Ja, de FIA weet wel de juiste mensen bij elkaar te zetten bij de persconferentie. Dat wordt vuurwerk!
Al is de grootste prijs van dit seizoen al uitgereikt, dat wil niet zeggen dat de Formule 1 op z’n gat ligt de komende races. Nee hoor, er is nog genoeg om voor te rijden. Het wereldkampioenschap bij de constructeurs bijvoorbeeld. Of het record van Max om de meeste overwinningen in 1 seizoen te pakken.
Maar dat is niet alles waar vuurwerk wordt verwacht. Op de achtergrond sluimert namelijk al geruime tijd het feit dat Red Bull vorig jaar te veel geld heeft uitgegeven. En al houden de Bulls vol dat het een misverstand is, dat zien anderen toch echt niet zo.
Horner en Brown samen bij de persconferentie
Een van de mensen die vindt dat Red Bull zwaar gestraft moet worden is Zak Brown. De teambaas van McLaren nam zelfs de moeite om persoonlijk een brief te sturen aan de FIA waarin hij vroeg om een zware straf. Want sjoemelen met geld, daar houdt deze Amerikaan niet van.
En ongetwijfeld zal het zaterdag tijdens de persconferentie gaan over het overschrijden van het budgetplafond door Red Bull. Namens dat team neemt Christian Horner deel, de teambaas van de aanstaand wereldkampioen. En aangezien hij ook niet vies is van een psychologisch spelletje op z’n tijd, verwachten we vuurwerk.
Oh ja, als je dacht dat Brown de enige is die de aanval gaat openen op Horner, dan heb je het mis. Mattia Binotto schuift ook aan. En zoals bekend is de teambaas van Ferrari ook zeker geen tegenstander van een zware straf voor een concurrent.
Maar misschien is hij het schandaal met de benzinetoevoer van zijn eigen motoren nog niet vergeten. Daarbij kreeg Ferrari zo’n fopstraf, dat hij zich misschien beter even op de vlakte houdt.
We gaan het allemaal zien, komende zaterdag tijdens de persconferentie in de F1. Die kun je om 18:30 onze tijd zien, maar dan heb je wel een abonnementje op F1TV Pro nodig.
Benny_Weisz zegt
Storm in een blikje Red Bull, meer niet.
Vehicle zegt
“… de teambaas van de aanstaand wereldkampioen”, hebben jullie iets gemist aangezien Max al werledkampioen is geworden?
nicolasr zegt
@Vehicle Zeer zeker niet. Klik maar op het linkje in de eerste alinea. Het ‘aanstaande’ slaat op de constructeurs. Zoals je weet is dat kampioenschap nog niet beslist, maar is het wel aanstaande.
Nog meer vragen? ;-)
pand zegt
Helemaal eens! Vanuit Formule 1 (historisch) perspectief draait het juist om het constructeurskampioenschap en op de tweede plaats om het rijderskampioenschap. Dit wordt vaak vergeten en al helemaal door veel nieuwe ”fans” (daarmee zeg ik niet automatisch dat jullie dat beiden zijn). Kortom, de Formule 1 van dit jaar is nog volop aan de gang en de komende vier races zijn dus nog relatief spannend
harrie zegt
Volgens mij wordt het vrij eenvoudig voor Horner om ze als roddeltantes weg te zetten zolang er niet meer officieel openbaar is gemaakt.
bietje zegt
“Maar misschien is hij het schandaal met de benzinetoevoer van zijn eigen motoren nog niet vergeten. Daarbij kreeg Ferrari zo’n fopstraf, dat hij zich misschien beter even op de vlakte houdt.”
Haha… éérste waar ik aan dacht…
…kregen ze überhaupt een straf eigenlijk ??
