En ja, dat betekent dat de Zeekr 001 FR op papier krankzinnig snel is met zijn 1.265 pk.
Geely heeft genoeg te bieden qua auto’s momenteel. Mocht je in Nederland een beetje bang zijn voor de Chinese invasie, dan kun je met een Volvo alsnog deels Chinees rijden. De platforms van Volvo worden gedeeld met meerdere automerken die je hier nu kunt krijgen, waaronder Lynk & Co en Zeekr. Van die laatste werd laatst bevestigd dat wij die als eerste krijgen in Europa. Het moet een soort premium EV-merk worden met potente stijlvolle auto’s. Zeekr zelf lijkt vooral één merk in het vizier te hebben.
Zeekr 001 FR
Ze geven het zelf toe: de Zeekr 001 FR heeft zijn pijlen gericht op de Tesla Model S Plaid. Deze gloednieuwe elektrische kruisraket wordt de extreme performance-versie van de Zeekr 001. En extreem is ‘ie zeker.
Exterieur
De styling werd al een beetje verklapt in een recente teaser. De Zeekr 001 FR is uiteraard gebaseerd op de 001, maar dan met allerlei extra zaken. Koolstofvezel bumpers en splitters rondom, grote velgen om grote remmen te huisvesten en zelfs een aardig forse achterspoiler. Genoeg aerodynamica en downforce om van het circuit het tweede thuis te maken van de 001 FR.
Specs
De Zeekr 001 FR zit vol met bere-interessante technologie wat betreft de motoren en accu’s. Het accupakket meet 100 kWh en heeft een elastische binnenlaag om efficiënter gekoeld te kunnen worden. Laden kan pijlsnel dankzij een 800 volt-architectuur: van 10 naar 80 procent in 15 minuten. De FR heeft voor elk wiel één motor en die motoren hebben een koolstofvezel behuizing. Ze draaien trouwens tot wel 20.620 toeren per minuut.
Allemaal leuk en technisch, maar wat levert het op? Zoals we al hebben verklapt levert het 1.265 pk op. Dat is 245 meer dan een Tesla Model S Plaid. Het aantal Nm van 1.280 valt dan weer mee, dat is juist 140 stuks minder dan een Plaid. Opvallend genoeg zijn daarom de prestaties vrijwel identiek: de Zeekr 001 FR kan naar 100 sprinten in 2,07 seconden. De koek is op bij 280 km/u.
Torque Vectoring
Middels de ondertussen bekende torque vectoring-technologie kan de Zeekr 001 FR goed omgaan met de verdeling van dit gargantueske aantal pk over de vier wielen. Zo kan de 001 FR volgens het merk ook nog goed de bocht om met een maximale kracht van 1,4 G. Volgens Zeekr is de auto ‘zo responsief als een Formule 1-auto’. Dat is een erg boude claim. Wel leuk: net als bijvoorbeeld een Hummer EV kan de Zeekr 001 FR om zijn as draaien door twee wielen te bekrachtigen.
Onderstel
Zeekr is bloedserieus om van de 001 FR een circuitauto te maken. Daarvoor is de hulp ingeschakeld van zeer serieuze bedrijven. KW heeft de vering verzorgd, in ieder geval de raceauto-waardige schokdempers. De remklauwen met 10 zuigers voor (en 4 achter) komen van AP Racing en zitten rond Brembo carbonkeramische schijven, 420 mm (410 mm achter) groot! De 265 mm brede banden (295 mm achter) zijn van ‘een merk’ volgens Zeekr, maar als we de door hen gestuurde afbeelding mogen geloven zijn het Pirelli P Zero’s. Die zitten rondom speciale gesmede 22 inch velgen. We wilden zeggen met centerlock-bout, maar het zou net zo goed een kapje kunnen zijn waarachter ‘gewoon’ vijf bouten schuil gaan.
Softwarematig maakt de Zeekr 001 FR gebruik van een Snapdragon-chip, die je kent van verschillende smartphones. Deze zorgt ervoor dat het centrale scherm alle info goed kan delen. Je hebt een circuitmodus en een driftmodus, in die laatste kan de auto veel kracht naar de achterwielen sturen. Ook heb je een ‘overclocking’-modus waar de auto al zijn kracht kan inzetten om die volle 2,07 seconden naar de 100 te realiseren. De auto ‘benadrukt dan het gevoel van naar achter gedrukt worden alsof je een Formule 1-coureur bent’.
