Europese merken zien opnieuw een kraker van een elektrische Chinese SUV arriveren in vorm van de Zeekr 7X.
Met allerlei heffingen en toestanden proberen ze de merken buitenshuis te houden, maar daar trekken de Chinese automerken zich niets van aan. Want hier is de volgende en eerlijk is eerlijk, het is best een knappe verschijning. Waar je naar kijkt is de gloednieuwe Zeekr 7X.
Een compacte volledige elektrische SUV en de derde EV van Zeekr binnen Europa. Het feit dat de auto zo goed smoelt is geen toeval. Het designteam van Zeekr in Göteborg heeft deze SUV ontworpen voor de Europese markt, dan moet het uiterlijk wel bij ons in de smaak vallen. Dat doet deze Zeekr denk ik wel, maar oordeel vooral zelf.
4,7 meter lang
De SUV staat op het modulaire platform met de naam SEA, daar staan de 001 en de X ook op. De nieuwe Zeekr 7X is 4.787 mm lang, 1.650 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.900 mm. De bagageruimte bedraagt 539 liter achterin, daarnaast is er nog een frunk van 66 liter. Aan boord kunnen vijf inzittenden plaatsnemen.
Interieur
Het interieur is een visitekaartje. Met bijvoorbeeld elektrisch bedienbare voor- en achterportieren. Voorin zit je het lekkerst met verwarmde en gekoelde massagestoelen. Moet je wel het Comfort Pack op het Performance AWD-model kiezen.
Verder zit er een groot 16 inch HD-touchscreen voor de navi en infotainment zaken. Optioneel kun je een 36,2-inch augmented reality head-up display meebestellen. Man das groot, ik hoop dat je de weg nog kunt zien. Ook optioneel: actieve luchtvering met continue demperregeling.
Aandrijflijn
De Zeekr 7X komt er als Premium, Long Range en Performance. De twee eerstgenoemde modellen beschikken over een enkele elektromotor op de achteras met 421 pk en 440 Nm aan koppel. De actieradius komt uit op een geschatte 480 en 615 kilometer.
De Performance heeft twee elektromotoren op de voor- en achteras. Het systeemvermogen bedraagt 639 pk en 710 Nm aan koppel. De SUV snelt in 3,8 seconden naar de honderd.
Dankzij de 800V-structuur kan de 75 kWh accu met lekker snel laden. Aan een 360 kW snellader is de kleine batterij in 13 minuten van 10 tot 80 procent te laden, daarmee ligt de laadsnelheid boven de 200 kW. De Long Range en Performance doorlopen hetzelfde laadproces in 16 minuten.
Aan een 22 kW lader is de accu van 10 tot 100 procent in 4,5 uur te laden voor de Premium of 5,5 uur voor de Long Range en Performance.
Bestel maar, bestel maar, bestel maar.
De Zeekr 7X is er vanaf €52.990,-. De eerste leveringen worden verwacht in de zomer van 2025. Elke neuwe Zeekr 7X komt met 5 jaar garantie of 100.000 km. Die garantie is nog eens vijf jaar te verlengen of tot 200.000 km.
Nou roep maar. Zo’n dikke Chinees, of toch liever een Europees exemplaar?
autodrome zegt
Helemaal niet verkeerd, maar wat een ontzettende KU* merknaam, XPENG, Build Your Dreams, Great Wall Motors, Changan Motors, man man, zullen dat ooit ‘household names’ worden?
mashell zegt
Jazeekr zullen dat gewone namen worden. Tussen BMW en BYD zit geen verschil in moeilijkheid. Citroën is ondanks de referentie naar de zure vrucht en het trema geaccepteerd. Hyundai is lastiger uit te spreken van Changan.
autodrome zegt
Het grote verschil is dat dit ‘gevestigde’ namen zijn en de Chinezen nog aan hun brands moeten bouwen en dat doen ze nou niet echt, en als ze het doen dan krommen de tenen richting het heelal. Als je sinds je eerste stappen al de ‘estblished’ merken meerkrijgt en ervaart dan durf ik te beweren dat dit van grote invloed is op je keuzes als volwassene. Dat wat vertrouwd klinkt, beinvloedt. Los van dit verhaal hadden de Chinezen nogal wat in te halen op het gebied van kwaliteit, exterieur/interieur – design/agwerking en techniek. Maar op alle punten van kritiek zijn de afgelopen 10 jaar enrome stappen gezet, wel of niet geholpen door overnames van established merken, westerse kennis en (design) creativiteit, de just try/gamble/fail/improve and start again mentaliteit(plus eentje meer of minder dood maakt niet uit, er zijn zoveel) van de Chinezen. Op batterij technologie zijn de Chinezen nauwelijks meer in te halen, vele Westerse initiatieven gaan kapot, laatste slachtoffer ; Nordvolt. De vraag is wie van jullie hnu op dit moment voor een van de Chinese merken te rijden? De General Motors opperbaas heeft de Xioami SU7 laten overvliegen en die kan er geen afscheid van nemen, zo goed schijnt deze te zijn.