🤔
racerx zegt
Dat McLaren zo’n grote mond heeft met de ‘spygate’ kwestie in het achterhoofd vind ik vrij opmerkelijk.
chrisvis zegt
Die kregen toen ook een “fopstraf” van 100 miljoen en bracht hun op het randje van faillissement dus hebben daar wel recht van spreken bij McLaren vind ik….
racerx zegt
Alsnog geen punten aftrek voor de coureur, daarbij was de 2008 McLaren waar Lewis kampioen mee werd ontegenzeglijk beïnvloed door deze kwestie. Wat dat betreft is ook McLaren niet keihard gestraft, randje faillissement geloof ik dan ook niet: FIA zou nooit direct door eigen toedoen een constructeur te gronde richten, politiek en commercieel gezien zeer onhandig. Dus ja, ik ben van mening dat Zak een toontje lager mag zingen met z’n brief aan de FIA. Dat Wolff hier flink op inhakt vind ik logisch, maar Binotto en zeker Brown hebben weinig recht van spreken. Spioneren bij de tegenpartij is echt een categorie of 3 hoger dan marginaal boven de budgetcap zitten.
Oordeel is daarnaast gebaseerd op het rapport dat RBR zelf in heeft gediend… het lijkt me heel sterk dat ze moedwillig iets in dienen waarvan ze weten dat het niet klopt en dat ook nog eens enorm boven de cap zit.
sportevo zegt
Brown was destijds niet betrokken bij dat schandaal, natuurlijk is hij werkzaam voor een team wat ‘niet schoon’ is, maar je kunt iemand niet verantwoordelijk houden voor acties van zijn voorganger(s) net zoals dat je iemand niet kunt veroordelen als zijn opa bijvoorbeeld fout was in de oorlog.
100 miljoen boete is daarnaast ook niet niets.
mashell zegt
Geen bewijs is eigenlijk geen straf. Ferrari heeft de kleine straf geaccepteerd om van het gezeur af te zijn. Maar op het internet ben je nooit van het gezeur over oude koeien en sloten af.
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij moesten ze t heel snel anders doen, waarna de Ferrari lang zo hard niet meer liep. Dus een echte straf, zou ik dat niet noemen.
brent zegt
in principe waren ze van een topteam opeens een midfield team, beetje mercedes dit jaar achtig. dat gebeurde niet omdat ze een fouten in het design van de auto hadden…
okdoei zegt
Wie is ze?
linkador zegt
Is het budget van ’t wijlen ‘Scuderia Toro Rosso’ en huidige ‘Scuderia AlphaTauri’ niet traditioneel groter dan Red Bull? De R&D komt Red Bull immers ten goede?
En wat was het Mercedes budget voor om de haverklap van motor veranderden voor de extra paardekracht die de grid penalties verwaarloosden?
Hoe dan ook, als Red Bull op dat niveau ‘Cook the books’ niet meesterlijk toepast, verdienen ze wat er aan komt. “Everybody knows the rules”.
ECU zegt
Vals spelers, bah. Trieste club RBR, oplichters.
MV is Nederlands kampioen, wereldwijd niet erkent. Titel afpakken en het plebs kan gewoon weer het darten en voetbal supporteren.
marinepower zegt
Alle teams zijn ook lekker hypocriet, zelf alle mazen van de wet opzoeken, maar als een ander over de schreef gaat, gelijk als haviken erop af.
sportevo zegt
Mazen van de wet mag je opzoeken, de wet overtreden mag niet. Het is aan de beleidsmakers om deze mazen te dichten.
flyerbunch zegt
Sinds DTS waant elk team zich opeens het middelpunt van de belangstelling. Vroeger werd er minder gezeurd en meer achter gesloten deuren beslist, maar vandaag zit iedereen er met een vergrootglas bovenop. Fans zijn gepolariseerd en schreeuwen moord en brand voor hun favoriete teams terwijl ze allemaal redelijk hypocriet zijn. Achja.. creatief boekhouden met een phorensic account is ook een job die nog niet elk team goed onder de knie heeft. FIA wacht een zware taak in elk geval.