Kopen?
Je kunt op de website van Zeekr een reservering doen, maar dat is in het Chinees. Je wordt dan doorgestuurd naar een website waar wij even voorzichtig gaan doen met onze gegevens invullen. Wat de 001 FR gaat kosten en wanneer hij naar Europa komt, houd je dus nog even tegoed van ons.
Johanneke zegt
Weet je, circuitauto’s maken van EV’s is compleet achterlijk. Ten 1e is circuitrijden een onbelangrijk gedeeltje van de uitstoot die auto’s doen, ten 2e zijn EV’s gewoon traag op het circuit. Als die snelste Rimac al maar net een Porsche GT4 kan verslaan, dan weet je dat EV’s te zwaar en lomp zijn voor circuits.
Steek je tijd in duurzaam en goed dagelijks vervoer ofzo. Maak nou een keer die goede en betaalbare b en c segment auto’s. Maar nee, dat is te moeilijk. Beter maken we een achterlijke concept auto waarvan er maar een paar 100 gemaakt hoeven worden.
a_buis zegt
Inderdaad. En door hoge gewicht ev slijten circuit banden ook als een gek.
Richmond zegt
Circuit auto’s en snelle auto’s maken is per definitie onzin want ze hebben geen nuttige toegevoegde waarde behalve vermaak voor degenen die van hard rijden houden. Dus dan kun je ook de ev doelgroep daarmee bedienen.
Johanneke zegt
Jawel, ze zijn wel nuttig. Om mee over een circuit te rijden. Leuke sport hoor.
Richmond zegt
Ja maar “leuk” is geen doelstelling voor een fabrikant. Ze willen geld verdienen met zoveel mogelijk marges.
Edge zegt
Wat de uitstoot betreft ben ik het volledig met je eens. Een EV circuitauto is in dat opzicht volstrekt onnodig, want die paar (in vergelijking met de rest van het wagenpark) auto’s die af en toe over het circuit racen vormen een druppel op de gloeiende plaat.
En dat ze op dit moment nog inferieur zijn aan gewone circuitauto’s is ook duidelijk. Je haalt het voorbeeld van de Rimac en de Porsche GT4 al aan, maar ook in de autosport zie je het. Zo’n Formule E staat ten opzichte van de Formule 1 echt nog in de kinderschoenen. Op het circuit van Monaco was de poletijd van Verstappen liefst 18 seconden sneller dan de snelste Formule E kwalificatietijd. En dat is dan specifiek in Monaco, waar de Formule E door de karakteristieken van het circuit fors dichter op de Formule 1 auto’s zit qua performance dan op een willekeurig ander FIA Grade 1 circuit.
Maar toch zie ik toekomst in elektrische circuitauto’s. Zo’n Circuit Zandvoort kan bijvoorbeeld niet onbeperkt de deuren open zetten voor racefanaten, want die moeten zich aan allerlei dingen houden omdat ze vlak naast een dorp liggen (geluidsoverlast) en midden in een natuurgebied (uitstoot). EV’s kunnen in dat opzicht echt wel een uitkomst zijn, want dan blijven beide beperkt.
ty5500 zegt
Inderdaad, maar trek het dan ook door naar de Cayenne turbo gt’s, de audi rs q8’en enzovoort van deze wereld.
mashell zegt
Circuit rijden is natuurlijk sowieso achterlijk, je eindig daar waar je begonnen bent, doet je stinkende best omdat zo snel mogelijk te doen maar nog sneller is om helemaal niet dat rondje te rijden.
Het is gewoon marketing! En dat is voor een EV minstens zo belangrijk als voor een energiedrankje.
arta zegt
Volgens mij zit je boven de 1000pk op de grens van 4wd grip. Sneller 0-100 gaat niet in deze verhouding van grip/gewicht.
Mike zegt
Daarom zouden ze er nog een as aan moeten toevoegen.
rollingstoned zegt
Met veel vermogen smijten in een EV kan iedereen. Als je meer dan 1000pk nodig hebt om snel te zijn kun je gewoon geen fatsoenlijke auto bouwen imho.
https://m.youtube.com/watch?v=y0evnpJk7ps
Deze is sneller dan een Rimac, heeft ‘slechts’ 662pk en doet de 0-100km/u in 1,8 sec… op gravel.
