Oef. Dankzij auto’s als de Zeekr 001 wordt de EV telkens gaver.
Het zal jullie niet ontgaan zijn dat er veel elektrische auto’s bijkomen de laatste tijd. Sterker nog, er komen een hele hoop nieuwe merken aan die zich specifiek concentreren op dit fenomeen,
In veel gevallen, met zowel de oude merken als de nieuwe, wordt er gebruik gemaakt van een SUV-crossover-achtige carrosserie-variant. De keuze daarvoor is logisch. Ten eerste is het heel erg makkelijk, want dankzij de grotere hoogte heb je voldoende ruimte voor de batterijen. Nog een belangrijke reden: iedereen wil tegenwoordig een crossover. Dus het is commercieel gezien ook een logische keuze.
Zeekr 001
Daarom zijn we blij verrast met deze Zeekr 001. Een tijdje geleden konden we jullie al informeren over het bestaan van Zeekr, maar nu is het zover. Kort door de bocht: de Zeekr 001 is de eerste elektrische Shooting Brake. Zeekr is een submerk van Geely, het concern waartoe ook Volvo en Lynk & Co behoren. Over Lynk & Co gesproken, de Zeekr lijkt enorm veel op de Zero Concept van dat merk:
Niet raszuiver
Om meteen met de deur in huis te vallen. Nee, het is geen raszuivere Shooting Brake. Daarvoor zijn er twee deuren te veel. Maar de eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het eindresultaat er bijzonder geslaagd uitziet. Om een ideetje te krijgen van de auto, de Zeekr 001 is 4,97 meter lang en heeft een wielbasis van iets meer dan 3 meter.
SEA-platform
De Zeekr 001 staat op het SEA-platform van Geely en heeft twee elektromotoren. Gezamenlijk leveren deze 544 pk aan vermogen en meer dan 700 Nm aan trekkracht. Wat het apparaat weegt, zegt Zeekr niet, maar wel dat je met een volle accu een range hebt van 700 km. Let wel, volgens de NEDC! Ook met de prestaties is niets mis: van 0-100 km/u sprinten duurt minimaal 3,8 seconden en de topsnelheid is 200 km/u. Eerlijk is eerlijk, een beetje Tesla is sneller.
Het is met name de range en de laadsnelheden die indruk moeten maken. Maximaal kun je 360 kW laden. Dit betekent dit je in minder dan 5 minuten meer dan 100 km bij kunt laden. Kijk, zo wordt elektrisch rijden wel heel erg makkelijk.
Introductie Zeekr 001
De Zeekr 001 komt in China op de markt. Op dit moment zijn ze bezig om een dealernetwerk op te zetten: twee ‘experience centers’, 36 afleverpunten en 60 servicepunten. Prijzen zijn nog niet bekend, wel dat de auto ook geëxporteerd gaat worden naar een select aantal landen. Of Nederland daartussen zit, is niet bekend.
V8Vantage zegt
Porsche, Audi, Tesla in ‘Tha Mix’. Goed gelukt overigens.
willeme zegt
@vantagev8: Zeker!
w0o0dy zegt
Tikfoutje!
mashell zegt
Er zit ook bij de portieren nog wel wat iPace in. En dat Lync&Co front staat ook niet zo fraai. Ik weet niet of ik deze kaas, jam, pindakaas, hagelslag, chocopasta boterham wel zo lekker vind.
Jeroen zegt
dat is al sws smerig
r3fl3x zegt
Maar zonder dat het overkomt als schaamteloze kopie, goed gelukt inderdaad!
knapzuur zegt
En een stukje Peugeot hier en daar!
nathanael zegt
Ik vind het een geslaagd ontwerp, dus mag naar NL komen 😃
Dutchdriftking zegt
Een elektrische Chinese Panamera dus? Goed gelukt!
alpina007 zegt
@dutchdriftking: zeekr weten
Robert zegt
Kwestie van re-branden en klaar. Polestar badge op de neus en gewoon naar Europa met dit ding.
Off-topic: ‘Zeekr’. Toen ik dat las dacht ik echt de spelfout der spelfouten van @willeme te hebben gelezen 😂
Alfarobert zegt
200 is snel genoeg.Waar rij je dat en hoe vaak rij je dat dan?
fabian159 zegt
Niet vaak maar als de auto harder kan wil ik dat ook kunnen als ik in Duitsland kom. 200 is trouwens zeker aanvaardbaar maar VAG begrenst hun auto’s ondertussen op 160… en als ik een audi van 60k koop wens ik op mijn topsnelheid niet ingehaald te worden door een koekblik uit 1994. Ondanks dat ik Audi veel mooier vindt dan Tesla zou ik toch eerder een tesla model Y nemen dan een audi Q4 35 van 60k
werf76 zegt
“Beetje Tesla is sneller”
Lekker belangrijk. De auto is een stuk mooier. Zeker het interieur.
