De Giulia ken je waarschijnlijk alleen als de sportieve sedan die begin jaren zestig op de markt kwam. Nou, hier heb je hem als station.
Alfa heeft de Giulia in talloze varianten uitgebracht, maar een carrosserie-aanpassing in de vorm van een stationwagon is er nooit gekomen. Wie van zijn 1300’tje of 1600’tje een pakezel wilde maken moest dus aankloppen bij een coachbuilder. Hoeveel er zijn omgebouwd, we durven het niet te zeggen, maar er staan er momenteel een aantal te koop in Nederland.
Eén daarvan is deze Guilia Station uit 1977 in de Italiaanse Polizia-uitvoering, omgebouwd door Giorgetti. Volgens de verkopende partij, Autobedrijf Jan Brinkman, is ‘ie ‘flink opgefrist’ maar niet volledig gerestaureerd. Vergeet dus niet om een roestcheck uit te voeren als je hem gaat bekijken. Onder de kap ligt een 2.0-liter viercilinder met 126 pk, of wat daar nog van over is.
De vraagprijs ligt op €32.250, wat voor een tamelijk unieke Giulia geen gek bedrag is. Maar of je voor dat geld ook een mooie Alfa krijgt, dat is een andere vraag.
volvologisch zegt
Geinig wagentje, maar 30.000,- zou ik er niet voor over hebben…
henkhupelschoten zegt
Nog nooit gezien maar het ziet er wel top uit! Voor de liefhebber een mooie aanvulling aan zn collectie
sydney zegt
Ik heb nu even geen tijd genoeg om het hele interwebs af te struinen maar er bestaan er nog best wat originele gele service auto’s (waaronder een hele mooie Nederlandse)
Met oranje zwaailamp.Want dat maakt het plaatje compleet.
philipf zegt
Prachtign
philipf zegt
@philipf: *prachtig!
ukbob zegt
Toevallig afgelopen weekend deze garage bezocht..
Sowieso een tip voor de Alfa-klassieker liefhebber om eens te bezoeken, heeft veel moois staan!
Dutchdriftking zegt
Hij is wel heeel gaaf hoor.
vroaaar zegt
Aan de foto van het motorcompartiment te zien, is dit niet de originele kleur en de roestblaasjes komen je ook al tegemoet…
sydney zegt
@vroaaar: Ik heb altijd begrepen dat ze allemaal in het geel het fabrieksterrein verlieten.En alleen voor dealers bestemd waren.En grapjes en nog beter; kleine verwijzigingen over dat Alfa Romeo’s al in de folder roesten..
No worries; Ze kunnen nog steeds.
Dizono zegt
Een 77’er zou een Nuova moeten zijn en dus een ander frontje en interieur moeten hebben. Dat deukje in de achterklep heeft een Nuova evenmin, maar dat zou nog door de ombouw kunnen komen. Maar niet alles klopt dus aan dit ding.
sydney zegt
@dizono: Nu snap ik er dus helemaal niets meer van.
henkhupelschoten zegt
@sydney: De beschermheilige van de vergeten automobiel heeft hier verstand van, luistert en u zult volgen
sydney zegt
@henkhupelschoten: Amen.
nord zegt
@dizono: klopt! En grilletje is van een 1300ti tot max 1969 gebouwd.
Maar de deuk in achterklep alsmede de oudere fronten met chroom en enkele of dubbele koplampen, pijlstaart zijknippers, chroom op motorkap en onder zijportiereb en dunnere bumpers zijn geliefde upgrades..
Dizono zegt
@nord: ja, maar dan is het wel gek om het interieur ook over te zetten. Met een Nuova interieur met middenconsole is toch niet zoveel mis? Blokje lijkt trouwens ook ouder, zou een 77’er geen ‘beschuitbus’ als luchtfilter moeten hebben?
nord zegt
@dizono: ingewikkeld ratjetoe hoor, deze..