Edge zegt
@rollingstoned: Je vergelijkt een straatauto met auto die ontwikkeld is voor de autosport. Die zijn met zo’n verschillende uitgangspunten ontworpen dat de vergelijking mank gaat. De Rimac moet je eerder zien als een soort elektrische alternatief voor de Bugatti Veyron en Chiron.
rollingstoned zegt
Citaat uit het artikel:
“Zeekr is bloedserieus om van de 001 FR een circuitauto te maken.”
Daarbij is Rimac ook bezig met track versies…
anthwan zegt
Niks sneller van 0 100 dan een tesla
Laad amper sneller op dan een kia ev6
En torque vectoring zat al op de audi s7 van 2010.
Dus deze prehistorische EV is niet zo bijzonder.
Wolflow zegt
Het zou een goed voorbeeld zijn om daadwerkelijk te slopen, elke Tesla is er een te veel
rijnounsdoor zegt
Die naam: Zeekr. Klinkt als een kakker die antwoord op de vraag van de kapper of ie weer als Arnie gekapt wil worden.
Willy500E zegt
Alleen die chinese namen al….. 👎🏻. Al had hij 2000 pk
a_buis zegt
Het “tesla slopen” wordt wel beetje saai. Kijk, het is echt niet moeilijk om 4 krachtige elektros in een auto te hangen en een grote accu. Wat tesla schijnt te onderscheiden is lange interne wrijving in de motoren en slim gebruik van de accu. Daarmee krijgen ze meer range met minder grote accu. Minder gewicht en weer meer range. Vergelijk maar eens hoe ver een auto komt met bepaald accu pakket en kijk dan ook naar hoeveel kw de auto ter besgijjjbg krijgt. Is vast een leuk tabelletje ergens te vinden.
rollingstoned zegt
Inderdaad, zelfs een Mack truck kun je in 2 seconden naar de 100 laten gaan, zolang je er maar genoeg electrogeweld tegenaan gooit.
DeWitteCondor zegt
Ik vraag me af wat de doelgroep is. Hij zal niet goedkoop worden, dus komt terecht in het premium segment. Die willen over het algemeen geen Chinese EV rommel die bedacht lijkt door een 4 jarig kind. Nog maar te zwijgen over de gigantische afschrijving die je gaat pakken waarschijnlijk.
Niemand in de echte wereld gaat met zo’n obesitas apparaat het circuit op. In dat opzicht is het dus een zinloze exercitie. Dan kun je allemaal interessante carbonkeramische meuk erop plakken, zinloos. Op de openbare weg heb je werkelijk niks aan 1200 pk en rijd je feitelijk in een Ali Express achtig voertuig waar je een gezin met bagage niet fatsoenlijk in lijkt te kunnen vervoeren, had dan een coupe gebouwd.
Wat mij betreft hoeft dit niet gebouwd te worden. Wat een gedrocht.
jeroenm83 zegt
Het mooie aan dit soort schrijfsels is dat je enkel even door de reacties hoeft te scrollen. En door.
Loek zegt
@jeroenm83: doe ik daar nou zo mijn best voor? ;)
jeroenm83 zegt
Haha, mooi!👍
ty5500 zegt
Onlangs een review gezien van de reguliere Zeekr 001 op autogefuhl. Best beangstigend hoe snel de Chinezen de Europeanen aan het inhalen zijn of zelfs voorbij aan het steken zijn qua interieurafwerking en kwaliteitsbeleving in een redelijk ok pakket visueel. Qua elektrische auto lijkt er ook weinig op aan te merken. En dit tegen een veel lagere prijs. Dat het merk tot de Geely groep behoort met o.a. Volvo zal ongetwijfeld helpen. Samen met Tesla kan dit best rake klappen gaan uitdelen aan de Europese merken.
mashell zegt
Over de zin van 1000+pk kun je best discussiëren en of het Chinese regime nou zo fantastisch is moet je de Action of Primark klant ook geen vragen stellen. Maar als we nuchter kijken, dat is dit gewoon een indrukwekkende en fraaie auto.