Svenska II zegt
Als dit een Shoot
fabian159 zegt
Mooi ding maar ze konden dat toch binnen Lynk & Co hebben geplaatst, L&C velgen, L&C neus en zelfs het logo op de neus is van L&C maar dan niet ingekleurd.
adyton zegt
@fabian159: ja ik begrijp het ook niet. Maar zo is Polestar ook begonnen. Zij hebben ook de Volvo concept genomen om er de Polestar 1 van te maken. Maar goed, dat was om een elektrisch submerk te maken. Ik begrijp niet onmiddellijk wat het verschil tussen Link & Co en Zeekr zou moeten zijn.
JagID3Merc zegt
@willeme De eerste shooting brake? Volgens mij was de Tycan Cross toch echt de eerste?
willeme zegt
@citroen4life: In principe heb je gelijk. Deze auto doet niets wat de Taycan Cross Turismo heeft gedaan. Zeker als er een Taycan Sport Tursimo komt, zou dat een in de verste verte concurrent kunnen zijn.
Daarmee hebben we de vraag onwillekeurig beantwoord, want de Cross Turismo is net eventjes wat hoger en een soort crossover-dinges geval.
Overigens is het in beide gevallen kolder: een shooting brake heeft drie deuren, geen vijf ;-)
anders zegt
Hoezo heeft een Shooting Brake drie deuren? ;-) Ik had ook altijd die veronderstelling, maar laatst een mooi filmpje van de designer van de allereerste electrische shooting brake gezien, Niels van Roij. Hij weet toch wel het e.e.a. van een shooting brake en stelde dat een shooting brake best 5 deuren kan hebben (zie de vele vooroorlogse shooting brakes met 5 deuren), maar dat een shooting brake altijd op klantwens is gebouwd. Maar gezien de laatste veronderstelling van hem, is deze Zeekr nog steeds geen shooting brake.
mashell zegt
Die Niels is een uitstekende verkoper met een voorliefde voor enorme plakken chroom. Misschien niet helemaal de juiste bron.
anders zegt
@mashell: in zoverre, check maar eens jaren 30 shooting brakes. Allemaal 5 deurs.
mashell zegt
@anders: check eens de Engelse wiki pagina. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shooting_brake
De definitie is volgens hen onduidelijk maar ze hebben alleen maar plaatjes van drie deurs stationwagons. Waarbij de Ford Escort helaas ontbreekt…
adyton zegt
Wel. Dit is mooi. Die Link & Co neus is ook veel beter als het niet op een verhoogde auto is geplaatst. Is echt een mooie auto. Lynk & Co komt naar Europa, niet? Deze zou ik zeker graag zien overkomen.
tenaci zegt
Mwoah…. meer een hatchback toch? Maar wel een mooie! Kom maar door
loggy zegt
Mooie auto. Maar geen Shooting brake. Mist 2 deuren en schuin aflopende achterruit. Vroeger noemen we dit gewoon 5 deurs- sedan
ronaldotour zegt
S’werelds is ‘s werelds.
Des werelds.
caprio zegt
Mooi maar shooting-break slaat nergens op, een Sportback zou Audi dit noemen, misschien een coupe combi. De Lancia Beta met dat lange achterraam, dat is een echte en bijzonder mooie shooting-break
w0o0dy zegt
Zeker is dat Zeekr met een zekere plek in een Zeekre showroom zeker succes zou hebben.
macchina zegt
360 kW laden, holy moly! Niet zo lang geleden, dacht ik met de release van de Taycan: “we zijn er eindelijk, dat we fatsoenlijk snel kunnen laden”, en die doet in contrast nog maar 270 kW. Dat was wat, een dik jaar geleden?
tjorque zegt
Ik ben benieuwd wat dit gaat kosten, hoeveel kofferruimte het heeft, hoe betrouwbaar het wordt…
En of ik hem in het echt ook nog wat vindt…
Ik ben niet echt voorstander van Chinese auto’s maar als de Europese merken geen breaks gaan aanbieden, dan zou ik dit model wel durven overwegen.
EmwEE zegt
Shooting Brake???
Apart van het verhaal of shooting brake alleen een 3 deurs mag zijn of ook 5 deurs…
Op foto drie zie ik een liftback die hooguit denkt dat hij een hatchback is…
Lijkt in de verste verte niet op een shooting brake.
Noemen zij van Zeekr het een shooting brake of zit jij in jouw eerste jaar van de marketingopleiding @willeme?
cls350sb zegt
Jezus wat een naam man! Zeekr? Serieus?!
porsche962 zegt
” ’s werelds eerste Shooting Brake EV”??
Da’s toch echt de Taycan Cross Turismo heren als jullie deze criteria aanhouden (die heeft namelijk óók vier deuren, lol).
cossiekiller zegt
Een fabrikant kan geen shooting brake maken als het een massaproduct is.
Een sb is net een naam die gegeven wordt aan een auto die na het fabriek te verlaten, verandert wordt in een break.
Net zoals die Model S sb van enige tijd geleden.
ronaldotour zegt
S’werelds