Ik vermoed:
1300 super 2e serie dashboard
Nuova klokkenwinkel
Gereviseerde 2,0 blok met voor het blok kloppende luchtfilter
Zeker geen Nuova carrosserie, zie lage bumper ophang punten
Biscione stoelen
Persoonlijk denk ik dat deze een gekochte typenummer heeft.
nord zegt
@dizono: och niet zo spannend..
Rdw zegt 1600 lusso als basis, dat kan weer kloppen met chassis en interieur dash en stoelen (maar niet klokkenwinkel), zou zelfs kunnen dat dit een zelfbouw is en geen originele, op basis van een 1600 lusso.
tomleeuw zegt
@dizono: Tja, maar Alfa heeft niet altijd zo exact voor mekaar qua jaar en onderdelen. Er waren meer modellen die een soort bijelkaar zijn geraapt. ook van de Spider bijv. zijn tussenmodellen of niet “kloppende” modellen. Vooral de afwijkende modellen kregen weleens oudere onderdelen.
clarkson zegt
Ik heb nooit geweten van zijn bestaan. Moet wel toegeven dat ik hem niet echt mooi vind.
sjoerd95 zegt
Ik heb ooit van een Alfa specialist gehoord dat de technische staf van de Alfa importeur in deze Giulia’s reed om naar bijvoorbeeld dealers te gaan. Sommige dealers hadden er ook één als servicewagen.
Hij was ook beschikbaar voor klanten met zijruiten bij de bagageruimte, maar die zijn er maar weinig verkocht. De Giulia op de foto’s is denk ik een ex-servicewagen.
Ik vind het persoonlijk een erg gave wagen en lekker onbekend. Ik denk dat de prijs wel redelijk is want het is een zeldzame carrosserievorm maar ook een met enkele koplampen. Erg leuk om hier langs te zien komen!
Rob zegt
Leuk ding voor de verzamelaar. Of voor een autobedrijf die een (rijdend) uithangbord nodig heeft. Al is 32k dan wel iets te veel van het goede ;-)
Robert zegt
Ik vind het kontje zo wel wat weg hebben van de Daf 66 combi.
https://de.wikipedia.org/wiki/DAF_66#/media/File:Daf_66_Estate_ADAC_Mitglied.jpg
E34M5Touring zegt
Ik ken ze vooral als politie auto. In Milaan rijden er een paar. Zetten ze in de zomer wel eens op Duomo. Als toeristendingetje.
brinkman zegt
Kijk, dat vinden we nou leuk: autoblog vindt onze Giulia Station in originele Italiaanse Polizia uitvoering erg leuk! Helemaal terecht overigens, want het is een prachtig exemplaar.
Hij is nog helemaal compleet met Italiaanse politiesirene en het bedieningspaneel daarvoor.
Zelfs het extra dashboardlampje om de italiaanse snelheidsbekeuringen onderweg wat makkelijker uit te schrijven ontbreekt niet. ;-) En aan het interieur kun je aflezen dat er af en toe hele “zware jongens” achterin hebben gezeten!
Ook over de roestcheck kunnen we jullie geruststellen: Brinkman is geen “Maffiamaatje” dus die weet ook wel dat je voor deze (niet te gekke) vraagprijs geen roestige dorpels of andere krokante plekken mag verwachten. Onze eigen roestrecherche heeft deze Giulia van voor tot achter goed onderzocht en goedgekeurd! ;-)
En met die 2 liter Nord motor voorin kun je nog heel wat boefjes in moderne auto’s inhalen.
Dus kunnen wij @Ricardo’s laatste vraag volmondig met “SI” beantwoorden. Jullie zijn van harte welkom om deze Giulia en andere mooie Alfa klassiekers te komen bewonderen in onze garage in Rotterdam.
Alfarobert zegt
Ik heb er 1 de vitrinekast staan schaal 1;43,donkerrood.
aamvoort zegt
Geinig