, daar vervolgens een vooroordeel op baseert met als gevolg een complete bevolkingsgroep incl working class mee naar beneden trekt.
MM93 zegt
Mag toch niet hopen dat de Volvo dealers ook hiermee opgescheept gaan worden. Bij de dealer hier staan al meer Lynk & Co’s dan Volvo’s.
Nemus zegt
Dan hoop ik wel dat de Zeekr het Android automotive systeem van Volvo krijgt en niet het k*tsysteem van Lynk&Co. Daarbij vergeleken heeft zelfs Volkswagen een supersnel multimediasysteem
Fernando zegt
Ik wil ZEEKR geen ZEEKR of andere Chinese auto! Ook geen auto die in China geassembleerd of geproduceerd is.
Iedereen die er 1 koopt moest zich diep schamen.
Alles wat Made in China is laat ik links liggen. UIteraard kan je niet vermijden dat je producten koopt die Chinese onderdelen bevatten, maar consequent zijn kan wel.