Rob zegt
Mwah, wanneer is iets tenenkrommend en wanneer niet? BMW of Volkswagen zijn minstens zo banaal als Great Wall Motors.
Of FIAT. Italiaanse autos uit Turijn. SAAB; de Zweedse vliegtuigen bouwers, juistem.
Dan Jeep, hoewel men er niet helemaal over uit is waar de naam Jeep nu precies vandaan komt, het is in ieder geval behoorlijk simplistisch. Daarover gesproken: Land Rover. Tja.
En misschien wel geinig als we het over Chinezen hebben: Lotus. Op en top Brits, vernoemd naar een typisch Aziatisch bloemetje.
verdebosco zegt
Landwind was ook heel makkelijk
verdebosco zegt
Landwind was ook heel makkelijk :)
Rob zegt
We hebben ondertussen ook een manier gevonden om Hyundai, Mitsubishi en Toyota uit te spreken. Dus die naam zal we loslopen
chabar zegt
Je moet de namen ook niet volledig uitspreken anders worden merken als bv BMW ook heel vreemd.
ericc zegt
Another day, Another SUV from China. Het wordt eentonig op het vervelende af. Straks nog nieuws over Tesla en de dag is om.
kniesoor zegt
‘Knappe SUV’ . . . hmmm, smaken verschillen. Eens effe aan @Johanneke vragen wat die ervan vindt
cdlop01 zegt
Zie ze nauwelijks op de weg……vlgs mij vinden nog maar heel weinig Chinese EV’s hun weg naar de leasemarkt ondanks de enorme, wat absurde, media aandacht. Met uitzondering van Volvo en MG uiteraard.
Allison Burgers zegt
Een knappe SUV is welkom. Jammer dat er per ongeluk allemaal foto’s van de zoveelste Chinese blob op wielen zijn geplaatst.
Wim zegt
Je kan hem configureren op de Nederlandse Zeekr website: https://shop.zeekr.eu/nl-nl/configuration/?linkCode=1075
Prijs begint bij € 52.990
ty5500 zegt
Met de actuele geopolitieke en economische situatie en de kant die China inneemt (anti Westen en pro Rusland) zou ik er met een grote boog omheen lopen. Beetje raar om het land te sponsoren dat vervolgens zijn uiterste best doet zijn middelen tegen jou te gebruiken. Zeker gezien China het spel geregeld heel erg vuil speelt zoals met hacking op grote schaal van strategische economische concurrenten (zie o.a. Ericsson, Airbus enzovoort) om vervolgens deze bedrijven te gaan beconcurreren tegen veel lagere prijzen.
spollie zegt
Inderdaad, ik zou me kapot schamen als ik in zo’n auto zou rijden. Niet vanwege de auto zelf maar waar die auto voor staat.
maotje zegt
Ach een hoop onderdelen die in jouw auto verwerkt zitten komen ook uit china. Niet zo druk om maken.
ty5500 zegt
Je kan beide natuurlijk niet vergelijken en een zekere mate van bestaande afhankelijkheid wilt niet zeggen dat we blindelings ons nog afhankelijker moeten maken.Een auto van een Chinese fabrikant kopen betekent directe financiële en technologische steun aan een Chinees bedrijf, waarmee je indirect ook China’s geopolitieke positie versterkt. Dit geldt niet in dezelfde mate voor westerse auto’s met Chinese onderdelen. Bij die auto’s blijven ontwerp, innovatie en winst grotendeels in handen van westerse bedrijven. De productie van componenten, zoals batterijen of chips, vormt slechts een deel van de toeleveringsketen en versterkt China’s positie minder direct.
DeWitteCondor zegt
Welke dan? En welke auto? Kennelijk heb je daar nogal zicht op.
audirs3 zegt
Ongelooflijk hoeveel we in de EU achterlopen. Die Performance mag hier wel op de oprit. 543km range, 639pk(!), 360kw opladen, 2000kg trekgewicht, electrische deuren, actieve luchtvering, ga zo maar door. Als je een Audi SQ6 vergelijkbaar wilt aankleden ben je zo 40k meer kwijt, en heb je alsnog een langzamere auto.
Fernando zegt
Niet zo knap als die Chinese om de hoek. 68K voor de Performance is dan echt wel een koopje voor een Chinees die wat weg heeft van een Volvo.
JVvV0174 zegt
Ferrari Purosangue met een vleugje 12Cilindri van AliExpress
rockefellar zegt
Achterkant doet wel wat Alfa Romeo Tonale aan. Maar dan mooier.
verdebosco zegt
Dit wordt een eerste flink kluif voor de Europese merken. Beter dan een Tesla Y, mooier, chiquer en lijkt zelfs ruimer. Voor dezelfde prijs. Een iX3 of e-5008 krijgt het hiermee moeilijk. De e-Scenic blijft overeind qua prijs.